levonorgestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

19-10-2018 | Vrouw | 18
Menstruatiepijn
Erg tevreden over de mirena! De eerste weken/maanden last gehad van buikpijn, maar na een speciaal dieet van 8 weken nergens meer last van gehad. Het grootste voordeel is dat ik niet meer ongesteld wordt en geen last meer heb van die pijn.

10-10-2014 | Vrouw | 19
Menstruatiepijn
Ik ben zéér tevreden met de Mirena spiraal. Deze werd mij aangeraden, omdat ik heel veel last had van mijn menstruatie en omdat ik absoluut geen interesse heb in kinderen. Ik heb bijna geen bijwerkingen op een laag libido na. Enige nadeel is het zetten zelf. Dit was erg pijnlijk, maar in mijn geval het absoluut waard!

02-09-2014 | Vrouw | 19
Menstruatiepijn
hallo, ik heb een vraagje, ik heb nu ongeveer 3 maanden mijn hormoon spiraaltje, in het begin had ik soms buikpijn of was ik af en toe een dag misselijk, ik dacht dit hoort erbij. maar na 3 maanden krijg ik meer klachten. zoals hoofdpijn, misselijkheid, opgeblazen buik, moeilijk inslapen, verdrietige uurtjes. heeft iemand hier meer last van? ik ben hier erg ben[lees meer...]ieuwd na?

13-06-2014 | Vrouw | 19
Menstruatiepijn
Ik heb een jaar geleden mijn spiraaltje laten zetten. Ik was toen net 18 had toen al een tijdje een relatie met inmiddels mijn ex. Eerder slikte ik gewoon de pil en vergat hem ook nooit maar toch was ik altijd bang om hem toch te vergeten. Elke keer als mijn menstruatie een paar dagen later was maakte ik mij al ontzettend zorgen. Na een paar goede gesprekken met mijn moede[lees meer...]r. En voor goedkeuring ook met mijn vader. Want hij was toch degene die mijn zorgverzekering betaalde. Zijn we naar de dokter gestapt. (Mijn moeder en ik) ik was er al uit dat ik een spiraaltje wou. Maar omdat ik een allergie heb voor bepaalde metaal soorten wist ik dat ik geen koperspiraaltje moest pakken. Uit eindelijk kwam ik dus uit bij het mirena spiraal. Ook de dokter ging er mee akkoord. En enkele weekjes later lag ik op de behandelkamer van de genecoloog. Er werd een duidelijke uitleg gegeven en hij vroeg nog een aantal keren of ik het zeker wist. Mijn toenmalige vriend was met me mee omdat mijn moeder moest werken maar hij durfde niet mee de behandelkamer in. Gelukkig was er een vrouwlijke assistente bij die mij als toen achtienjarig meisje erg gerust stelde en mijn handje vast hield bij het zetten van de spiraal. Ik kan normaal heel wat pijn verdragen al heb ik de hand van de assistente goed fijn geknepen. Wanneer het gedaan was bloedde het erg. En ik voelde me heel misselijk en had enorm veel krampen. Ik heb er ongeveer 3 tot 4 uurtjes last van gehad. Wanneer ik warme kop chocomel drinkte voelde ik mijn lichaam vechtte tegen de pijn. Blijkbaarchad mijn lichaam die suiker hard nodig. Na die vier uur heeft het nog een klein beetje gelboed en heb ik nergens meer last van gehad. De eerste 2 a 3 maanden menstrueerden ik nog een klein beetje. Daarna is het helemaal opgehouden. Heel af en toe heb ik nog wel eens krampen maar daar valt niets of te zeggen tegenover de menstruatie pijn die ik eerder altijd had. Nu een jaar verder ben ik erg blij met de beslissing die ik er over heb genaakt. Ik kan nu nog 4 jaar genieten van het spiraaltje. En tijdens de geslachtsgemeenschap merk mijn vriend (en toen mijnex vriend) en ik nergens wat van. Ik hoef me nergens meer zorgen te maken. En ik heb nooit last meer van het maandelijke probleempje. Ook merk dat ik niet meer veel trek heb in snoepgoed en heb ik niet meer last van onverwachtse vreetbuien. Het is de pijn van het zetten dubbel en dik waard naar mijn mening. Uit mijn ervaringen kan ik het zeker aanraden.

19-08-2014 | Vrouw | 20
Menstruatiepijn
Door alle verhalen te lezen van anderen die de spiraal lieten inbrengen werd ik erg bang toen ik deze zelf liet zetten. Al helemaal omdat ik het bij mijn huisarts liet doen in verband met mijn eigen risico. Van tevoren 600mg ibuprofen ingenomen en de pijn was zeker te doen! Het voelt een minuut aan alsof je ongesteld bent (hevige buikkramp) maar daar was bij mij dan ook a[lees meer...]lles mee gezegd. Na de tijd even gewandeld met de honden en op bloedverlies na nergens meer last van gehad! Zo zie je maar dat het inbrengen door ieder persoon anders wordt ervaren.

14-01-2014 | Vrouw | 20
Menstruatiepijn
heey ik heb nu ruim een jaar een mirena spiraaltje, het zetten was niet prettig maar heb het er voor over. ik heb deze laten zetten omdat ik heftig ongesteld werd en daar ook echt ziek van werd. ik heb de eerste drie maanden wat slijm en stolsel verlies gehad met een weeïge buikpijn. daarna had ik er geen last meer van en werd ook niet ongesteld. nu ben ik de afgelopen 4 m[lees meer...]aanden om de drie weken ongesteld en krijg ik heftige buikpijn heftiger dan toen ik nog geen spiraaltje had. wel heb ik weinig bloed verlies. ik heb een afspraak staan om een inwendige echo te laten maken maar als ik daar niet wijzer van word waarom ik nu zoveel pijn heb, dan ga ik het overwegen om hem er uit te laten halen.

02-08-2019 | Vrouw | 21
Menstruatiepijn
Na jaren aan de pil gezeten te hebben maar altijd pijn tijdens de menstruatie te hebben gehad was ik een tijdje overgestapt naar de prikpil. Ik reageerde daar niet goed op en ben in totaal een jaar lang non stop ongesteld geweest. Ik heb een paar maanden toen helemaal niets gebruikt, maar mijn menstruatiepijn werd al snel weer ondragelijk. In overleg met de dokter toch de [lees meer...]mirena laten zetten, de eerste 2 weken na het zetten had ik heel veel pijn, en daarna is het geleidelijk afgenomen. Ik heb hem nu een jaar, en ik merk aan mijn lichaam wanneer ik ongesteld zou moeten worden door een aantal dagen pijn te hebben, maar niets vergeleken met voorheen. Over het algemeen zeer tevreden, het kostte alleen wat tijd om te 'stabiliseren'.

15-12-2018 | Vrouw | 21
Menstruatiepijn
Ik heb 20 november een mirena spiraal laten zetten bij de gynaecoloog. Ik was erg zenuwachtig door alle horror verhalen en negatieve verhalen die ik had gehoord. Ik had voor de behandeling 1 aleve fenimax genomen. Werd heel erg op mijn gemak gesteld en het was zo snel gebeurd! Ik moest 2 x kuchen (om mij af te lijden) en 2 x had ik een pijnlijke menstruatie kramp. Voor[lees meer...] mij was deze pijn gewoonlijk omdat ik die pijn maandelijks mee maak in extreme vorm. Alle angst voor niks want binnen 3 minuten was ik klaar. De rest van de dag en de volgende dag wel buikpijn en moe. Maar snel daarna voelde ik mij zoveel beter! Hiervoor altijd de pil gehad en altijd extreem veel bijwerkingen maar ik ben nu echt een ander mens zo positief! Enige is dat ik wel vaak spotting heb of licht helderrood bloedverlies maar dat was ook verteld en dat moet je ook de tijd geven! Mensen verwachten vaak dat het allemaal binnen 1 week goed moet zijn, maar je lichaam moet ook wennen! En ieder lichaam is anders. Verder wel last van een wat onzuivere huid maar als dat het is, wat wss ook weer overgaat, ben ik voor 10000 % tevreden met de spiraal. Ik ga rustig afwachten hoe de rest van de maanden verlopen maar ik voel me goed! Normaal schrijf ik nooit een review maar omdat mensen met een goede ervaring minder snel een review geven, heb ik besloten om toch even mijn verhaal te delen! Geef je lichaam de kans om te wennen :)

06-03-2015 | Vrouw | 23
Menstruatiepijn
Eind december is bij de gynaecoloog het spiraaltje geplaatst. Het plaatsen deed ontzettend veel pijn. Ik kan prima tegen pijn, maar dit viel toch erg tegen. Toch duurde het plaatsen niet lang. De dag van het plaatsen erg last gehad van menstruatieachtige pijn en de week daarna ook nog een zeurende pijn in de onderbuik. Toen het spiraaltje drie weken geplaatst was bloedde i[lees meer...]k nog steeds. Ik kwam erg veel aan en ook de buikpijn ging niet weg. Pas na ongeveer zes weken trok dit allemaal weg. Na drie weken was ik ongeveer vier kilo aangekomen, maar drie kilo is er alweer af. Ik ben sindsdien niet meer ongesteld geworden en ook de buikpijn is verdwenen. Heel af en toe last van een pukkeltje maar dat mag geen naam hebben. Ik merk niet veel van de bijverschijnselen. Tijdens de nacontrole bleek dat het spiraaltje nog goed op zijn plek zat. Als ik de komende vijf jaar niet of nauwelijks ongesteld wordt dan heeft de mirena voor mij mijn verwachtingen zeker overtroffen! In het begin had ik hem er het liefst meteen weer uit, maar nu wil ik niet meer zonder!

25-02-2020 | Vrouw | 25
Menstruatiepijn
Ik schrijf dit niet om mensen angst aan te jagen of om het af te raden. Integendeel. Ik had voordat ik mijn eerste Mirena liet plaatsen zulke heftige menstruatiepijnen dat ik te pas en te onpas flauwviel. Ik was eerst een tijdje aan een lichte pil (microgynon 20) omdat ik nogal heftig reageerde op hormonen van de zwaardere variant. Maar na tig doorbraak bloedingen en PM[lees meer...]S klachten, toch maar even bij de huisarts over de Mirena gepraat. Die vond het op dat moment een geniaal idee en we hebben een afspraak gemaakt hem te laten plaatsen. Begrijp me niet verkeerd het plaatsen was geen feest. Ik werd behoorlijk licht in mijn hoofd en moest even rustig aandoen die dag, maar verder viel het mee. Ik werd ook niet erg volledig geïnformeerd over de bijwerkingen maar dat was in dit stadium ook niet van toepassing. Ik heb de Mirena voor bijna de volledige 5 jaar gehad zonder zware bijwerkingen. Hier en daar wat spotting, maar mijn menstruatie was weg, geen drama meer iedere maand en ook geen pms. Ik besloot hem na deze 5 jaar meteen bij het verwijderen te laten vervangen voor een nieuwe. We zijn nu 2 jaar verder in mijn tweede Mirena en nu beginnen ineens de bijwerkingen waar ik niet voor was gewaarschuwd. Ik heb nu al tweemaal een cyste op mijn eierstok gehad (beide kanten) met alle gevolgen van dien; krampen en donkere afscheiding die nu al bijna 2 maanden aanhouden, pijn in mijn onderrug, en zeer gevoelig daar beneden, dus ook niet bepaald goed voor mijn sexleven. De eerste cyste ging uit zichzelf weg maar de tweede zit er nog steeds en moet wellicht operatief verwijderd worden omdat deze formaatje xl kippenei heeft. Daar zit ik nou echt niet op te wachten. Ik woon nu in Duitsland en de dokters hier vertellen me doodleuk dat het een bijwerking is die toch echt wel vaker voorkomt. Het gekke is dat mijn lichaam dus meer dan 5 jaar de mirena super getolereerd heeft maar nu ineens in de stress schiet. Ik ben er nu serieus over na aan het denken het ding eruit te laten halen. Ik zou niet weten wat een goed alternatief zou zijn, maar dit kan ook niet echt veel langer doorgaan zo. Tips over goede alternatieven die het liefst zo min mogelijk hormonen bevatten zijn absoluut welkom.

29-07-2016 | Vrouw | 25
Menstruatiepijn
Ik heb vanmorgen een spiraal bij de Gynaecoloog laten plaatsen. Ik zag er, door alle verhalen van verschillende mensen, tegenop. Ik heb ook nog geen kinderen. Eenmaal in de wachtkamer begonnen de zenuwen, hoe zou het voelen? Hoe zou ik mij daarna voelen? Alle verhalen over helse pijn, flauwvallen etc. gingen door mijn hoofd. 'Het klemmen van de baarmoeder doet het meest p[lees meer...]ijn' staat overal te lezen, dit deed bij mij het minst pijn. Het meten van mijn baarmoeder was erg gevoelig en mijn lichaam kon dat moeilijk opvangen. Mijn benen trilde, en ik probeerde goed te blijven ademen. Je voelt het zeker, maar het is te doen. Daarna ben ik eigenlijk meteen naar het winkelcentrum gereden om wat leuks voor mijzelf te kopen haha! Nu, 2 uur later voel ik een druk op mijn buik en soms een beetje krampen. De krampen worden al minder.

21-01-2019 | Vrouw | 26
Menstruatiepijn
Na het plaatsen had ik weinig tot geen menstruatie meer, maandelijks wel beetje bloedverlies in het eerste jaar, tweede jaar bijna niets meer, de laatste 2 jaar terug elke maand beetje. Mood swings bleven. Lage rugpijn en borstpijn ging weg. Migraine aanvallen leken er wel méér door. Maar het ergste: GEEN libido meer!

23-06-2014 | Vrouw | 27
Menstruatiepijn
3 jaar lang het spiraaltje gehad. Het inbrengen was een hel. Vlak voordat ik naar de huisarts ging, ff wat gegeten (tomatensoep). Het inbrengen deed verschrikkelijk pijn en voelde me heel erg misselijk en de buikpijn was niet te houden. Vlak na het inbrengen is mijn tomatensoep dus ook door de wc gespoeld. 3 jaar lang niet ongesteld geweest, wat ergens wel lekker was. [lees meer...] Na zo'n 1,5 jaar begon ik te merken dat ik begon te veranderen, ik at heel slecht en kon nergens meer om lachen en/of huilen. Na 3 jaar was ik het zo zat, zat ik hem heb laten verwijderen (in januari). 28 mei blinde darm operatie gehad en was daarvoor helemaal niet meer ongesteld geweest. 1 juli bleken mijn vriend en ik zwanger. Pas na mijn zwangerschap zijn mijn hormonen weer gaan stabiliseren

06-10-2020 | Vrouw | 30
Menstruatiepijn
Heb de Mirena vorige week maandag laten plaatsen. Vanaf donderdag heb ik hevige buikkrampen gekregen. Zo pijnlijk dat ik ook niet goed kan slapen. Voor controle teruggeweest. Ze weten het niet goed. Het kan zijn dat dit niet "bij je past". Oftewel mijn lijf niet tegen de hormonen kan, net zoals bij de pil (kon ik ook niet tegen, zoveel bijwerkingen). Ik krijg vrijdag een e[lees meer...]cho, maar of ik hem last zitten tot dan... Als het zo heftig blijft gaat hij eruit!

18-03-2018 | Vrouw | 33
Menstruatiepijn
Goedemiddag, Ik ben een vrouw van 33 jaar heb een zoontje van 4 heb 3 jaar geleden de mirena spiraal laten inbrengen. Afgelopen donderdag laten verwijderen. Waar moet ik beginnen ? Heb me nog nooit zo ellendig gevoeld als de laatste jaren ik was zwaar depressief terwijl er niks aan de hand was. Gezond kind, leuk huis, goeie baan etc. En nog voelde ik me niet lekker en[lees meer...] het werd steeds erger en erger. Ben ook een klein beetje wat aan gekomen. Ik spoortte veel om de negatvieve gedachtens tegen te gaan. En zo kan ik nog zoveel dingen opnoemen ik was dood ongeluk en dit is dan echt sinds het afgelopen jaar. Ik dacht dat ik de enige was zo vaak huilend bij de huisarts gezeten, mevrouw u bent depri en u krijgt medicijnen hiervoor. Zo gezegd zo gedaan ik slikte 3 maanden anti deprissiva en het werdna alleen maar erger ik voelde me zo somber en dan ben je nog een moeder ook!!! En ik kon me vinger er niet op leggen maar ik wist dat er Iets niet klopte met mijn lichaam met mijn geeest! Tot 2 weken geleden was het zo erg zo heftig dat ik dacht voor wat leef ik nog? ( misschien voor je prachtige zoon van 4 jaar ) ik was zo moe zo op ik kon niet meer. Mijn omgeving dacht dat ik aan het doordraaien was. Ik weer naar de huisarts inoverleg terwijl de huisarts protesteerde om het eruit laten halen want volgens haar kan dat niet de oorzaak zijn. Nou geloof me dat k* ding is eruit meiden, sinds afgelopen donderdag en ik voel me nu al een ander mens!!! Ik slik extra vitamine C en D maar ik Voel me zo een ander mens !! Eindelijk weer de oude ik langzaam maar zeker. De mirena zou verboden moeten worden. Dit is mijn mening en als je dan wel voor kiest dan moet je echt zo goed ingelicht worden wat de vreselijke bijwerkingen kunnen zijn. En het enige wat ik kan zeggen zoveel mogelijk je ervaring delen met andere vrouwen het lijkt wel alsof het in de doofpot gestopt word.... en voor wat ?! Het zal vast een uitkomst zijn voor een kleine groep vrouwen maar ik bespreek dit de afgelopen dagen met vriendinnen en zij hebben precies het zelfde!! Vandaar dat ik ook hier wil reageren weet waar je aan begint en mocht je depressief ervan worden dan ben je echt niet de enige en voordat je jezelf gek maakt en aan de medicatie gaat en je hebt een spiraal. Laat dat eerst verwijderen voordat je onder behandeling gaat! Deze kennis wil ik jullie mee geven. Groetjes!!

28-06-2014 | Vrouw | 33
Menstruatiepijn
Nu bijna 10 jaar aan de mirena en wat een uitvinding. Geen kinderen gehad maar het plaatsen deed was gern probleem. Als je een arts hebt die het snel en goed doet en je kan ontspannen is het zo gepiept. Geen enkele bloeding meer gehad ( nooit meer menstruatie is zo fijn) geen bijwerkingen en wat kilo's toendertijd kwijt geraakt omdat de pil bij mij heel erg aanzette. Ik zo[lees meer...]u het iedereen aan bevelen. Doe het tijdens je uitstrijkje dan lig je toch al.

Thyrax Duotab (861) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (569) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (523) - Antibiotica - penicillines breedspectrum