Ervaringen met Mirena

Bij  OvergangX

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1221 meningen)
Menstruatiepijn (225 meningen)
Plaatsen spiraal (96 meningen)

01-08-2021 | Vrouw | 47
Overgang
Heftige bloedingen tijdens menstruatie waren mijn klachten. Nu met mirena mijn eerste menstruatie. En ik ben nu al blij. Dit had ik veel eerder moeten laten plaatsen. Het plaatsen is in Schijndel gedaan. Dit kan ik iedereen aanraden. De eerste dag flinke krampen en wat Spotting. Na een week Spotting en wat krampen ben ik toch feminax gaan slikken. 1 tablet per dag voor ee[lees meer...]n week lang. Al vrij snel van krampen af en geen bloeding meer. Daarna nu mijn eerste menstruatie wat absoluut geen naam mag hebben. Alleen mini tampons nodig. Ideaal. Wie weet gaat heel de menstruatie ook nog stoppen. Maar als het bij dit blijft dan is het al een groot succes. Verder totaal geen last van de hormonen in het spiraaltje of van de spiraal zelf. Zelfs mijn gewicht is nu onder controle. En ik kan eindelijk weer eens afvallen. Ik heb er zelf weer grip op.

12-10-2019 | Vrouw | 46
Overgang
Last van hormonale migraine en constant bloedingen. Na het plaatsen van de Mirena heeft het circa 6 maanden geduurd voordat ik geen last meer had van krampen, bloedingen en de hoofdpijn is nu draaglijker. Na 5 jaar is er weer een nieuwe ingebracht die er inmiddels 2 jaar inzit. Zeer tevreden over het spiraal.

26-09-2017 | Vrouw | 42
levonorgestrel (19,5mg)
Overgang
Mocht je geen behoeft hebben aan een hele tekst, ik heb vermoedelijk een te kleine baarmoeder, waardoor een Mirena geen goed plan was. Jaren geleden een koperspiraal geprobeerd. Behalve dat ik bijna flauwviel na het inbrengen, bleef ik krampen en bloeden 2 weken per maand. Na een half jaar er uit gehaald. Ondanks dit verhaal werd mij toch de Mirena aangeraden ivm met o[lees meer...]vergangsklachten door de huisarts. Omdat ik meerdere vriendinnen ken met geweldige verhalen, bijna niet meer ongesteld, geen omkijken naar, toch maar besloten voor een 2e poging. Dit was immers toch een andere spiraal. Vanwege de eerdere ervaring gevraagd om dit bij de gynaecoloog in te brengen. Achteraf had ik dat beter niet kunnen doen, ik heb een hele fijne huisarts en ik belande in het lopende band werk van een te drukke gynaecologie afdeling in het ziekenhuis. Er werd vooral niet naar mijn eerdere ervaringen geluisterd en op geacteerd (Diakonessenziekenhuis Utrecht). De inbreng: eerst volgt er een meting van de baarmoeder, dit deed zo zeer, ondanks 3x Aleve Feminax in mijn lijf, dat ik huilend op de tafel lag. Dat is me nog nooit eerder overkomen, huilen van pijn. Dat ze vrouwen dit aandoen zonder verdoving, snap ik echt niet. Ik heb geen kinderen, dat schijnt nog pijnlijker te zijn, maar ook daar zijn wisselende verhalen over. Toen in overleg, doorgaan of niet, verdoving of niet. Heel naar was dat, lig je daar, helemaal van de kaart, moest ik nog zo'n beslissing maken. Voor verdoving gekozen (minder erg dan bij de tandarts;). Men had mij niet gezegd dat ik ongesteld moest zijn, jammer want dat had wat pijn gescheeld. Ik wilde dit niet, want ik vond dat gênant. Direct een verdoving had ook enorm gescheeld, zeker met mijn geschiedenis. Daar is het nooit over gegaan, ik wist niet eens dat dit een optie was. De verdoving heeft als bijwerking dat je even wat hartkloppingen krijgt, viel erg mee en dat vond ik het risico wel waard. De assistente vertelde dat ongeveer 5% vd vrouwen erg veel last heeft met inbrengen, tot alles laten lopen aan toe. Ik ben er daar helaas 1 van. Houd je vast aan de 5%! na mijn horror verhaal. De krampen en buikpijn bleven aanhouden na de inbreng. De eerste maand heel erg, daarna minder maar het bleef. Laag libido (met pil geen last van), wel een gelijkmatiger humeur (ook fijn). Na 8 mnd terug naar de huisarts, die concludeerde dat het er uit moest. Oorzaak is mogelijk dat ik een TE KLEINE BAARMOEDER heb, als de darmen er op drukken, krijg ik kramp. En het kan ook zijn, dat de baarmoeder het vreemde ding daar, niet accepteert. Gebeld met ziekenhuis, helaas hadden ze niet genoteerd wat de meting vd baarmoeder precies was. Ik weet niet meer wat het aantal cm moest zijn, de huisarts vertelde het. Ik dacht tussen de 5 en 9 cm. Kortom, ik ga de overgang maar gewoon aan, geen toestanden meer aan mijn lijf. Bedenk dat als je de Mirena gebruikt voor de overgang, het om de 3 jaar moet vervangen ipv om de 5 jaar. Twee maal er uit halen was trouwens een eitje.

26-06-2016 | Vrouw | 54
Overgang
De eerste maand was het niet leuk; maar over de periode van de vijf jaren was het niet slecht als ik gehoord heb. Nu ben ik helemaal in de overgang en het is geweldig !

24-11-2014 | Vrouw | 50
Overgang
Vanwege heftige menstruaties met veel hoofdpijn vanwege het feit dat ik in de overgang zit, heb ik op advies van mijn huisarts een mirena laten plaatsen. Even een vervelend gevoel, maar goed te doen, van te voren brufen ingenomen. Hoewel ik steeds last ben blijven houden van spotting en soms wat meer bloedverlies, bleven de heftige menstruaties weg. Bovendien had ik nauwe[lees meer...]lijks hoofdpijn meer, heerlijk. Echter werd mijn stemming meer somber, met paniekgevoelens er bij soms. Dit heb ik nog nooit van mijn leven gehad. Pas na een half jaar de link gelegd of dit deels door de mirena zou kunnen komen en ben ik hier informatie over op gaan zoeken. Las veel over de invloed van de stemming, maar besef ook dat vaak de negatieve verhalen geplaatst worden. Na lang wikken en wegen de mirena er na 10 maanden weer uit laten halen. Helaas heb ik direkt weer mijn zware menstruaties en hoofdpijn terug, maar ben toch blij met mijn besluit. De pieken van somberheid zijn gelukkig weer verdwenen. Ik heb om deze reden ook meegewerkt aan het onderzoek van tros radar, omdat de invloed op je stemming toch onderschat wordt. Maar als je hier niet gevoelig voor bent, zal mirena je de overgang echt vergemakkelijken.

12-09-2014 | Vrouw | 48
Overgang
I.v.m. hevig vloeien met stolses met als gevolg een heel laag hb tijdens de overgang werd een Mirenaspiraal geplaatst door de gynaecoloog. Het inbrengen verliep snel en pijnloos (tot verbazing van de gynaecoloog). De menstruaties werden minder en bleven na een paar maanden weg. Na een half jaar begonnen bijwerkingen; ineens afvallen, extreem rusteloos gevoel, depressief, n[lees meer...]iet meer kunnen relativeren, een tranendal, slaapproblemen, geheugenverlies, opvliegers... Een specialist op het gebied van de overgang vertelde dat sinds kort bekend is dat bij driekwart van de gebruikers van de Mirena de spiraal doet wat hij hoort te doen; plaatselijk afgeven van hormonen en de groei van het baarmoederslijmvlies tegengaan. Bij een kwart van de vrouwen echter, komen de hormomen in de bloedbaan en wordt de functie van de eierstokken lamgelegd. Oestrogeen wordt (bijna) niet meer aangemaakt en het progesteron neemt toe door de Mirena. Dit veroorzaakt dus grote onbalans in de hormoonspiegels. Sinds 2 maand smeer ik een oestrogeengel erbij en dit werkt. Ik knap zienderogen op. De Mirena verwijderen was voor mij geen optie, omdat het extreme vloeien dan weer terug zou komen. Kiezen uit 2 kwaden dus... Nu kan ik weer functioneren binnen gezin, werk en op sociaal gebied.

07-05-2014 | Vrouw | 58
Overgang
kreeg i.v.m. overgangsklachten en erge menstruatieklachten een spiraal. pil mag niet i.v.m. trombose verleden door pilgebruik. menstruatieklachten werden erger na plaatsing spiraal, gevolg bloedarmoede. gewichtstoename door vocht vasthouden 8 kilo, was erg opgeblazen door het vocht. Op eigen verzoek na 1/2 jaar spiraal laten verwijderen en vocht was binnen no time wee[lees meer...]r weg.

08-04-2014 | Vrouw | 48
Overgang
Mirena genomen alsvoorbehoedsmiddel en handig bij overgangsklachten. voor het plaatsen 3 paracetamolletjes ingenomen,plaatsen daardoor maar heel even echt pijnlijk. De eerste 3 dagen na plaatsen menstratie-achtige pijn gehad. De eerste 5 weken dagelijks zeer klein beetje (oud)bloedverlies (gebruik van klein inlegkruisje meer dan voldoende).Nu af en toe nog beetje bloedver[lees meer...]lies.Menstratie meteen zeer weinig terwijl ik hevige menstruatie was gewend, wel nog lichte menstratiepijn gedurende 2 dagen. De eerste 2 weken na plaatsen bijna geen libido meer, heeft zich bijna geheel hersteld.

19-12-2013 | Vrouw | 49
Overgang
IK heb sinds enkele weken mijn tweede Mirena spiraaltje laten plaatsen. Het plaatsen werd door de huisarts gedaan en ik stond letterlijk binnen 8 minuten weer buiten. Appeltje eitje om zomaar te zeggen. Geen centje pijn. Oude er uit en nieuwe er in. Samen in overleg met de huisarts is 5 jaar geleden gekozen voor het Mirena spiraaltje daar ik enorme bloedingen had tijdens d[lees meer...]e menstruatie. Na 4 maanden bleef de menstruatie uit. Ik ben nu 49 jaar en heb nu de tweede laten plaatsen. Over 5 jaar ga ik eerst bekijken of ik door de overgang heen ben . In tegenstelling van wat ik lees over stemmingswisselingen en huilbuien heb ik totaal geen last van bijwerkingen

24-05-2013 | Vrouw | 16
Overgang
Mijn moeder heeft de mirena gehad om de klachten tijdens de overgang te verminderen was ze er maar nooit aan begonnen dit ding is niet zonder gevaar. Het is nu een paar maand geleden dat dat ding eruit is gegaan ze is toen 15 kilo afgevallen een maand terug werd ze ziek pijn in de buik/maag met spoed opgenomen vele onderzoeken later kwamen ze erachter dat er tumoren in haa[lees meer...]r eierstokken baarmoeder lever en darmen zitten oorzaak van de mirena dit verhaal type ik niet om anderen bang te maken maar om beter na te denken en te waarschuwen dit ding is niet zonder gevaar

20-10-2012 | Vrouw | 54
Overgang
Ernstige bloedingen tijdens menstruatie. Na het plaatsen van het spiraaltje geen menstruatie meer.:):)