Ervaringen met Kyleena

levonorgestrel

buikkrampen

05-06-2023 | Vrouw | 30
levonorgestrel (19,5mg)
Ik ben 5 jaar geleden gestopt met de pil, omdat ik het toen na 10 jaar anticonceptie wel eens tijd vond voor iets anders. Met de pil had ik ook met regelmaat migraine met aura. Sinds ik ben gestopt met de pil en over ben gegaan op de Kyleena spiraal heb ik geen migraine met aura meer gehad! Dat is dus een voordeel. Helaas was de tevredenheid van de spiraal maar van relati[lees meer...]ef korte duur. Twee jaar heb ik 'genoten' van het niet meer ongesteld zijn en geen migraine meer, maar daarna begon de ellende. Ongesteld worden (wel regelmatig volgens de app die dit bijhoudt) vond ik een tegenvaller en het afgelopen laatste jaar van de spiraal heb ik wel 8x medicatie gekregen tegen een schimmelinfectie. Deze kwam telkens terug ongeveer 5 dagen voor mijn menstruatie. Dit was dan niet te verhelpen met een zalfje, maar daar moest ik een pil (fluconazol 150mg) innemen zodat de schimmel volledig uit mijn systeem was. Dit hielp dan wel, maar prettig is anders. Ook kreeg ik last van hormonale acné. Dus tijdens mijn eisprong én menstruatie had ik er veel last van. Dit betekent dus dat ik om de week met puistjes rondliep waardoor ik mij enorm onzeker en ongelukkig begon te voelen. Dit is nu ook de reden dat ik de spiraal er iets eerder dan de 5 jaar uit laat halen, omdat ik er helemaal klaar mee ben!

15-09-2022 | Vrouw | 30
levonorgestrel (19,5mg)
7 maanden geleden de Kyleena laten plaatsen. Dit was 3 maanden na mijn bevalling. De verloskundige zei dat dit een goede anticonceptie was voor vrouwen die borstvoeding gaven, omdat het ‘alleen lokaal hormonen afgeeft’ (inmiddels ben ik erachter dat dit de grootste onzin is). Een week later begon ik weer met werken na zwangerschapsverlof. Meteen kreeg ik dagelijks last van[lees meer...] extreme vermoeidheid en migraine (vaak zag ik ‘sterretjes’). Omdat ik dus net weer aan het werk was, dacht ik dat mijn klachten daarmee te maken hadden en vertelde ik mezelf om gewoon even door te zetten. Dit heb ik 1,5 maand volgehouden. Ik voelde mij toen zó ellendig dat ik 4,5 maanden thuis heb gezeten met ‘burnout klachten’. Had naast de eerder genoemde klachten inmiddels ook last van (sociale) angst (durfde amper de deur uit), brain fog (voelde alsof ik zweefde, niet echt deelnam aan de wereld om mij heen), misselijkheid en stemmingswisselingen. Heb mij nog nooit zo alleen en onbegrepen gevoeld. Gelukkig kon ik nog wel zorg dragen voor ons zoontje, maar dit vergde wel veel van mij en ik was helemaal opgebrand. Vorige week kwam ineens het besef dat alles wel eens door het spiraal zou kunnen komen. Heb hem nu bijna een week eruit en merkte de eerste dag een enorm opgelucht gevoel op, alsof de ‘waas’ weg was. Wel heb ik nog veel andere klachten en las ik dat het herstel een paar maanden kan duren. Het lichaam moet weer zelf hormonen gaan maken. Voor mij was en is dit nog steeds een vreselijke ervaring. Iedereen reageert natuurlijk anders en gelukkig is dit niet voor iedereen zo!

10-07-2022 | Vrouw | 30
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb 4 jaar geleden voor de Kyleena spiraal gekozen, omdat ik gek werd van de moodswings door de pil. Eerst nuvaring geprobeerd, echter toch voor spiraal gekozen. De eerste twee jaar waren prima, geen ongesteldheid, voelde me beter en geen last van acné (voorheen ook nooit gehad). Echter nadat ik een SOA heb gehad in 2020, daarvoor behandeld werd en na de controle test[lees meer...] negatief bleek te zijn kreeg ik last van en ervaar ik nog altijd de bijwerkingen zoals boven beschreven: acné, stemmingswisselingen, pijn bij vrijen, ongesteld en een zeurderig gevoel in de onderbuik met momenten. Heel fijn dat de dokter me bij de controletest ook pas zei dat ik de spiraal er beter uit had kunnen halen, omdat de bacterie zich ook rondom de spiraal kan nestelen. Dus voor de dames die dit overkomt: laat de spiraal er uit halen voordat je behandeld wordt voor een SOA!! Ik ben er nog altijd niet gerust om en heb daarom vorige week nogmaals een test laten doen, in afwachting van de uitslag.... Al met al ben ik nog in twijfel om hem er toch uit te laten halen. Met spiraal kan je niks reguleren in ongesteldheid, ben ik wekelijks down doordat ik weer nieuwe puistjes (en vaak ook onderhuidse ontstekingen) er bij krijg, ik voor mijn gevoel niks meer kan eten waar mijn huid niet meteen op reageert zoals suiker, zuivel, alcohol... GRR!

03-07-2022 | Vrouw | 30
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb de Kyleena nu bijna 3 maanden en ik kan niet wachten tot ik hem er uit kan laten halen. Veel bloedingen, extreme krampen, pijn in de borsten, hoofdpijn, extreme vermoeidheid, depressie, extreem verlaagde libido en veel haaruitval. Ook last van brainfog/hersenmist (?) en flink wat kilo’s aangekomen. Voor de rest doet de Kyleena wel denk ik wat het moet doen, maar voo[lees meer...]r mij is het niet weggelegd.

07-04-2022 | Vrouw | 30
levonorgestrel (52mg)
Enkele maanden na mijn bevalling een Kyleena laten zetten. Het zetten zelf viel me erg mee (het zal wel hebben geholpen dat ik al eens bevallen was en baarmoedermond dus iets minder nauw). In eerste instantie blij mee. Echter, kwam ik er na een half jaar achter dat de spiraal niet meer in mijn baarmoeder te vinden was! Na onderzoek bleek dat hij de baarmoeder had geperfo[lees meer...]reerd (doorboort) en ergens anders zat. Bizar! Doordat de Kyleena kleiner is, schijnt dit ook makkelijker te kunnen Gelukkig had ik geen pijn, maar moest vervolgens wel middels een kijkoperatie verwijderd worden. Enkele dagen moeten herstellen. Ik snap dit dit gelukkig niet vaak gebeurt, maar ik had ook nooit verwacht dat dit bij mij zou voorkomen. Gelukkig niet zwanger geraakt! Maar voor mij, geen spiraal meer.

01-04-2022 | Vrouw | 30
levonorgestrel (19,5mg)
Wat een geweldige uitvinding, had ik dit maar 15 jaar eerder geweten! Na 15 jaar veel buikpijn te hebben gehad op de eerste dag van de menstruatie, heb ik nu helemaal geen last meer van pijn. Alleen de hoofdpijn is gebleven. Het plaatsen was een heel raar en naar gevoel. Dit is is gelukkig maar kort. Hierna veel last gehad van flinke bloedingen. Dit duurde een maand. N[lees meer...]a de volgende cylus stopte het bloeden en werd het weer als normaal. Maar met bonus dat het bloeden steeds minder werd en na een half jaar kan ik nu ook zeggen dat mijn menstruatie gestopt is!

12-09-2021 | Vrouw | 30
levonorgestrel (19,5mg)
Omdat ik naar mijn 2e zwangerschap dwars door de pil zwanger ben geraakt besloten een spiraal te nemen. Ik zag er erg tegenop om hem te plaatsen maar hier totaal geen last van gehad. Na mijn zwangerschap had ik wel iets last van haaruitval, ook omdat ik 2 zwangerschappen dicht op elkaar heb gehad. Al snel kreeg ik forse kale plekken en ben ik 1.5 maand ongesteld geweest. B[lees meer...]esloten om hem te verwijderen. Zijn er meer vrouwen die last hebben van haaruitval en wanneer groeide het haar terug ?

28-01-2024 | Vrouw | 31
levonorgestrel (19,5mg)
overgestapt van microgynon 30 naar kyleena vanwege minder hormonen. Ik heb eerder een spiraaltje laten zetten en nee leuk is het niet ik was veel te gespannen (weer) en daardoor doet het zetten meer pijn als nodig is. Wel is het zo gebeurd. Mijn bijwerkingen zijn acne (hoort erbij) en contactbloedingen en krampen maar dit is allemaal puur wennen van mijn lichaam aan het[lees meer...] spiraal. Het mooiste is dat ik me mentaal 1000 keer beter voel dan met al die hormonen van de pil, ik kan veel meer hebben.. ben rustiger en gelukkiger en energieker. Bijkomend voordeel is ook mijn gewicht wat stabiel blijft, kom bijna niks meer aan zonder op mijn eten te letten en heb veel minder eetdrang, even wennen allemaal maar ik ben blij met de kyleena!

26-12-2023 | Vrouw | 31
levonorgestrel (19,5mg)
Omdat ik al kinderen heb gekozen voor de kyleena. Dit omdat ik de pil minder fijn vind. En heb hem nu 2mnd. Het plaatsen verliep prima, lichte kramp maar dat was het dan ook. Nog wel ongesteld geworden en ik hoop eigenlijk dat dit ook minder/verdwijnd in de toekomst. Verder weinig klachten en bevalt het mij goed.

06-08-2023 | Vrouw | 31
levonorgestrel (19,5mg)
Voor vrouwen die juist baat hebben bij meer hormonen, bijvoorbeeld vanwege heftige menstruaties en bijbehorende klachten, zou ik de Mirena adviseren. Ik had de Mirena, wat heel goed voor mij werkte. Vooral vanwege mijn onregelmatige menstruatie waarbij ik veel last heb van menstruatieklachten (veel bloedverlies, extreme baarmoederkrampen, acne, mentaal) gaf de Mirena einde[lees meer...]lijk rust. Wel na 3,5 jaar dusdanig uitgewerkt dat ik weer de maandelijkse ongemakken ervaarde (wat zich vooral in fysieke bijwerkingen van menstruatie uit, niet zozeer in bloedingen). Huisarts vond het eindelijk onzinnig, de Mirena werkt immers 5 jaar (inmiddels zelfs officieel langer), maar na mijn aandringen op dat ik écht al maanden merkte dat het minder werkt, toch een nieuwe gezet. Na 2 keer de Mirena, adviseerde de huisarts mij de Kyleena. Het was drie jaar geleden, de tijd van dat vrouwen ‘zo min mogelijk hormonen’ wilden. Ik gaf aan dat ik juist daarom twijfelde om niet juist weer voor de Mirena te gaan, aangezien ik juist baat heb bij meer hormonen met mijn hevige menstruaties en bijkomende symptomen. Huisarts gaf aan dat de werking hetzelfde is, dus maakte niet uit. Na 2,5 jaar kreeg ik weer mega last van hormonale oprispingen. Acne, gezwollen borsten, baarmoederkrampen en zelfs weer ongesteld. Dit varieert per maand, meestal licht ongesteld maar mijn lichaam is méga ongesteld: borsten staan op knappen, buikkrampen, opgezette buik, obstipatie etc. Ik ga volgende week naar de huisarts om het te hebben over een nieuwe Mirena. Zie erg op tegen de plaatsing, maar zie uit naar opnieuw fysieke rust!

12-11-2022 | Vrouw | 31
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb nu 7 maanden mijn kyleena. De eerste 2 maanden na het zetten waren echt vreselijk. Ik was zó emotioneel en down. Ik was vaak zomaar aan het huilen en intens verdrietig zonder dat ik een reden hiervoor had! Ik gaf het nog 1 maand en anders zou ik hem per direct verwijderen, wat is het vreselijk om je zo te voelen. Dit is gelukkig wel afgezakt hierna. Nu merk ik voora[lees meer...]l dat ik vaak een migraine aanval heb + gewone hoofdpijn dagen. Sinds 4 maanden heb ik constant last van een terugkerende bacteriele vaginose waar ik voorheen nog nooit last van heb gehad. Ook heb ik weer vaker een blaasontsteking gehad. Ik verlang echt weer naar een leven zonder hormonen maar over een koperspiraal heeft ook veel bijwerkingen die mij tegenhouden. Voordeel: ik wordt nooit meer ongesteld. Soms een klein beetje spotting 2 dagen.

19-07-2022 | Vrouw | 32
Polycysteus-ovariumsyndroom (PCOS)
Ik heb op advies van de gynaecoloog de Kyleena laten plaatsen. Ik heb 2x eerder de Mirena geprobeerd en dit was het niet voor mij, dit MOEST het zijn volgens de Gynaecoloog want het bevatte weinig hormonen, dus minder bijwerkingen. Ik schrijf dese review voor vrouwen die de Mirena al hebben geprobeerd en nu over willen misschien naar de Kyleena! Doe het niet, het is al[lees meer...]lemaal onzin en de bijwerkingen zijn eindstand hetzelfde. Ik heb het 5 maanden geprobeerd. Los van de spotting dagelijks, wat overigens normaal is ben ik enorm veel haar verloren, heb nog een heel klein zielig bosje over. Mega migraine, gewoon ongesteld wat bij de mirena niet zo was, dikke pukkels op mijn rug en voorhoofd waar ik nooit last van had eerder, spierkrampen in mijn rug, overgeven en misselijkheid rondom mijn menstruatie, minder eetlust dus ik viel af en ijskoude handen en voeten. Ook had ik een griepperig gevoel vaak en een gevoel alsof ik in een waas leefde. Ik was er wel maar ik was er niet ofzo, heeeeeel vaag! Als je nog nooit eerder een spiraal hebt geprobeerd, dan kan het prima uitpakken! Wees niet bang daarvoor. Maar het verschil tussen een Mirena of een Kyleena is echt de grootste onzin. Gister dat ding eruit laten trekken (pijnloos) en voor mij voorlopig even niks. Hopelijk komt mijn haar dan ook terug. Word er doodongelukkig van.

19-05-2022 | Vrouw | 32
levonorgestrel (19,5mg)
Oktober 2020 de spiraal laten zetten. Helaas een pijnlijke ervaring omdat een maand daarvoor een mirena spiraal verkeerd was gezet en mijn baarmoeder behoorlijk gevoelig was. Na 5 jaar mirena dus over gestapt naar kyleena. 5 jaar nergens last van gehad. Nu, mei 2022, nog steeds veel buikkramp. Pijn tijdens of na de seks. En haargroei op kin en bovenlip. Ik laat de spiraa[lees meer...]l volgende maand verwijderen en ga daarna goed nadenken over welke anticonceptie nou wel fijn is, want de pil; Nuva ring: spiraal, allemaal overwegend slechte ervaringen mee. Andere ook last van Overbeharing op het gezicht? Ik lees veel over acne en haaruitval juist

11-06-2022 | Vrouw | 33
levonorgestrel (19,5mg)
Ik gebruik nu ongeveer 4 maanden de Kyleena spiraal. Dit is mijn eerste keer. Het plaatsing was pijnlijk maar wel te doen. Ik heb geen last van bloedingen gehad, ook bij het ongesteldheid heb ik weinig tot geen bloedverlies. Als bijwerking heb ik beetje last van acne maar dit valt nog gelukkig ook mee. De afgelopen 4 maanden heb ik verschillende keren krampen/weeën. Deze v[lees meer...]oelt het zelfde aan net als tijdens en na de plaatsing toen de dokter heeft gezegd dat ik last kan hebben van weeën, alleen dit is veel erger dan tijden het plaatsen. Deze krampen duren kort( paar seconde) maar zijn ze wel enorm heftig. Het komt een keer of twee keer voor in de week of om de week, duurt ook maar kort en soms is maar een keer soms komt op een dag paar keer terug. Voor dat ik ongesteld zal moeten worden heb ik ook last van. Op dat moment denk ik altijd,, laat de spiral maar uithalen omdat dit is verschikkelijk,,. Ik heb nog nooit zo'n pijn gevoelt. De rest van de tijd merk ik nog niet eens dat ik een spiral hebt. Jammer van de krampende pijn maar gelukkig dat het niet te vaak voorkomt en dat het maar kort duurt. Verder ben ik tevreden met de spiraal. Vind fijn dat ik niet na hoef te denken heb ik vandaag mijn pil vergeten of niet. Ben gelukkig niet aangekomen en geen andere gekke bijwerkingen. Ik laat hem nog even zitten maar ik weet niet als ik het opnieuw zal laten plaatsen. Tegen de tijd misschien heb ik kinderwens.

02-08-2021 | Vrouw | 33
Menstruatiepijn
Ik las hier vooraf naast de positieve ervaringen ook een hoop negatieve. Voor mij (33 jaar en geen kinderen) was de kylena een enorm positieve ervaring op alle fronten. Ik heb (net als 1 op de 5 vrouwen) PCOS. Daarnaast verklevingen in mijn buik en rond mijn eierstokken. Ik had altijd enorm last van mijn menstruaties: mijn stemming schommelde erg gedurende 3 van de 5 w[lees meer...]eken, de bloeding duurde minimaal een week en ik was er zeker twee dagen echt beroerd van. Toen ik cups ging gebruiken kwam ik erachter dat ik dubbel zoveel bloed verloor dan wat normaal al als zwaar bloedverlies gezien wordt. Eerder had ik verschillende pillen en de nuvaring geprobeerd maar bij alles had ik teveel last van bijwerkingen. Daarom koos ik voor de Kylena. Het plaatsen was tijdens mijn menstruatie. Dat schijnt fijner te zijn omdat je baarmoedermond dan weker is en iets open staat. Ik liet t door een gespecialiseerde verloskundige doen omdat dat door de zorgverzekeraar vergoed wordt (gaat niet van je eigen risico) en omdat die er net wat meer ervaring mee hebben dan huisartsen. Ik had een naproxen en twee paracetamol gehad. Tuurlijk voel je wel dat er iets gebeurt maar ik vond het de moeite niet. Het zal vast verschillen per vrouw maar zoals het bij mij ging is het echt niets om tegenop te zien. Voor mij was een nadeel dat ik de eerste twee maanden elke twee weken ongesteld was. In het begin ook even heftig als anders, maar! Daarna werd t minder heftig en duurde het veel minder lang. De draadjes krulden na een paar weken netjes om dus waren tijdens het vrijen niet meer voelbaar voor mijn vriend. Ik had verder helemaal geen bijwerkingen dus ik was super blij! 1 waarschuwing, het gebruik van cups wordt afgeraden. Hier is nog geen goed onderzoek naar gedaan maar door het vacuüm van de cup kun je het spiraaltje eruit trekken. Ook kun je per ongeluk de draadjes vast pakken bij het verwijderen van de cup. Ik dacht dat t mee zou vallen en heb toch heel bewust en heel voorzichtig de cup gebruikt. Na 5 maanden was ik het spiraaltje desondanks kwijt. Ik heb daarna een mirenaspiraaltje laten plaatsen. Dat was buiten mijn menstruatie om. Die plaatsing deed wel wat pijn. De verloskundige moet met een knijpertje je baarmoedermond vastpakken. Vorige keer voelde ik dat nauwelijks, dit keer voelde het een beetje als een steekje/ krampje maar nog steeds echt niets om je druk over te maken!

15-07-2021 | Vrouw | 33
levonorgestrel (19,5mg)
Vanaf mijn 16e slikte ik de pil, slikte vaak door of vergat deze in te nemen. Gestopt toen we een kindje wilden. Na twee miskramen, zwanger van onze oudste. Tussendoor weer aan de pil, maar alle meest gehoorde klachten waren er weer. Hierna de Mirena laten plaatsen, waar ik na een probleemloos jaar klachten als hooikoorts (heftig, het hele jaar door), schijnzwanger, humeu[lees meer...]rschommelingen, geen libido en nog een lijstje die ik ben vergeten. Er uit laten halen en was een heel ander mens! Na de derde kleine de Kyleena laten plaatsen. Nu na een jaar weer heftige hooikoorts en weer schijnzwanger. Snel er uit! De man is aan de beurt 🤦🏽‍♀️