levonorgestrel

Menstruatiepijn (219 meningen)
Plaatsen spiraal (92 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

15-06-2022 | Vrouw | 30
levonorgestrel (19,5mg)
Afschuwelijk...Plaatsen was een ramp (nog steeds soms pijn op de plek waar die boltang in de cervix zat. Vervolgens gelijk van volledig gezond naar niet in staat te werken, minstens 8-10 uur weeën per dag, niet vol te houden ondank 4 gram paracetamol per etmaal, crepeerde van de pijn, gezwollen en pijnlijke borsten, hoofdpijn. Ook korte wandeling oid lukte niet, normaal li[lees meer...]ep ik 15-21 km hard zonder probleem. Na 3 weken laten verwijderen. Dit NOOIT MEER. Mijn bevalling van 40 uur was ook een ramp maar daar kreeg ik tenminste nog een gezond kind voor terug (en ik bleek behoorlijk onvruchtbaar dus alle ellende voor niets). Ik zou graag willen weten bij hoeveel vrouwen deze dingen weer verwijderd moeten worden...daar waren geen cijfers over, alleen hoeveel werden geplaatst. Wel uiterst effectieve bescherming tegen iedere vorm van seks waardoor het vast heel goed werkt

14-06-2022 | Vrouw | 50
levonorgestrel (52mg)
Gestart in 2003 na geboorte van de oudste. Inbrengen was geen probleem, iets gevoelig hooguit. Menstruatiec stopte vrij snel. Na verwijdering omdat we gezinsuitbreiding wilden na 3 maanden zwanger en in 2005 nummer 2 laten zetten. Inmiddels in 2010, 2015 en 2020 laten vervangen. Ik ben nu 50 dus dit zal mijn laatste wel zijn maar al die jaren hebben we er veel gemak v[lees meer...]an gehad. Geen menstruatie, geen klachten.

02-06-2022 | Vrouw | 35
levonorgestrel (19,5mg)
Ik kreeg het mirena spiraal zo'n 20 jaar geleden toen het net nieuw was. Door het hormoon wat er in zat was mijn hele hormoonhuishouding van slag.. het kon niet door het spiraal komen werd mij door huisarts en gynaecoloog verteld. Uiteindelijk zelf fabrikant gebeld en zij gaven mij het verlossende antwoord: zsm eruit halen want het kon daar dus wel v komen! Dus voor mij [lees meer...]helemaal niets meer met hormonen.

29-05-2022 | Vrouw | 36
levonorgestrel (52mg)
1,5 jaar na m'n bevalling voor de tweede keer spiraaltje laten plaatsen. Het plaatsen zelf was wat gevoelig(krampen), maar goed te doen met ademhalingsoefeningen. Minimaal bloedverlies door het plaatsen zelf. Eerste 3 maanden last gehad van gevoelige onderbuik en onregelmatig (licht) bloedverlies. Nu (5 maanden na plaatsen) heb ik geen/nauwelijks menstruatie meer en geen[lees meer...] verdere klachten.

20-05-2022 | Vrouw | 31
levonorgestrel (19,5mg)
Het plaatsen vond ik helemaal niet pijnlijk. Eigenlijk was ik zeer tevreden over mijn eerste spiraaltje. Zeer gemakkelijk, geen ongesteldheid en veilig voor 5 jaar. Ik had wel klachten zoals hoofdpijn en buikpijn. Nooit gedacht dat dit door de minera kon komen. Echter na mijn zwangerschap ( wanneer ik geen klachten meer had) kwamen deze na 1 week van het tweede spiraaltje [lees meer...]terug. Hierbij kreeg ik ook vermoeidheid en neerslachtigheid. Op drie weken tijd herkende ik mezelf niet meer. Nu pas de link gelegd met het spiraaltje. Voor mij nooit meer!

18-05-2022 | Vrouw | 28
levonorgestrel (52mg)
Verschrikkelijk dit. Plaatsen geen enkel probleem, even 1 krampje en dat was het. Na 3 kinderen waren we klaar en het klonk zo makkelijk. 3 maanden na de bevalling door de huisarts geplaatst. Toen 1 dag geen last gehad en toen begon de ellende. Krampen, enorm. En hele lichte weeën. Na een paar dagen begon ik te bloeden, dat is nog niet verminderd en hij zit er nu al 8 weke[lees meer...]n in. Ik koop me arm aan maandverband. Verder twee keer seks gehad, enorme pijn. Duurde tot de dag erna. Ook totaal geen libido en geen zin meer in. Verschrikkelijk. En die hoofdpijn, heel subtiel maar wel continu aanwezig. Na het plaatsen ging ik meteen door naar het consultatiebureau voor een meten en wegen. Nu net de volgende meting gehad twee maanden later en m'n baby is maar 150 gram aangekomen. Dat komt dus door de terugloop in productie doordat ik menstrueer. Normaal heb je daar 1 week laat van en wordt het beter, maar blijkbaar kan een baby er slecht tegen als dat al twee maanden duurt. Heeft mr veel zorgen opgeleverd, en ik heb ook het idee dat alle zorgen en angsten een stuk erger zijn geworden door het spiraal. Goed, na twee weken op en af koorts en pijn mocht ik eindelijk terug naar de huisarts waar een baarmoederontsteking werd vastgesteld. Dus aan de antibiotica geweest. Voor de andere klachten zegt de huisarts dat ik moet afwachten totdat de menstruatie voorbij is om te kijken of dat verbetering geeft. Maar voor nu nog niet dus. Man man man wat een ellende. Nog een maand aankijken en dan gaat hij eruit, met de huisarts afgesproken. Verder trouwens veel krampen in m'n Lies, heb ik altijd tijdens mijn menstruatie maar nu dus al sinds de plaatsing.

15-05-2022 | Vrouw | 21
levonorgestrel (19,5mg)
Het plaatsen viel mij heel erg mee. Ademhalingsoefeningen doen tussendoor en dan is het zo voorbij. De eerste week ging het prima, had ik nergens last van. Toen begon ik met hevig bloeden en kreeg ik hele heftige pijn. Dit hield 2 tot 3 weken aan. Nu (2 maanden na plaatsing) voel ik me top en ben ik blij met mijn keuze. Je moet er dus even doorheen, maar nu is het heerlijk[lees meer...]!

14-05-2022 | Vrouw | 26
levonorgestrel (19,5mg)
Dit spiraal heb ik nu bijna 3,5 jaar. Eerst was ik best tevreden, maar de bijwerkingen zijn met de tijd erger geworden. Vanaf het begin heb ik last gekregen van acne terwijl ik hier nooit zo veel last van gehad. Nu komt het vaak met vlagen en het is heel pijnlijk. Mijn huid zit nu ook vol hyperpigmentatie wat dan ook maanden lang blijft zitten. Daarnaast heb ik gemerkt dat[lees meer...] mijn haargroei donkerder en meer geworden is sinds ik de Mirena heb (ook in mijn gezicht). Daarnaast voel ik me dus al jaren niet zoals mezelf. Ik ben altijd moe en voel me erg onrustig en "meh" (gevoeliger voor stress, zenuwachtig, bijna nooit meer vrolijk, nergens echt zin in). Met de tijd heb ik steeds meer last gekregen van buikkrampen en heb ik een constante buikpijn. Mijn menstruatie was erg onregelmatig en sinds 7 maandend ook compleet verdwenen (vind ik niet perse fijn). Ook is mijn sex drive echt heel laag geworden en wanneer ik wel zin heb, dan raakt mijn lichaam vaak niet opgewonden en is het zo droog als de sahara. Daarnaast doet de seks ook best vaak pijn. Hiervoor had ik daar nooit last van en ik heb ook geen nieuwe partner. Werkt wel goed als anticonceptie, want je hebt toch geen zin meer of stopt halverwege omdat het pijn doet. De enige reden dat ik hem nog heb is omdat andere (niet) hormonale anticonceptie voor ons niet betrouwbaar genoeg is, anders had ik hem al lang laten verwijderen.

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (596) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum