ziekte

Endometriose

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor endometriose

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: endometriose

29-08-2021 | Vrouw | 21
Endometriose
Op het begin wat hoofdpijn, na wat proberen met hoeveelheden (onder begeleiding van arts) de juiste dosis gevonden en de hoofdpijn was meteen weg. Ik was toen 13. Naarmate de tijd vorderde kreeg ik vaker doorbloedingen en pijnen, daarna meteen overgezet op Orgametril. Qua bijwerkingen viel dit medicijn erg mee in vergelijking met orgametril.

29-08-2021 | Vrouw | 21
Endometriose
Op mijn 13e de diagnose endometriose gekregen, begonnen met Provera maar overgestapt op Orgametril op mijn 16e. Op het begin wat hoofdpijn, geen last van de endometriose. Hoe langer ik dit medicijn gebruikte hoe minder ik me mezelf voel. Steeds meer last van de bijwerkingen zoals hoofdpijn, darmklachten en stemmingswisselingen. Daarnaast doorbraakbloedingen en veel last va[lees meer...]n de hormonale kant van het verhaal. Nu op mijn 21e terug naar de gynaecoloog om de opties door te spreken.

21-08-2021 | Vrouw | 30
Endometriose
Om een heel lang verhaal redelijk kort te maken, ben ik nu bijna op de helft van de kuur lucrin ivm endometriose. Het is een kuur van een halfjaar en het is best wel heftig. Eindelijk het menstrueren stop gekregen na heel veel hormonen. En de pijn hebben we kunnen onderdrukken, maar komt soms toch weer te voorschijn ( voornamelijk zere onderrug en onderbuik, wordt ook wa[lees meer...]rm en straalt pijn uit maar niet zo ernstig als voor de lucrin). Dus ja het werkt redelijk goed, maar ben er wel een heel ander mens door. Mn leven staat echt wel op z'n kop, en ook mn baan kwijt. Heb gelukkig super lieve mensen om mij heen, lieve man en een mooie dochter van 3 jaar (wondertje) en veel praten en uithuilen doet mij er doorheen slepen. En bij jezelf maar denken dat deze bijwerkingen ook weer weg gaan na de behandeling. Maar makkelijk is het zeker niet, zit echt vaak met mij zelf in de knoop. Iedereen heel veel sterkte gewenst!

10-08-2021 | Vrouw | 29
Endometriose
Continu bloedverlies waardoor endometriose aangewakkerd word. Na 8 weken al niet meer uit te houden , klachten worden erger. Eruit halen gaat niet zo want draadjes zijn kwijt. Nu binnenkort onder sadatie. Nooit meer een spiraal voor mij!!!

29-07-2021 | Vrouw | 30
Endometriose
Na heel veel geprobeerd te hebben aan de Qlaira. De voordelen van het nu weer overstappen wegen niet op tegen de nadelen die ik nu heb. Met name dat ik altijd in de 2e week van de strip ongesteld word. Standaard iedere maand weer. De dokter zegt dat het vreemd is.. Maar geen verklaring. Desondanks.... Ga ik toch maar door. De pijn is een stuk beter te handelen dan zonder p[lees meer...]il. De bloedingen zijn wel hevig.

07-06-2021 | Vrouw | 21
Endometriose
2 maanden 10mg orgametril per dag geslikt. Na 2 dagen slikken ontzettend misselijk geworden en dit gevoel niet meer weggegaan. Werd er letterlijk ziek van. Zweten, misselijk, benauwd etcetera.. Ook psychisch was het een hel, veel angstige en depressieve gevoelens. Ook bleef ik krampen en bloedingen houden. Ik ben ermee gestopt en begin er niet meer aan.

24-05-2021 | Vrouw | 40
Endometriose
De endometriose klachten zijn over, geen pijnklachten meer. Maar helaas erg veel last van depressieve gevoelens en angst klachten. Daarom over gestapt naar de minipil.

Desogestrel

24-05-2021 | Vrouw | 40
Endometriose
3 maanden geleden begonnen met Desogestrel (Delamonie) ipv Orgametril (wegens endometriose). Had depressieve klachten van de Orgametril, dus overgestapt. Eerste maanden nog redelijk wat pijnklachten. Maar deze zijn verdwenen. Echter heb ik nog steeds bloedverlies. Soms 2 dagen niks en daarna begint het weer. Kijk het nog even aan, want geen pijnklachten is voor mij het b[lees meer...]elangrijkste. Maar zou fijn zijn als ook het bloedverlies nog gaat stoppen. Maar heb er een hard hoofd in na 3 maanden.

15-05-2021 | Vrouw | 23
Endometriose
Deze pil heeft mijn pijn een heel stuk verminderd, wat natuurlijk erg fijn is. Maar daar staat tegenover dat ik me ontzettend somber ben gaan voelen, al mijn emoties zijn afgevlakt en ik krijg 's nachts zelfs opvliegers, iets waar ik op mijn 23 nog lang niet klaar voor ben. Al met al vind ik het helaas een hele vervelende pil en wil ik zo snel mogelijk op zoek naar een alt[lees meer...]ernatief, want dit geeft veel te sterke bijwerkingen.

Cerazette (minipil)

03-05-2021 | Vrouw | 41
Endometriose
Met deze pil gestart ivm endometriose (een aandoening waarbij endometriose brandhaarden in mijn buikholte en in en rondom mijn eierstokken zit, vaak herkenbaar aan pijnlijke menstruaties maar ook pijn op andere momenten in de cyclus - iets wat iedereen met zware krampen, zoals veel reviewers hier, eens zouden kunnen googelen). Al vrij snel dagelijks wat hoofdpijn, maar n[lees meer...]ooit erg genoeg om paracetamol te nemen. Na ong. 2 weken doorbraakbloedingen (meestal bruin, slechts 1x rood). Geen grotere borsten zoals bij andere pillen. Verder geen andere bijwerkingen zoals neerslachtigheid, haaruitval, acne of laag libido. Ik heb bij andere anticonceptie ook nooit echt bijwerkingen gehad.

22-04-2021 | Vrouw | 40
Endometriose
Bijna 1 jaar geslikt. Voor de kwaal werkt het goed. Maar ik vind de bijwerkingen zo vervelend dat ik nu gestopt ben Sta op de wachtlijst voor baarmoeder verwijdering Eindelijk.... Nu ik gestopt ben voel ik weer veel pijn in onderbuik en rug. Ik weet dat ik de juiste keuze maak. Stoppen met deze troep en alles eruit. Ik ben zo'n ander mens met hormonen in mijn lijf. Ho[lees meer...]op snel weer emoties te voelen en dat ik weer mezelf ben

Depo-Provera '150' (prikpil)

11-03-2021 | Vrouw | 26
medroxyprogesteron parenteraal
Endometriose
Ik heb door mijn afkomst en vroeg ongesteld worden endometriose en een zeer onregelmatige cyclus. Dit betekend dat ik nooit voorbereid ben op mijn tijd van de maand. Naast de verschrikkelijke pijn door de endometriose wordt ik heel depressief, triggered het mijn eetstoornis die ik grotendeels heb overwonnen en krijg ik gedachtes over de dood. Ik ben ook heel erg lactose in[lees meer...]tolerant en heb een verzakte spiraal gehad. pillen hebben allemaal lactose. Om deze reden kreeg ik als advies om de prikpil te nemen. De eerste 2 prikken gingen prima.. beetje spotting, buikpijn en mijn haar werd sneller vet. Een beetje irritant, maar beter dan de verschrikkelijke pijn, veel bloedverlies en depressie. Maar nu ben ik anderhalf jaar verder. Sinds de 3e prik heb ik last van acne en verstopte poriën. Elke prik wordt het erger. Ik schaam me en durf niet meer zonder make-up naar buiten terwijl ik altijd trots was op mijn huid. Ik ben emotioneel erg instabiel en onzeker en heb momenten dat ik mezelf weer haat wat ik juist wilde voorkomen. Daarnaast heb ik brain fog. Ik kan vaak niet helder nadenken, loop vast en 'hoor' niet goed wat iemand zegt terwijl ik geen gehoorproblemen heb. Ik heb ook steeds meer last van een opgezette buik en vocht vasthouden. Misschien helpt dit niet mee, maar ik ben door mijn afkomst ook nog eens heel klein en small gebouwd. Ik ben 39 kilo. Ik snap niet waarom ik dezelfde dosis krijg als een lange Nederlandse vrouw van 60-70 kilo. Ik laat deze prik uitwerken en stap over op de hormoonpleister...

04-03-2021 | Vrouw | 34
Endometriose
Na een half jaartje Zoladex te hebben gebruikt heb ik 3 jaar non-stop Orgametril geslikt om mijn endometriose in bedwang te houden. Ik had vrijwel geen bijwerkingen. 1e maand alleen een bloeding, maar daarna niks meer.

Zoladex

04-03-2021 | Vrouw | 34
gosereline
Endometriose
Tijdens mijn operatie is de Gynaecoloog erachter gekomen dat ik Endometriose heb. Gezien ik een kinderwens had. Kreeg ik meteen een spuitje Zoladex . Ik heb deze medicijn 6 maanden gehad (2x 3 maanden) Ik had last van opvliegers, verminderde libido en ik kwam veel aan in kilo's. Overal viel deze medicatie kwa bijwerkingen erg mee, maar was het voor mij helaas nie[lees meer...]t effectief genoeg. Tevens had ik 6 maanden lang geen menstruatiepijn.

Decapeptyl

03-03-2021 | Vrouw | 39
triptoreline
Endometriose
Wou deze inspuitingen in de eerste plaats niet, werd met de rug tegen de muur gezet, toch maar weer eens gelijk gekregen, men kent zijn eigen lichaam het best.

Primolut N

25-02-2021 | Vrouw | 51
norethisteron
Endometriose
In 2006 kreeg ik erg pijn bij mijn eierstokken en daarna moeite met plassen dit werd zo erg dat ik naar het ziekenhuis moest en waar ze niks konden vinden de arts dacht aan nierstenen omdat ik pijn in mijn nierstreek had dit werd zo erg dat ik naar Groningen moest want in sneek konden ze niets ontdekken na verscheidene onderzoeken en kijkoperaties bleek het dat ik endometr[lees meer...]iose had/heb dat resulteerde met een spoedopname voor een nierstoma na zoveel maanden en een zware operatie ben ik op verzoek aan de primolut geraakt omdat ik niet meer mocht/mag vloeien de endometriose had mijn eierstok en urineleider helemaal verwoest dus kon niet meer plassen zodoende deze medicatie ik zit er nu vanaf 2009 aan ik heb meer lichamelijke klachten gekregen en ben ontzettend moe gewrichtspijn opgezet/aangekomen het medicijn doet wel zijn ding want vanaf 2009 ben ik niet meer gaan vloeien maar nu ben ik 51 en wil eigenlijk er vanaf want ik wil eigenlijk weten of ik in de echte overgang bezig ben wie heeft hier ervaring mee groetjes sietske

16-01-2021 | Vrouw | 24
Endometriose
Mij werd de Mirena spiraal aangeraden om te kijken of dit minder bijwerkingen zou geven (gezien de Mirena spiraal lokaal zou werken - dit is echter inmiddels achterhaald door wetenschappers van het Erasmus). Het zetten was kort pijnlijk, maar ik kon daarna gewoon zelf naar huis. De dagen daarna kreeg ik extreme buikpijn en tevens werd ik na een tijdje extreem depressief. D[lees meer...]it had ik nog nooit ervaren en het was zo ernstig dat ik eerder van vakantie ben teruggevlogen naar huis omdat het niet goed ging. De huisarts had mij nog nooit zo gezien en heeft de spiraal er meteen uitgehaald. Voor mij nóóit meer. Weet dat dit puur mijn ervaring is: anticonceptie is extreem persoonsgebonden en verschilt per persoon.

Zoely

16-01-2021 | Vrouw | 24
estradiol / nomegestrol
Endometriose
Na veel soorten anti conceptie te hebben geprobeerd (Microgynon 30, 50, minipil, Mirena, Depo Provera, 3-fase pil etc) was ik er helemaal klaar mee. Veel hormonen gaven vreselijke bijwerkingen (depressie, doorbraakbloedingen etc) en ik had bijna de hoop opgegeven toen Zoely op mijn pad kwam. Eindelijk een pil waar ik geen bijwerkingen door ervaar. Heel fijn en kan het zeke[lees meer...]r aanraden als je problemen hebt ervaren met andere anti conceptie.

Desogestrel

04-01-2021 | Vrouw | 40
Endometriose
Voorgeschreven ivm heftige endometriose en migraine. Migraine is zelfde gebleven, maar ben eindelijk van de helse pijn vd endometriose verlost! Nu al 3 jaar nonstop in gebruik en nooit meer ongesteld geweest. Wel na de bevalling toen ik hiermee startte flink aangekomen, maar ligt ook aan mij.

Cerazette (minipil)

17-12-2020 | Vrouw | 36
Endometriose
Ik was bang voor de bijwerkingen zoals stemmingswisselingen. Gelukkig alleen maar stabieler geworden sinds gebruik van deze pil. Niet meer van die enorme ups en daarna weer downs. Buikpijn stuk minder geworden. Alleen wel onregelmatig bloedverlies. Maar dat is niet heel schokkend. En niet zo erg dat je tampons op zak moet hebben. Eerste 3 maanden licht hoofdpijn, wat meer [lees meer...]acne en wat slechter slapen. Daarna geen last meer. Ben erg tevreden

26-08-2020 | Vrouw | 24
Endometriose
Elke maand veel buikpijn tijdens menstruatie en een hevige kortedurende pijn links in mijn buik ook rond deze periode. Met deze klachten doorgestuurd naar de gynaecoloog. Volgens de gynaecoloog heb ik waarschijnlijk endometriose. Nu slik ik twee maanden provera. Aan het begin hoofdpijn maar dit ging na een week weer voorbij. Ik heb nog wel gevoelige borsten en bloedingen ([lees meer...]is mee te leven). Verder behoorlijke stemmingsklachten en vaak een nerveus gevoel alsof ik 5 koppen koffie heb gehad en alsof mn hart sneller klopt. De buikpijn is wel een stuk minder. Over het algemeen ontevreden ivm de bijwerkingen. Ik was ook altijd gevoelig voor de gewone pil en ik heb ook een mirenaspiraal geprobeerd en dat was ook geen succes. Dus voor vrouwen die gevoelig zijn voor hormonen vind ik het geen aanrader. Ik ga binnenkort Orgametril proberen, deze zou minder bijwerkingen kunnen hebben volgens de arts.

24-08-2020 | Vrouw | 37

26-05-2020 | Vrouw | 23

26-05-2020 | Vrouw | 23
Endometriose
Geen goeie ervaring. Heel veel last van de bijwerkingen en ik heb meer endometriose pijn met lucrin dan zonder lucrin.

Primolut N

03-05-2020 | Vrouw | 34
norethisteron
Endometriose
Sinds ik Primaluut slik heb ik geen heftige krampen en bloedingen meer (vaginaal als rectaal ) Ik slik het nu 5maanden achter elkaar en heb sinds 6weken helemaal geen bloedverlies meer. Wel af en toe het gevoel dat het gaat door breken maar het gebeurt niet. Voor nu super blij met de Primalut.

20-04-2020 | Vrouw | 37
Endometriose
Ivm ernstige endometriose en een flinke ovarium cyste 3 maanden aan de Lucrin gezet door mijn gynaecoloog met het idee de boel rustig te krijgen en dan voor de 2e keer te opereren. De injecties hebben bij mij helaas geen positief effect gehad, de klachten zijn alleen maar erger geworden en de cyste zelfs nog enkele cm gegroeid (15cm!). Ontzettend veel last van opvliegers, [lees meer...]slapeloosheid, pijnlijke gewrichten etc. 5 dagen geleden voor de 2e keer geopereerd, de cyste en mijn eierstok/eileider zijn verwijderd. 4 maanden geleden is de cyste leeg gemaakt en uitgespoeld. Toen was het een typische endometriose (chocolade) cyste van 11,5 cm. 5 weken na deze operatie dus begonnen met 3 maandelijkse injecties Lucrin, maar in die tussentijd is de cyste dus weer terug gegroeid, nog groter geworden en is gaan ontsteken en was gevuld met pus (is op kweek gezet, ik wacht nog op de uitslag) Voor mij echt nooit meer Lucrin!!

18-04-2020 | Vrouw | 38

13-04-2020 | Vrouw | 29
Endometriose
Ik ben nu zo'n 5 maanden aan de Lucrin-injecties vanwege mijn (matige) endometriose. Ik heb een kinderwens en het idee is de endometriose eerst optimaal terug te dringen, door de Lucrin en een operatie, om hopelijk straks zwanger te kunnen worden zonder problemen. Vooraf was ik door de verhalen hier heel sceptisch, ik had het medicijn bijna afgewezen omdat ik zo bang [lees meer...]was voor al die nare bijwerkingen. Met mijn arts heb ik toen afgesproken het een maand te proberen, en het viel me dusdanig mee dat ik heb doorgezet. Die opvliegers zijn inderdaad heel irritant, vooral 's nachts word ik meerdere keren wakker om dat ik het zo warm heb. Ook overdag heb ik het vaak, maar ik moet er eerlijk gezegd ook af en toe wel om lachen (denk aan die sketch van Hans Teeuwen!). Ik heb regelmatig last van hoofdpijn, mijn libido is ook niet echt wat het geweest is, maar het goede nieuws: op een echo was te zien dat na 3 maanden de endometriose al met de helft is afgenomen. Kortom: voor mij zijn die kleine ongemakken goed te doen als het zulk mooi resultaat oplevert. Ik was trouwens vooral bang voor de emotionele bijwerkingen (zoals depressie, mood swings), maar daar heb ik nul last van gehad.

Yasmin

19-03-2020 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/drospirenon
Endometriose
Wegens verergerende Endometriose was deze vorm van anticonceptie niet meer voldoende voor mij. Jarenlang heb ik de Yasmin zonder bijwerkingen gebruikt, en kon ik zonder problemen 3 tot 4 maanden doorslikken. Op een gegeven moment kreeg ik last van doorbraakbloedingen. Zelfs bij het inlassen van een stopweek na elke strip hield dit aan. Omdat de bloedingen mijn Endometrio[lees meer...]se verergerden ben ik overgestapt op de Mirena spiral.

19-03-2020 | Vrouw | 24
Endometriose
Om klachten endometriose tegen te gaan mirena laten plaatsen als laatste optie. Helpt in voldoende mate tegen de bijkomende klachten. Echter zijn de bijwerkingen niet niks. - De eerste 6 maanden na het plaatsen dagelijks bijna ondraaglijke krampen ervaren, de gynaecoloog weet het aan een overgevoelige reactie van de baarmoeder op de Mirena, waardoor de baarmoeder gaat sa[lees meer...]mentrekken. Na 6 maanden werden de krampen minder. - Acne in gezicht, op de borst en rug - migraine om en nabij menstruatie - zwaardere menstruatie dan voorheen

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2628)
Depressie (2115)
Angst & paniekstoornis (2080)
Hoge bloeddruk (1502)
Blaasontsteking (1085)