Ervaringen met Kyleena

levonorgestrel

buikkrampen

20-03-2023 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb de kyleena op mijn 17e laten zetten. Met 2 paracetemols viel de pijn nog enigszins mee en heb ik de eerste jaren vrij weinig problemen ervaren. Maar, vanaf het vierde jaar kreeg ik last van continue bloeden en had ik regelmatig vaginale afscheid. Op een gegeven moment bloedde ik elke dag. Ik heb toen een SOA test gedaan voor de zekerheid, zodat ik wist dat hier niet[lees meer...] hieraan kon liggen. Deze was negatief, maar de bloedingen bleven aanwezig en de huisarts raadde mij ook niks anders aan om te doen. Uiteindelijk heb ik 9 maanden later ervoor gekozen een check te doen bij de gynacoloog, blijkbaar was deze dichterbij de vagina komen te liggen en was de betrouwbaarheid daardoor ook afgenomen (was dus helemaal niet goed geplaatst). Ik heb hem direct laten verwijderen, wat tevens erg pijnlijk was (veel pijnlijker dan het inbrengen voor mij persoonlijk). Intense krampen hield ik er nog aan over. Ergens voelde het erg opluchtend om hem te laten verwijderen, ik denk dat ik het voor nu dan ook gewoon hou bij het gebruiken van een condoom met mijn vaste vriend. Voelde ook alsof mijn lichaam onbewust onder constante stress zat, wat nu niet meer het geval is. En ik heb persoonlijk erg veel geluk gehad dat ik niet zwanger was geworden uiteindelijk. Mocht je een vaste partner hebben: vraag jezelf dan terecht af of je zoiets je eigen lichaam aan wilt doen.

07-11-2022 | Vrouw | 22

30-08-2022 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Door de vele negatieve geluiden op internet was ik huiverig om de kyleena te nemen. Uiteindelijk toch gedaan en zo tevreden, dus wil graag een positief tegengeluid laten horen! Ik heb hem laten zetten bij de huisarts en dit ging wat moeizaam omdat het haar niet helemaal lukte. Dit was dus even pijnlijk, maar niet iets waardoor ik het de volgende keer niet weer zou doen. De[lees meer...] rest van de dag hele lichte menstruatiekrampen en lichte bloedingen. Beide waren de volgende dag eigenlijk al weg. Ik ben nog 1 keer licht ongesteld geweest, verder nergens last van. Voor mij top! Ben overgestapt van de pil en hoef nergens meer aan te denken (maar was hormonen dus wel gewend en wist dat ik daar niet zoveel last van heb. Dit is wel een goede graadmeter - geen last van de pil dan waarschijnlijk ook niet van Kyleena). Echt een aanrader dus. Bij twijfel, overleg met vriendinnen etc. Want verhalen op internet vaak toch negatiever dan de meeste ervaringen!

25-06-2022 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Wat een rot ding! Plaatsen was echt hells voor mij. Nooit zoveel pijn ervaren. Na 8 maanden dat ding in mn baarmoeder te hebben gehad bloedde ik nogsteeds dagelijks. Veel krampen ook tussendoor. Dokter wou in eerste instantie niks doen, moest het maximaal een jaar afwachten. Op en gegeven moment was ik er klaar mee en eiste ik een onderzoek en wou ik m eruit. Nu kon de dok[lees meer...]ter de touwtjes niet vinden en heeft het hoogstwaarschijnlijk een gat geboord in mijn baarmoeder. Leuk dat ik ook niet serieus genomen word door de dokter altijd. Mijn advies: begin er niet aan als je twijfelt. Ik ervaarde altijd extreme menstruaties en heb daarom voor de spiraal gekozen na advies, maar toch maar even lekker niet dus. Nu moet ik geopereerd worden, echt top. Natuurlijk voor iedereen anders, maar voor mij een dikke vette nee.

19-02-2022 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Super fijn! Ik hoef nooit meer ergens over na te denken. Mijn menstruatie is veel minder vaak. Plaatsing voel mij erg mee. Een aanrader.

05-01-2022 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb de spiraal net geen jaar gedragen.. vond het het proberen waard maar ben voor nu blij dat het eruit is. Het gaf me een ‘dof’ gevoel, ik had opeens acne wat ik nooit eerder had en kwam makkelijk aan.. ik weet dat negatieve reviews op internet er altijd meer zijn dan positieve en ben me er heel bewust van dat ieder lichaam hier anders op reageert. Dit is mijn ervarin[lees meer...]g, die van jou kan anders zijn.. ik ben in ieder geval blij dat ik het heb geprobeerd en dat de spiraal er nu uit is!

02-12-2021 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Aangezien er hier bijna alleen maar horrorverhalen te vinden zijn wil ik hierbij graag mijn positieve ervaring delen. Ik heb afgelopen maandag de Kyleena spiraal laten plaatsen bij mijn huisarts. Ik zag er best wel tegenop omdat ik veel enge verhalen gelezen had. Ik moet zeggen, het plaatsen viel mij echt ALLES mee (ik heb geen kinderen gehad). Het is oncomfortabel maar [lees meer...]het was zeker niet erg pijnlijk. Alleen bij het opmeten van de diepte van de baarmoeder even een kramp gevoel maar die was vergelijkbaar met een hevige menstruatie kramp. De rest van de dag wel wat krampen en wat licht bloedverlies gehad maar allemaal heel goed te doen. De dag daarna al nergens meer last van gehad :) Laat je dus vooral niet te bang maken door alle verhalen op internet: ieder lichaam is anders en iedereen ervaart dingen anders.

26-11-2021 | Vrouw | 22
Menstruatiepijn
Ik heb verschillende soorten pillen gebruikt, was nergens echt tevreden over. Mijn klachten als duizelig, schommelingen in bloedsuiker en bloeddruk, hoofdpijn, misselijk hoopte ik hiermee te bestrijden. Echter was het altijd zo dat door de pil sommige klachten verminderden, maar andere klachten juist verergerden. Hierdoor de Kyleena in april 2018 overwogen. Beste keuze ooi[lees meer...]t. Het zetten was wel echt heel pijnlijk maar dat duurde ook maar een paar tellen. Daarna een week heel veel krampen gehad. Dat nam gedurende de tijd af waarna ik eens in de 3 maand nog 'even' heftige steken had. Uiteindelijk verdween ook dat na een halfjaartje ongeveer. Nu, zo'n 3,5 jaar later ben ik er nog steeds heel bij mee want ik ben dus nu al 3.5 jaar niet meer ongesteld geweest, geen klachten meer. Echter af en toe schemeren een paar lichte klachten door, in de week voordat ik eigenlijk weer moet menstrueren. Misschien dat dit met de sterkte van de Kyleena te maken heeft, dat dat nu langzaam aan afneemt. Ik denk dat ik hem straks na de 5 jaar gewoon weer opnieuw laat zetten! Die helse pijn en de 1e week erna waren dus wel echt vreselijk, maar het o zo waard!

20-10-2021 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Sinds februari 2021 de kyleena spiraal laten zetten. Het zetten zelf was vreselijk pijnlijk; maar dat kwam ook omdat het mijn huisarts niet goed lukte en daarna alsnog naar het ziekenhuis moest om een echo te maken om te kijken of het goed zat. Dit bleek niet zo te zijn en moest ik wéér een afspraak bij het ziekenhuis maken om hem daar te laten zetten (+600 euro aan kosten[lees meer...] daardoor). Goed, eerste maanden zeer tevreden: ik werd niet ongesteld en ik had geen stemmingswisselingen (dit was de reden dat ik naar een spiraal was overgestapt). Sinds enkele maanden merk ik dat mijn borsten zeker een cup kleiner zijn geworden, waar ik wel van baal. Maar het allerergste is dat ik zoveel puistjes op mn kin heb gekregen... Ik kan smeren wat ik wil en ze blijven maar komen, terwijl ik van mezelf een super gave huid heb en dit altijd heb gehad. Ook merk ik dat ik weer heel snel kan huilen om de kleinste dingen. Al met al, de eerste maanden zeer tevreden maar ik heb nu besloten om hem eruit te halen en toch weer over te gaan op de pil.. Ik word gewoon zo onzeker van al die pukkels waarvan ik zeker weet dat ze door die spiraal komen.

23-09-2021 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Plaatsing was onprettig maar heel kort. Daarna heb ik last gehad van wat schommelende emoties omdat mijn lichaam nogal moest wennen. De eerste maanden nog wel wat spotting gehad maar na 3 maanden werd ik nauwelijks meer ongesteld. Ideaal dus. Geen menstruatie en minder Hormonen in je lijf dan met de pil of myrena. Je hoeft nooit ergens aan te denken. Zeker een aanrader wat[lees meer...] mij betreft.

09-06-2021 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb gedurende 5 jaar de pil genomen, en ben toen overgestapt op de kyleena spiraal. Het plaatsen was wel vrij pijnlijk en ik had gedurende 7 dagen nog (licht) bloedverlies daarna. Ondertussen heb ik de spiraal al 6 maanden. Ik heb wel enorm veel last gekregen van haaruitval en acne op mijn schouders/rug. Maar geen bloedverlies, moet nergens meer aan denken, je voelt het[lees meer...] niet zitten, geen moodswings, niet verdikt, ... Af en toe nog wel eens een pijnlijke menstruatiekramp maar echt vééél minder dan vroeger. Dus ondanks enkele vervelende bijwerkingen ben ik er wel erg tevreden over! Hopelijk zal het haarverlies en de acne afnemen na verloop van tijd.

29-05-2021 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb op 30 april de Kyleena laten plaatsen. Na alle horror verhalen was ik onwijs bang. Het zetten viel mij zo mee. Dat ze met een tang je baarmoedermond vast pakken voelde ik niet. Mijn huisarts vroeg mij om te hoesten en ik voelde 0.00. Toen de baarmoeder opgemeten weten voelde dat als een menstruatie kramp die even aanhield maar heel goed te doen. Nadat het was opgeme[lees meer...]ten werd de Kyleena geplaatst, dat voelde ik minder dan het opmeten gezien die wat dunner is dan het meet instrument. Daarna nog wat krampjes gehad maar het viel mij zo mee! Dus laat je echt niet gek maken door alle horror verhalen. Nu heb ik de spiraal 4 weken en moet ik over 2 weken op controle. Ik heb wel heel licht bloedverlies gehouden maar heel minimaal. Een inlegkruisje was genoeg en soms hoefde dat ook niet. Afgelopen week ben ik voor het eerst weer ongesteld geworden. Ik hoop dat het niet langer duurt dan normaal en het uiteindelijk uitblijft. Je lichaam moet nog wennen dus tot nu toe ben ik tevreden met deze spiraal!

20-03-2021 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Hiervoor heb ik 8 jaar lang de pil geslikt. Langere tijd heb ik last gehad van migraine. Na het bijhouden van de migrainemomenten, kwam ik samen met mijn huisarts erachter dat het te maken had met de pil (veel hormonen). Omdat de Kyleena minder hormonen afgeeft en het prettiger wordt ervaren voor vrouwen die nog niet zijn bevallen, heb ik gekozen voor deze spiraal. Het p[lees meer...]laatsen was zeker geen pretje. Het deed kort pijn en de gehele dag heb ik last gehad van krampen. 3 dagen na het plaatsen heb ik nog last gehad van lichtere krampen. Deze krampen kan je vergelijken met menstruatiekrampen. Hierna waren de krampen over en heb ik geen last meer ervaren. Over het algemeen dus zeker tevreden!

09-03-2023 | Vrouw | 23
Buikpijn
Chronische rugpijn, acne, gehele tijd krampen en zelfs erger tijdens sporten. Inbrengen meest pijnlijke wat ik ooit heb meegemaakt. Constant infecties. Paniekaanvallen gekregen in deze periode. Complete ramp. Na 3 maanden eruit willen halen. Waren opeens de touwtjes weg. Echt een verschrikkelijke ervaring.

21-08-2022 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Na 5 jaar de mirena spiraal gehad te hebben ben ik overgestapt naar de Kyleena. De reden dat ik ben overgestapt heeft te maken met dat de Kyleena minder hormonen bevat en dit mij beter leek voor mijn lichaam. Nu 9 maanden verder kan ik niet wachten om de spiraal te laten verwijderen. De lichamelijke/ en psychische klachten die ik ervaar voor en tijdens mijn ongesteldheid z[lees meer...]ijn super heftig. Het begon met buikkrampen/ rugpijn. Nu kan ik hier nog wel mee dealen maar dit werd vervolgd door enorme mood swings met mega depressieve gedachtes en een leeg gevoel. Alsof ik in een waas leefde. Daarnaast is m’n buik nog nooit zo opgeblazen geweest als nu en heb ik op de meest gekke momenten hoofdpijn. Dan heb ik het nog niet eens gehad over mijn ongesteldheid die komt en gaat wanneer die er zelf zin in heeft. De onregelmatigheid van ongesteld worden geeft mij een super vervelend gevoel. Soms is het na amper 19 dagen alweer raak en kan het verschillen in duur van 6-10 dagen bloeden. Natuurlijk is ieder lichaam anders, maar ik kan in ieder geval niet wachten totdat hij eruit is en ben zeer benieuwd hoe mijn lichaam gaat reageren.

18-07-2022 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Ik slikte hiervoor ongeveer 5,5 jaar de pil maar ik had vooral in de stopweken last van migraine dus ik heb in maart dit spiraaltje laten plaatsen. Ik heb sindsdien geen migraine meer gehad, ik voel me minder moe, ik heb een veel hoger libido, ik heb een minder opgeblazen buik en ik heb geen stopweek meer waarin ik me vaak sneller verdrietig voelde. Verder ben ik helemaal [lees meer...]niet meer ongesteld geworden en heb ik geen last gehad van doorbraakbloedingen terwijl ik voor anticonceptie wel heel erg bloedde. Ik heb tot nu toe ook nog geen andere bijwerkingen, alleen sinds een paar weken best wel haaruitval maar ik weet niet of dat door het spiraaltje komt. Ik ben dus echt zeer blij met het spiraaltje en ik zou het zeker aanraden. Ik zou zelf alleen adviseren om hem in het ziekenhuis te laten plaatsen als je nog geen kinderen hebt gehad. De huisarts had bij mij veel moeite om hem te plaatsen al zit hij nu wel goed.