Mirena

levonorgestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1104 meningen)
Menstruatiepijn (205 meningen)
Plaatsen spiraal (84 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

14-01-2020

Premenstrueel syndroom (PMS)

Ik heb inmiddels mijn derde mirena. Mijn pms klachten zijn duidelijk verminderd en nu kan het me helpen bij mijn overgang waar ik nog weinig last van heb. Het plaatsen is kort even pijnlijk, maar na paar uur vrolijk op de fiets. in de eerste maanden heb ik 2 a3 x migraine, daarna niet meer. ik verlies cyclisch bloed maar dat is een paar inlegkruisjes kortom heel tevred[lees meer...]en
09-11-2017

Premenstrueel syndroom (PMS)

Ik heb het mirena spiraal 17 jaar geleden gekregen i.v.m pre- menstrueel syndroom en hevig vloeien tijdens de menstruatie. Sinds ik de mirena gebruik, voel ik mij hormonaal stabiel, geen stemmingswisselingen meer een week voor mijn menstuatie en ook het vloeien is heel veel minder. Iedere 5 jaar wordt het spiraal vervangen, de dagen erna heb ik krampen in mijn buik, maar n[lees meer...]a een week is dat weer weg.
03-03-2017

Premenstrueel syndroom (PMS)

Ik heb een beetje met tegenzin voor de spiraal gekozen. Van de pil en andere hormonen ga ik onwijs spugen. Nu bijna jaar geen anticonceptie middel gehad te hebben en elke maand zo erg leeg te lopen dat ik niet eens de deur uit kan 2 dagen en moe en duizelig ben van het vele verlies hiervoor gekozen. En ook omdat ik al een jaar in het ziekenhuis loop voor extreme moeheid [lees meer...]en ze willen kijken of het hiermee beter word. Het inbrengen deed echt zeer bij mij, 3 gemene naalden die in me staken leken het wel. Daarna een halve bevalling gehad, pufte me gek en kon niet meer rechtop lopen van de weeën. Ik heb echt vette pech dat ik er zo heftig op reageer. Het is nu 2 weken geleden en na 5 dagen werden de krampen minder. Tot nu toe kleine bloedingen met wat krampen erbij. Elke dag word ik wakker met veel rugpijn en ik ben ook behoorlijk negatief geworden en heb een kort lontje. Ik heb er nog geen positieve dingen uit kunnen halen maar ik geef het de tijd tot 3 maanden, daarna moet ik me top voelen volgens de gynaecoloog. Afwachten dus maar... ben wel blij dat er ook vrouwen zijn met positieve verhalen want ik vroeg me al of waarom deze dingen bestaan ;)
23-04-2015

Premenstrueel syndroom (PMS)

Vanwege heftige reacties op bijna iedere vorm van anticonceptie (pil, nuvaring ect.) heb ik 3 jaar geleden het Mirena spiraal laten zetten. De plaatsing heb ik door een gynaecologe laten doen en deze heeft mij erg op mijn gemak gesteld. De plaatsing leek pijnloos totdat het spiraal daadwerkelijk werd gezet, even 2 sec een zeer pijnlijke steek in mijn baarmoeder (nog nooit [lees meer...]zoiets naars gevoeld!) Maar daarna was de pijn direct weg. Na 5 min kwam er wel extreme aandrang om te ontlasten (poepen) en dit gebeurde ook tot 3 keer binnen binnen een half uur na het plaatsen. De 2 dagen erna heb ik last gehad van extreme krampen en een beetje spotting, maar na die 2 dagen had ik geen klachten meer, alleen af en toe nog wat lichte krampen. Het voelde een beetje alsof mijn lichaam het spiraal eruit wilde werken. Menstruatie bleef uit en na 3 jaar nog steeds! Fijne bijkomstigheid. Wel heb ik daarentegen erge last van afscheiding (moet echt iedere dag een inlegkruisje gebruiken) en ik heb meerdere malen een menstruatietest moeten doen om te checken of ik niet zwanger was. Want heb soms erg vage klachten als een opgezette buik en zeer pijnlijke borsten en tepels. Maar mijn hormoonschommelingen zijn wel helemaal weg en ik heb geen last meer van boze of negatieve buien. Ook heb ik een grote pigmentvlek op mijn voorhoofd gekregen, uiteraard door te veel zon, maar ik ben er van overtuigd dat het spiraaltje het heeft versterkt. Want daarvoor was ik er niet gevoelig voor. Kortom, ik ben wel tevreden met het spiraal, omdat ik zo graag van mijn hormoonschommelingen af wilde, maar ik heb er wel veel vage klachten bij gekregen. Naar mijn mening zijn er geen perfecte anticonceptie middelen.
04-04-2015

Premenstrueel syndroom (PMS)

Ik ben zeer tevreden, kits ik hem om de 3 jaar vervang ipv 5 jaar. Na ongv. 3 jaar is vermoedelijk het hormoon volledig afgesleten en keert mijn menustruatie terug en de daarbij hormoonschommelingen, boze buien en migraine tijdens de menustruatie. Om de 3 jaar werkt hij heel goed tegen PMS klachten dus! Aanrader of anders een lichte 2e generatie il dooslikken dat werkt oo[lees meer...]k mar is weer iets sterker dus ook weer iets meer libidoverlagend.
27-01-2015

Premenstrueel syndroom (PMS)

Ik lees over pijn bij het inbrengen en nog enkele uren nadien. ADVIES: Neem 4 uur voor het inbrengen 2 tabletten paracetamol zodat je een spiegel opbouwt. Ook na het inbrengen nog 2 a 3 x daags 2 tabletten. Dit zolang nodig maar langer dan 2 dagen is niet nodig. Dit advies geven we in de huisartsenpraktijk. Medewerker in huisartsenpraktijk
08-08-2014

Premenstrueel syndroom (PMS)

Het inbrengen is niet prettig, laat het door ervaren gynecoloog plaatsen in het ziekenhuis. € 150,- incl. spiraal en na echo na 6 wkn. (waarbij meteen even naar de eierstokken baarmoeder gekeken word. (gratis prescan) TIP! bij pms klachten zoals migraine tijdens ongesteld zijn, vervang de mirena om de 3 jaar ipv 5 jaar het hormoon slijt er langzaam af, ik kreeg erge hoo[lees meer...]fdpijn na 3 jaar ongeveer. De bijwerkingen bij mij zijn tijdens mijn vruchtbare periode in 1 been lichte beenweeen en soms als ik relax lichte vorm van rusteloze benen. Doordat er hormoon aan het mirena spiraal zit is het net of je een hele lichte pil de hele maand doorslikt. Zo worden pms klachten minder, je word iets stabieler. Toen ik een lichte pil slikte waren dit toch weer te veel hormonenen waardoor ik te erg afvlakte ik had haast geen hele blije momenten meer. Nu wel maar ook wel eens down maar dat hoort helaas gewoon bij het leven en bij de hormonencyclus van de vrouw. Ik ben wel heel blij dat ik van mijn 2 dagen barstende hoofdpijn af ben. Voor mij dus om de 3 jr vervangen ipv 5 jaar of eerder als de hoofdpijn eerder terugkeerd. Dit is mijn 3e mirena, eerste zat er 4 jr in toen een kinderwens na de bevalling 5 jr. en nu dus pas sinds 2 mnd. een nieuwe. maar die gaat er na 3 jr. uit. Tip vraag of ze na het inbrengen een echo maken! Of hij goed zit. Let op bij de huisarts is de gehele mirena plaatsen gratis! geheelvergoed door de meeste verzekeringen. In het ziekenhuis betaal je € 150,- maar heb je 2 echo's en een specialist. Let op de Mirena ligt in het ziekenhuis niet zelf ophalen bij de apotheek dan heb je er 2. (veel huisartsen weten dit niet)
03-12-2013

Premenstrueel syndroom (PMS)

In mei 2012 heb ik een mirena spiraal laten plaatsen. Na mijn laatste zwangerschap in 2008 ging ik elke maand steeds heftiger bloeden. Volgens een collega en de huisarts zou een mirena spiraal daar de oplossing voor zijn. De eerste tijd ging het prima en verloor ik steeds minder bloed tot helemaal niets meer. Maar ik ging mezelf steeds slechter voelen. Steeds minder goed s[lees meer...]lapen, badend in het zweet wakker worden, moe, angstig en depressief. Lichamelijk ging het de laatste weken ook steeds minder. Raar drukkend gevoel in mijn hoofd en mijn buik voelde alsof ik een paar maanden zwanger was. Dus afgelopen donderdag heb ik de mirena spiraal laten verwijderen. Het was een verademing! Ik slaap nu al steeds een beetje beter. Het drukkende gevoel in mijn hoofd is weg en mijn buik voelt weer soepel.

Thyrax Duotab (845) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (525) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (489) - Antibiotica - penicillines breedspectrum