Ervaringen met Mirena

levonorgestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1223 meningen)
Menstruatiepijn (225 meningen)
Plaatsen spiraal (96 meningen)

03-05-2017 | Vrouw | 21
levonorgestrel (20)
Endometriose
Toen er op een van mijn eierstokken een aantal cystes werden gezien, werd er vermoed dat dit zou komen door endometriose. Om zo min mogelijk tot niet meer ongesteld te kunnen worden, raadde de gynaecoloog de mirenaspiraal aan. Van te voren heb ik paracetamol ingenomen en tabletjes gekregen die ik vaginaal in moest brengen om de baarmoedermond te verzachten. Ondanks deze mi[lees meer...]ddelen deed het plaatsen vreselijke pijn. De rest van de dag heb ik enorme buikkrampen gehad, net alsof mijn baarmoeder hem er weer uit wilde persen. Na deze dag ging het goed, tot 2 weken na plaatsing. Dezelfde pijn was nog erger teruggekomen. Dit kwam en ging de 2 weken die daarop volgde. Uiteindelijk was het ondraaglijk, waarna ik op de dokterspost ben beland. Daar werd gezegd dat alles goed zat, dus ik vertrouwde het. In deze 2 weken werd ik ongesteld, dit heeft 3 maanden geduurd. De 3 maanden daarna heb ik elke dag last gehad van druppelsgewijs bloedverlies en ben ik nog 2 keer heftig ongesteld geweest. Na 6 maanden moest ik terug naar de gynaecoloog voor controle. Wonderbaarlijk genoeg waren mijn cystes allemaal verdwenen en wordt er vermoed dat ze toch niet waren veroorzaakt door endometriose. Maar helaas, mijn spiraal bleek niet goed meer te zitten! Hij was naar onder gezakt en lag nu tegen mijn baarmoedermond aan. Het kon weinig kwaad, want hij was er nog niet uit, maar ze adviseerde me wel om een nieuwe te laten plaatsen. Na enige twijfeling heb ik dit toch maar gedaan. Dit was 3 weken geleden. Het plaatsen werd gelijk gedaan nadat de ander eruit was gehaald. Het deed wederom heel erg veel pijn. Die dag heb ik alleen wat krampjes gehad, maar verder heb ik niks meer gevoeld. Tot nu toe heb ik ook helemaal geen bloedverlies gehad, niet eens een druppel! Helaas had ik gister (3 weken na plaatsing) weer enorme kramp. Ik vertrouw het toch niet helemaal omdat het de eerste keer ook niet goed is gegaan. Daarom toch maar weer een afspraak maken bij de gynaecoloog om te controleren of hij nog goed zit. Mijn lichaam moest blijkbaar heel erg wennen aan de spiraal, maar verder ben ik er wel tevreden over. Bij de pil kreeg ik bijwerkingen zoals angstige en depressieve gevoelens. Hier heb ik nooit meer last van gehad!

11-01-2019 | Vrouw | 20
levonorgestrel (19,5mg)
Endometriose
Ik heb al altijd zeer hevige pijn gehad bij mijn maandstonden. Flauwvallen, overgeven, niet recht kunnen lopen,... waren maandelijks aanwezig. Hierdoor ben ik begonnen met de pil (gestodelle 20) te nemen. De pijn was er nog steeds maar in mindere mate. Na een paar jaar kreeg ik te veel last van tussenbloedingen als ik deze 3 maand doornam, ook had ik acne die opkwam tijde[lees meer...]ns de maandstonden. Hierdoor heeft de gynaecoloog mij Annaïs 30 voorgeschreven. Het grote voordeel was dat ik deze pil 6 maand mocht doornemen, en de acne verdween. De tussenbloedingen bleven weg, maar niet voor lang. Na ongeveer 2 jaar kreeg ik weer last van tussenbloedingen, die meer leken op echte maandstonden dan wat bloedverlies. Nadat ik een maand bloedingen had, die de ene dag erger waren dan de andere, heb ik terug contact opgenomen met mijn gynaecoloog. Ik heb waarschijnlijk endometriose. Hierdoor heeft zij mij aangeraden om een Mirena spiraaltje te laten zetten. Dit was een zeer pijnlijk gebeuren. Omdat dit onverwacht was had ik geen pijnstilling kunnen nemen op voorhand. Ik heb een slechte reactie gedaan op het plaatsen. Werd lijkbleek, rillingen, flauwte, hevige krampen en zelfs overgeven. Ik heb bijna een uur moeten neerliggen tegen dat ik recht kon staan. Even pijn voor 5 jaar minder pijn dacht ik. Maar fout gedacht. Omdat de gynaecoloog zei dat ik in het begin nog vaak bloedingen ging hebben, zei ze dat ik mijn pil nog even mocht doornemen. Na een paar dagen hevige pijn en een week wat ongemak, leek alles goed te verlopen. Had geen maandstonden meer gehad, geen pijn, niets. Was zeer tevreden en dacht echt dat dit de oplossing was geweest. Op controle gegaan en alles zat goed, dus gestopt met de pil. Nu kwamen de bijwerkingen van Mirena. Ik kreeg Acne die ik nog nooit had gehad, ik kan de puistjes op mijn gezicht, borst en rug niet eens tellen. Daarnaast kreeg ik hevige haaruitval. Wat er normaal uitviel in een hele week kwam er nu in een dag uit. Ook heb ik een zeer gevoelige huid, waarbij ik dus vaak eczeem heb, dit valt normaal goed te onderdrukken met vette zalf en af en toe een cortisone creme, maar sinds de mirena is het 10x slechter geworden. Ik dacht dat deze klachten wel gingen afnemen, nam extra vitaminen en ijzer zodat de klachten zeker niet daarvan kwamen, maar niets hielp. Ook heb ik veel bloedingen, niet qua bloedverlies of pijn, maar om de 2 weken heb ik wel mijn maandstonden. Hierdoor heb ik in plaats van 1 week hevige pijn, nu 2 weken matige pijn. Heb ook wel vaak krampen tussendoor. Nu 6 maand na het plaatsen van mirena en 4 maand nadat ik de pil gestopt ben, twijfel ik hard om de mirena er in te laten zitten. Ik denk er nu aan om terug de pil te nemen tot ik terug naar de gynaecoloog kan gaan. Jammer genoeg weet ik niet wat mij wel zal kunnen helpen.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (624) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (600) - Antibiotica - penicillines breedspectrum