Ervaringen met Kyleena

levonorgestrel

buikkrampen

30-01-2022 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb de Kyleena nu bijna 3 maanden, en ik ben erg tevreden. Het plaatsen van de spiraal heb ik bij de huisarts laten doen, dit was (zonder te overdrijven) een van de naarste pijnen die ik ooit heb gevoeld. Ik heb gegild, het zweet brak me uit en ik viel bijna flauw, maar het duurt wel echt maar een paar minuten. Na het plaatsen heb ik nog een paar uur zware krampen geh[lees meer...]ad en de rest van de dag doorgebracht op de bank, maar aan het einde van de dag had ik al nauwelijks last meer. Ook de dagen en weken na plaatsing heb ik nauwelijks iets gevoeld en ook geen bloedingen gehad. Sterker nog: na 3 maanden Kyleena ben ik nog steeds niet ongesteld geworden. Dit is echt heerlijk. Wel voel ik nog menstruatiekrampen en stemmingswisselingen in de week dat ik (denk ik) ongesteld zou moeten worden. Ook heb ik het idee dat ik krampen voel van mijn eisprong, ongeveer 2 dagen. Ik heb vanaf mijn 16e altijd de pil geslikt, dus ik heb geen idee wat mijn normale cyclus zou moeten zijn, maar ik denk dat de krampen daar vandaan komen. Al met al ben ik tot nu toe erg tevreden over de Kyleena, met name het feit dat ik niet meer ongesteld word. Het plaatsen zou ik volgende keer alleen niet meer bij de huisarts/zonder enige verdoving doen.

09-12-2021 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Help me out! Na mijn vorige relatie ben ik één jaar gestopt met de pil. Toen ik mijn huidige partner tegenkwam slikte ik dus geen pil en gebruikte wij simpelweg een condoom. Omdat het natuurlijk minder spontaan is heb ik ervoor gekozen de Kyleena spiraal te plaatsen. Het plaatsen an sich viel ontzettend mee. 2 dagen flinke buikpijn gehad maar dat was het ook wel. Na ruim 4[lees meer...] maanden weet ik niet of ik mijzelf er nu echt beter of gelukkiger door voel. Ondanks de lage dosis hormonen voel ik mij niet zoals van te voren. Mijn lichaam heeft ontzettend moeten afkicken en voor mijn gevoel, nu weer moeten wennen. Ook komen de kilo’s er sneller aan. Ik moet echt op mijn eten letten. Het is heel gek. Het heeft voordelen en nadelen en ik twijfel ontzettend of ik de spiraal laat zitten of alsnog laat verwijderen. Volgens de huisarts moet ik het ruim één jaar de tijd geven voor mijn lichaam om eraan te wennen. Iemand die zich hierin kan vinden?

05-12-2021 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Ik was erg bang voor het plaatsen na veel verhalen gehoord te hebben. Had 1 ibu en 1 paracetamol genomen en voelde nauwelijks iets van het plaatsen, alleen een beetje een klein gek krampje, maar het viel héél erg mee. Voordelen voor mij zijn: fijn dat je je geen zorgen meer hoeft te maken om de pil slikken, libido is verbeterd, gewicht meer in balans, humeur over het alg[lees meer...]emeen ook beter naar mijn idee. Nadelen: wat meer puistjes, hoofdpijn en mijn haar is dunner geworden, vooral bij mijn inhammen. Vooral dat laatste vind ik erg vervelend. Maar misschien is het ook stress. Lastig. Hebben mensen hier ervaring mee?

06-06-2021 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb altijd de pil geslikt maar hier kreeg ik erge migraine van en was mezelf niet meer. Toen was ik bang om weer anticonceptie te gaan gebruiken totdat ik op aanraden van de huisarts de Kyleena spiraal moest gaan proberen aangezien hier weinig hormonen inzitten en 'plaatselijk' worden afgegeven. In het begin had ik dagelijks heftige krampen waardoor ik echt moest gaan l[lees meer...]iggen van de pijn. Dit hield zich aan het is nu minder maar soms nog last hiervan. Regelmatig uitvloeiing of een blaasontsteking en onverklaarbare pijnen. Ook ben ik veel meer moe, ben erg somber, moet veel huilen waarvan ik soms niet eens weet waarom. Allemaal sinds dat ik hem heb laten zetten. Heb hem nu een halfjaar, vind het fijn omdat je niet volledig meer ongesteld word en je hoeft niet na te denken of je zwanger kunt zijn. Maar het geeft mij zoveel bijwerkingen dat ik aan het overwegen ben hem te laten verwijderen.

23-04-2021 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Na jaren de pil te nemen ben ik overgeschakeld naar Kyleena spiraaltje omdat ik het beu was om elke dag een pil te nemen en de dosis in hormonen groter is. Het plaatsen viel best goed mee bij mij! Had me op het ergste voorbereid, maar eigenlijk maar letterlijk 2 seconden last gehad. Nu zijn we 5 weken verder en wil ik het laten verwijderen. Ik heb elke dag ontzettend vee[lees meer...]l pijn, die pijn komt telkens in weeën waar ik echt van begin te puffen en roepen soms als het héél intens is. Ik kan heel veel pijn verdragen, maar word nu de laatste 3 weken elke nacht meermaals wakker van de pijn. Volgens de gynaecoloog zit alles op zijn plaats en is er niks mis. Ik vind het super jammer dat ik het nu al laat weghalen, maar de pijn die ik elke dag voel weegt niet op tegen de voordelen.

19-04-2021 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
In december 2020 de kyleena spiraal laten plaatsen bij de huisarts, dit was erg pijnlijk. Tot 4 weken daarna erg veel buikkrampen gehad, maar daarna geen last meer van gehad. Voorheen had ik een implanon, maar door het vele spotten (bloedverlies) de implanon laten verwijderen in maart 2020. Tussen maart en december geen anticonceptie gebruikt. Sinds ik de kyleena spiraal h[lees meer...]eb, heb ik ontzettend veel last van puistjes en acne in mijn gezicht. Ik heb heel mijn jeugd geen last hiervan gehad en baal hier ontzettend van. Ik weet niet 100% zeker of het door de spiraal komt, maar dit zou bijna een reden zijn voor mij om de spiraal te laten verwijderen en toch te kiezen voor een andere anticonceptie.

23-09-2023 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
De Kylena een week geleden laten plaatsen, bij de huisarts, dat vond ik reuze meevallen. 2x Aleve genomen van tevoren en vond het wel een pijnlijk gevoel maar veel minder erg dan verwacht, net als hevige ongesteldheidskrampen maar dan maar voor een paar minuten. Helaas heel veel andere bijwerkingen de dagen na het plaatsen, het wordt steeds erger: duizelig, onstabiel, [lees meer...]hoofdpijn aanvallen, pijnlijke borsten, opkomende acne (dat ik echt nooit heb) constant stressgevoel, weinig energie en heel moe, down en afwezig. De krampen komen en gaan van dag tot dag, en wat spotting, dat heel erg meevalt. Het lijkt elke dag erger te worden, ben bang dat het door de hormonen komt. Ik denk dat ik hem er deze week weer uit laat halen omdat dit me het echt niet waard is helaas. Ken ook veel mensen die er geen bijwerkingen van hebben, dus is heel persoonlijk.

18-08-2023 | Man | 24
levonorgestrel (52mg)
Het zetten deed pijn door spanningen van mijzelf. Eerste 3 weken erna hevige buikpijn dat doorstraalde naar mijn rug en benen. 4 keer ibuprofen en 4 keer paracetamol slikte ik per dag. Ziekenhuis opgebeld en ze hebben gecheckt of de spiraal goed zat. De spiraal zat goed gelukkig. 4 weken na het zetten nog steeds hevige buikpijn, nog steeds veel pijnstilling nodig.

20-06-2023 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Even een positief verhaal, na alle horror verhalen hier te hebben gelezen. Het plaatsen was echt zo gebeurd en even een pijn scheut van 2 seconden. Ik moet de rest nog afwachten aangezien hij net pas geplaatst is. Maar de ervaren verloskundige had geen klem nodig en was echt zo gebeurd

07-06-2023 | Vrouw | 24
levonorgestrel (52mg)
Vanaf mijn 13e tot 20e heb ik de pil geslikt. Ik had tijdens mijn pubertijd vaak last van depressies, vermoeidheid en een heel laag libido. Toen ik erachter kwam dat dit door hormonen zou kunnen komen, ben ik hiermee gestopt. Wat een bevrijding! Ik had meer energie en mijn libido steeg enorm. Toen ik op mijn 23e een vriend kreeg, heb ik een koperspiraal genomen. Het zetten[lees meer...] was een HEL!! Het deed ontzettend veel pijn, maar ik dacht: dat gaat wel over. Dit heb ik een jaar geprobeerd, maar had steeds 2 weken last van enorme pijn en hevige bloedingen. “Dat gaat wel over” zei de huisarts… Niet dus. Na bijna een jaar proberen, ben ik overgestapt op de Kyleena. Dan maar weer wat hormonen. Het zetten was niet fijn, maar viel erg mee vergeleken met de koperspiraal. De eerste paar dagen voelde ik mij goed, maar al snel begon de ellende. Ik heb twee maanden non stop gebloed, begon weer niet lekker in mijn vel te zitten (zonder reden), had enorme buikkrampen en mijn libido daalde weer. Ik voelde me permanent chagrijnig, moe en elke vorm van aanraking voelde irritant. Spiraal heb ik laten nachecken en alles zat wel goed. Heb de Kyleena vanochtend toch maar eruit gehaald en wat een opluchting. Ik hoop dat ik snel weer mezelf ben.

22-01-2023 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Ik was erg zenuwachtig voor het zetten van de Kyleena. Pijnstilling ingenomen voor de zekerheid. Het opmeten deed geen zeer, de plaatsing was een vervelend gevoel wat 10 seconde duurde en viel uiteindelijk reuze mee (eens een positief verhaal ;) ) Daarna was het klaar en had ik geen klachten van buikpijn en kon gewoon verder met de dagelijkse bezigheden. Ik heb de spir[lees meer...]aal nu al langer dan 2 jaar en ben nog steeds erg tevreden. Weinig klachten en geen bijwerkingen.

03-12-2022 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Heb nu ongeveer 1,5 jaar geleden het Kyleena spiraal laten zetten omdat ik wou kijken of dit een groot verschil zou geven met de anticonceptiepillen die ik al 6 jaar innam (had hierbij een beetje last van gewichtstoename en af en toe sombere gemoedsrust, maar al bij al wel oké). Plaatsing was tijdens mijn ongesteldheid, pijnlijk maar erg kort, de gynaecoloog in het ziekenh[lees meer...]uis deed dit heel goed. In de dagen erna af en toe harde krampen gehad maar voor de rest viel het mee. Voordelen: ik hoefde er niet meer aan te denken, menstruatie is veel minder hard dan voordien, geen rechtstreekse negatieve mentale impact en merkbare verhoging in libido doorheen maandelijkse cyclus.. Na 5 maanden begon ik echter veel last te krijgen van acne op mijn gezicht en versnelde haargroei, waar ik voorheen nooit problemen mee had gehad. Na een jaar kreeg ik ook plots terug maandelijks (of meerdere keren per maand) bloedingen, soms heel onverwacht. Ik twijfel momenteel om het er te laten uithalen en opnieuw met de pil te beginnen, want de bijwerkingen hebben negatieve invloed op mijn zelfvertrouwen.

14-11-2022 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Precies 10 maanden geleden heb ik mijn Kyleena spiraaltje laten plaatsen (januari 2022). Om te beginnen was het zetten van de spiraal een HEL. Het deed vreselijk veel pijn en de huisarts kwam niet door de baarmoedermond/opening heen. Op het moment dat ze zei dat ik naar de gynaecoloog moest in het ziekenhuis lukte het toch met een veel te harde duw. Na deze haast trauma[lees meer...]tiserende ervaring heb ik ongeveer 6 weken lang aanhoudend extreme buikkrampen gehad waartegen de sterkste pijnstillers niet meer werkten. Ik dacht dat de spiraal niet goed zat, maar na een echo in het ziekenhuis bleek dat niet het geval. Uiteindelijk ging de pijn over, maar slopen andere klachten erin. Ik kreeg last van dagelijkse angstige gevoelens en paniekaanvallen, pijnlijke borsten, een onrustige huid (met name op mijn bovenrug en schouders), emotionele huilbuien en een algemeen neerslachtig gevoel. Ik heb oxazepam gekregen tegen de angst-/paniekaanvallen, maar dit is natuurlijk geen oplossing. Nu ik haast niks meer durf en zelfs angst heb ontwikkelt om te gaan slapen, is het klaar. Ondanks dat ik erg tevreden ben over het gemak en de werking, weegt dit niet op tegen de psychische klachten die ik nu ervaar. Morgen laat ik het spiraaltje verwijderen in de hoop dat mijn klachten verminderen. Ik raad anderen aan om goed na te denken of dit de beste optie is voor jou. Als je gevoelig bent voor hormonen of psychische klachten, denk er goed over na!

04-11-2022 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Eind 2021 besloten een spiraal te laten plaatsen vanwege mijn relatie. Het plaatsen was prima en daarna heb ik altijd mijn regelmatige cyclus behouden. Wel met minder bloedverlies en iets langer. Ik had geen last van buikkrampen, acne, gewichtstoename, haaruitval etc. De spiraal werkte perfect. De enige en vervelendste bijwerking is dat ik heel depressief werd. Al binnen [lees meer...]een maand na het plaatsen merkte ik dat ik heel emotioneel werd en last kreeg van paniek en angstgevoelens. Ook in het openbaar had ik hier last van, waardoor ik in openbare ruimtes ook spontaan ontzettend emotioneel kon zijn. Dit had ook de nodige effecten op m'n relatie. De laatste 2 maanden dat ik de spiraal had, heb ik voornamelijk huilend in bed gelegen en weinig ondernomen. Mijn eetlust was ook vrijwel verdwenen en ik was veel misselijk. Na veel wikken en wegen besloten het eruit te laten halen. Wát een verschil. Dat is nu 1,5 maand (september) geleden en ik voel me weer als mezelf. Ik heb geen angst- of paniekaanvallen meer. Ik ben niet meer depressief en onderneem weer dingen. De grijze wolk die ik altijd ervaarde was verdwenen. Ik ben heel blij dat ik de spiraal heb laten verwijderen, het voelde als een enorme opluchting. De spiraal werkte perfect als anticonceptie maar mijn mentale gezondheid is belangrijker. Vriendinnen van mij ervaren geen effect op hun emotionele gesteldheid, dus het verschilt echt per persoon of die gevoelens aangewakkerd worden door de spiraal.

26-10-2022 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Tussen de vele negatieve ervaringen wil ik toch graag even mijn enorm positieve ervaring delen. Ik heb het Kyleena spiraaltje nu 2 jaar en ben er dus echt enorm tevreden over. Het zetten was inderdaad pijnlijk maar te doen met ibuprofen en de pijn was na anderhalve dag zo goed als weg. Sindsdien eigenlijk nergens meer last van gehad. Na een paar maanden bleef ook mijn mens[lees meer...]truatie uit, wat voor mij ook een groot voordeel is van dit spiraaltje. Daarnaast heb ik alleen het idee dat mijn huid wel licht onrustiger was (met name net na de plaatsing).

24-03-2022 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb vandaag mijn spiraal laten plaatsen. Ik keek er heel erg tegenop door alle horror verhalen die ik heb gehoord. En natuurlijk lees je alleen die op het internet.. ik heb mijn spiraal bij de gyno laten zetten en het was goed te doen. Het deed eventjes een beetje pijn, maar niet de helsepijn die ik altijd heb gelezen in vorige reviews (geloof niet alles wat je leest) E[lees meer...]n heb ook nog nooit een onderzoek o.i.d. gehad bij mn vrouwelijk geslacht. Ik ben sinds mijn 17e aan de pil (ben nu 24) en kreeg toen ik aan mijn nieuwe strip begon ineens migraine met aura (wat ik normaal nooit eerder heb gehad) ik dacht de 1e keer dat ik blind werd, heel angstig was ik. Maar ik heb de strip afgemaakt, wat ervoor zorgde dat ik 4 migraine aanvallen (met overgeven en al) kreeg in 3 weken tijd. Dus hoe kan dit? De huisarts wilde medicijnen voorschrijven om de pijn te verminderen, maar ik wil de oorzaak oplossen. Dus gestopt met de pil. En quess what? Geen migraine meer gehad. Ik heb 1,5 tot 2 maanden geen anticonceptie gebruikt, alleen een condoom, maar dit vind ik niet safe genoeg. Ik heb nu de Kyleena laten zetten vanwege de lage hoeveelheid hormonen. Nu in de gaten houden of ik weer migraine krijg, anders wordt het de koper spiraal. Het was een heel gedoe, dus hopelijk heeft iemand hier iets aan die in dezelfde situatie zit 😊