T-Safe

koperhoudend spiraal

03-01-2019

T-Safe (koperhoudend spiraal)

De t-safe is bij mij gezakt nadat ik hem een jaar had. Ik ben hierdoor zwanger geraakt.
15-12-2018

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Na uitgebreid onderzoek wilde ik graag de Gynefix. Deze is gezet, maar bleek helaas bij controle echo niet goed te zitten. Gyneacoloog gaf suggestie voor T-safe. Deze is voorts geplaatst. Gelijk na het plaatsen, had ik vele malen meer pijn. Dit bleef zich elke menstruatie minimaal twee dagen herhalen. De beste beschrijving is hevige menstruatiekrampen, alleen kon ik hierbi[lees meer...]j helemaal niets. Ik heb op mijn werk op de grond liggen puffen om de pijn op te vangen. Dit kende ik niet van mezelf, want ik heb doorgaans een vrij hoge pijngrens. Heb mij de volgende keren steeds ziek moeten melden. Gemeenschap was vrijwel niet mogelijk: voor mij deed het zeer en mijn vriend zei dat het voor hem voelde alsof hij ‘eruit gedreven’ werd. Ik heb dit ruim een jaar aangekeken - met de gedachte dat het uiteindelijk wel bij zou trekken - en het koperspiraal toch laten verwijderen uiteindelijk. Ik besef nu dat mijn lichaam al die tijd ‘ziek’ was. Huisarts vond dat ik het nog bijzonder lang aangekeken had. Na het verwijderen verdwenen alle klachten binnen een maand. Gyneacoloog zei dat het na een zwangerschap wellicht wel een geschikte optie kan zijn.
13-12-2018

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Dinsdag 11-12 de tsafe laten zetten bij verloskundige omdat je daar ook de controle echo krijgt. en na 6 weken nog een keer. Zetten deed echt enorm veel pijn. Vergeten van te voren pijnstilling te nemen. Was blij dat mijn vriend erbij was heb zijn hele hand blauw geknepen en ook echt geschreeuwd van de pijn. Elke keer als ik overeind kwam viel ik weg, dus ik heb het als he[lees meer...]el pijnlijk ervaren, nog nooit zon pijn gehad.. Sindsdien wat bloeden en sindag vandaag ook wat slijm mee en heb het idee dat ik hem voel zitten weet niet of dat goed is. Controle echo zag er goed uit namelijk. Heb alles al geprobeerd, pil, implanol, nuvaring maar wil weg van die hormonen!
04-11-2018

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Ik dacht t-safe koperspiraal is het antwoord voor een hormoonvrij anti-conceptiemiddel . Helaas niet voor mij. Ik ben blij voor de vrouwen die er wel goed op reageren, want iedereen is anders. Toch wil ik graag ook mijn ervaring delen. Na eerst aan de pil te zijn geweest(+/- 7 jaar) wilde ik iets anders. Dat werd de mirena spiraal ideaal want je word niet meer ongestel[lees meer...]d. (Ook dit was voor mij achteraf niet geschikt) Toentertijd was ik mij minder bewust van de bijwerkingen en dacht dat dat bij mijn persoontje hoorde. (Opvliegerig, vlak, jojo qua gewicht, depressies) Ik was 27 en was het zat ik wilde wel eens weten hoe het zou zijn als alles natuurlijk was zonder hormonen.  Ik heb mijn mirena laten verwijderen en heb zo 3 jaar heerlijk zonder zorgen een fijne tijd gehad. Ik heb in dat opzicht mazzel dat ik een vrij regelmatige cyclus heb. Ik kreeg een nieuwe relatie. We waren nog niet toe aan kinderen en tja klooien met een condoom... dat kan ook makkelijker dachten wij... Eerst de pil geprobeerd dat was een hel ik was mezelf niet meer. Ik kwam binnen 1 week 5 kilo aan paste mijn broeken niet meer ik schoot even terug naar mijn tijd als puber. Zo onrustig en druk in mijn hoofd. Zo snel afgeleid en ik zag en hoorde alles om mij heen. Dodelijk vermoeiend. Mijn vriend herkende mij niet meer. Je STOPT NU met die pil. Na veel zoeken hebben we besloten om voor de t-safe te gaan hormoon vrij en weinig bijwerkingen. Tenminste dat dacht ik. Op Nederlandse sites staan er weinig tot geen verhalen van bijwerkingen. Excuus als ik niet goed heb gezocht , Ik heb ze niet gevonden. Enfin, de ingreep was niet fijn. Wat een ramp 20 minuten op die bank gelegen met helse pijn. Na dat hele circus zakte het spiraaltje eruit binnen een week. Dus weer voor een 2de gegaan. Nu door een andere arts laten doen en het was binnen 2 minuten gebeurd. Deze keer bleef hij wel zitten. Na een paar maanden begon zich een patroon te ontplooien. 2 weken chill niks aan de hand. Ik was wel wat vlakker qua emoties maar verder wel oke. Na die 2 weken begon het. Dag 1t/m 14 niks. Dag 15 begon ik te stralen was ik mooi en voelde mij super. Dag 16 en 17 begon ik op te zetten vocht vasthouden dikke vingers mijn buik en romp werd 5 cm breder mijn armen werden dikker en je zag putjes in mijn benen die normaal veeeel minder zichtbaar zijn. En mijn gezicht.. alsof ik zwanger was dikke wangetjes een dikke neus veel dikker dan normaal. Ik groeide bijna 5 kilo. Ik was ook continu moe. Dag 18 ongelooflijk pijnlijke opgezette borsten. Je kan ze niet aanraken ze zijn super gespannen. mijn normale bh's zijn dan echt te klein ze groeien dik een maat misschien wel 2. Dag 19 t/m 21 heb ik afscheiding begint licht bruin en word steeds donkerder. Dag 19 krijg ik ook altijd hevige pijn in mijn buik als ik geen aleve feminax neem kan ik niet lopen of mijn bed uit. Gewone paracetamol helpen niet. Ik heb dan ook Last van opvliegers en t vocht blijft zich ophopen in mijn lijf. Maar dan ook echt overal. Dan eindelijk op dag 22 word ik ongesteld. En dat duurt dan 4 dagen (heel heftig) je lekt door alles heen. 3 dagen wat minder. En dan ben ik 2 weken normaal en dan begint alles weer opnieuw. Mijn relatie leid hier verschrikkelijk onder. Want ik ben dan 2 weken normaal maar mijn libido is geheel weg, ben vlak en afstandelijk. Mijn levensvreugde is geheel weg. Deze week.gaat het spiraal eruit. Lieve vrouwen. Denk goed na en luister naar je lichaam laat je niks aanpraten door artsen  jij voelt je lichaam het beste aan. Dit is mijn ervaring het wil. Ik ben blij voor de vrouwen die er geen last van hebben maar doe alsjeblieft eerst goed onderzoek.voordat je iets in je lijf stopt het kan een hoop ellende schelen.
02-11-2018

T-Safe (koperhoudend spiraal)

twee moeten plaatsen omdat de eerste keer niet goed was gezet. Na de 2e keer bleek deze wel goed te zitten. Plaatsen kan wel pijnlijk zijn, maar huisarts kan ook een pijnstiller voorschrijven (aanrader!). Pijn gaat gelukkig naar een aantal uur weer weg. Belangrijk om niet te gaan liggen want dit kan pijnlijk zijn. Ik merkte dat lopen en/of fietsen goed hielp tegen de kramp[lees meer...]en (vergelijkbaar met menstruatiekrampen) Eerste menstruatie kan pijnlijker zijn dan normaal, maar gemerkt dat dit na een tijdje overgaat. Na een aantal maanden last van een onprettige/stinkende afscheiding. Dit schijnt volgens zowel de huisarts and gynaecoloog normaal te zijn. Dit is alleen iets voor en na de menstruatie. Ik ben blij dat ik nooit hormonale anticonceptie heb gebruikt. Voor mij is dit de meeste "natuurlijke" optie. Geen hormoonschommeling, gewichtstoename etc.
28-08-2018

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Ik heb de safe nu een kleine week en het is mij erg goed bevallen. De plaatsing deed erg veel pijn omdat mijn baarmoeder te klein zou zijn. Daarnaast heeft mijn huisarts weinig ervaring met het plaatsen van een spiraal. Na het inbrengen had ik last van buikkrampen, hevige bloedverlies en misselijkheid, maar gelukkig waren deze bijwerkingen niet zo hevig dat ik de hele dag [lees meer...]in bed moest liggen. Ik ben gewoon gaan werken. Hiervoor gebruikte de Yasmin en ik merk een groot verschil. Na 10 jaar eerst Diane en daarna de Yasmin pil gebruikt te hebben, voel ik me eindelijk weer mezelf. Ik voel me niet afgevlakt, energieloos en licht geïrriteerd. Ik ben zelfs wat afgevallen, door de Yasmin en Diane hield ik veel vocht vast. Ik merk dat mijn taille en heupen slanker zijn dan voorheen. En dit binnen een paar dagen!!! Mijn menstruatie was ook niet hevig en duurde ook niet langer dan wat ik gewend ben (4 dagen). Ik heb wel last van een vettige huid en acne. Een maand voor het plaatsen van T-safe ben ik gestart met de producten van Meditopics, namelijk de anti-bacteriële reiniger, Salicylzuur 2% en de gezichtslotion en ik heb hierdoor mijn acne onder controle. Als je ook last heb van acne, dan zou ik deze producten gebruiken. Echt een aanrader! En vergeet niet 2 tabletten Naproxen 2 uur voor het inbrengen van het spiraaltje te nemen. Het
23-08-2018

Plaatsen spiraal

Ik heb vandaag het koperspiraaltje laten plaatsen door de huisarts. Het plaatsen zelf deed ontzettend veel pijn, op gegeven moment schreeuwde ik van de pijn. De huisarts had wel moeite met het plaatsen omdat mijn baarmoeder te klein is. Ik heb namelijk geen kinderen gehad, waardoor het spiraaltje steeds los kwam te zitten. Ik heb 2 uur voor de afspraak en ook de avond erv[lees meer...]oor 2 Naproxen tabletten gehad. Daarnaast heb ik voor de afspraak ook een paar Tequila shotjes genomen, om me een beetje te kalmeren. Ik was helemaal op van de zenuwen. Ik heb namelijk lichte vorm van vaginisme, Naproxen alleen had ik dus niet genoeg aan. Het opmeten van mijn baarmoeder en het inbrengen van de eendenbek vond ik niet pijnlijk, ik heb een paar krampen gevoeld. Mijn man ging ook mee om mij mentaal te steunen. Hij hield mijn hand vast tijdens het plaatsen en ik kon zijn hand lekker hard knijpen wanneer het mij allemaal te veel werd. Na het plaatsen heb ik weinig last van het spiraaltje gehad. Ik voelde een uur lang hevige krampen, maar daarna niet meer. Ik heb ook een paar uurtjes gevoeld en daarna stopte het. Al met al het is het mij dus reuze meegevallen.
28-06-2018

Plaatsen spiraal

Het inbrengen vond plaats na het verwijderen van mijn vorige spiraal. Het verwijderen deed veel pijn, waardoor ik bijna de nieuwe niet durfde te laten plaatsen. Dat viel echter reuze mee. Het voorbereiden van de plaatsing voelde wel vervelend maar niet pijnlijk. Het daadwerkelijke inbrengen heb ik niet eens gevoeld, tot grote verbazing van de huisarts. De plaatsing van de [lees meer...]vorige deed wel zeer, maar dat was een ander type, ik vraag me af of het daarmee te maken heeft. Voor alle volledigheid: ik had wel 800 mg ibuprofen ingenomen voorafgaand aan de plaatsing.
16-05-2018

T-Safe (koperhoudend spiraal)

In november 2017 T-spiraal geplaatst. Voor de 3- de keer een koperen, voor de eerste x een T-spiraal. En de eerste keer voor de gynaecoloog dat ze deze ging plaatsen ( de 10 jaar variant). Het deed vreselijk veel pijn . Nog een uur bij moeten komen in de herstel kamer. Na drie maanden zou ik weer op controle moeten komen. Sinds de plaatsing blijft de menstruatie 7 dagen la[lees meer...]nger uit, duurt het bloeden langer en voelt mijn baarmoeder zwaar en pijnlijk aan. Lichamelijk nog vermoeiender dan voorheen,duizelig en rugklachten. In maart maar gebeld of ik nog werd uitgenodigd voor controle, dat was dus niet gebeurd. Vandaag bleek tijdens de echo het spiraal in de baarmoederhals te zitten en was ik dus al die maanden niet beschermd! Ik ben hier heel erg van geschrokken. Het spiraal zat zo laag, dat je hem er in principe zo eruit kon trekken. Niet gek dus dat al de menstruatie klachten zijn toegenomen. Ik ben dus niet tevreden,vooral gezien mijn eerdere ervaringen met een ander koper spiraal prima waren. Reden om goed uit te zoeken welk spiraal als best getest is èn dat degene die het plaatst het al eerder heeft gedaan of met een ervaringsdeskundige erbij.
23-03-2018

T-Safe (koperhoudend spiraal)

In november de t-safe laten plaatsen. Hiervoor de nuvaring gebruikt. Wat een verschil is het met de koperspiraal. Voel me eindelijk weer mezelf. Voorheen voelde ik me heel afgevlakt en merkte ik dat ik nergens behoefte aan had. Het plaatsen van de koperspiraal was erg vervelend, de dag zelf ook een soort weeën pijn gehad. Dit is na een aantal dagen verdwenen. Mijn menstr[lees meer...]uatie is erger als voorheen en heb meer last van buikkrampen. Echter vind ik dit zelf niet zo erg. Ik zou de keus zo weer maken om op de koperspiraal over te stappen.
15-02-2018

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Ik ben na jarenlang hormonaal pilgebruik overgestapt op de koperspiraal. Er wordt maar weinig aandacht besteed aan de eventuele bijwerkingen ervan. Laat je heel goed informeren! Sinds hij is ingebracht heb ik de eerste twee maanden regelmatig bij de gynaecoloog, huisarts en eerste hulp gezeten. Het begon met elke dag bloeden, dat kon voorkomen en nam ik voor lief, evenals [lees meer...]de uitbrekende acne die maar niet wegtrok. Over de buikkrampen die ik echter dagelijks had met rillingen en koorts was mij niets verteld. Na diverse controles en echo's werd mij verteld dat de spiraal prima op zijn plek zat en dat de pijn daar niet vandaan kon komen. Met plassen (kracht zetten) deed het pijn, met geslachtsgemeenschap deed het pijn, maar de spiraal zat zoals hij hoorde. Elke menstruatie was eigenlijk dramatisch, ik kon niet langer dan 20 minuten van huis zonder door te lekken (dit is vrij rot als je full time een studie volgt). Naarmate ik de spiraal langer had kreeg ik ook depressieve klachten, wilde ik eigenlijk liever niet uit bed komen en had ik elke dag nog steeds een zeurende buikpijn aan voornamelijk links onder in mijn buik. Op een gegeven moment had ik dagelijks last van hartkloppingen, paniekaanvallen en viel mijn haar met bosjes uit. Mijn lichaam gaf aan dat er iets niet goed zat. Uiteindelijk ben ik gaan zoeken naar de eventuele bijwerkingen, internet staat er vol mee. Op een gegeven moment trok ik het niet meer en heb ik de spiraal door de huisarts laten verwijderen. Sindsdien heb ik geen enkele buikkramp meer. De koperspiraal zal voor veel dames wel werken naar behoren omdat er geen hormonen inzitten. Dit betekent echter niet dat de koperspiraal niet met de hormoonhuishouding in je lichaam kan rommelen. Luister naar je eigen lichaam, mij werd verteld dat deze klachten niet door de koperspiraal konden komen, tegendeel bewijst zich echter. Sinds hij eruit is voelt mijn lichaam zo rustig aan, niet continue angstgevoelens, ik ben weer blij, heb ik het fut om uit bed te komen en de heftige acne op mijn kin en nek is zelfs aan het afnemen! Al met al zal ik deze anticonceptie niet aanraden, het was fijn om niet dagelijks aan de pil te hoeven denken maar de nadelen waren voor mij groter dan het voordeel ervan.
23-01-2018

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Plaatsen van de t-safe viel me erg mee. Ben er erg blij mee. Ben eindelijk van die hormonen troep af!
19-01-2018

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Ik had alle horror verhalen gelezen over het plaatsen van de t-safe. Was dus best bang om hem te laten zetten. Op advies bij de gynaecoloog laten zetten. Maar ze zei ja hij zit er al in hoor. Amper wat gemerkt. Wel voor de zekerheid van te voren ibrufan ingenomen. Die avond eventjes pijn maar dat heb ik over voor iets zonder harmonen. Zo blij dat ik eindelijk van die versc[lees meer...]hrikkelijke harmonen af ben. Dit is echt zo top! Als je een sterke vrouw bent hoef je echt niet bang te zijn voor die verhaaltjes van andere.
31-10-2017

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Ik heb 13 jaar de pil geslikt, maar ik was hier na een tijdje klaar mee. Ik merkte toch dat ik veel stemmingswisselingen had en je moet er tevens elke dag aan denken! Ik vergat hem bijna nooit, maar toch kwam het wel eens voor. Ik heb sinds een halfjaar de koperspiraal. Natuurlijk het laten zetten is geen pretje, maar ik ben er onwijs tevreden mee! Ik word 1 keer in de 2[lees meer...]8 dagen ongesteld en mijn menstruatie duurt ongeveer 5 dagen, en het is echt niet heviger als met de pil! Het is juist minder erg bij mij geworden. De buikpijn is wel meer aanwezig de 1e 2 dagen, maar wat feminax erin en ik kom de dag prima door! Ik mag denk van geluk spreken want van tussentijdse bloedingen heb ik ook geen last. Ik denk dat het echt per persoon verschilt, maar ik vind het tot nu toe de beste anticonceptie, en dat zonder hormonen, heerlijk! Ik zit veel lekkerder in mijn vel! En ik heb nog geen kinderen, dus misschien scheelt dat? Mijn vriendin heeft hele hevige menstruaties met de koper spiraal en die heeft al 2 kinderen gebaard.
27-10-2017

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Begin 2015 tsafe laten plaatsen. Plaatsing even pijnlijk maar trok snel weg. Menstruaties werden na een half jaar weer iets minder maar leek of het minder goed op gang kwam en duurde nog steeds een week. In het eerste jaar twee keer in het weekend/snachts bij hap en gyn geweest voor onverklaarbare hevige pijn onderin mijn buik, draadjes zaten goed en op de echo spiraal pri[lees meer...]ma. Na bezoek aan osteopaat geen last meer van gehad dus hij mocht nog een poosje blijven zitten. Laatste maanden meer last van PMS en kramp bij menstruatie, veel acne, afscheiding en niet doorzetten van menstruatie. Tot twee maanden geleden de draadjes ineens langer aanvoelden, controleerde elke maand ong. Afgesproken het nog even aan te zien voordat ik naar de huisarts zou gaan, maar vorige maand is het spiraaltje vanzelf eruit gegaan, onderkant was bij de baarmoedermond te voelen, kon hem zo eruit halen. Lichaam heeft m er zelf uitgewerkt lijkt het. Geen sprake geweest van zwangerschap, wat ook prima geweest zou zijn, maar ik had echt gehoopt dat hij minimaal vijf jaar mee zou gaan. Ik ben het vertrouwen een beetje kwijt geraakt en nog op zoek naar iets anders zonder hormonen.
12-08-2017

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Nu ruim een week geleden de T-safe laten plaatsen. Het plaatsen was erg pijnlijk ondanks de pijnstillers. Dat is niet gedurende de hele afspraak, maar op bepaalde momenten. Toch had ik het er voor over, het is ook na het inzetten weer voorbij. Het eerste uur had ik trillende benen, daarna was het weer over. Wel had ik een paar uur nodig om bij te trekken. Maar wat mij tege[lees meer...]nvalt is dat ik voortdurend buikpijn heb, krampen, af en een stekende pijn en een lichte hoofdpijn. Alsof ik heftig menstrueer. Ik voel de spiraal, het is of mijn lichaam het weer kwijt wil. Ik kan moeilijk in slaap komen, omdat ik niet lekker lig door een zeurende pijn die ik dan nog duidelijker voel. Ik heb opeens veel afscheiding, bruin van kleur en het stinkt. Zo erg dat ik mezelf rook. Niet leuk dus en dat heb ik niet eerder zo gehad. Het ruikt metalig. Ik loop de hele dag nu met maandverband en gebruik dat nu ook 's nachts. Deze afscheiding heeft niets te maken met candida, waar de site van t-safe het op probeert te gooien. Het is gekomen na plaatsing van de T-Safe. Ze hebben mijn melding hiervan direct van hun site verwijderd.. Ik heb over drie dagen een afspraak bij de huisarts om het te laten verwijderen. Nu maar hopen dat het lukt, ik voel zelf de draadjes niet. Maar ik zal blij zijn als het er weer uit is!

Thyrax Duotab (845) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (523) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (489) - Antibiotica - penicillines breedspectrum