Ervaringen met Mirena

levonorgestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1221 meningen)
Menstruatiepijn (225 meningen)
Plaatsen spiraal (96 meningen)

15-03-2022 | Vrouw | 34
Endometriose
Nou dacht zal ook een reactie achter laten . Ik heb een paar jaar geleden de mirena laten zetten had toen last van erge acne (roacutanne kuur gehad na uithalen mirena ) , gewrichtspijn en spierpijn. Kon amper mijn bed uit stijf en rugpijn . Ook werd ik er depressief van . Zelfs mijn man en kinderen zagen de veranderingen. Het duurde erg lang voordat ik er achter kwam da[lees meer...]t het door de mirena kwam . Na het verwijderen voelde ik me beter en deed mijn lijf het weer . Geen spier en gewrichtspijn meer en geen acne meer . Nu ivm mijn endometriose toch weer laten plaatsen als laatste redmiddel voor een operatie en wat denk je ..... alle klachten kwamen weer terug . Zo snel mogelijk weer laten verwijderen. Kies dan toch liever voor een operatie dan de hel van de mirena

10-08-2021 | Vrouw | 29
Endometriose
Continu bloedverlies waardoor endometriose aangewakkerd word. Na 8 weken al niet meer uit te houden , klachten worden erger. Eruit halen gaat niet zo want draadjes zijn kwijt. Nu binnenkort onder sadatie. Nooit meer een spiraal voor mij!!!

16-01-2021 | Vrouw | 24
Endometriose
Mij werd de Mirena spiraal aangeraden om te kijken of dit minder bijwerkingen zou geven (gezien de Mirena spiraal lokaal zou werken - dit is echter inmiddels achterhaald door wetenschappers van het Erasmus). Het zetten was kort pijnlijk, maar ik kon daarna gewoon zelf naar huis. De dagen daarna kreeg ik extreme buikpijn en tevens werd ik na een tijdje extreem depressief. D[lees meer...]it had ik nog nooit ervaren en het was zo ernstig dat ik eerder van vakantie ben teruggevlogen naar huis omdat het niet goed ging. De huisarts had mij nog nooit zo gezien en heeft de spiraal er meteen uitgehaald. Voor mij nóóit meer. Weet dat dit puur mijn ervaring is: anticonceptie is extreem persoonsgebonden en verschilt per persoon.

08-02-2020 | Vrouw | 35
Endometriose
Wegens endometriose laten plaatsen. Plaatsen op zich valt mee. Je voelt wat maar lang niet zo erg als de normale menstruatiepijn die ik kende. Daarna begon het drama. Na 4 dagen veel pijn, vloeien en koorts. Bleek baarmoederontsteking. Antibiotica en toen ging het 4 weken goed. Echter weer veel pijn veel vloeien en weer koorts. Mirena stootte af. Was blij dat hij eruit g[lees meer...]ing!

23-12-2016 | Vrouw | 30
levonorgestrel (20mg)
Endometriose
ivm hevige pijn tijdens de menstruatie door endometriose in overleg met de gynaecoloog gekozen voor het plaatsen van een Mirena spiraal. De plaatsing zelf viel heel erg mee (wel wat pijnstilling van te voren genomen) en de eerste paar dagen geen klachten gehad. Maar daarna begon de ellende. Heel erg veel pijn gehad die ik matig onder controle kreeg met pijnstilling. Gyna[lees meer...]ecoloog gebeld, switch van pijnstilling en gevraagd af te wachten (lichaam moet wennen, bij jou duurt het langer) Continu bloedverlies en gigantisch pijnlijke borsten, daarbij kon ik ook al vrij snel merken dat mijn stemming aan het afvlakken was. Afgelopen weekend ineens hevige pijn in de linker onderbuik die eigenlijk niet reageerde op pijnstilling. Hele rare stolsels ook ineens. Opnieuw contact met de gyn en afspraak gekregen. Spiraal zat nog wel oké, maar was toch wel verschoven t.a.v eerst. Gevraagd om hem a.u.b er uit te halen omdat het voor mij gewoon niet te doen was. Ik verkies echt een aantal dagen pijn per maand boven deze ellende. Ik ben zo blij dat hij er uit is.

11-04-2014 | Man | 42
Endometriose
Ik vond de Mirena (vooral achteraf, want toen wilde ik nog volhouden) een ramp! Pijn, pijn, pijn en nog eens pijn. Ook doodmoe, depri, mat, continue ongesteld. Eigenlijk een ramp dus. Pijn in mijn borsten, grote pukkels (met littekens tot gevolg). Het enige wat ik er positief aan kan bedenken dat je het niet vergeet, en een betrouwbaar anticonceptiemiddel is.

28-10-2011 | Vrouw | 41
Endometriose
De Mirena zou een goed medicijn zijn tegen de klachten van endometriose. Ik heb hem nu vanaf mei en hoop echt dat ie er volgende week uitgaat. Ik heb bijna elke dag klachten. Of de pijnscheuten zijn terug, alsof ze met een mes in je eileider steken, of continue verlies van bloed/bruine afscheiding. Soms 2 dagen even niets. Helaas.....voor mij heeft de Mirena niet geholp[lees meer...]en.

02-04-2019 | Vrouw | 30
Endometriose
Omdat ik al zolang als dat ik ongesteld ben kamp met ernstig bloedverlies en pijn de hele maand door, omdat ik endometriose heb, heb ik vorig jaar april de mirena spiraal laten plaatsen. Vergeleken met de pijn die ik tijdens mijn menstruaties had vond ik het plaatsen meevallen. Het eerste half jaar was erg rommelig. Erg veel bloedverlies, veel buikkrampen en pijn in mijn o[lees meer...]nderrug. Maar na 6 maanden had ik het idee dat er eindelijk resultaat was. Voor het eerst in mijn leven regelmatig ongesteld, 4 dagen ipv 14 en het belangrijkste nog, zonder pijn! Helaas was dit van korte duur. 9 maanden na het plaatsen van de spiraal kreeg ik weer hele ernstige bloedingen en pijn. Na controle bij de gynaecoloog bleek dat mijn spiraaltje uitgezakt was. 2 weken later moest ik terug komen om het spiraaltje opnieuw omhoog te plaatsen. Zo erg als dat het plaatsen in eerste instantie mee viel, zo erg viel het nu tegen. Het spiraaltje bleek vast te zitten aan mijn baarmoederwand en moest dus eerst los getrokken worden om vervolgens naar boven te duwen. Ik ben bijna flauwgevallen van de pijn. Maar het zat er gelukkig op dacht ik. Maar helaas, 6 weken lang bloedverlies gehad met veel pijn en bij de nacontrole bleek dat het spiraaltje opnieuw uitgezakt was. Ik moet nu volgende week het spiraaltje laten verwijderen en beslissen of ik een nieuwe laat zetten of dat ik over ga op een implanon staafje.

11-01-2019 | Vrouw | 20
Endometriose
Ik heb al altijd zeer hevige pijn gehad bij mijn maandstonden. Flauwvallen, overgeven, niet recht kunnen lopen,... waren maandelijks aanwezig. Hierdoor ben ik begonnen met de pil (gestodelle 20) te nemen. De pijn was er nog steeds maar in mindere mate. Na een paar jaar kreeg ik te veel last van tussenbloedingen als ik deze 3 maand doornam, ook had ik acne die opkwam tijde[lees meer...]ns de maandstonden. Hierdoor heeft de gynaecoloog mij Annaïs 30 voorgeschreven. Het grote voordeel was dat ik deze pil 6 maand mocht doornemen, en de acne verdween. De tussenbloedingen bleven weg, maar niet voor lang. Na ongeveer 2 jaar kreeg ik weer last van tussenbloedingen, die meer leken op echte maandstonden dan wat bloedverlies. Nadat ik een maand bloedingen had, die de ene dag erger waren dan de andere, heb ik terug contact opgenomen met mijn gynaecoloog. Ik heb waarschijnlijk endometriose. Hierdoor heeft zij mij aangeraden om een Mirena spiraaltje te laten zetten. Dit was een zeer pijnlijk gebeuren. Omdat dit onverwacht was had ik geen pijnstilling kunnen nemen op voorhand. Ik heb een slechte reactie gedaan op het plaatsen. Werd lijkbleek, rillingen, flauwte, hevige krampen en zelfs overgeven. Ik heb bijna een uur moeten neerliggen tegen dat ik recht kon staan. Even pijn voor 5 jaar minder pijn dacht ik. Maar fout gedacht. Omdat de gynaecoloog zei dat ik in het begin nog vaak bloedingen ging hebben, zei ze dat ik mijn pil nog even mocht doornemen. Na een paar dagen hevige pijn en een week wat ongemak, leek alles goed te verlopen. Had geen maandstonden meer gehad, geen pijn, niets. Was zeer tevreden en dacht echt dat dit de oplossing was geweest. Op controle gegaan en alles zat goed, dus gestopt met de pil. Nu kwamen de bijwerkingen van Mirena. Ik kreeg Acne die ik nog nooit had gehad, ik kan de puistjes op mijn gezicht, borst en rug niet eens tellen. Daarnaast kreeg ik hevige haaruitval. Wat er normaal uitviel in een hele week kwam er nu in een dag uit. Ook heb ik een zeer gevoelige huid, waarbij ik dus vaak eczeem heb, dit valt normaal goed te onderdrukken met vette zalf en af en toe een cortisone creme, maar sinds de mirena is het 10x slechter geworden. Ik dacht dat deze klachten wel gingen afnemen, nam extra vitaminen en ijzer zodat de klachten zeker niet daarvan kwamen, maar niets hielp. Ook heb ik veel bloedingen, niet qua bloedverlies of pijn, maar om de 2 weken heb ik wel mijn maandstonden. Hierdoor heb ik in plaats van 1 week hevige pijn, nu 2 weken matige pijn. Heb ook wel vaak krampen tussendoor. Nu 6 maand na het plaatsen van mirena en 4 maand nadat ik de pil gestopt ben, twijfel ik hard om de mirena er in te laten zitten. Ik denk er nu aan om terug de pil te nemen tot ik terug naar de gynaecoloog kan gaan. Jammer genoeg weet ik niet wat mij wel zal kunnen helpen.

19-03-2020 | Vrouw | 24
Endometriose
Om klachten endometriose tegen te gaan mirena laten plaatsen als laatste optie. Helpt in voldoende mate tegen de bijkomende klachten. Echter zijn de bijwerkingen niet niks. - De eerste 6 maanden na het plaatsen dagelijks bijna ondraaglijke krampen ervaren, de gynaecoloog weet het aan een overgevoelige reactie van de baarmoeder op de Mirena, waardoor de baarmoeder gaat sa[lees meer...]mentrekken. Na 6 maanden werden de krampen minder. - Acne in gezicht, op de borst en rug - migraine om en nabij menstruatie - zwaardere menstruatie dan voorheen

03-05-2017 | Vrouw | 21
levonorgestrel (20)
Endometriose
Toen er op een van mijn eierstokken een aantal cystes werden gezien, werd er vermoed dat dit zou komen door endometriose. Om zo min mogelijk tot niet meer ongesteld te kunnen worden, raadde de gynaecoloog de mirenaspiraal aan. Van te voren heb ik paracetamol ingenomen en tabletjes gekregen die ik vaginaal in moest brengen om de baarmoedermond te verzachten. Ondanks deze mi[lees meer...]ddelen deed het plaatsen vreselijke pijn. De rest van de dag heb ik enorme buikkrampen gehad, net alsof mijn baarmoeder hem er weer uit wilde persen. Na deze dag ging het goed, tot 2 weken na plaatsing. Dezelfde pijn was nog erger teruggekomen. Dit kwam en ging de 2 weken die daarop volgde. Uiteindelijk was het ondraaglijk, waarna ik op de dokterspost ben beland. Daar werd gezegd dat alles goed zat, dus ik vertrouwde het. In deze 2 weken werd ik ongesteld, dit heeft 3 maanden geduurd. De 3 maanden daarna heb ik elke dag last gehad van druppelsgewijs bloedverlies en ben ik nog 2 keer heftig ongesteld geweest. Na 6 maanden moest ik terug naar de gynaecoloog voor controle. Wonderbaarlijk genoeg waren mijn cystes allemaal verdwenen en wordt er vermoed dat ze toch niet waren veroorzaakt door endometriose. Maar helaas, mijn spiraal bleek niet goed meer te zitten! Hij was naar onder gezakt en lag nu tegen mijn baarmoedermond aan. Het kon weinig kwaad, want hij was er nog niet uit, maar ze adviseerde me wel om een nieuwe te laten plaatsen. Na enige twijfeling heb ik dit toch maar gedaan. Dit was 3 weken geleden. Het plaatsen werd gelijk gedaan nadat de ander eruit was gehaald. Het deed wederom heel erg veel pijn. Die dag heb ik alleen wat krampjes gehad, maar verder heb ik niks meer gevoeld. Tot nu toe heb ik ook helemaal geen bloedverlies gehad, niet eens een druppel! Helaas had ik gister (3 weken na plaatsing) weer enorme kramp. Ik vertrouw het toch niet helemaal omdat het de eerste keer ook niet goed is gegaan. Daarom toch maar weer een afspraak maken bij de gynaecoloog om te controleren of hij nog goed zit. Mijn lichaam moest blijkbaar heel erg wennen aan de spiraal, maar verder ben ik er wel tevreden over. Bij de pil kreeg ik bijwerkingen zoals angstige en depressieve gevoelens. Hier heb ik nooit meer last van gehad!

31-07-2013 | Vrouw | 43
Endometriose
Mirena was bedoeld om klachten mbt endometriose tegen te gaan. Dit heeft geen enkel effect gehad. Endometriose is ook verergerd tijdens gebruik.

20-06-2017 | Vrouw | 46
Endometriose
Voor mijn endometriose meerdere hormonen gehad wat ik niet verdroeg. Gynaecoloog raadde aan mirena te proberen omdat volgens nieuwe inzichten die ook op de buikhaarden effect heeft. Eerste plaatsing niet gelukt. Toen onder narcose om baarmoedermond op te rekken. Een dag flink bloedverlies en zware menstruatiekrampen. Vloeien stopte dag twee. Daarna nog af en toe lichte kra[lees meer...]mp en heel weinig spotting. De lange termijn voor de endometriose moet ik nog afwachten maar tot nu toe gaat het goed. Nog geen gekke of nare bijwerkingen.

27-01-2017 | Vrouw | 47
Endometriose
Pilmoe en endometriose speelde teveel op, maar ivm schot in de baarmoeder zou de mirena eerst niet plaatsbaar zijn. Weer aangekaart bij de huisarts, naar de gynaecoloog verwezen en met meten, echo en op de tanden bijten, toch geplaatst, hetzij met moeite, maar bevallen doet veel langer pijn, nu 5 weken geleden..Eerst wat wenverschijnselen , misselijk en krampen een dag o[lees meer...]f 5, en een paar weken pijnlijke borsten en nog lang dagelijks bloedverlies. Had ik met de zwangerschappen ook 3 maanden Ik weet dat ik het de tijd moet geven, heb minder last vd endometriose, niet meer op pijnstillers leven de halve maand geef mijn lichaam een maand of 5 de tijd om te wennen.

01-10-2015 | Vrouw | 38
Endometriose
Ik ben uiterst tevreden. Na 2 bevallingen kan ik met zekerheid zeggen dat mijn maandelijkse ongemak veel pijnlijker was. Dit door endometriose Dat er iets moest gebeuren was duidelijk. De pil hielp ook wel maar toen ik las over merena minder hormonen beter effect was de keuze snel gemaakt. Voor plaatsing slik ik 2 paracetamol en dan is het prima te doen. Daarnaast is het[lees meer...] voor mij een verwen dag. Ik kijk er bijna naar uit 😊 Inmiddels gebruik ik de merena nu ruim 10 jaar dus al drie plaatsingen. Vraag de arts de touwtje iets langer te laten zodat je partner ze niet voeld. Als ze te kort zijn staan ze rechtop en dat prikt bij manlief. Pijn heb ik maandelijks nauwelijks meer en een hele lichte bloeding een inlegkruisje is dan ruim voldoende. Kortom ik ben er heel blij mee

08-01-2012 | Vrouw | 36
Endometriose
Plaatsen was pijnlijk maar van te voren zware pijnstiller ingenomen.(tip) Langzaam aan gaan mijn maandelijkse periodes minder pijn doen. Steeds minder bloedingen!