Ervaringen met Implanon (hormoonimplantaat)

Instructies voor het inbrengen anticonceptiestaafje Implanon NXT aangepast

Uit meldingen kwam naar voren dat het anticonceptiestaafje Implanon NXT niet altijd op zijn plaats blijft zitten en daardoor schade aan zenuwen of bloedvaten kan veroorzaken. De instructies voor het inbrengen van het anticonceptiestaafje zijn daarom aangepast. Wordt het anticonceptiestaafje te diep of niet goed ingebracht? Dan kan dit ongewenste gevolgen hebben.

Advies voor u: Controleer af en toe of het implantaat nog op dezelfde plek zit als waar uw arts het heeft ingebracht. Vraag uw arts om instructies. Voelt u het staafje niet meer zitten? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw arts.

CBG (23-01-2020)

26-06-2023 | Vrouw | 20
Menstruatiepijn
Mijn implanon zit er nu ongeveer een maand in. Op de dag van plaatsten had ik de hele dag heel veel hoofdpijn. Geen idee of dat toeval was of niet. Sinds een week ervaar ik lichte misselijkheid als bijwerking. Gepaard met hoofdpijn en vermoeidheid. Wel in kleine mate. Verder ben ik nog niet ongesteld geweest. Na 2 weken had ik wel iets van bloedverlies, maar echt super min[lees meer...]imaal.

05-12-2022 | Vrouw | 23
Menstruatiepijn
1 jaar geleden de implanon laten zetten. Ik was super bang omdat ik er ook horror verhalen over had gehoord maar ik had toch zoiets van ik zet door en ga het gewoon proberen. Het eerste jaar verliep eigenlijk prima! Was wel onregelmatig ongesteld en soms wel 2 weken maargoed dat vond ik nog niet zo erg als hij erna weer weg was en het staafje wel gewoon werkt. Mijn sekslev[lees meer...]en kreeg echt wel een boost door geen condooms meer te hoeven gebruiken ( voelde me niet helemaal safe bij de pil ). Maar sinds een half jaar loop ik wel tegen een depressie aan en heb ik soms het gevoel dat ik echt nergens meer zin in heb. Nu ben ik daar sowieso gevoeliger voor maar nu ben ik dus ook al opeens 6 weken non stop ongesteld waardoor ik steeds meer begin te twijfelen aan het staafje. Ben ik door de hormonen zo depressief en ongelukkig geworden? Ik ga iniedergeval na deze week de dokter bellen en zoeken voor een oplossing want ik word er nogal ellendig van...

10-02-2020 | Vrouw | 37
Menstruatiepijn
Een half jaar geleden naar lang nadenken toch de stap gezet voor het inplanon .. Het plaatsen was Geen probleem . Menstruatie ook direct niet meer gekomen ( daar deed ik het voor). Na 3 maanden was ik 4 kilo zwaarder ..ben naar de huisarts gegaan en die vertelde dat het maar wen heel klein percentage was van vrouwen die max 3 Kilo aankwamen ..... werd mij geadviseerd ev[lees meer...]en nog door te zetten en af te wachten . Maar vandaag wederom gewogen en weer 4 kilo gewichtstoename erbij 😩😩 Dus nu na bijna een half jaar 7 kilo zwaarder . Dit is voor mij echt een probleem en ik vind dat vreselijk . Dus meteen de dokter gebeld en as vrijdag haat het inplanon er weer uit . Ik ben dus tevreden over het resultaat dat ik geen menstruatie meer heb gehad en alle klachten die ik daar bij had ... maar dat weegt voor mij niet op tegen het grote nadeel van mijn gewichtstoename dus eruit dat ding . En hopelijk mogen die kilo.s ook weer snel verdwijnen zoals ze ook snel zijn gekomen .

05-02-2020 | Vrouw | 17

06-03-2019 | Vrouw | 48
Menstruatiepijn
Ik ben een van de eerste gebruikers, net na de testfase 18 jaar geleden in 2001. En vandaag heb ik de 7e laten zetten. Wat de laatste zal zijn vanwege de overgang. Bij mij geen tussentijdse bloedingen. En de manier van inbrengen is inmiddels heel erg verbeterd. Zou geen andere anticonceptie willen.

16-12-2017 | Vrouw | 19
Menstruatiepijn
Ik had heel erg last van menstruatiepijn. Elke maand lag ik weer op de badkamervloer pijn de lijden en flauw aan het vallen. Ik kon niet tegen de pil door de bijwerkingen. Toen maar een Implanon geprobeerd. Het zit er al een half jaar in en ik ben zeer tevreden! Bijna geen bijwerken, wel iets meer last van acne, haarverlies en afscheiding. Maar dat neem ik voor lief na a[lees meer...]lle pijn die ik heb ervaren met de menstruatie. Ik ben niet meer ongesteld geworden na het plaatsten dus ook geen pijn meer ervaren, Super!

05-07-2017 | Vrouw | 23
Menstruatiepijn
Prima te doen, beter dan de pil. als die er uit is laat ik gelijk weer een nieuwe zetten.

30-04-2017 | Vrouw | 26
Menstruatiepijn
In verband met mijn extreme menstruatiepijn uiteindelijk op advies van de gynaecoloog een implanon laten zetten. De eerste twee maanden last gehad van bloedverlies. Daarna ongeveer eens per drie maanden ongesteld. Verder geen last van bijwerkingen gehad.

18-03-2017 | Vrouw | 24
Menstruatiepijn
Ik had veel last van mijn menstruatie. Ik kon door klachten (tijdens eisprong, voor menstruatie, tijdens menstruatie) vaak niet werken. Ik heb een tijdje de pil gebruikt, maar werd hier erg neerslachtig van en had altijd buikpijn. Na het plaatsen van de inplanon ben ik eerst een maand niet ongesteld geweest, toen anderhalve maand heel licht en nu onregelmatig. Soms eens pe[lees meer...]r maand en soms zit er iets langer tussen. Ik heb minder klachten van de menstruatie zowel psychisch als lichamelijk en kan gewoon werken. Nadeel Is dat ik wel aangekomen ben.

01-11-2016 | Vrouw | 17
Menstruatiepijn
Ik raad het niet aan, het werkt bij mij in ieder geval niet. Ben alsnog vaak ongesteld, zelfs 's nachts heel erg heftig. Ergere buikpijn als eerst, dus heb nu een afspraak dat ik hem er uit laat halen.

11-10-2016 | Vrouw | 49
Menstruatiepijn
Aanrader! Mijn hele leven ontzettend veel last gehad van ernstige menstruatiepijnen. Alles geprobeerd, zelfs de pil werkte niet. Totdat (eindelijk!) een arts me wees op de mogelijkheid van implanon. Omdat dit bij sommige vrouwen de menstruatie geheel stil legt, kon dit wel eens voor mij helpen. En ik ben inderdaad zo'n vrouw waarbij de menstruatie geheel uitblijft bij gebr[lees meer...]uik van dit medicijn. En met het uitblijven van de menstruatie ook geen pijnen meer. Kan ik nu zomaar van een hele maand genieten zonder drie dagen dubbel gebogen van de pijn in bed door te brengen! Had ik dit maar gehad vanaf mijn vijftiende....

20-01-2015 | Vrouw | 41
Menstruatiepijn
in tegenstelling tot alle verhalen hier ben ik zeer te spreken over implanon. Geen last meer van hormonen, ik had heel veel buikpijn, geen bloedverlies, echt helemaal niks. Ik ga hem nu voor de derde keer laten plaatsen, voor mij nooit meer iets anders.

09-10-2014 | Vrouw | 24
Menstruatiepijn
De eerste anderhalve maand heb ik last gehad van onregelmatige spotting, dat was vervelend. Nu ben ik een paar maanden verder en ben ik niet meer ongesteld geworden. Ik heb altijd veel pijn gehad bij mijn menstruaties dus ik kan echt niet zonder pil/implanon. De bijwerking waar ik licht last van heb is dat mijn klieren iets zijn opgezwollen, ik voel er nauwelijks iets va[lees meer...]n en het hindert me niet. Het inbrengen ging onder verdoving, daar hou je wel een flinke blauwe plek aan over. Je voelt er niets van en als je (net als ik) bang bent voor pijn kan je vragen om een extra verdoving. Ik ben super blij met dit ding!

24-01-2014 | Vrouw | 44
Menstruatiepijn
In april 2014 laat ik de 4e implanon plaatsen. Ik had last van zware lange menstruatieperiodes. Vanaf het moment dat de implanon veel minder last. De 1e jaren bijna nooit meer menstruatie gehad en de jaren erna wordt het wel wat meer, nu 1x per maand zo'n 2 a 3 dagen licht. Het inbrengen en eruit halen is 3x prima gegaan. Echt een aanrader wat mij betreft. Nergens naar om [lees meer...]hoeven kijken, geen pijn en veel minder menstruatieklachten.

27-05-2013 | Vrouw | 22
Menstruatiepijn
Het is een super goede anticonceptie, nergens geen last van en hij werk perfect. vanmiddag gaat de eerste implanon eruit en kom de tweede erin. en dan kan ik er weer 3 jaar mee verder. het is een aanrader voor iedereen.

02-08-2012 | Vrouw | 22
Menstruatiepijn
vorig jaar oktober de implanon gekozen omdat ik met de pil niet wijzer werd omdat ik hem steeds vergat en veel menstruatie klachen had de dokter adviseerde mij toen de implanon.. de eerste 6 weken erg tevreden geweest .. niet ongesteld het inbrengen was niets en bleef netjes op zijn plaats en vooral.. sinds de inbrenging geen mentruatiepijn meer gehad !!maar nu de maar !![lees meer...] na die 6 weken begon ik licht bloedverlies te krijgen , niet echt ongesteld maar een inlegkruisje was echt nodig .. dit bleef 3 maanden doorgaan dus doorverwezen naar de gyn maar na diverse onderzoeken en echo's blijkt er niks aan de hand te zijn dus ik moest nog 3 maanden aankijken omdat dit nog wel eens vaker door de implanon kan gebeuren .. nu vandaag 2 augustus 2012 ben ik nog steeds 'ongesteld' het is niet erger geworden maar ook niet minder.. zojuist de huisarts gebeld en die gaat toch weer de gyn bellen met waarschijnlijke uitkomst dat ik toch de minipil erbij krijg of dat ie eruit moet en weer voor iets anders moet kiezen .. vind het erg jammer dat dit voor mij niet werkt gezien het anders een geniale oplossing is .