Ervaringen met T-Safe

koperhoudend spiraal

Angst depressie buikkrampen buikklachten

23-03-2018 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (300)
In november de t-safe laten plaatsen. Hiervoor de nuvaring gebruikt. Wat een verschil is het met de koperspiraal. Voel me eindelijk weer mezelf. Voorheen voelde ik me heel afgevlakt en merkte ik dat ik nergens behoefte aan had. Het plaatsen van de koperspiraal was erg vervelend, de dag zelf ook een soort weeën pijn gehad. Dit is na een aantal dagen verdwenen. Mijn menstr[lees meer...]uatie is erger als voorheen en heb meer last van buikkrampen. Echter vind ik dit zelf niet zo erg. Ik zou de keus zo weer maken om op de koperspiraal over te stappen.

15-02-2018 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal (380)
Ik ben na jarenlang hormonaal pilgebruik overgestapt op de koperspiraal. Er wordt maar weinig aandacht besteed aan de eventuele bijwerkingen ervan. Laat je heel goed informeren! Sinds hij is ingebracht heb ik de eerste twee maanden regelmatig bij de gynaecoloog, huisarts en eerste hulp gezeten. Het begon met elke dag bloeden, dat kon voorkomen en nam ik voor lief, evenals [lees meer...]de uitbrekende acne die maar niet wegtrok. Over de buikkrampen die ik echter dagelijks had met rillingen en koorts was mij niets verteld. Na diverse controles en echo's werd mij verteld dat de spiraal prima op zijn plek zat en dat de pijn daar niet vandaan kon komen. Met plassen (kracht zetten) deed het pijn, met geslachtsgemeenschap deed het pijn, maar de spiraal zat zoals hij hoorde. Elke menstruatie was eigenlijk dramatisch, ik kon niet langer dan 20 minuten van huis zonder door te lekken (dit is vrij rot als je full time een studie volgt). Naarmate ik de spiraal langer had kreeg ik ook depressieve klachten, wilde ik eigenlijk liever niet uit bed komen en had ik elke dag nog steeds een zeurende buikpijn aan voornamelijk links onder in mijn buik. Op een gegeven moment had ik dagelijks last van hartkloppingen, paniekaanvallen en viel mijn haar met bosjes uit. Mijn lichaam gaf aan dat er iets niet goed zat. Uiteindelijk ben ik gaan zoeken naar de eventuele bijwerkingen, internet staat er vol mee. Op een gegeven moment trok ik het niet meer en heb ik de spiraal door de huisarts laten verwijderen. Sindsdien heb ik geen enkele buikkramp meer. De koperspiraal zal voor veel dames wel werken naar behoren omdat er geen hormonen inzitten. Dit betekent echter niet dat de koperspiraal niet met de hormoonhuishouding in je lichaam kan rommelen. Luister naar je eigen lichaam, mij werd verteld dat deze klachten niet door de koperspiraal konden komen, tegendeel bewijst zich echter. Sinds hij eruit is voelt mijn lichaam zo rustig aan, niet continue angstgevoelens, ik ben weer blij, heb ik het fut om uit bed te komen en de heftige acne op mijn kin en nek is zelfs aan het afnemen! Al met al zal ik deze anticonceptie niet aanraden, het was fijn om niet dagelijks aan de pil te hoeven denken maar de nadelen waren voor mij groter dan het voordeel ervan.

23-01-2018 | Vrouw | 37
koperhoudend spiraal (300)
Plaatsen van de t-safe viel me erg mee. Ben er erg blij mee. Ben eindelijk van die hormonen troep af!

19-01-2018 | Vrouw | 20
koperhoudend spiraal (300)
Ik had alle horror verhalen gelezen over het plaatsen van de t-safe. Was dus best bang om hem te laten zetten. Op advies bij de gynaecoloog laten zetten. Maar ze zei ja hij zit er al in hoor. Amper wat gemerkt. Wel voor de zekerheid van te voren ibrufan ingenomen. Die avond eventjes pijn maar dat heb ik over voor iets zonder harmonen. Zo blij dat ik eindelijk van die versc[lees meer...]hrikkelijke harmonen af ben. Dit is echt zo top! Als je een sterke vrouw bent hoef je echt niet bang te zijn voor die verhaaltjes van andere.

31-10-2017 | Vrouw | 26
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb 13 jaar de pil geslikt, maar ik was hier na een tijdje klaar mee. Ik merkte toch dat ik veel stemmingswisselingen had en je moet er tevens elke dag aan denken! Ik vergat hem bijna nooit, maar toch kwam het wel eens voor. Ik heb sinds een halfjaar de koperspiraal. Natuurlijk het laten zetten is geen pretje, maar ik ben er onwijs tevreden mee! Ik word 1 keer in de 2[lees meer...]8 dagen ongesteld en mijn menstruatie duurt ongeveer 5 dagen, en het is echt niet heviger als met de pil! Het is juist minder erg bij mij geworden. De buikpijn is wel meer aanwezig de 1e 2 dagen, maar wat feminax erin en ik kom de dag prima door! Ik mag denk van geluk spreken want van tussentijdse bloedingen heb ik ook geen last. Ik denk dat het echt per persoon verschilt, maar ik vind het tot nu toe de beste anticonceptie, en dat zonder hormonen, heerlijk! Ik zit veel lekkerder in mijn vel! En ik heb nog geen kinderen, dus misschien scheelt dat? Mijn vriendin heeft hele hevige menstruaties met de koper spiraal en die heeft al 2 kinderen gebaard.

27-10-2017 | Vrouw | 27
koperhoudend spiraal (375)
Begin 2015 tsafe laten plaatsen. Plaatsing even pijnlijk maar trok snel weg. Menstruaties werden na een half jaar weer iets minder maar leek of het minder goed op gang kwam en duurde nog steeds een week. In het eerste jaar twee keer in het weekend/snachts bij hap en gyn geweest voor onverklaarbare hevige pijn onderin mijn buik, draadjes zaten goed en op de echo spiraal pri[lees meer...]ma. Na bezoek aan osteopaat geen last meer van gehad dus hij mocht nog een poosje blijven zitten. Laatste maanden meer last van PMS en kramp bij menstruatie, veel acne, afscheiding en niet doorzetten van menstruatie. Tot twee maanden geleden de draadjes ineens langer aanvoelden, controleerde elke maand ong. Afgesproken het nog even aan te zien voordat ik naar de huisarts zou gaan, maar vorige maand is het spiraaltje vanzelf eruit gegaan, onderkant was bij de baarmoedermond te voelen, kon hem zo eruit halen. Lichaam heeft m er zelf uitgewerkt lijkt het. Geen sprake geweest van zwangerschap, wat ook prima geweest zou zijn, maar ik had echt gehoopt dat hij minimaal vijf jaar mee zou gaan. Ik ben het vertrouwen een beetje kwijt geraakt en nog op zoek naar iets anders zonder hormonen.

12-08-2017 | Vrouw | 52
koperhoudend spiraal (300)
Nu ruim een week geleden de T-safe laten plaatsen. Het plaatsen was erg pijnlijk ondanks de pijnstillers. Dat is niet gedurende de hele afspraak, maar op bepaalde momenten. Toch had ik het er voor over, het is ook na het inzetten weer voorbij. Het eerste uur had ik trillende benen, daarna was het weer over. Wel had ik een paar uur nodig om bij te trekken. Maar wat mij tege[lees meer...]nvalt is dat ik voortdurend buikpijn heb, krampen, af en een stekende pijn en een lichte hoofdpijn. Alsof ik heftig menstrueer. Ik voel de spiraal, het is of mijn lichaam het weer kwijt wil. Ik kan moeilijk in slaap komen, omdat ik niet lekker lig door een zeurende pijn die ik dan nog duidelijker voel. Ik heb opeens veel afscheiding, bruin van kleur en het stinkt. Zo erg dat ik mezelf rook. Niet leuk dus en dat heb ik niet eerder zo gehad. Het ruikt metalig. Ik loop de hele dag nu met maandverband en gebruik dat nu ook 's nachts. Deze afscheiding heeft niets te maken met candida, waar de site van t-safe het op probeert te gooien. Het is gekomen na plaatsing van de T-Safe. Ze hebben mijn melding hiervan direct van hun site verwijderd.. Ik heb over drie dagen een afspraak bij de huisarts om het te laten verwijderen. Nu maar hopen dat het lukt, ik voel zelf de draadjes niet. Maar ik zal blij zijn als het er weer uit is!

17-06-2017 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (380)
Ik kan de t-safe spiraal van harte aanbevelen! Mijne is geplaatst met plaatselijke verdoving bij de gynaecoloog, waar ik specifiek naar had gevraagd omdat ik wist dat het pijnlijk zou worden. Voordat ik er erg in had zat de spiraal er al in, en ik ben lachend naar huis gegaan. Eenmaal thuis werkte de verdoving uit en kreeg ik enkele uren wat krampen, maar dit was te overzi[lees meer...]en. Bij de echo na twee maanden zat ie helemaal goed. Mijn menstruatie is onregelmatig, maar dat ligt aan mijzelf en niet aan de spiraal. Als ik dan wel ongesteld ben is het wel echt een rode tsunami, zoveel bloed dat ik verlies. Dit duurt echter maar 1/2 dagen en in totaal is de menstruatie 5/6 dagen per ongeveer twee maanden dus dat is prima. Een week voordat ik ongesteld word krijg ik wel een opgeblazen buik, maar ja allemaal verwaarloosbaar vind ik. Het werkt als een trein deze spiraal, tijdens seks ook nooit ergens last van en zeker een effectieve anticonceptie methode.

04-06-2017 | Vrouw | 34
koperhoudend spiraal (300)
Eind 2013 heb ik de T-Safe koperspiraaltje laten plaatsen bij mijn huisarts, een paar maanden na mijn bevalling. Het plaatsen was onaangenaam, maar dat weet je van tevoren. Direct na het plaatsen had ik nergens last van, mijn dag verliep rustig. Ik heb er wel voor gezorgd dat ik die dag thuis kon blijven. In de eerste maanden na het plaatsen had ik er toch last van, onrege[lees meer...]lmatige menstruatiecyclus en hevig bloeden tijdens de menstruatie, menstruatiekrampen en vermoeidheid. Ik heb vaak overwogen om het eruit te laten halen. Ik ging een paar keer naar de huisarts om te laten controleren of alles nog goed zat. Toch heb ik doorgezet en nu ben ik blij dat ik dat gedaan heb, ik ben er nu heel blij mee. Mijn cyclus is nu regelmatig en het verloopt normaal. Het verschil met toen ik aan de pil was is dat ik nu vaker last heb van menstruatiekrampen, maar niet zo erg dat ik niet meer kan functioneren en het bloedt iets meer dan voorheen, maar dat neem ik ook voor lief. Ik adviseer om toch naar je gevoel te luisteren, je kunt zelf goed intuïtief voelen of het goed zit of niet. Bij mij heeft het goed uitgepakt, maar dat hoeft niet bij iedereen zo te zijn. Goed contact houden met de huisarts dus. Ik gebruik ook een menstruatie cup, deze leeg ik 2 keer per dag. Ook dat was flink wennen in het begin, maar nu wil ik niet meer zonder. De cup kan goed in combinatie met het spiraaltje, je moet alleen van tevoren voelen of de draadjes van het spiraaltje hoog zitten, zodat de draadjes niet tussen de cup en de vaginawand terecht komen.

15-05-2017 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (380)
Plaatsen ging goed maar bloedde langer dan was aangegeven. Voelde ongemakkelijk een paar dagen. Daarna steeds na de seks pijn. Een maand verder kreeg ik ook zonder seks steeds meer onderbuik pijn en straalt door naar rug. Nu twee maanden verder en kan niet slapen vd pijn dus hij wordt er vanmiddag uitgehaald.

22-04-2017 | Vrouw | 44
koperhoudend spiraal (380)
Ik heb de T-safe inmiddels zo'n vijf jaar geleden laten zetten, nadat ik Mirena had gebruikt waarbij ik klachten had gekregen. Het sprak me aan dat de T-safe een koperspiraal is zonder hormonen. Laat de natuur maar zijn werk doen! Het inbrengen heb ik laten doen bij de CASA-kliniek, want mijn huisarts had nog geen ervaring met de T-safe. Het spiraal werd ingebracht met ee[lees meer...]n eendenbek. Het viel heel erg mee en was zo gepiept. Het eerste half jaar had ik last van bijwerkingen, opgeblazen gevoel, heftige steken in mijn buik/weeënpijn, acne, soms rugpijn, soms rillingen. Maar ik had al gelezen dat dat erbij kan horen. Dus dat nam ik voor lief. Mijn menstruatie was altijd al heftig en lang (7 dagen), dus daar was ik al aan gewend. Dat was nu niet anders. Waar ik wel elke maand tijdens de natuurlijke bloeding vooral last van heb is het opgeblazen gevoel aan de onderkant. Mijn broek zit dan echt strakker tijdens die week. Maar goed, als dat alles is, kan ik hier wel 10 jaar mee leven dacht ik. Want het is heel relaxed dat je er 10 jaar geen omkijken naar hebt. Maar de laatste 1,5 jaar heb ik steeds vaker kast van acute steken in mijn buik, vergelijkbaar met weeën. Dit is soms tijdens mijn ongesteldheid, maar vaak ook juist de week ervoor en/of de week erna. Ik heb een echo laten maken om te kijken of de spiraal nog wel op zijn plek zat, maar dat is het geval. Voor mij is die weeënpijn zo irritant en pijnlijk, dat ik heb besloten de T-safe binnenkort te laten verwijderen. Ik ga nu maar weer over op anticonceptie met hormonen, maar dan het hormoonstaafje. Kijken of dat bevalt. Ieder lichaam is tenslotte anders.

21-01-2017 | Vrouw | 33
koperhoudend spiraal (300)
In tijden dat ik niet bewust leefde en ging voor ultiem comfort (bijna nooit meer ongesteld) gebruikte ik bijna 10 jaar de pil en daarna 2,5 jaar een Implanon. Op een zeker moment, tijdens een 'doorbraakbloeding', schoot er een doemscenario door mijn hoofd. Die luidde: 'Wie zegt mij nu dat dit bloed een doorbraakbloeding is? Misschien is er vanalles kapot van binnen...' Ik[lees meer...] had het laatste jaar van de Implanon ook ineens vreemde verschijnselen als migraine en oogmigraine. Ik liet een uitstrijkje maken en bleek een PAP2 te hebben. Gelukkig niet ernstig, maar ik werd mij ervan bewust dat ik graag mijn eigen lichaam weer in de gaten wil houden. Iedere maand ongesteld worden geeft mij het vertrouwen dat mijn lichaam functioneert en dat het bloed menstruatiebloed is. De plaatsing deed gruwelijk pijn maar ik had alles ervoor over om mijn lichaam weer in balans te brengen. Na de plaatsing heb ik nog vier-vijf dagen als een garnaaltje op de bank gelegen. Daarna was ik weer normaal en werd zelfs beter dan dat. Inmiddels heb ik de T-safe vier jaar en ik neem de oer-menstruaties voor lief. Mijn lichaam draait volledig op eigen kracht zonder externe/ hormonale toedieningen. Precies zoals de natuur het bedoeld heeft!

15-12-2016 | Vrouw | 36
koperhoudend spiraal (300)
In juli heb ik het t-safe spiraal laten plaatsen. Daarna last van de gebruikelijke bijwerkingen, was ik dus ook op voorbereid. Waar ik echter ineens ook last van kreeg is stress incontinentie en vaak hoofdpijn. Er word me keer op keer verteld dat het niet van het spiraal kan komen en het dus wel aan mijn bekkenbodem spieren moet liggen. Echter voor en na het gebruik heb [lees meer...]ik nergens last van, alleen tijdens gebruik. Nodeloos te zeggen dat ik hem heb verwijderd. Voor mij geen spiraal meer. Na het delen van mijn ervaring op het t-safe forum, is mijn bericht verwijderd.. lekkere club daar.

01-12-2016 | Vrouw | 20
koperhoudend spiraal (380)
Ideaal! Ik heb hem nu zo'n 1,5 jaar en ik ben erg over deze spiraal te spreken. Ik wou heel graag van de hormonen af en op aanraden van mijn huisarts voor deze spiraal gegaan, omdat hij 10 jaar kan blijven zitten. Het zetten was erg pijnlijk en ik heb die hele dag veel kramp gehad en de dagen erna ook iets. Bijna anderhalve maand (licht) gebloed. Maar toen mijn lichaam hem[lees meer...] eenmaal accepteerde, was ik echt om! Mijn menstruaties zijn niet langer dan met de pil, bloed wel iets meer maar alsnog niet noemenswaardig. Ik gebruik een menstruatiecup en meestal volstaat in de eerste paar dagen 2-3x per dag legen; daarna leeg ik hem 1x per dag. Voorheen had ik nog nooit kramp gehad tijdens mijn menstruatie, daar heb ik nu soms wel wat last van, maar als het me echt belemmerd in mijn dagelijks leven dan neem ik een paracetamolletje en kan ik weer verder. Ik was 19 toen hij gezet werd, geen kinderen gehad. Ben zo blij om niet meer aan de kunstmatige hormonen te zitten! Voel me daar oprecht een stúk beter door!

11-11-2016 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (300)
Ik ben vroeg begonnen (15 of 16) aan de pil i.v.m. puistjes. Deze verdwenen daar ook binnen 3 maanden door. Nu na bijna 7 jaar de pil geslikt te hebben was ik het beu. Ik had namelijk ‘bijwerkingen’ zoals migraine aanvallen tijdens ongesteldheid, een laag libido en nooit klaarkomen. Dit zou door de hormonen kunnen komen. Ik heb daarom bewust gekozen voor de T Safe. Ik heb [lees meer...]de spiraal bij mijn huisarts laten zetten. Ik was nog ongesteld, mijn 4e dag. Van tevoren heb ik 400 mg ibuprofen ingenomen, ik neem nooit pijnstillers dus ik was hier al behoorlijk suf van. De huisarts was heel kundig en het was snel gedaan. Ik was voorbereid op helse pijn, maar het viel me reuze mee! Het was voor mij krampachtig gevoel, maar niet anders dan bij ongesteldheid. Ik heb heel bewust geademt (buikademhaling) en ik stond zo weer buiten. Mijn ongesteldheid duurde iets langer, ik heb 3 dagen langer wat bloedverlies gehad. Die dagen ook af en toe een zeurderige pijn in de onderbuik. Nu is het een week later, en heb nergens last van. Voel het spiraal ook niet zitten. Nog even kijken hoe het gaat als alle hormonen van de pil mijn lichaam uit zijn met de ongesteldheid. Ik heb in ieder geval een menstruatiecup gehaald, dat blijkt ook wel beter te zijn dan tampongebruik. Tot zover ben ik dus blij met mijn keuze!

02-10-2016 | Vrouw | 37
koperhoudend spiraal (380)
Effectiviteit: I.v.m. schildklierproblemen wilde ik overstappen naar een anticonceptiemiddel zonder hormonen. Ik koos voor een T-safe koperspiraal. Ideaal dacht ik, 15 jaar lang geen omkijken meer naar mijn anticonceptie. En in de 8 maanden dat ik de spiraal gedragen heb was de spiraal ook effectief, niet zwanger geraakt. Hoeveelheid en ernst bijwerkingen: Mijn ar[lees meer...]ts had me vooraf keurig gewaarschuwd voor de bijwerkingen van de spiraal, maar de meeste bijwerkingen zouden met een half jaar tot jaar wel een stuk minder moeten zijn. Vanaf het moment dat de spiraal is geplaatst heb ik dagelijks last gehad van hoofdpijn, ik stond er mee op en ging ermee naar bed. Verder kreeg ik steeds meer last van moeheid, maag- en darmklachten. Gemiddeld 2 weken per maand ging ik gebukt onder hernia-achtige lage rugpijnen met uitstralingen naar bil, heup, lies en dijbeen. Een week voor mijn menstruatie begon de pms baarmoederpijn en voelde ik de spiraal zitten. Ik werd vaker ongesteld, eens in de 3 weken ipv 4 weken. Ik was langer ongesteld, 7 dagen ipv 5 dagen. En ik werd veel en veel heviger ongesteld, tijdens dag 2 en dag 3 van mijn menstruatie kon ik, ondanks het gebruik van de grootste tampon + kraammaandverband, geen half uur aaneengesloten wandelen zonder flink door te lekken. Om nog maar niet te spreken over de rode vloedgolf die ontstaat wanneer je opstaat nadat je een tijdje hebt gezeten, geen enkele combinatie van tampon + maandverband bleek hier tegen bestand. Ik heb nooit eerder zoveel genante situaties gekend en inweekwasjes gedaan als tijdens mijn spiraalmaanden. Toen na een bloedtest bleek dat het kopergehalte in mijn gevaarlijk was gestegen en het functioneren van mijn schildklier verslechterd was, heb ik de spiraal direct laten verwijderen. Nu 2 maanden later, ben ik weer helemaal vrij van pijn- en klachten en zijn mijn menstruatie en bloedwaarden genormaliseerd. Inname/gebruiksgemak: Tsja, alles wat ze van tevoren zeggen over het plaatsen van de spiraal is helaas voor mij ook waar gebleken. Het is, ondanks verdoving van de baarmoedermond, absoluut een pijnlijke ervaring. En na het plaatsen voelde ik me zeker nog een uur slap in mijn lichaam, licht in mijn hoofd en de baarmoederpijn bleef de gehele dag van plaatsing wel aanhouden. Hierbij moet ik wel opmerken dat ik nooit bevallen ben en voor het plaatsen geen pijnstillers ingenomen heb. Het verwijderen van de spiraal was voor mij een stuk minder pijnlijk, maar ondanks dat toch ook wel een vervelende ervaring. Na het verwijderen verder geen pijn of klachten gehad. Algehele tevredenheid: De voordelen wegen voor mij niet op tegen de nadelen.