Ervaringen met Nuvaring

ethinylestradiol / etonogestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (197 meningen)
Menstruatiepijn (3 meningen)
Endometriose (2 meningen)

20-05-2016 | Vrouw | 18
ethinylestradiol / etonogestrel (1)
Ik deel niet snel mijn verhaal hier, maar ik vind dat je dit wel moet weten voordat je de ring neemt. Het zal vast niet bij iedereen zo zijn, maar toch las ik er meer over. Ik heb 3 jaar de pil geslikt, maar ik vergat hem steeds dus ik was op zoek naar iets nieuws. Dus probeerde de nuvaring. Ik heb de ring 3 weken ingehad, meteen de 1e week enorm veel last van depressieve [lees meer...]klachten. (Wat ik hiervoor nog nooit had ervaren.) Ik was enorm verdrietig en wist niet meer wat ik moest doen, sta altijd enorm positief in het leven maar nu dus echt niet. Ik sliep in twee weken 4 nachten helemaal niet. Tot ik erachter kwam dat al dit gezeik is begonnen toen ik begonnen ben met de nuvaring. Ik heb die ring er dus ook meteen uitgehaald. Ik moet wel zeggen dat het inbrengen en uithalen echt enorm makkelijk is en je hem niet voelt tijdens de seks. Maar door de negatieve bijwerkingen is de ring echt een keiharde nee voor mij. Dan maar meer opletten dat ik de pil goed slik.

15-08-2015 | Vrouw | 33
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Nooit meer de nuvaring voor mij! Ik had last van zo'n beetje elke bijwerking die er in de bijsluiter staat. De ergste waren: veel stemmingswisselingen, vlak zijn, pms, woede aanvallen, prikkelbaarheid, opvliegers, wazig zien en pigment afwijkingen (soort zwangerschaps masker) in mijn gezicht. Ik ben er van overtuigd dat de nuvaring heeft bijgedragen aan het ontstaan van m[lees meer...]ijn depressie. Gekgenoeg had ik lichamelijk geen menstruatie pijn. Ik vloeide bijna niet meer, totaal 2 dagen. Nu iets langer dan een maand gestopt met de nuvaring en overgestapt op een koper spiraal (hormoonvrij). Geestelijk voel ik mij een heel stuk beter, minder vlak en kan meer genieten. Ervaringen komen anders 'binnen', alsof ik er echt bij ben. Voor mij nooit meer de nuvaring of hormonen troep!!

19-06-2015 | Vrouw | 30
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
geprobeerd, maar ontzettend veel jeuk van gekregen, was niet vol te houden, s'nachts besloten ermee te stoppen, kon niet slapen van de jeuk, rolde het hele bed door ook veel bloedingen. Werd tevens niet vergoed, zonde van het vele geld, heb maar 1 ring volgehouden. Is nu ook weer ophef over vanwege tromboseklachten, net als de Diane 35 een verhoogd risico.

23-05-2015 | Vrouw | 24
Stemmingswisselingen
pffffff noooooit meer. stemmingswisselingen en extreme vermoeidheid. 3 weken lang ongesteld geweest. duizeligheid, misselijkheid, constant trek in suikers. Dag voordat de ring eruit mocht extreme vaginale krampen. nu weer opzoek naar een andere anticonceptie :( .

28-11-2013 | Vrouw | 26
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
In 2010 heb ik naar advies van de gynaecoloog de nuvaring gebruikt. De pil en andere anticonceptiemiddele werkte niet goed bij me dus ik was al blij dat er een alternatief was" de nuvaring". Na een aantal maanden voelde ik in de middag lichte pijn bij het ademen. Ik ging toch verder met mijn dagelijkse activiteiten. Nadat ik me niet helemaal lekker voelend mn bed in kroo[lees meer...]p nam de pijn toe. Mijn hart ging als een gek tekeer en ik stapte mn bed maar uit want het ging niet meer. Bij het opstaan viel ik meteen neer want ik verloor mijn bewustzijn. Mijn fam bracht me naar het ziekenhuis waar achteraf bleek dat ik longembolie had. Ik zat aan de antistolling en onderzoeken liepen nog. 3 maanden later kreeg ik dezelfde klachten en na onderzoek bleek ik weer een longembolie te hebben omdat mijn antistolling niet goed waren gedoseerd. Ik heb dus een dubbele embolie gehad en raad de nuvaring sterk af. Ik ga hier zeker nog werk van maken want de woorden van de dokter dat ik niet later binnen had moeten komen spoken nog dagelijks door mn hoofd.

27-11-2013 | Vrouw | 45
Trombose
Ik heb naar aanleiding van het gebruik trombose gekregen, waar kan ik terecht?

25-10-2013 | Vrouw | 33
Psychische klachten
Na jaren de prikpil te hebben gebruikt heb ik dit laten uitwerken tot mijn natuurlijke cyclus weer op gang kwam. Ik voelde me erg goed zonder toevoer van hormonen, in balans en zoals elke menstruatie had ik de natuurlijke pijntjes maar ook driften. Dit in de positieve zin. Omdat ik me toch wilde beschermen tegen zwangerschap en condooms in een vaste relatie ook niet optima[lees meer...]al vond, ben ik gaan zoeken naar een anticonceptiemethode met zo min mogelijk hormonen. Juist omdat ik de natuurlijke flow waardeer en niet teveel chemische toevoegingen wil. Ik ben met de nuvaring gestart volgens instructies en heb hem van ellende eruit gehaald 2 weken later. Ik ben zelf herstellende van een burn-out en achteraf was dit niet zo'n goede combi. Ik ging slecht in mijn vel zitten, sneller geïrriteerd, stemmingswisselingen, depressiegevoelens, libido daalde naar punt 0 en kreeg last van paniekaanvallen. Toen ik stopte kreeg ik een dag voor mijn opgewekte menstruatie ook nog eens een migraineaanval, waar ik normaal helemaal geen last van heb. Erg jammer dat ik toch niet goed ben voorgelicht over de bijwerkingen van het gebruik, en zeker met de wetenschap dat de huisarts op de hoogte was van mijn burn-out met bijbehorende verschijnselen. Ik ga dus geen hormonale anticonceptie meer gebruiken en stap ik over op een natuurlijke methode en ga ik kijken voor een ovulatiemeter. Overigens was de prikpil goed voor mij, al werd je wat vlak emotioneel. Gezien mijn leeftijd en kinderwens in verdere toekomst is dit geen optie voorlopig. Dus pas op met psychische klachten en het gebruik van de ring. Gelukkig voel ik me weer mezelf worden nu en raak weer in balans.

09-09-2013 | Vrouw | 33
ethinylestradiol / etonogestrel
Na slechte ervaringen met de minipil ging ik Nuvaring gebruiken. De eerste dagen was ik erg enthousiast. De ring is makkelijk in te brengen, ik voelde hem niet, ook niet bij het vrijen. Na een aantal dagen merkte ik echter dat mijn stemming omsloeg. Ik was een weekend weg en ipv daar lekker van te genieten was ik enorm chagrijnig, gevoel alsof ik mezelf niet was, alsof de [lees meer...]omgeving raar op me overkwam. Ook erg moe en verdrietig. Ik ben wel gevoelig voor stemmingswisselingen maar dit had ik al heel lang niet meer zo gevoeld. Na iets van 2,5 weken gebruik van Nuvaring ben ik in een diep dal gezakt inclusief paniekaanvallen die ik daarvoor nooit eerder had gehad. Ik ben gelijk gestopt met Nuvaring en langzaam aan voelde ik me weer beter. Ik weet natuurlijk niet zeker of mijn ervaringen door de Nuvaring komen maar ik heb het zekere voor het onzekere genomen en de ring verwijderd. Wel vind ik het jammer want ik vond het een heel handig anticonceptiemiddel, dus qua gebruik was ik wel tevreden en als je goed tegen de hormonen kunt zal ik hem ook zeker aanraden. Voor mij helaas niet de juiste methode.

15-06-2013 | Vrouw | 22
ethinylestradiol / etonogestrel
Ik gebruik ongeveer 4 maanden de nuvaring. Ik wou een andere anticonceptiemethode omdat ik de evra-pleister maar een pijnlijk iets vond. Maar na alles wat ik nu doormaak was ik toch liever bij die pleisters gebleven. Ik ben ongeveer 5 kilo aangekomen sinds ik de ring gebruik, de eerste maanden was de zin in seks gewoon 0,0! Het komt geleidelijk terug. Ook heb ik sinds i[lees meer...]k deze medicatie problemen gekregen met mijn darmen, namelijk prikkelbare darmsyndroom. De dokter kon geen sluitende oorzaak geven maar het is allemaal begonnen de eerste week nadat ik begonnen was met de ring. Daarnaast ben ik verschrikkelijk moe sinds ik dit gebruik nu zou ik gewoon een hele dag in de zetel kunnen liggen slapen. Daarnaast is mijn bloeddruk ook heel erg gezakt... De huisarts beweert dat het er niets mee te maken heeft maar ik denk er zo mijn eigen ding van! Ik zou het in ieder geval niemand aanraden. Ik zal mijn doos uitgebruiken en dan ga ik gwn terug naar de pleister!

19-07-2023 | Vrouw | 23
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Goede verhalen gehoord over de nuva ring, zelf gebruik ik het merk Ornibel. Eerst 3 maanden wat last van depressiviteit, hoofdpijn rond menstruatie. Maar de gynaecoloog had gezegd dat ik het moest volhouden. Maar 4 en 5 waren fantastisch, nergens last van, af en toe beetje hoofdpijn maar erg tevreden. Maar 6 valt me zwaar. Begonnen met een nieuwe baan, erg veel depressieve[lees meer...] gedachtes hierbij, angsten, zweten in de nacht. Verder voel ik me tijdens de dagen vrij ook erg depressief, neerslachtig met een hoge hartslag. Dat geeft me stress en maakt me erg onrustig. Verder heb ik tijdens alle maanden echt om alles moeten huilen. Had ik erg heimwee naar mijn vriend en kon ik slecht alleen zijn. Terwijl ik daarvoor het liefst alleen was en overal geluk uit haalde, nu kost alles moeite en ervaar ik hoge pieken of diepe dalen. Geen stabiliteit dus. Ik heb besloten om 1 maand zonder de ring te proberen, daarna weer 1 maand met ring om te kijken wat het verschil is. Ik denk dat ik ga overstappen op de koper spiraal zonder hormonen.

14-08-2022 | Vrouw | 34
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
2 maand geleden (sinds 2016) opnieuw gestart met Nuva Ring. Ben 34 en merkte vanaf de 1e maand 2 duidelijke veranderingen: minder klassieke menstruatie klachten zoals gevoelige borsten, onrustiger huid, chagrijnig naar aanloop. En als tweede ook een compleet afgevlakt libido. Waar normaal gesproken de pieken en dalen in libido meebewogen met de cyclus, is er nu niets van o[lees meer...]ver en voel ik me een oud wijf.

15-12-2021 | Vrouw | 27

17-02-2020 | Vrouw | 25
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Ik reageer erg heftig op hormonen. Ben daar zelf achter gekomen door te experimenteren met alles van Mirena spiraal toto koper spiraal tot pil en nu de nuva ring. Dit was mijn laatste hoop. Eerdere twee maanden waren ideaal. Nergens last van. In de 3e maand begonnen mijn lusteloze buien weer, nergens zin in. Niet eens meer kunnen herinneren waarom ik iets leuk vond. Depres[lees meer...]sieve buien. Begon bijna te denken aan een Burnout, maar kende dit in veel sterkere maten van de pil. Paniek sluimert konstant over de oppervlakte. Ben nu gestopt, binnen enkele dagen keerde mijn rust en stabiliteit weer terug.

20-01-2020 | Vrouw | 22
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Ik heb de nuvaring zeker drie jaar gebruikt. Ik heb het altijd heel fijn ervaren omdat het lekker makkelijk is. Je hoeft er maar 2 keer per maand aan te denken hem aan te brengen of hem er weer uit te halen inplaats van elke dag. De pil vergat ik nogal eens dus dit was ideaal. Ik ben uiteindelijk gestopt met de nuvaring omdat ik een artikel las dat het de kans op bloed[lees meer...]propjes vergrote. Daarnaast merkte ik dat mijn libido al een paar maanden extreem laag was. Toen ik stopte met de nuvaring sloeg dit vrij snel om. Ook zijn binnen een jaar mijn borsten gegroeit van een cup C naar een cup F. Ik denk dat dit ook met de hormonen die nuvaring af geeft te maken heeft gehad. Meer mensen in mijn omgeving hebben dit namelijk ervaren.

15-01-2020 | Vrouw | 45
Abnormaal vaginaal bloedverlies
In het begin vond ik de ring ideaal. Meteen merkte ik verbetering in mijn cyclus. Vrij snel al veel minder hevig bloedverlies. Van een menstruatie van ruim 7 dagen had ik al snel nog maar 3 dagen mijn menstruatie. Waarvan 1 dag heftig. Ideaal dus. De ring is makkelijk in te brengen. En ik voelde de ring niet. Maar dan na ruim een half jaar...... Zware depressie... En va[lees meer...]ak hoofdpijn tot zelfs migraine aanvallen. Die ik voorheen nooit had. Het duurde even eer ik de link kon leggen. En ja... Helaas de ring. Na een paar dagen de ring uit te hebben is mijn gevoel ineens weer positief. Blijft vreemd wat die hormonen met je kunnen doen. En ontzettend jammer. Verder was de ring ideaal.

28-12-2019 | Vrouw | 29
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Na twee maanden gebruik van de nuvaring vielen mij enkele dingen op. De eerste dagen had ik last van hoofdpijn en opvliegers. Steeds liep ik met een knalrood hoofd rond en dan ebde het weer weg. Ook zat ik na een tijd niet lekker in mijn vel. Noodgedwongen met studie moeten stoppen en erg depressief. Nu gestopt en meteen gaat het beter. Nooit meer !