levonorgestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1166 meningen)
Menstruatiepijn (214 meningen)
Plaatsen spiraal (88 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

28-03-2021 | Vrouw | 35
Plaatsen spiraal
Hallo ik heb sinds september 2020 morgens spiraal. Na een tijdje begon ik me niet lekker te voelen en verschillende klachten. 2x bij de huisarts geweest zodat ik de spiraal werd verwijderd. Maar elke keer gaven ze aan dat het niet er mee te maken kan hebben. Ik heb de laatste maanden zo erge angst paniek stemmingswisselen. En ben ook heel erg depressief. Ik heb hier er[lees meer...]varingen gelezen en het eerste wat ik ga doen is meteen die spiraal verwijderen bij de huisarts.

19-03-2021 | Vrouw | 36
levonorgestrel (19,5mg)
Hallo dames. Ik wil graag mijn ervaring delen omdat ik mirena spiraal zelf heb gebruikt. Ik werk zelf in de zorg maar verbaas me steeds hoe weinig over mirena bekend is. Na ons 2de kind gekregen te hebben 3 jaar geleden hebben we besloten voor mirena spiraal, meer omdat het "gemakkelijk " is en je hoeft niets aan te herinneren iedere dag zoals medicijn innemen. Alles was [lees meer...]goed begonnen ik had de hele tijd een lichte ongesteldheid die duurde zeker 15/30 dagen per maand. Ik was van tevoren gewaarschuwd dat er een lichte rugpijn kan ontstaan en thats it. Maar, door de drukke leven en geen echt een bepaalde bijwerking verwacht te hebben heb ik er de laatste 1 jaar met de klachten gelopen. Het begon geleidelijk waarom ik er niet meteen actie had ondernomen. Mijn klachten namen steeds toe en op het moment dat ik er zo onder zat heb ik alles op een rijtje gezet en daarmee naar de huisarts gegaan. Ik kreeg te horen dat er ''geen bijwerkingen van mirena zijn '' wat ik best jammer vond ,want normaal gesproken ben ik actief en gezond iemand dus ik had veel dingen die ik nergens mee kon verklaren. Ik had veel last van moeheid, ik kon bijna niks meer doen en sliep 14 uur. Ik had regelmatig heftige hoofdpijn die uit niks kwam opzetten. S nachts werd ik wakker door de lage rug en buikpijn. Krampen alsof ik aan het bevallen was. Ik werd depressief en vaak ook hartkloppingen met angst. ik erkende mij zelf niet meer. De huisarts zei dat de spiraal kan verwijderd worden maar dat ze mij eigenlijk geen garantie geeft dat mij klachten zouden verdwijnen. Ik heb mijn spiraaltje afgelopen dinsdag laten verwijderen nu ben ik ongesteld maar verder zijn ALLE MIJN KLACHTEN minder geworden. VEEL MINDER ! Dit is toch geen toeval ! De reden waarom ik het hier openbaar zet is dat ik je wilde doorgeven van wees advocaat van je eigen lichaam. Je weet hoe je voelt en je kent je lichaam. Overweeg om het uit je lichaam te krijgen want het kan een enorme inpakt op je leven hebben. Ik wilde mijn verhaal eigenlijk niet dramatiseren maar ik zat echt in een hele diepe put dat ik er aan hele enge dingen dacht! Laat je het niet zo ver komen. ER ZIJN VELE ANDERE OPTIES EN JE KAN ALTIJD KIJKEN WAT VOOR JE BESTE OPTIE IS. Sorry voor mijn gebrekkig Nederlands. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Zoals ik zei, als ik geen verschil zag na het verwijderen zou ik het ook niet zo zeker vertellen aan je. Veel succes ! en groetjes, Meliha

03-03-2021 | Vrouw | 27
levonorgestrel (19,5mg)
De mirena spiraal anderhalve week geleden laten plaatsen, het plaatsen was echter verschrikkelijk pijnlijk, ik raad echt aan goede pijnstillers in te nemen vooraf. Alleen paracetamol was niet echt helpend. Per ongeluk schopte ik mijn huisarts ook nog tijdens het inbrengen omdat ze me niets zei tijdens de plaatsing. Ik heb ontzettend veel buikkrampen en hevig bloedverlies.[lees meer...] Ik heb nu al de neiging hem te laten verwijderen maar ik wil het toch nog even aankijken..

16-01-2021 | Vrouw | 24
Endometriose
Mij werd de Mirena spiraal aangeraden om te kijken of dit minder bijwerkingen zou geven (gezien de Mirena spiraal lokaal zou werken - dit is echter inmiddels achterhaald door wetenschappers van het Erasmus). Het zetten was kort pijnlijk, maar ik kon daarna gewoon zelf naar huis. De dagen daarna kreeg ik extreme buikpijn en tevens werd ik na een tijdje extreem depressief. D[lees meer...]it had ik nog nooit ervaren en het was zo ernstig dat ik eerder van vakantie ben teruggevlogen naar huis omdat het niet goed ging. De huisarts had mij nog nooit zo gezien en heeft de spiraal er meteen uitgehaald. Voor mij nóóit meer. Weet dat dit puur mijn ervaring is: anticonceptie is extreem persoonsgebonden en verschilt per persoon.

31-12-2020 | Vrouw | 30
levonorgestrel (52mg)
Ik raad hem alle vrouwen af. Door de Mirena ben ik in negatieve zin enorm veranderd en de verschillen zijn echt groot nu hij verwijderd is.

27-11-2020 | Vrouw | 45
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik heb helaas geen goede ervaringen met de mirena. Omdat ik last had van hevig bloedverlies tijdens mijn menstruatie en in het verleden longembolie heb gehad was dit het alternatief waar de huisarts mee kwam. Gewoon zo'n ding erin en dan was ik van alle klachten af, geen bloedarmoede meer,. Etc. Zo werd hij aangeprezen. Het inbrengen ging wel goed, even pijn maar daarn[lees meer...]a prima. Al snel na de plaatsing begonnen bij mij de klachten, ik herkende mezelf niet meer, stemmingswisselingen, extreem pijnlijke borsten, opgejaagd en soms zelfs agressief gevoel, hartkloppingen als ik gewoon avonds op bed lag. Ik nam het in eerste instantie voor lief omdat ik amper nog bloedverlies had en vertelde mezelf dat ik het mezelf misschien inbeelde dat het door de mirena kwam. Ik kwam meer dan 10 kilo aan, ik lette op mijn eten maar niks hielp. Ik had last van extreem opgezette buik dat ik zelfs moeite kreeg met ademhalen. Ik had constant een wringend gevoel in mijn onderbuik. Na ongeveer 2 jaar begon de pijn heftiger te worden. In mijn onderbuik, onderrug, en constant. Ook het hevig bloedverlies kwam terug. Tijdens een hysteroscopie bleek dat de spiraal niet goed zat en helemaal naar voren was gekomen. Uiteindelijk heb ik hem onder narcose moeten laten verwijderen. De mirena spiraal bleek zich een weg te banen door mijn baarmoederwand. Nu heb ik de nova sure laten doen en ik hoop van alle ellende af te zijn en weer een beetje mezelf te voelen! Voor mij helaas geen fijne ervaring

06-10-2020 | Vrouw | 30
Menstruatiepijn
Heb de Mirena vorige week maandag laten plaatsen. Vanaf donderdag heb ik hevige buikkrampen gekregen. Zo pijnlijk dat ik ook niet goed kan slapen. Voor controle teruggeweest. Ze weten het niet goed. Het kan zijn dat dit niet "bij je past". Oftewel mijn lijf niet tegen de hormonen kan, net zoals bij de pil (kon ik ook niet tegen, zoveel bijwerkingen). Ik krijg vrijdag een e[lees meer...]cho, maar of ik hem last zitten tot dan... Als het zo heftig blijft gaat hij eruit!

13-07-2020 | Vrouw | 40
levonorgestrel (52mg)
In maart liet ik de mirenaspiraal zetten. De plaatsing ging vlot en ik was zeer tevreden. Geen bijwerkingen of zo. Half april kreeg ik last van druk op de borstkas, hartkloppingen, hartritmestoornissen. Ik ging naar de HA en die wees me onmiddellijk door naar de cardioloog . Die constateerde een over en onderslag in mijn hartritme. Ik kreeg 2 soorten medicatie en als dit n[lees meer...]iet zou helpen gingen ze met een camera langs de lies naar het hart. In het begin nam ik de medicatie en het hielp wel. Maar 2 weken later kwam de druk terug. Ik heb altijd het gevoel gehad dat dit door de spiraal zou komen. Maar de dokters lachten dit weg. Dit was geen bijwerking vd Mirena. Alvorens ik met een camera naar mijn hart laat kijken, besliste ik om de spiraal te laten verwijderen. Ik moest zeker zijn! En inderdaad 3 dagen na het verwijderen zijn de hartkloppingen bijna helemaal weg!!! Ik ga nu volgende week naar de huisarts en trachten de medicatie van de cardioloog af te bouwen. Ongelofelijk toch ! Ben ik blij dat ik verlost ben van dat ding!!

10-07-2020 | Vrouw | 30
levonorgestrel (19,5mg)
De dokter had deze mirena spiraal geplaatst. Direct hevige bijwerkingen, veel pijn, uitzich zelf door de baarmoederwand gegaan en in mijn buik terecht gekomen. Vanwege hevige bloedingen hierdoor met de ambulance naar het ziekenhuis gegaan, waar er is geopereerd om hem uit mijn buik te halen. Zeer slechte ervaring. Geen enkele reactie van de producent Bayer behalve juridisc[lees meer...]he taal. Zou dit product nooit gebruiken, in mijn geval levensgevaarlijk geweest.

06-07-2020 | Vrouw | 27
Gistinfectie van de huid
Goedendag, Van de mirena spiraal BAYER, heb ik zeer,zeer ernstige infectie 's in mijn gezicht gekregen, ik heb dit bevestigd gekregen van de dermatoloog waar ik onder behandeling ben nu! Ik krijg van haar de zwaarste kuren om dit weg te krijgen! Bayer is hier nu van op de hoogte maar doet verder NIKS ! Ik wil alle vrouwen die deze spiraal krijgen hiervoor waarsc[lees meer...]huwen! Ik ben zo boos dat Bayer zo laconiek hier in is, onderzoek nu alle wegen om een aangifte tegen Bayer te doen! Bij deze vraag ik een deskundige hierin mij te ondersteunen? Bij deze teglijkertijd een oproep hiervoor! Ondertussen ga ik door gesteund door mijn moeder! Ook al zou dit niks uithalen ik ga door tegen Bayer over dit mirena spiraal! Hulp welkom !

04-07-2020 | Vrouw | 34
Premenstrueel syndroom (PMS)
Zou PMS verminderen. Maar verkeerd geïnformeerd. Afwezigheid van oestrogenen verergerd klachten. Ernstig suïcidaal, ernstige migraine. Zeer ongeschikt middel. Ook nog erg veel ervaringsverhalen van personen die toch zwanger werden.

26-06-2020 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Een jaar de mirena gehad. Veel klachten ondervonden zoals stemmingswisselingen, somberheid, snel geirriteerd en dit heeft mij mijn relatie gekost. Ik herkende mezelf ook niet meer! Naar huisarts geweest voor hulp en die stak het op een depressie. Ben 10 kilo aangekomen in een jaar tijd ondanks sporten en lijnen. Totaal geen libido meer en mijn menstruatie(klachten) werden [lees meer...]ook steeds heviger. Heb het nu 3 weken geleden laten verwijderen en ik ben mezelf weer!!! Voel me zoveel lekkerder in mijn vel, relaxter en voel me sinds lange tijd ook veel gelukkiger! Ook ben ik zonder iets te doen al weer 4 kilo afgevallen afgelopen weken en libido is weer terug. Heel raar dat dit allemaal door een spiraaltje kan komen. Had ik dit maar eerder geweten dat het puur door de mirena kwam want dan had ik dat ding er veel eerder uit laten halen. NOOIT meer voor mij!!

06-06-2020 | Vrouw | 51
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Het inzetten was verschrikkelijk pijnelijk maar na een paar dagen was die pijn over. Zo n 9 maanden last van vloeien gehouden , steeds minder , daarna bleef het weg. De lichamelijke klachten waren enorm , veel pijn aan armen benen , een soort zenuwpijn . Moe , lusteloos , angstaanvallen, depressief . Ik had het idee mezelf niet meer te zijn . Na 1,5 jaar van proberen en o[lees meer...]ok angst van het eruit halen toch beloten tis klaar nu. De huisarts zei nog dat de klachten niet van de merena konden komen. Het eruit halen was pijnloos. Ik was meteen opgelucht , ik heb even gevloeid en 4 weken erna weer een bloedverlies daarna nog niet weer . Het is nu 8 maanden geleden dat hij verwijderd is en alle klachten zijn geleidelijk aan verdwenen. Dit middel doet echt veel meer met je lijf dan dat zij aangeven. Er moet meer geluisterd worden naar de mensen met klachten. Het heeft mij meer dan een jaar van ellende gegeven.

09-04-2020 | Vrouw | 39
levonorgestrel (19,5mg)
Heb de mirena nu 7 maand. Met 2 maand begon de ellende. Ik had in 1x last van een sterk ruikende afscheiding. Wat bleek, ik had een bacteriële vaginose. (Verstoring vd zuurgraad in de vagina) Ik kreeg hiervoor een antibiotica kuurtje en welgeteld een week later kwam de geur weer opzetten. Nu inmiddels 5 maand verder, meerdere kuurtjes verder en het probleem komt continu te[lees meer...]rug. Heb voor de mirena hier nooit last van gehad, dus dat ding moet eruit. Helaas is dit nu niet mogelijk ivm het Corona virus. De huisartsen praktijk behandeld alleen dringende zaken, wat begrijpelijk is. Helaas dus nog een paar maand uitzitten.

19-03-2020 | Vrouw | 36
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Mijn man is 6 jaar geleden gesteriliseerd, dus anticonceptie niet nodig. Laatste 1,5 jaar veel last van mijn menstruatie, pijnlijk, onregelmatig en veel bloedverlies. Dus op advies van huisarts Mirena laten plaatsen. Ik heb de Mirena nu een half jaar en ben niet tevreden, ik heb constant wat bloedverlies, dus moet altijd een inlegkruisjes dragen en zeker 10 dagen van [lees meer...]de maand een tampon. Ik ben 6 kilo aangekomen, veel eetlust en ik kan het niet onderdrukken. Voorheen al 15 jaar op een vast gewicht van 66 kilo. Dus ik vind dit storend. Ben chagarijnig zelfs wel depressieve klachten te noemen. Mijn libido is weg, terwijl dat voorheen totaal geen probleem was. Tijdens de sex voelt mijn man de draadjes wat alles behalve fijn is. Ik kan me voorstellen dat het fijn is dat je niet meer dagelijks hoeft te denken aan de pil, maar daar heb ik hem niet voor. Mijn huid is wel wat egaler geworden, maar dat weegt niet op tegen de nadelen. Ik wilde mezelf een half jaar de tijd geven om eraan te wennen. Maar ik denk dat ik de spiraal eruit ga halen. Mooi geweest zo!

06-03-2020 | Vrouw | 33
levonorgestrel (19,5mg)
Ik was al jaren bekend met de pil. Maar om risico op trombose en hormonen door heel lichaam wilde ik eens van de pil naar Mirena spiraal. Minder ongesteld, je hoeft niet aan de pil te denken, lokale afgifte hormonen. Klonk als muziek in de oren. Ik heb mega veel onrust gekregen, paniekaanvallen, instabiel en acne. Nog nooit puistjes gehad. Nu was het hele kaaklijnen link[lees meer...]s en rechts vol met atheroomcystes. Bij de dokter werd er niet aan gedacht dat het van spiraal kwam. (hormoonhuishouding) Met 6 mnd bij dermatoloog geweest nadat ik biopten moest laten afnemen, had echt mega atheroomcyste plek , breidde zich zich meer uit. Bij 3e dermatoloog die vroeg uit over anticonceptie. Dus spiraal eruit laten halen. 1.5 jaar verder, ik wilde namelijk even helemaal geen anticonceptiepil meer, lichaam tot rust. Maar alles bleef, paniek, acne. Ik werd naar psycholoog gestuurd daar 2j geweest, geen verschil. Toen heb ik op eigen initiatief besloten dat ik weer wilde starten met anticonceptie pil. Na 2 weken werd de huid al beter en geen paniekaanval meer gehad. Hormoonhuishouding kan heel heftig zijn. Zelfs de psycholoog zei ' daar moet je het niet in zoeken, weer de pil, beter SSRI nemen' nou..... Ben blij dat ik dit heb geprobeerd. Nu 5 mnd weer aan de pil en geen paniekaanval meer gehad sinds start en huid is weer helemaal rustig!!!! Dus luister naar je eigen intuitie.

Thyrax Duotab (866) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (580) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (533) - Antibiotica - penicillines breedspectrum