Ervaringen met Kyleena

levonorgestrel

buikkrampen

11-02-2022 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Hierbij mijn review na 4 jaar Kyleena. Het zetten was extreem pijnlijk en het duurde wel echt een halfjaar tot mijn lichaam aan het spiraaltje was gewend, veel bloeden en pijn. Na ongeveer een jaar blijven mijn menstruaties zo goed als weg. Wel spotting soms. Over het algemeen was ik wel tevreden buiten dat ik last kreeg van haargroei op plekken waar dit voorheen niet z[lees meer...]o was. Helaas na 3,5 jaar zijn mijn menstruaties weer terug. Het bloedverlies is minder heftig maar wel veel langer dus echt 10 a 15 dagen per maand, erg vervelend. Ook voel ik me sinds een jaar neerslachtig en een laag libido, ik weet natuurlijk niet zeker of dit door het spiraaltje komt. Ik maak toch een afspraak om het te laten verwijderen. Al met al heb ik bij dit spiraaltje het minste last gehad van de hormonen vergeleken alle anticonceptiepillen die ik geprobeerd dus dat is wel een voordeel. Maar helaas blijft het zoeken. Ik denk toch dat geen enkele vorm met hormonen geschikt is voor mij.

31-01-2022 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Sinds 2,5 jaar de kyleena, na heel veel verschillende soorten pillen te hebben gebruikt. Het zetten was even pijnlijk. Maar kwam voor mij over als een iets heftigere menstruatie. Ook word ik bijna niet meer ongesteld, heel soms wat bloedverlies. Wat natuurlijk heel fijn is! Alleen ben ik wel totaal mijn libido kwijt, en heb ik last van onderhuidse bultjes op mijn gezicht[lees meer...].. Ik zit erg te twijfelen om hem er uit te halen. Maar ja, wat word het dan? Ik wil niet terug naar de pil. En de koperspiraal lijkt me niet fijn aangezien ik veel verhalen hoor over pijnlijke menstruatie, of constant..

12-01-2022 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Na ongeveer 5 jaar lang de pil hebben geslikt, ben ik overgegaan naar het Kyleena spiraaltje. Het plaatsen viel me allemaal reuze mee, ik voelde wel wat maar dat was na 2 seconde klaar. Een week na de plaatsing had ik wel buikkrampen en ongeveer 3 maanden lang had ik last van spotting. Dit is volgens mij normaal, je moet je lichaam de tijd gunnen om er aan te wennen. I[lees meer...]k heb het spiraaltje nu ongeveer 3 jaar en ik ben er eigenlijk wel heel erg blij mee! Geen omkijken meer naar, zelden ongesteld en als ik ongesteld ben is het heeeeel minimaal, libido is verhoogd en verder heb ik geen klachten zoals haaruitval of acne. Enige nadeel is wel dat als je ongesteld bent, je dit niet kunt plannen en dat kon bij de pil wel. Kortom: ik ben er heel erg blij mee en ik had deze keuze eerder moeten maken!

30-12-2021 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Een jaar lang de Kyleena spiraal gebruikt en al vanaf het begin was dit niet fijn. Eerder een koperspiraal gehad en daarbij was de plaatsing onprettig, maar prima. Bij de Kyleena spiraal nog nooit zoveel pijn ervaren en ook erg veel gebloed tijdens het plaatsen. Ik kon niet meer op mijn benen staan en heb een week op bed moeten liggen. De hormonen hebben zo’n shock aan mij[lees meer...]n lichaam gegeven dat mijn darmen een erg pijnlijk gevoel gaven. Meerdere keren terug geweest naar de gynaecoloog om te kijken wat er aan de hand kon zijn en ze gaven aan dat ik prikkelbare darm syndroom zou hebben. Nooit eerder last gehad van mijn darmen tot de plaatsing. Na 6 maanden was de ergste pijn wel weg, maar nog steeds wel aanwezig. De laatste 3 maanden van de spiraal werd de buikpijn steeds erger en ook wat ik kon eten nam af, zoals gluten en lactose. Van alles sloegen mijn darmen op hol, wat erg veel pijn gaf. Na lang dubben toch besloten om het eruit te halen. Helaas was de Kyleena niets voor mij, maar voor anderen kan het wel iets zijn. Veel problemen gehad sinds de plaatsing en hopelijk verdwijnt dat allemaal snel.

19-06-2021 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Nadat ik 8 jaar de pil slikte, wou ik een variant met minder hormonen en besloot op aanraden van mijn gynaecoloog de Kyleena spiraal te laten plaatsen. De plaatsing was pijnlijk, de krampen daarna hielden 3-4 dagen aan. Terug op controle bleek ik PCOS te hebben (al mijn hele leven). Nu 3 maanden na het plaatsen, heeft dit een groot effect op mijn lichaam. Ik ben enkele kil[lees meer...]o’s bijgekomen, haar op mijn hoofd valt plots meer uit als normaal, mijn lichaamsbeharing is toegenomen en ik heb terug last van acne. Ik ben 24, maar voel me terug als beginnende puber. Desondanks de neveneffecten, voel ik me mentaal wel beter. Maar door de zware neveneffecten, ga ik hem wel laten verwijderen. Ik raad dit dus absoluut niet aan voor vrouwen met PCOS.

31-03-2024 | Vrouw | 25

buikkrampen

Even een positief berichtje, want mijn ervaring was heel fijn. Ik heb lang getwijfeld om een spiraal te nemen. Uiteindelijk heb ik toch doorgepakt. Het blijft natuurlijk altijd spannend, maar ik had mezelf voorgenomen om goed op mijn ademhaling te letten en mijn spieren goed te ontspannen. Op advies van een vriendin heb ik 4 uur van te voren paracetamol en ibuprofen genome[lees meer...]n en een uur voordat de afspraak was opnieuw. Hierdoor bouw je een spiegel op zei ze. Het zetten zelf was zo gebeurd. Ik voelde twee keer een korte pijn. Deze pijn was echt niet zo heftig als dat ik van te voren gedacht had. Juist omdat het zo snel gaat, is het heel goed te doen. In de middag had ik nog last van wat krampen die je kan vergelijken met sterke ongesteldheidskrampen. Ik ben diezelfde dag gewoon nog naar een verjaardag van een vriendin gegaan. Ik denk zelf dat de pijnstilling en het ontspannen er echt voor hebben gezorgd dat het heel soepel en snel ging. Hopelijk helpt dit om voor jou ook toch die stap te zetten. Ik ben er zelf nu al heel blij mee. Over de bijwerkingen kan ik nu nog niks zeggen, maar ik zou het over een aantal jaar zo opnieuw laten doen.

25-09-2023 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Lieve allemaal, Vandaag heb ik de Kyleena laten zetten: mijn eerste spiraal (ik heb geen kinderen). Voor de behandeling Roaccutane moest ik aan de pil of de spiraal. Pil heb ik een aantal jaar geslikt maar was klaar met al die hormonen. Aan de spiraal dus. Na enorm veel horror verhalen gelezen te hebben (en filmpjes te hebben gezien waarin het spiraaltje worden geze[lees meer...]t: geen aanrader), stapte ik vol zenuwen mijn huisartsenpraktijk in. Ik had zoveel spanningen omdat ik dacht dat het de meest helse pijn van mijn leven zou worden. Maar gelukkig viel het me alles maar dan ook alles mee en dat is ook wel eens fijn om te lezen tussen alle wat minder fijne ervaringen. Mijn huisarts gaf ook aan dat ze hier heel veel ervaring mee heeft en dat bijna alle patiënten het enorm vonden meevallen. Van haar kreeg ik diclofenac voorgeschreven: Ik had de avond van tevoren 1 dyclofenac 50mg genomen, de ochtend zelf 1 dyclofenac en 2 paracetamol en een uur voor de afspraak opnieuw 1 dyclofenac en 2 paracetamol. Dit werkte voor mij heel goed! Daarnaast is de tip om te kuchen als het tangetje op de baarmoedermond wordt gezet. Tuurlijk is het zetten van de spiraal niet pijnloos, zelfs niet met pijnstilling, maar ik heb echt wel ergere pijnen meegemaakt. Van nature heb ik al hele pijnlijke ongesteldsheidskrampen (dus misschien ben ik wat gewend) en dit was eigenlijk vergelijkbaar maar dan op een hele aparte plek en meer in de vorm van een iets heftigere steek, die gelukkig veel minder lang duurt. Eerst meten ze je baarmoeder op, waar je de eerste steek zult voelen en wel even denkt oeh dit is wel een goede kramp! Maar dat gevoel gaat heel snel voorbij en het inbrengen van de spiraal zelf vond ik persoonlijk minder pijnlijk omdat het eigenlijk heel vergelijkbaar is en die steek nog sneller wegging bij mij. Probeer goed door je buik adem te halen, ga naar een huisarts die hier ervaring mee heeft en slik genoeg pijnstilling. Ik lig nu op de bank met hele milde ongesteldsheidskrampen, dus misschien heb ik geluk (het is natuurlijk persoonlijk) of misschien breekt de hel los de aankomende dagen maar dat zal ik dan laten weten. Het viel mij in ieder geval alles mee en het was mijn zenuwen dan ook echt niet waard!!

13-09-2022 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
In 1 woord: PIJN! Plaatsing van eerste keer Kyleena bij de huisarts ging goed en vrijwel geen pijn gehad (geplaatst tijdens menstruatie). Helaas zat de spiraal verkeerd en moest een nieuwe geplaatst worden maar deze keer bij de verloskundige. Wat heb ik een spijt… Wegens onregelmatige cycli geplaatst buiten mijn menstruatie. De pijn die ik heb gevoeld tijdens de behand[lees meer...]eling en de dagen daarna waren bijna ondraaglijk. Nu 1,5 week verder en heb ik inmiddels mijn menstruatie. De pijn is zo extreem intens dat ik vaak aan het huilen ben, zelfs medicatie helpt bijna niet. Ik heb ooit nierstenen gehad dus ik weet wat pijn is. Mijn pijngrens is niet snel bereikt, maar nu is die ver overschreden. Spiraal blijft voorlopig nog even zitten in de hoop dat de pijn weggaat na mijn menstruatie. Mocht dit niet zo zijn gaat die er meteen uit, want dit is niet uit te houden. Tip: spiraal laten zetten tijdens menstruatie. Denk er ook goed over na als je nog geen kinderen hebt gehad (zoals ik).

18-02-2022 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Kyleena nu 8 maanden geleden laten zetten. Dit was echt pijnlijk en het ging na veel kloten eindelijk goed. Lag aan mijn nauwheid, niet aan de spiraal. Sinds de spiraal word ik gewoon iedere maand ongesteld, een week van te voren heb ik extreme behoefte aan chocolade, ik krijg krampen en mijn hormonen schieten door het dak. Met de pil had ik dit niet. Ook krijg ik extre[lees meer...]me acne (vooral op mijn kin). Ik was gestopt met de pil vanwege de slechte verhalen en omdat ik mij eigenlijk ook wel vrij vlak voelde qua emoties en een laag libido had. Maar nu begin ik te twijfelen of dat door de pil kwam of door corona en het leven.. haha. Mijn libido is wel wat omhoog gegaan sinds ik de spiraal heb.

17-11-2021 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Ik heb de Kyleena spiraal laten plaatsen in augustus 2021. Het plaatsen was voor mij een ontzettend pijnlijke ervaring, ik had een pijnstiller genomen voor de plaatsing. Heb enkele weken enorme buikkrampen blijven behouden, deze kwamen onverwachts op wat heel vervelend was. Ondertussen heb ik vrijwel geen last meer ( november 2021 ). Af en toe kunnen de krampen wel eens op[lees meer...]komen maar dit is dan zeer lichtjes. Enige min punt is dat ik enorme acne ben beginnen krijgen rond mijn mond en op mijn kin. Het maakt me ongelofelijk onzeker en als er 1 begint te verdwijnen staat er de volgende ochtend al een nieuwe klaar... Gelukkig is mijn libido wel terug en voel ik me fitter in mijn vel aangezien dit volledig verdwenen was door mijn pil.

10-10-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Na een zeer vermoeiende zoektocht naar de juiste anticonceptie, liet ik in februari 2021 een spiraal plaatsen. Initieel was ik hier zeer tevreden van. Geen last bij de plaatsing. Af en toe wat buikkrampen in de dagen en weken nadien. Maar na 3-4 maanden kreeg ik enorm last van acné in mijn aangezicht en rug. Hiervoor heb ik verschillende pillen, de ring en een tijdje niets[lees meer...] gebruikt, en ik heb nog nooit zo’n erge acné ondervonden op mijn wangen, kin en rug. Erg pijnlijk en geeft een enorme deuk in het zelfvertrouwen. Nu terug gestart met een minipil die zou inwerken op de acné maar na de eerste maand is er slechts een lichte verbetering te zien...

25-08-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Nadat ik continu van de pil last kreeg van vaginale infecties overgestapt op dit spiraaltje. Het zetten deed pijn en de maanden erna ook. Maar het zit er nu 1,5 jaar in en ben hardstikke tevreden. Geen last meer van vaginanale schimmels of dat ik dik word. Ik kan eindelijk mijn gewicht onder controle houden en voel mij een stuk beter. Wel word ik iedere maand onge[lees meer...]steld en dit duurt ongeveer 10 dagen. Maar het is erg licht.

21-07-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Na lang wikken en wegen gekozen voor een spiraal. De kyleena had mijn voorkeur omdat hier zo min mogelijk hormonen in zitten. Ik heb hem nu ruim een jaar en mijn menstruatie wordt steeds minder. De hoeveelheid bloedingen maar ook hoe lang het aanhoudt. Het inbrengen is mij erg mee gevallen, kon mijzelf goed ontspannen waardoor dit ook makkelijk verliep.

30-06-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel (52mg)
De kyleena is mijn 2e spiraal. Ik heb voor mijn 2 kinderen een keer de mirena gehad, maar omdat de kyleena minder hormonen af geeft, dit keer hiervoor gekozen. Het plaatsen ervaar ik als rampzalig. Ik wordt gigantisch duizelig, maar als de spiraal is geplaatst is dat ook meteen voorbij. Gedurende de dag wat buikpijn maar dat is verder prima te doen. Ik heb de spiraal nu 4 [lees meer...]maanden en heb eigenlijk al 4 maanden van alles en nog wat. Constant bloedverlies, en enorme eczeem. Ik heb overal jeuk, van mn rug tot aan m’n ooglid. Nu hormoonzalf gekregen om te kijken of dit verbeterd. Ik wil nog even volhouden omdat ik met de mirena ook na een half jaar klachten vrij was, maar als dit niet het geval is zal ik toch de kyleena moeten laten verwijderen.

23-06-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Na 10 jaar anticonceptiepil en 1,5 jaar geen anticonceptie, toch besloten een hormoon spiraaltje te plaatsen. Na plaatsen last van menstruatie buikkramp dat aan bleef houden, een aantal dagen per week. Soms zelfs met uitstraling naar de bovenbenen. Wetende dat dit een half jaar aan kon houden, heb ik het aangekeken. Ook voelde ik me opgeblazen. Werd helaas niet minder en d[lees meer...]aardoor na een jaar besloten hem er uit te halen. Nu een dag later voelt mijn buik ‘zachter’ en minder gespannen. De kramp is verdwenen. Heeel blij dat dit achter de rug is. Had ik geen kramp gehad was dit een prima anticonceptie middel geweest. Helaas gewoon pech!

11-05-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb de Kyleena genomen na de pil en nuvaring te hebben gehad, ik wilde namelijk graag af van de vele hormonen omdat ik mij daardoor afgevlakt ging voelen. Hoewel ik hem vandaag heb laten plaatsen, wil ik in ieder geval zeggen dat het plaatsen goed te doen was. Het waren een paar scherpe ongesteldheidssteken en het was vervelend, maar ik vond het zeker niet ondraaglijk z[lees meer...]oals ik in sommige reacties lees. Kortom, laat je hier niet door afschrikken! Online worden relatief vaker slechte ervaringen gedeeld dan goede. Aldus, aanrader, zeker door de weinige hormonen!