Ervaringen met Nuvaring

ethinylestradiol / etonogestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (197 meningen)
Menstruatiepijn (3 meningen)
Endometriose (2 meningen)

11-04-2020 | Vrouw | 35
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Nuvaring is ideaal voor mensen die de pil vergeten. Ik heb dit product jaren lang gebruikt en al die jaren heb ik last van mijn darmen gehad. Nu ben ik 4 maanden gestopt en ik heb nergens last meer van!! Mijn libido werd minder tijdens het gebruik en ik had sterke hoofdpijn rondom de menstruatie. Ik ben sws gevoelig voor hormonen. Ooit de mirena spiraal gehad maar daar [lees meer...]werd ik depressief van. Nuvaring ook zo n gevoel maar minder. Al met al ben ik blij dat er vanaf ben.

02-01-2020 | Vrouw | 39

26-04-2018 | Vrouw | 27
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Jarenlang de pil geslikt en daarna vanuit gemaksoverwegingen overgestapt naar mirena spiraal. Dat ging lang, 4 jaar, goed maar kreeg ik uiteindelijk vervelende inwendige reacties van, waaronder bizarre stekende pijnen tijdens de seks. Bleek dat ik ook echt " kapot " was vanbinnen en mijn baarmoeder wat aan de kleine kant was waardoor het allemaal niet lekker meer zat. Daa[lees meer...]rom overgegaan op de Nuvaring. De eerste 2 weken waren echt vervelend. Van mijn huisarts moest ik al beginnen met de ring voor mijn spiraal werd verwijderd. Daarom dus een dubbele dosis aan hormonen binnen gekregen waar ik helemaal van ging flippen. Dan was ik een zombie, dan echt een regelrechte vuurspuwende feeks, die arme vriend van mij... Toen die spiraal eruit was ging het allemaal wel veel beter gelukkig. Ben nu wel sinds een maand gestopt omdat ik hevige stemmingswisselingen had en mij zo ontzettend vervelend ging voelen. Ik werd lusteloos, zag de lol van het leven niet meer, mijn libido was al slecht maar verdween nu gewoon compleet. Ik voelde echt het geluk uit me weg stromen. Het was alsof er continu watten in mijn hoofd zaten. Nu dus al bijna een maand zonder en ik voel me vele malen beter. Ik ben weer gelukkig en mijn libido is echt angstaanjagend omhoog gegaan. Voorlopig even geen hormoontroep voor mij maar gewoon condooms. Jammer dan dat het vieze dingen zijn, dit nooit meer. Overigens wel heel jammer hoor want het was wel echt makkelijk.

16-01-2017 | Vrouw | 31
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Toen ik zojuist hier de ervaringen van anderen las ging er ineens een wereld voor mij open. Al maanden ben ik zeer geïrriteerd en 'raken dingen me minder' dan ik zou willen, ik voel me heel 'oppervlakkig' over alles. Ook wordt mijn libido steeds lager en lager. Dat voelt heel vreemd, want ik heb wél zin om zin te hebben in seks... Ook heb ik steeds meer last van de ring ze[lees meer...]lf. Dit kan komen omdat ik, op advies van mijn neuroloog de ring niet 3 weken, maar 3 maanden achter elkaar gebruik (wel na elke 3 weken vervangen natuurlijk) omdat ik vaak rond mijn menstruatie zeer zware migraine aanvallen had. Nu haalde ik de ring er sowieso altijd uit tijdens de sex (in tegenstelling tot wat er wordt gezegd voel ik de ring dus echt WEL zitten tijdens de sex), maar ook dan was mijn baarmoedermond zeer gevoelig. Het voelde echt als een verademing elke keer als ik weer ongesteld werd en de ring mocht er weer een week uit. De laatste tijd krijg ik echter steeds meer last van deze klachten: lusteloosheid, laag libido, vlak, passief, geïrriteerd, gevoelige vagina/baarmoeder. Niet alleen de fysieke klachten, maar vooral de emotionele klachten worden steeds erger. Het is net alsof al mijn emoties worden afgevlakt, alsof ik geen grip meer heb op mijn eigen gevoelens. Ik voel me steeds lethargischer worden. Ik koos voor de Nuvaring omdat ik een anticonceptie wilde waar minder hormonen in zitten, omdat ik absoluut geen spiraaltje wil (het idee dat er iemand in mn baarmoeder gaat zitten wroeten vind ik echt walgelijk) en omdat ik condooms zeer onromantisch vind... Ik ben nu 31 en wil over niet te lange tijd aan kinderen beginnen. Ik ga nu dus maar voor 'natuurlijke' (lees: geen) anticonceptie. Even rust aan mijn lichaam en hoofd...

12-10-2016 | Vrouw | 44
ethinylestradiol / etonogestrel
Omdat ik geen orale anticonceptie mag nemen vanwege mijn maag heeft de huisarts mij de Nuvaring voorgeschreven. In het begin was het wennen om de ring vaginaal in te brengen en als je een kortere schede hebt dan wil de ring er nog al eens uitkomen, zeker bij het ontlasten op de WC. De bijwerkingen zijn er eigenlijk langzaam ingeslopen. De gewichtstoename was nog het minst [lees meer...]erge, de depressies, vermoeidheid en lusteloosheid werden echter steeds heftiger. Zo heftig dat ik wekenlang mezelf opsloot en liefst in bed bleef liggen. Ik ben nu bijna 3 weken zonder ring en voel me als herboren! Om het gemak raad ik de Nuvaring zeker aan, om de bijwerkingen ben ik er mee gestopt omdat ik zo geen leven meer had.

27-10-2015 | Vrouw | 33
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Makkelijk in het gebruik, maar een keer per drie weken de ring vervangen. Inbrengen is simpel. Ring niet voelbaar. Een paar dagen voor de ring er uit gaat, altijd migraine en last van stemmingswisselingen. Vaak emotioneel. Tijdens het gebruik vaak hoofdpijn.

18-04-2015 | Vrouw | 31
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Ik heb, na diverse anticonceptiepillen, een overstap gemaakt naar de nuvaring. Ik ben gematigd tevreden over dit voorbehoedsmiddel. De effectiviteit is goed. Maar ik krijg allerlei rare onderhuidse pukkels in mijn gezicht. Ik heb last van stemmingsklachten en obstipatie.

04-01-2015 | Vrouw | 26
ethinylestradiol / etonogestrel
Het duurt even voor je door hebt wat een anticonceptie met je doet. Ik kan zeggen dat ik over het algemeen redelijk tevreden ben met de Nuvaring (wil nooit meer de pil aanraken), maar heb wel degelijk last van enige bijwerkingen. Allereerst krijg ik maandelijks 1 tot 1,5 cupmaat erbij (niet erg maar wel pijnlijk), ik heb een maand een puist op mijn keel gehad en de maand [lees meer...]erna op mijn onderbeen (nooit eerder gehad). Daarnaast een paar pigmentvlekjes op mijn gezicht door de zon na een reis, plus een verlaagd libido. En niet te vergeten: ontzettend emotioneel! Ik probeer de Nuvaring nog een paar maanden aan en mocht er niets veranderen dan wil ik het hormoonvrije spiraaltje proberen.

22-12-2014 | Vrouw | 28
ethinylestradiol / etonogestrel
Ik heb de nuvaring gebruikt voor mijn eerste zwangerschap. Toen erg tevreden. Na mijn zware bevalling weer begonnen en dit 1,5 jaar gedaan. Na mijn bevalling had ik geen libido meer, dit wijtte ik altijd aan de bevalling. Maar ik ben nu sinds 2 weken gestopt en ik voel mij een ander mens.

31-03-2014 | Vrouw | 33
Acne/puistjes

16-08-2013 | Vrouw | 28
Zwangerschap
De Nuvaring op zich bevalt mij prima en is qua gebruikersgemak en bijwerkingen echt uitstekend. Toch ben ik vorig jaar mei zwanger geworden (met het correct opvolgen van instructies). Ik ga er vanuit dat dit een vrij unieke gebeurtenis is. Toch ben ik hier zo van geschrokken dat ik een jaar ben overgestapt op de Mirena, maar hier altijd de klassieke bijwerkingen en onderbu[lees meer...]ikpijn bij gehouden. Nu sinds een week weer op de Nuvaring (met in het achterhoofd dat een kind niet volledig onwelkom zou zijn). Wat mij echter opvalt is dat ik niet kan 'doorringen', waar ik bij de Mirena helemaal niet meer ongesteld werd, heb ik bij de Nuvaring gewoon een cyclus, die ik hooguit met een paar dagen kan uitstellen, maar niet kan overslaan. Ik vraag me af of dit iets te maken heeft met het feit dat ik zwanger ben geraakt.

17-07-2013 | Vrouw | 34
ethinylestradiol / etonogestrel
Vroeger slikte ik de pil, daarna gestopt, 2 kinderen gekregen en nooit meer begonnen met de pil, want alhoewel ik daar nooit klachten over had, voelde ik me toch veel fijner met een echte cyclus. Maar het geklooi met condooms word je dan op een gegeven moment toch zat en omdat ik liever niet aan de pil wilde (ben tegenwoordig een stuk vergeetachtiger en was bang dat ik mak[lees meer...]kelijk een pil zou vergeten) en een spiraal niet zag zitten (gevoel dat ik de controle niet heb) heb ik gekozen voor de nuvaring. De eerste maanden heel erg last gehad van buikpijn en diarree achtige verschijnselen, maar na drie maanden was dit wel voorbij. Een keer wilde ik ivm een korte vakantie mijn menstruatie uitstellen door gelijk de volgende ring erin te doen (doorringen), maar dit was helaas geen succes, drie weken lang dagelijks (bruin) bloedverlies gehad :( Vandaag heb ik de ring er twee dagen eerder uit gehaald. Het is de laatste ring en ik haal geen herhaalrecept meer. Ik ben er helemaal klaar mee. Naast bovenstaande ongemakken is het namelijk ook nog eens zo dat mijn libido echt helemaal niets meer voorstelt. Tja, zo is een anticonceptiemiddel natuurlijk erg effectief, als je zo'n laag libido hebt dat je überhaupt niet meer aan seks doet... Maar dat is toch niet helemaal de bedoeling. Wij gaan voorlopig maar weer even klooien met condooms. Ik vond de nuvaring verder ideaal hoor. Je hoeft er maar twee keer aan te denken (stickertjes op de kalender, evt een alarm in je mobiel), ik voelde m niet zitten, makkelijk in te brengen, bleef netjes op zijn plaats, allemaal prima. Maar ja. Toch niet geschikt voor mij blijkbaar...

15-01-2024 | Vrouw | 22
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Ik gebruik nu 2 maanden de Nuvaring ring. Ik heb hiervoor eerst 3,5 jaar de pil geslikt, maar ben daar toen mee gestopt vanwege bijwerkingen zoals depressie klachten. Hierna heb ik zo’n 2 jaar geen hormonale anticonceptie gebruikt. Recent ben ik opnieuw gestart met medicatie slikken voor mij ADHD, hierbij is bij vrouwen de hormonale cyclus van grote invloed op de werking v[lees meer...]an medicatie. Zonder hormonale anticonceptie werkte mijn ADHD medicatie (Dexamfetamine/lisdexamfetamine) per cyclus zo’n 1,5 week heel goed, en dan vervolgens 2,5 week niet zoals gewenst. Ik ben daarom in overleg gestart met de Nuvaring omdat deze mijn hormoon spiegel gedurende 3 weken zo goed als gelijk houd, en ik dus maar 1 week (tijdens mijn bloeding) verminderde werking van mijn ADHD medicatie ervaar dankzij de Nuvaring. Verder heb ik tijdens de 1e maand van gebruik van de Nuvaring wel last gehad van een schimmelinfectie, wat ik voor gebruik van de Nuvaring nooit eerder gehad heb, maar was hier gelukkig snel weer vanaf. Verder heb ik in mijn stopweek extreem last van vermoeidheid, vooral de eerste dagen. Voor mij heb ik zo veel baad bij de voordelen van de Nuvaring dat de bijwerkingen goed te overzien zijn.

16-02-2020 | Vrouw | 31
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Jarenlang de nuvaring gebruikt zonder bijwerkingen. Ideaal voor iemand die regelmatig de pil vergat. Helaas recent diepe veneuze trombose gekregen waarbij de nuvaring als hoofdoorzaak wordt aangewezen.

24-09-2019 | Vrouw | 26
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Het liefst gebruik je natuurlijk helemaal geen anticonceptie met hormonen. Maar de nuvaring gebruik ik toch liever dan de pil. Ik gebruik nu bijna 9 jaar de nuvaring en heb nauwelijks last van bijwerkingen. Ik bloed soms eens door als ik aan het doorringen ben, maar ik wacht soms ook wel echt een half jaar. De eerste week zit je ring nog bomvol hormonen dus dan is die wat [lees meer...]heftiger dan alle andere weken. Hou dus wel rekening met een licht misselijk gevoel. Maar je kan nog prima werken of studeren hoor.

29-06-2019 | Vrouw | 28
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Na 3 jaar lang een implanon in m'n arm gehad te hebben en 3 jaar lang geen menstruatie gehad te hebben, reageerde ik erg slecht op de pil, verschillende merken en sterktes genomen, maar ik bleef constant vloeien en ik voelde me echt heel erg slecht. De plaatsing van de implanon was erg traumatisch door de onwetendheid van een nieuwe arts, dus deze wilde ik niet meer. Na ov[lees meer...]erleg overwogen om de nuvarin (ornibel) te gebruiken. Ik heb weer controle over mijn menstruatie en de bijwerkingen zijn minimaal. De eerste 2-3 dagen heb ik een gevoelige onderbuik, maar dat trekt ook weer weg. Enige echte nadeel is dat de ring tijdens seks er nog wel eens uit wilt komen. En daar komen we niet altijd snel achter. Ik gebruik deze nu een half jaar.