Ervaringen met Mirena

levonorgestrel

buikkrampen somber voelen neerslachtig voelen pijn bij zitten negatieve gedachten stekend gevoel in de onderbuik bloedverlies acute hoofdpijn

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1221 meningen)
Menstruatiepijn (225 meningen)
Plaatsen spiraal (96 meningen)

27-03-2023 | Vrouw | 46
levonorgestrel (19,5mg)
Voor de tweede keer 5 jr lang Mirena gebruikt, ben nu 46. Volgend jaar weer een nieuwe ivm tegengaan overgangsklachten. Nooit ergens last van gehad en al jaren niet meer ongesteld (in het begin wel wat onregelmatig bloedverlies). Heerlijk. Voor mij niks anders.

25-02-2023 | Vrouw | 46
Menstruatiepijn
Extreem veel menstruatiepijn. Dit was wel minder maar de bijwerkingen waren te heftig. Na 4 maanden eruit laten. Nu mijn 2e menstruatie met heel erg veel bloedverlies en grote stolsels.

19-07-2022 | Vrouw | 46
levonorgestrel (19,5mg)
altijd mirena gehad. Voorgaande jaren minder last gehad dan nu.. Nu voor de 5e keer op mijn 46 jarige leeftijd laten zetten en ineens heftige klachten als hyperventilatie, onrust, somber. Moeheid altijd al gehad terug kijkend op de mirena voorgaande jaren. Nu ik de mirena eruit heb laten halen ben ik minder moe en mijn psychische klachten zijn als sneeuw voor de zon verdw[lees meer...]enen. Ben weer vrolijk!

25-02-2022 | Vrouw | 45
Plaatsen spiraal
Dit is mijn 3e mirena. Ik vind het heel fijn dat ik niet meer ongesteld wordt. Ik heb wel een keer gehad dat de gynaecoloog de spiraal tijdens het verwijderen het draadje maar moeilijk kon vinden/ pakken. Toen had hij het over ok. Gelukkig lukte het. Ik vraag mij wel af of de mirena ook een positief effect heeft voor de overgang. Zullen mijn klachten dan milder zijn? Mij[lees meer...]n libido wisselt wel erg en was voor mirena hoger. Maar kan ook met leeftijd en moederschap te maken hebben.

23-12-2021 | Vrouw | 45
Menstruatiepijn
Laten plaatsen ivm extreme menstruatie pijn en bloedverlies. Daarnaast beginnende overgangsklachten. Eerste weken echt moeten doorbijten. Onregelmatig bloedverlies en veel buikpijn. Na 3 maanden zeer tevreden. Wel menstruatie maar prima te doen zonder pijnstilling. Stemming stabiel, opvliegers verdwenen.

26-02-2023 | Vrouw | 44
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb na mijn eerste bevalling een mirena laten plaatsen. Wilde de pil niet meer ivm stemmingswissingen. De mirena heeft 8 jaar gezeten. Nul bij werkingen gehad. Nu twee weken de spiraal eruit. Ik wil even kijken wat het doet om zonder spiraal te zijn. Was gelijk de dag erna een beetje ongesteld. Mijn ervaring is alleen maar positief iig.

21-02-2023 | Vrouw | 44
levonorgestrel (52mg)
Nadat ik sterke overgangsgerelateerde klachten had, heeft de arts het Mirena spiraal geadviseerd. Na het plaatsen van de Mirena verdwenen heel veel overgangsklachten. Ow, wat was ik blij, totdat... na 3 weken ik erg benauwd werd. Liep de hele dag te puffen, te zuchten en te gapen en had nergens zin meer in. Op internet kwam ik soortgelijke verhalen tegen en heb direct de [lees meer...]arts gebeld om de Mirena te verwijderen. De arts constateerde chronische hyperventilatie en moest maar ademhalingsoefeningen gaan doen. Ik stond erop om dat ding per direct te verwijderen. Hij is er nu uit en voel me gaande weg stukken beter.

29-10-2022 | Vrouw | 44
levonorgestrel (52mg)
In november mirena geplaatst gekregen. Direct daarna pijn in mn buik en pijn bij mn baarmoedermond. Elke x kreeg ik anti biotica voor ontsteking maar kon absoluut niet vd spiraal komen. Elke x doorbloedingen. Pijn. Niet kunnen vrijen. Uiteindelijk 5 weken geleden zelf spiraal verwijderd. En direct was de pijn over. Over gegaaan op de pil. Geen bloedingen meer niks. [lees meer...] Nooit weer! En laat je dus niet wijsmaken dat t vd spiraal niet kan komen

13-10-2022 | Vrouw | 44
Plaatsen spiraal
Het plaatsen van de Mirena (inmiddels de 3e) is met een pijnstiller een fluitje van een cent gebeurd bij de huisarts. Mirena ivm migraine 2 x 3 dagen per maand. Hormoon gerelateerd: eisprong en menstruatie. Helaas best veel afscheiding maar dit is een bekende bijwerking, maar daarbij geen bloeding meer. Nu 3 jaar later komen de de hormoon gerelateerde klachten langzaam wee[lees meer...]r terug. Zoals migraine maar ook stemmingswisselingen en opgeblazen gevoel voor menstruatie. Als dit doorzet laat ik de huisarts een nieuwe zetten. Het ongemak van plaatsen en verwijderen en de lichte krampjes in het begin wegen niet op tegen de migraine die dan weg is. Daarnaast gebruik ik nog wel op advies van de neuroloog een bèta-blokker (propanolol). Dit zou ook helpen bij de migraines. Maar mijn ervaring leert dat de combi het beste werkt voor mij.

01-10-2021 | Vrouw | 44
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb het spiraaltje 12 dagen gehad en werd er intens angstig en onrustig van. Het is na 12 dagen met spoed verwijderd omdat ik helemaal gek werd van de angst. Nu, 3 maanden later, nog steeds hele nare nachtelijke angstaanvallen. En overdag ook veel angst. Vóór het spiraaltje had ik ook wel psychische kwetsbaarheden, maar niets wat hier ook maar bij in de buurt komt. Ik z[lees meer...]ou er alles voor geven terug te kunnen in de tijd en het spiraaltje niet te nemen. Ben bang dat ik nooit meer normaal zal kunnen leven en heb veel suïcidegedachten. Mijn laatste hoop is gevestigd op medicijnbehandeling door de psychiater en het zoeken van een specialist die veel van vrouwelijke hormonen weet. Ik kan niet meer terug in de tijd, maar misschien kan ik anderen dit leed wel besparen. NEEM GEEN SPIRAALTJE!!! Ik weet nu ook dat heftige angst en onrust bij veel meer gebruiksters voorkomen, maar bij de meesten schijnen de angst en onrust na het verwijderen van het spiraaltje op den duur weer weg te gaan. Maar bij mij lijkt een hormonale disbalans te zijn ontstaan die maar niet herstelt en erg veel angst veroorzaakt. Echt, DOE HET NIET!!! Ik wilde dat iemand mij op tijd gewaarschuwd had. PS Als iemand dit leest die me kan helpen of weet wat voor arts me zou kunnen helpen, reageer dan alsjeblieft. Ik ben echt heel wanhopig.

08-02-2022 | Vrouw | 43
levonorgestrel (52mg)
Absoluut geen pijn ervaren tijdens het plaatsen bij de huisarts. Geeft een stabiel gevoel en geen menstruatie meer. Bij twijfel zeg ik doen! Het is het proberen waard en eruit halen kan altijd.

07-07-2021 | Vrouw | 43
levonorgestrel
Ik gebruik dit spiraal nu meer dan 10 jaar. Plaatsing en verwijdering ging steeds zonder problemen of noemenswaardige pijn of ongemak. Geen horrorverhaal hier ;-) Mijn eerste spiraal werd geplaatst 2 jaar na de zwangerschap en gaf nu en dan wat bloeding in de eerste maanden. Wel had ik last van moodswings die vooral door mijn partner werden opgemerkt. Na een klein jaar[lees meer...] is dit gestabiliseerd. Ik werd niet meer ongesteld, wat een enorme luxe is. Mijn tweede spiraal gaf nauwelijks tot geen bijwerkingen meer na plaatsing. Hoogstens heb je om de 3 à 4 maanden een klein beetje spotting, zelfs geen bloeding. Over het algemeen ben ik er heel erg tevreden over !

10-07-2023 | Vrouw | 42
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Gezien de hoeveelheid bloedverlies tijdens mijn menstruatie (die overigens regelmatig was en met geen pijn) wilde ik een spiraal proberen. Het hevige bloedverlies komt bij mij door heel veel baarmoederslijmvlies en ik slik ijzertabletten. Het plaatsen viel me erg mee. Weinig van gemerkt. Misschien helpt het dat ik vier kinderen heb. De eerste maanden zou wat onregelm[lees meer...]atig bloedverlies normaal zijn. Bij mij bleef dat een jaar lang doorgaan. Na een jaar werd er gecontroleerd en bleek de spiraal niet meer goed te zitten!! Daardoor kan waarschijnlijk het onregelmatige bloedverlies. Het bloeden was in hoeveelheid veel minder maar in frequentie veel vaker waardoor ik bijna altijd met maandverband rondliep. Één keer 40 dagen achter elkaar. Tjah... Fijn was dat het zo weinig was en ik gewoon overal naartoe kon gaan maar dit vond ik echt te vaak en te lang. De spiraal werd gelijk vervangen door een nieuwe en nu met een controle na 6 weken. Hij zat nu nog steeds goed maar de onregelmatige en frequente bloedingen bleven na een half jaar nog. Ik heb de spiraal toen laten verwijderen. Nu mag ik erover nadenken of ik mijn baarmoeder eruit wil laten halen of een novasure behandeling. Ik wacht mijn normale cyclus even een tijdje af en beslis dan wat ik doe. Maar een spiraal was voor mij geen oplossing helaas.

25-06-2022 | Vrouw | 42
levonorgestrel (19,5mg)
Ivm overmatig en langdurig menstrueren en op aanraden van de gynaecoloog een Mirena spiraaltje laten zetten. Na het aankleden heb ik nog even een gesprek met de gynaecoloog en ik begin spontaan te zweten, het loopt met straaltjes langs mijn hoofd. Ik wordt duizelig en krijg hartkloppingen. Echt enorm schrikken. Volgens de gynaecoloog heeft een heel klein percentage vrouwen[lees meer...] zo'n heftige reactie op het spiraaltje. Het komt maar heel zelden voor, maar ik ben dus 1 van die mensen. Na 1,5 uur platliggen en wat water en paracetamol begon het wat te zakken. Ik bleef wel buikpijn houden en ik voelde me echt niet goed. Ik heb het 4 weken uitgehouden om het een kans te geven. Maar daarna heel snel eruit latenhalen. Klachten waren meteen weg. Mijn menstruatie was tijdens het spiraaltje nauwelijks minder geworden, dus heeft niets geholpen. Ik heb uiteindelijk een Novashure behandeling gehad en dat was de beste beslissing ooit. Ik ben nu nog maar max. 4 dagen per maand licht ongesteld. Dus voor mij eindelijk geen weken lang meerdere maandverbanden per keer plakken ( op het laatst zelfs incontinentie broekjes aan) en op badmatjes en zeiltjes slapen. Ben zo blij!

08-09-2021 | Vrouw | 42
levonorgestrel (52mg)
Ik heb al 11 jaar een mirena. In juni een wissel gehad van de mirena. Dit keer bij de gynaecoloog. In verband met een spastische linkerbeen. Het was pijnlijker dan bij de huisarts. Raar maar waar. Ook ging ik bijna van mijn stokje. Na 6 weken een echo gehad. Helaas was de mirena verschoven. Dus het moest weer overnieuw. Vandaag was het weer zover. Gelukkig viel het nu me[lees meer...]e met de pijn. Ook een echo gemaakt en nu zat hij goed. Over 6 weken weer een echo. Ik hoop dat het goed blijft zitten.

28-06-2023 | Vrouw | 41
Onregelmatige menstruatiecyclus
Mirenaspiraal laten plaatsen bij mijn vertrouwde huisarts. 2 weken geleden had ik de Levosert spiraal laten plaatsen (goedkope versie van Mirena, is door zorgverzekering gekozen) dit was echt verschrikkelijk, het plaatsen was erg pijnlijk, omdat de inbrenghuls ook lastiger en moeilijker werkt dan van de Mirenaspiraal, dus pijnlijke ervaring en daarna was het ook niet prett[lees meer...]ig, ik bleef buikkrampen houden ook snachts en moest vaak plassen en voelde constant druk op mijn blaas en ik voelde die spiraal ook zitten, ook veel bloedingen. Na 2 weken laten verwijderen. Ik heb mijn baarmoeder een week rust gegeven en daarna de Mirenaspiraal laten plaatsen. Het plaatsen zelf ging heel goed, niet pijnlijk, wel heel even vervelend tijdens het opmeten van baarmoeder, de rest ging super goed. Ben blij dat ik de Levosert spiraal heb laten verwijderen en de Mirenaspiraal heb laten plaatsen, echt een verademing, verder geen klachten meer. Heel tevreden over de Mirenaspiraal! Kies NOOIT voor de Levosertspiraal, dat is goedkope troep!!!