Ervaringen met T-Safe

koperhoudend spiraal

Angst depressie buikkrampen buikklachten

26-07-2022 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (300)
Bij het inzetten van mijn spiraal, heb ik nog een uur in de behandelkamer gelegen vanwege duizeligheid en braken. Een aantal dagen last gehad en het was weer over, na 2 maanden had ik pijn tijdens de sex en continu last van mijn onderbuik. De spiraal bleek nog wel op de juiste plek te zitten, vanwege medische geschiedenis ben ik door gestuurd naar de uroloog. Na 8 maande[lees meer...]n had ik nog steeds continu pijn en mijn enige optie leek mij om het koper spiraal eruit te halen. Dit bleek de oplossing te zijn, want sindsdien nooit meer last gehad van mn onderbuik. Tot heden weten we nog steeds niet hoe dit zon effect heeft kunnen geven.

05-06-2021 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb nu 3 jaar de T-safe koperspiraal en zit eraan te denken om hem te verwijderen. Het plaatsen was voor mij een hel, maar dit komt doordat ik nooit bevallen ben (baarmoedermond is strak). De periode erna verliep goed, tot ik weer menstrueerde en ik merkte dat het 10x heviger en meer is dan normaal. Het bloeden is zo veel, dat ik zelfs flauwval ervan. De krampen blijven[lees meer...] bij mij ook aanhouden buiten de menstruatie om. Daarnaast heb ik door dit koperspiraal terugkerende Bacteriele vaginose. Ik voel me er vies door en het heeft een slechte invloed op mijn seksleven. Als je dit spiraal overweegt, check eerst of jouw natuurlijke menstruatie al heftig is ( zo ja, NIET DOEN)

13-09-2020 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (375)
Na sinds mijn 14e de pil te hebben geslikt wilde ik van de hormonen af. Ik begon met een lichte pil maar ik werd vaak tussendoor ongesteld en had veel klachten waardoor ik steeds aan een sterkere pil ging. Uiteindelijk een zware (microginon 50) gebruikt maar toch had ik vaak last van migraine en stemmingswisselingen. Op mijn 19e toen overgestapt naar een koperspiraal. H[lees meer...]et plaatsen was pijnlijk maar niet ondragelijk. Maar toen begon het gezeur...... Ik ben de eerste paar maanden vrijwel elke maand 2-3 weken ongesteld geweest. Ik bleef maar bloeden en werd echt gek. Uiteindelijk na een half jaar werd ik niet meer ongesteld maar had ik wel super veel buikpijn. Ik ben tussendoor nog een keer naar de huisarts geweest om te laten checken of hij goed zat. Na 9 maanden stabiliseerde het eindelijk en was ik ongeveer rond dezelfde tijd ongesteld maar ik had nog veel klachten zoals buikpijn met hevige krampen, rugpijn, somberheid, afwijkende afscheiding, etc. Uiteindelijk naar de gynaecoloog geweest voor een inwendige echo maar alles was in orde. Met veel aspirine en alive feminax uiteindelijk geaccepteerd dat het op deze manier moest (dacht ik). Ik had ook veel last van hormonale acne en mijn haar was futloos. Ook was ik vaak onrustig in mijn hoofd en voelde ik me opgejaagd. Ik kan niet met zekerheid zeggen dat het alleen aan het koperspiraal lag maar het was een gek gevoel wat ik nooit eerder heb gehad (en nu zonder de koperspiraal is het weg). Na uiteindelijk 1,5 jaar met het koperspiraal werd ik een maand niet ongesteld. Ik was een maand ervoor al bij de huisarts geweest voor misselijkheid en gekke verlies van eetlust. Maar omdat het een lange tijd onregelmatig is geweest verwachte ik er niet zo veel van maar besloot ik toch een zwangerschapstest te doen. Tot mijn grote schrik: zwanger.... Na een bezoek aan de huisarts, die het zeeeer uitzonderlijk vond dat ik zwanger was geraakt zeker na mijn recente inwendige echo, heb ik samen met mijn vriend besloten om de zwangerschap af te breken. Ik was toentertijd 6 weken zwanger. Tijdens de behandeling bleek het spiraal te zijn verschoven, waarschijnlijk als gevolg van de hevige krampen, waardoor de werking niet meer volledig was. Ook de kliniek vond het uitzonderlijk dat ik op die manier zwanger was geworden aangezien het spiraal nog stevig in mijn baarmoeder zat. Nu wil dit natuurlijk niet zeggen dat het koperspiraal in het algemeen niet werkt maar ik had zelf veel eerder moeten overstappen naar een andere anticonceptie. Ik heb zelf doorgezet en steeds gewacht ondanks dat ik toch wel erge klachten had. Ik heb nu drie maanden een kylena spiraal en ik heb vrijwel geen klachten! Ik ben super blij! Ik word zelfs niet meer ongesteld.

15-07-2020 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (380)
Ik heb nu ruim een halfjaar een koper spiraal. De plaatsing viel mij enorm mee. Een ibuptofen en heel licht wat kramp bij het inbrengen van het spiraal zelf. Arts vroeg me om te kuchen wat enorm hielp. De eerste twee dagen flink wat kramp die door de pijnstilling heen ging. De menstruatie is heftiger. In het begin echt last van pijnlijke steken in m'n rug. Die zijn na 4[lees meer...] maand verdwenen. De menstruatie pijn begint een aantal dagen van te voren met flink wat rugpijn. De eerste dag bloedverlies nog wat buikkrampen maar die zijn goed te handelen. Ik hoop alleen dat het afzwakken van de pijn door zet en na een jaar weer op niveau 3 is waarop het voor de spiraal zat. De eerste 4 maanden waren een 8, tegen flauwvallen aan op sommige momenten. Nu richting een 7 á 6. Overall tevreden met de spiraal. Je hoeft er niet om te denken. Het kan 10 jaar zitten en het is hormoon vrij.

15-07-2019 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb gekozen voor een koperspiraal vanwege een eerdere ervaring met een zware depressie tijdens het gebruik van de anticonceptiepil. Door deze mogelijke correlatie voelde ik weinig voor hormonen. Daarnaast vond ik de cijfers belangrijk en heb ik mezelf laten overtuigen door het relatief lage aantal zwangerschappen op jaarbasis tijdens het gebruik van dit anticonceptiemid[lees meer...]del (bron: NHG standaard anticonceptie). Het inbrengen van de spiraal was voor mij niet heel spannend. De huisarts was superssympathiek en het was maar op één moment even flink pijnlijk (minuutje doorbijten). Het eerste uurtje na plaatsing viel me reuze mee, maar de 24 uur erna had ik veel last van krampen. Ik zou dus wel aanraden om voor het huisartsbezoek alvast voldoende paracetemol, NSAID's, voedsel, en een warme kruik in huis te hebben, zodat je de bank in die tijd niet meer af hoeft. De eerste twee menstruaties na plaatsing waren pijnlijk en zwaar (2× 2 dagen thuis vanwege hevig bloedverlies), menstruatie 3 en 4 waren op te lossen met een paar enkele maandverbandjes. Menstruatie 4 was de hel (de lichte vloei van nr. 3 en 4 werd ruimschoots gecompenseerd met de uitstoot van hele lappen baarmoederwand tegelijk), maar nummer 5 en 6 waren prima. Mijn menstruaties laten tegenwoordig iets langer op zich wachten en vaak gaat er een aantal dagen licht (bruin) bloedverlies aan de menstruaties vooraf. Dit eerste vind vooral mijn partner onprettig, het laatste schijnt redelijk normaal te zijn. Veel belangrijker: de spiraal zit netjes op zijn plaats en doet zijn werk goed. Wat mij betreft is dit anticonceptiemiddel de moeite dubbel en dwars waard. Dit zal echter verschillen per persoon. Als je blij bent met je huidige anticonceptie en je deze feilloos goed gebruikt zou ik niet direct aanraden om over te stappen: de ervaringen met het spiraaltje verschillen, net als bij de pil, per persoon en je neemt dus wel een risico door over te stappen.

23-03-2018 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (300)
In november de t-safe laten plaatsen. Hiervoor de nuvaring gebruikt. Wat een verschil is het met de koperspiraal. Voel me eindelijk weer mezelf. Voorheen voelde ik me heel afgevlakt en merkte ik dat ik nergens behoefte aan had. Het plaatsen van de koperspiraal was erg vervelend, de dag zelf ook een soort weeën pijn gehad. Dit is na een aantal dagen verdwenen. Mijn menstr[lees meer...]uatie is erger als voorheen en heb meer last van buikkrampen. Echter vind ik dit zelf niet zo erg. Ik zou de keus zo weer maken om op de koperspiraal over te stappen.

17-06-2017 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (380)
Ik kan de t-safe spiraal van harte aanbevelen! Mijne is geplaatst met plaatselijke verdoving bij de gynaecoloog, waar ik specifiek naar had gevraagd omdat ik wist dat het pijnlijk zou worden. Voordat ik er erg in had zat de spiraal er al in, en ik ben lachend naar huis gegaan. Eenmaal thuis werkte de verdoving uit en kreeg ik enkele uren wat krampen, maar dit was te overzi[lees meer...]en. Bij de echo na twee maanden zat ie helemaal goed. Mijn menstruatie is onregelmatig, maar dat ligt aan mijzelf en niet aan de spiraal. Als ik dan wel ongesteld ben is het wel echt een rode tsunami, zoveel bloed dat ik verlies. Dit duurt echter maar 1/2 dagen en in totaal is de menstruatie 5/6 dagen per ongeveer twee maanden dus dat is prima. Een week voordat ik ongesteld word krijg ik wel een opgeblazen buik, maar ja allemaal verwaarloosbaar vind ik. Het werkt als een trein deze spiraal, tijdens seks ook nooit ergens last van en zeker een effectieve anticonceptie methode.

11-11-2016 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (300)
Ik ben vroeg begonnen (15 of 16) aan de pil i.v.m. puistjes. Deze verdwenen daar ook binnen 3 maanden door. Nu na bijna 7 jaar de pil geslikt te hebben was ik het beu. Ik had namelijk ‘bijwerkingen’ zoals migraine aanvallen tijdens ongesteldheid, een laag libido en nooit klaarkomen. Dit zou door de hormonen kunnen komen. Ik heb daarom bewust gekozen voor de T Safe. Ik heb [lees meer...]de spiraal bij mijn huisarts laten zetten. Ik was nog ongesteld, mijn 4e dag. Van tevoren heb ik 400 mg ibuprofen ingenomen, ik neem nooit pijnstillers dus ik was hier al behoorlijk suf van. De huisarts was heel kundig en het was snel gedaan. Ik was voorbereid op helse pijn, maar het viel me reuze mee! Het was voor mij krampachtig gevoel, maar niet anders dan bij ongesteldheid. Ik heb heel bewust geademt (buikademhaling) en ik stond zo weer buiten. Mijn ongesteldheid duurde iets langer, ik heb 3 dagen langer wat bloedverlies gehad. Die dagen ook af en toe een zeurderige pijn in de onderbuik. Nu is het een week later, en heb nergens last van. Voel het spiraal ook niet zitten. Nog even kijken hoe het gaat als alle hormonen van de pil mijn lichaam uit zijn met de ongesteldheid. Ik heb in ieder geval een menstruatiecup gehaald, dat blijkt ook wel beter te zijn dan tampongebruik. Tot zover ben ik dus blij met mijn keuze!

29-08-2016 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (330)
Bijna 3 weken geleden heb ik dapper en geheel vanuit mijn eigen ideetje eindelijk een koperspiraal laten zetten. Klonk als de perfecte anticonceptie! Van te voren was ik nog wel bang geworden door al die horror verhalen. Daarom nog even een rationele opmerking voor mijn tirade begint: iedere vrouw is anders. Mijn afspraak werd verzet, waardoor het ipv 1 uur, 3 uur geleden [lees meer...]was dat ik 400mg ibuprofen had genomen. Alleen al het eendenbekje voelde zóóó verkeerd. De huisarts verbaasd, ging rustig door. Toen ook nog die klem kwam was ik aan het kermen van de pijn. Maar dit was droom anticonceptie, ik zou dit voltooien. Toen dat buisje of testje en ik had nog nooit zo veel pijn gehad. Dacht dat dat het al was. Maar nee, toen moest het ding er nog in. Vervolgens was mijn baarmoeder al zo van streek dat ik het ding er uit bleef persen. De huisarts (die ervaren is) had er veel moeite mee en het duurde eindeloos. Daarna ben ik nog zeker een half uur blijven liggen omdat ik sterretjes zag. Ik had zo veel pijn. De assistente kwam me nog maar wat paracetamol geven. Ik had zo veel krampen en steken. Alles schreeuwde van neeee. Na iets van 3 kwartier ben ik door de assistente naar huis gereden (heldin), die had het erg met me te doen. Toen heb ik de rest van de middag liggen creperen. Tot ik de moed had verzameld te gaan koken. Door het overeind staan werd de pijn opeens ondragelijk. Heb de noodarts moeten bellen. Naar het ziekenhuis gestrompeld. Lijkbleek en trillend. Ondertussen al veel pijnstillers genomen en de laatsten uitgekotst. In het ziekenhuis hebben ze oa een echo gemaakt. Het ding was perfect geplaatst en er waren geen rare dingen te zien. Conclusie: ik reageerde waarschijnlijk erg heftig op het koper. Aan de naproxen (Aleve) gegaan. Daarna 6 dagen last gehad van heel, heel nare krampen. Maar doorgezet, want ik wilde dat ding houdenn. De week daarna de helft van de tijd wel draagbare krampen waarbij ik geen pijnstillers hoefde te nemen. Ook een constant gezwollen buikje, het voelt echt alsof er een baksteen in mijn buik zit. Ik wist nooit wanneer ik kramp zou krijgen. Ik merkte dat ik standaard na ook maar 10 minuten te hebben gewandeld (laat staan na 25 minuten hardlopen slik) krampen kreeg. De week daarna leek het 2 dagen minder en toen, na een vrij brave vrijpartij waarbij ik opeens totaaaal geen zin meer had (wat echt HEEL raar is voor mij) en hem heb moeten stoppen omdat ik gewoonweg NIKS voelde, behalve verkeerdheid, weer ontzettende krampen gehad. Wat voor zin heeft hormoonvrije anticonceptie als je er geen seks door kan hebben en bovendien als nog een opgeblazen ballon bent (reden waarom de pil me naar lijkt) die opeens niet meer vrij kan bewegen. Ik weet dat het na 3 maanden kan verbeteren. Maar dit is net zoiets als een toxische relatie nog 3 jaar aanhouden omdat het kan verbeteren, terwijl je totaal geen garantie hebt dat het verbetert en ondertussen je tijd verspild met het hebben van veel pijn. Ik hoop dus dat de huisarts hem er snel voor mijn komende ongesteldheid er uit wil halen. Ik had wellicht van te voren kunnen bedenken dat dit niet mijn ideale vorm van anticonceptie is, omdat ik erg pijnlijke, weeige ongesteldheden heb. Maar ik wilde dit zo graag proberen en had het anders wel op een later tijdstip als nog geprobeerd, dus tsja. Maar goed, pijnlijke ongesteldheidhebbers: kijk uit. En nogmaals: iedere vrouw reageert hier anders op.

24-05-2012 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal
Zeer veel buikkrampen tijdens de menstruatie. ik moest elke dag van mijn menstruatie pijnstillers slikken omdat het anders niet te doen was. verder wel heel prettig om een normale cyclus te hebben met een koperspiraal

29-04-2023 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal (375)
Ik heb 3 jaar geleden de koperspiraal T safe laten zetten bij mijn huisarts. Daarvoor zat ik al 8 jaar aan de anticonceptiepil. Ik besloot om met de anticonceptiepil te stoppen omdat ik geen extra (onnodige) hormonen meer wou slikken. Na het ophalen van de T safe bij de apotheek, ging ik naar de afspraak om de spiraal te laten zetten. Ik had mijn moeder meegevraagd omda[lees meer...]t ik nogal bang was om er ziek van te worden. Ik had vantevoren een 500mg naproxen tablet en 2 paracetamollen op verzoek van de huisarts. Het zetten zelf ging via een eendenbek en ging redelijk snel. Volgens mij duurde dit 5 a 10 minuutjes. Ik voelde terwijl mijn huisarts de spiraal plaatste een schokje in mijn baarmoeder, wat niet prettig was, maar ook niet extreem pijnlijk. De eendenbek zelf vond ik onprettiger omdat dit de baarmoedermond de hele tijd open houdt. Nadat de spiraal was ingebracht voelde ik me opgelucht en moest ik even blijven liggen van de huisarts. Ik voelde me goed en had geen pijn. Na een paar minuten voelde ik dat mijn baarmoeder het spiraaltje begon af te stoten. Mijn baarmoeder trok de hele tijd samen en deed veel pijn. Ik werd onwel, voelde alsof ik flauw ging vallen en alsof ik ging kotsen. De huisarts bleef bij me en gaf me een kotsbakje voor het geval dat. Even later voelde ik me goed genoeg om de kamer te verlaten. Eenmaal buiten zag mijn moeder dat het niet goed met me ging omdat ik helemaal bleek zag en niet wou praten. Ik had moeite met lopen door de krampen. Eenmaal thuis kon ik niets anders dan in bed liggen en huilen. Ik nam nog wat pijnstillers om de dag door te komen. Ik had de telefoon in mijn hand om de huisarts te bellen om te zeggen dat ik dat ding er zo snel mogelijk uit wou hebben. Maar ik hield me sterk. Persoonlijk kon ik niks meer doen diezelfde dag, maar een vriendin van mij die had bijna nergens last van.. Dus dit verschilt per persoon en het is vaak veel minder als je al eens zwanger bent geweest of al eerder een spiraal hebt gehad etc. De dag erna was de pijn al een stuk minder en kon ik het goed uithouden met 2paracetamollen. Ik deed het het nog steeds rustig aan. De pijn werd geleidelijk minder door de dagen heen, met enkele kramp buien hier en daar. Die kramp buien kwamen nog wel regelmatig voor in de eerste maanden, maar dit was niet erger dan een normale menstruatie. Mijn eerste paar menstruaties waren veel heftiger dan ik gewend was. Ik lekte constant door, moest mijn tampon om het uur verwisselen en ik had meer last van krampen (wat ik normaal nooit zo erg had). Met een paar naproxens was deze pijn prima te doen, maar het hevige bloedverlies vond ik erg vervelend en ik moest hier constant rekening mee houden. Ik was lichtjes bang voor elke menstruatie die ging komen, omdat ik niet wou doorlekken in het openbaar. De krampen en bloedverlies werd minder na 3 menstruaties en na 6 maanden zijn mijn menstruaties weer helemaal zoals voorheen. Na een half jaar heb ik voor de zekerheid nog eens een echo laten maken in het ziekenhuis om te kijken of de spiraal goed was geplaatst. Na 3 jaar een spiraal te hebben ben ik achteraf heel blij met mijn keuze. Ik heb nu helemaal geen pijn of andere klachten meer. Je hebt er wat onlast mee in het begin, je hoeft verder 10 jaar nergens meer aan te denken, je hebt geen onnatuurlijke hormonen in je lichaam en je hebt een van de meest betrouwbare vormen van anticonceptie. Ik heb zeker geen spijt en ben heel blij dat ik deze keuze heb gemaakt. Als je twijfelt, zou ik het wel proberen want het brengt zoveel meer dan de tijdelijke pijn. En pijn vergeet je weer!! En mijn ervaring is jouw ervaring niet, dus het zou kunnen dat het bij jou veel minder heftig is. Succes dames!

20-05-2020 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal (380)
Na jaren aan de pil te zijn geweest een paar jaar geleden de overstap naar deze hormoonvrije anticonceptie. Achteraf had ik dit veel eerder moeten doen! Wat een verademing, geen ellende meer in je lijf en de wereld in een keer een stuk zonniger zonder al die hormonen! Het zetten was onangenaam, maar dat is het zeker allemaal waard geweest voor mij. De eerste normale c[lees meer...]yclus deed bij mij een jaar op zich wachten en ik kreeg last van acne, hiervoor ben ik destijds meermaals naar huisarts en gynaecoloog geweest. Het bleek dat ik post pil syndrome in een erge variant had en dat dit dus niet lag aan de spiraal. Na dat jaar is alles gelukkig normaal gweorden en heb ik mijn eigen gave huid weer terug en een zeer regelmatige cyclus. Ik zou het iedereen aanraden om over te stappen op een koperspiraal!

03-01-2020 | Vrouw | 24

20-11-2019 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal (300)
Vandaag laten plaatsen. Na zo’n 8 jaar aan de pil was ik er klaar mee. Door al die extra hormonen voelde ik me constant depressief. Ook kreeg ik meer pukkels en meer last van m’n menstruatie. Om van de hormonen af te zijn gekozen voor een koperspiraal. Het laten plaatsen zag ik erg tegen op en het deed ook ontzettend pijn even (ook met het innemen van pijnstillers van tevo[lees meer...]ren). Na het plaatsen een zeurderig gevoel en buikkrampen in vlagen (scheuten). Met pijnstillers en een kruik is het te doen. Qua bloeding merk ik op het moment nog niet veel anders. Dit is nog maar dag 1. Ondanks dat ik er erg tegen op zag ben ik wel blij met de keuze die ik heb gemaakt. To be continued..

02-11-2018 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal (300)
twee moeten plaatsen omdat de eerste keer niet goed was gezet. Na de 2e keer bleek deze wel goed te zitten. Plaatsen kan wel pijnlijk zijn, maar huisarts kan ook een pijnstiller voorschrijven (aanrader!). Pijn gaat gelukkig naar een aantal uur weer weg. Belangrijk om niet te gaan liggen want dit kan pijnlijk zijn. Ik merkte dat lopen en/of fietsen goed hielp tegen de kramp[lees meer...]en (vergelijkbaar met menstruatiekrampen) Eerste menstruatie kan pijnlijker zijn dan normaal, maar gemerkt dat dit na een tijdje overgaat. Na een aantal maanden last van een onprettige/stinkende afscheiding. Dit schijnt volgens zowel de huisarts and gynaecoloog normaal te zijn. Dit is alleen iets voor en na de menstruatie. Ik ben blij dat ik nooit hormonale anticonceptie heb gebruikt. Voor mij is dit de meeste "natuurlijke" optie. Geen hormoonschommeling, gewichtstoename etc.

15-02-2018 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal (380)
Ik ben na jarenlang hormonaal pilgebruik overgestapt op de koperspiraal. Er wordt maar weinig aandacht besteed aan de eventuele bijwerkingen ervan. Laat je heel goed informeren! Sinds hij is ingebracht heb ik de eerste twee maanden regelmatig bij de gynaecoloog, huisarts en eerste hulp gezeten. Het begon met elke dag bloeden, dat kon voorkomen en nam ik voor lief, evenals [lees meer...]de uitbrekende acne die maar niet wegtrok. Over de buikkrampen die ik echter dagelijks had met rillingen en koorts was mij niets verteld. Na diverse controles en echo's werd mij verteld dat de spiraal prima op zijn plek zat en dat de pijn daar niet vandaan kon komen. Met plassen (kracht zetten) deed het pijn, met geslachtsgemeenschap deed het pijn, maar de spiraal zat zoals hij hoorde. Elke menstruatie was eigenlijk dramatisch, ik kon niet langer dan 20 minuten van huis zonder door te lekken (dit is vrij rot als je full time een studie volgt). Naarmate ik de spiraal langer had kreeg ik ook depressieve klachten, wilde ik eigenlijk liever niet uit bed komen en had ik elke dag nog steeds een zeurende buikpijn aan voornamelijk links onder in mijn buik. Op een gegeven moment had ik dagelijks last van hartkloppingen, paniekaanvallen en viel mijn haar met bosjes uit. Mijn lichaam gaf aan dat er iets niet goed zat. Uiteindelijk ben ik gaan zoeken naar de eventuele bijwerkingen, internet staat er vol mee. Op een gegeven moment trok ik het niet meer en heb ik de spiraal door de huisarts laten verwijderen. Sindsdien heb ik geen enkele buikkramp meer. De koperspiraal zal voor veel dames wel werken naar behoren omdat er geen hormonen inzitten. Dit betekent echter niet dat de koperspiraal niet met de hormoonhuishouding in je lichaam kan rommelen. Luister naar je eigen lichaam, mij werd verteld dat deze klachten niet door de koperspiraal konden komen, tegendeel bewijst zich echter. Sinds hij eruit is voelt mijn lichaam zo rustig aan, niet continue angstgevoelens, ik ben weer blij, heb ik het fut om uit bed te komen en de heftige acne op mijn kin en nek is zelfs aan het afnemen! Al met al zal ik deze anticonceptie niet aanraden, het was fijn om niet dagelijks aan de pil te hoeven denken maar de nadelen waren voor mij groter dan het voordeel ervan.