Ervaringen met T-Safe

06-07-2016 | Vrouw | 26
Onregelmatig bloedverlies Heftigere menstruatie Pijn na gemeenschap

09-10-2015 | Vrouw | 26
koperhoudend spiraal (380)
Sinds 3 jaar heb ik de t safe spiraal. En wat een hel! Van de plaatsing heb ik weinig tot geen last gehad. Maar het eerste jaar heb ik erg veel pijn gehad tijdens de sex. Dit werd geleidelijk minder in het 2e jaar. En elke maand krampen en ontzettend veel bloedverlies. Ook duurt de periode van bloeden 7 tot 10 dagen. Absoluut geen aanrader dus..

27-10-2023 | Vrouw | 27
koperhoudend spiraal (300)
Het zetten zonder pijnstilling was erg pijnlijk. Dit voelde als menstruatiepijn maar dan een stuk dieper in mijn lichaam en veel sterker dan ik gewend ben. Direct na het plaatsen was er bloedverlies, vergelijkbaar met de menstruatie. Diezelfde dag had ik sterke lage rugpijn en menstruatiepijn, maar dit had ik verwacht. Die nacht kon ik echter alleen nog maar op mijn rug s[lees meer...]lapen omdat draaien op mijn zij heftige pijnscheuten/krampen gaf in mijn buik. Dit heeft twee nachten geduurd. Vanaf de eerste nacht heb ik een zeer scherpe en krampende pijn rond mijn navel direct na het doorslikken van vast voedsel. Deze pijn is in de loop van de dagen erger geworden en nu (op dag 4) kan ik alleen maar drinken: eten is te pijnlijk en voelt als een straf. Vanaf de eerste nacht pijn met plassen en bij de stoelgang. Dit zijn scherpe steken in mijn onderbuik (meer rechtsonder). Vanaf de eerste nacht enorm gezwollen buik die zeer doet om aan te raken: ik kan geen normale broeken verdragen. Op de echo zit de spiraal echter goed.

05-06-2020 | Vrouw | 27
koperhoudend spiraal (330)
Ik heb de spiraal 4,5 jaar gehad en hij heeft zijn werk goed gedaan. Ik heb wel vele ergere en pijnlijkere menstruaties er door gekregen. Om deze reden heb ik hem toch laten verwijderen. De pijn is namelijk niet te remmen met paracetamol.

27-10-2017 | Vrouw | 27
koperhoudend spiraal (375)
Begin 2015 tsafe laten plaatsen. Plaatsing even pijnlijk maar trok snel weg. Menstruaties werden na een half jaar weer iets minder maar leek of het minder goed op gang kwam en duurde nog steeds een week. In het eerste jaar twee keer in het weekend/snachts bij hap en gyn geweest voor onverklaarbare hevige pijn onderin mijn buik, draadjes zaten goed en op de echo spiraal pri[lees meer...]ma. Na bezoek aan osteopaat geen last meer van gehad dus hij mocht nog een poosje blijven zitten. Laatste maanden meer last van PMS en kramp bij menstruatie, veel acne, afscheiding en niet doorzetten van menstruatie. Tot twee maanden geleden de draadjes ineens langer aanvoelden, controleerde elke maand ong. Afgesproken het nog even aan te zien voordat ik naar de huisarts zou gaan, maar vorige maand is het spiraaltje vanzelf eruit gegaan, onderkant was bij de baarmoedermond te voelen, kon hem zo eruit halen. Lichaam heeft m er zelf uitgewerkt lijkt het. Geen sprake geweest van zwangerschap, wat ook prima geweest zou zijn, maar ik had echt gehoopt dat hij minimaal vijf jaar mee zou gaan. Ik ben het vertrouwen een beetje kwijt geraakt en nog op zoek naar iets anders zonder hormonen.

10-11-2014 | Vrouw | 27
koperhoudend spiraal
Ik ben ontzettend tevreden over mijn t-safe! Ik ben zoooo blij dat ik me niet bang heb laten maken door de horrorverhalen. Ik heb het bij een casa kliniek laten zetten (echt een aanrader!). Het plaatsen was onder plaatselijke verdoving en was een fluitje van een cent. Ik heb helemaal geen pijn gehad en ben daarna zonder nog pijnstillers nodig te hebben gaan shoppen (ik heb[lees meer...] nooit een kind gebaard). Tuurlijk de eerste 2/3 weken had ik wel een beetje lichte bloedverlies, maar na mijn menstruatie met spiraal, wat overigens normaal en niet lang was, heb ik geen bloedverlies ertussendoor meer. ook heb ik nooit echt last gehad van krampen. Ik weet niet of ik tot de uitzonderingsgevallen behoor, maar ik wil vrouwen even meegeven dat een koperspiraal echt geen ramp hoeft te zijn. Het is zoveel beter dan als die chemische hormonen troep pillen etc.

18-12-2021 | Vrouw | 28
koperhoudend spiraal (330)
Ik koos de koperspiraal omdat het me natuurlijker leek dan hormonen. Vanaf de eerste dag veel klachten, ik dacht eerst door het plaatsen en later door het wennen, maar na 9 maanden laten vervangen door een hormoonspiraal. Klachten: -Bijna elke dag bloedverlies en dus altijd met maandverband ed in de weer of vieze onderbroeken. -Menstruaties zo pijnlijk als weeën me[lees meer...]t zoveel bloed dat ik in 2 uur tijd (opstaan tot aankomen op werk) zowel de dikste ob als dikste maandverband vol had + compleet doorgelekt met mega stolsels. Ik voelde me tijdens die menstruaties wel 10 dagen slap en leeggezogen. Dat kende ik alleen van de eerste menstruatiedag. -Een groot deel van de maand buikpijn met veel zeuren, trekken, steken waardoor ik me ziek voelde en de dagelijkse dingen veel moeite kostten. Het gevoel van ik ga met een kruik tegen m’n buik in bed leggen en wachten tot dit wegtrekt. Neiging om pijn weg te puffen. -Vocht vasthouden in benen De hevige menstruaties gaven de doorslag om de t-safe te verwijderen. Ik ging er vanuit dat de hormoonspiraal ook voor buikklachten zou zorgen, omdat er ‘iets’ zit. Echter, het vervangen gaf alleen een dag bloedverlies. De dag voor het vervangen liep ik de buikpijn van de T safe nog weg te puffen en de dag erna met Mirena voelde mijn buik weer gewoon aan als buik met een baarmoeder die ik niet voelde zitten. Wat een verademing na zo lang een pijnlijke geïrriteerde baarmoeder te hebben gehad.

21-04-2022 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (380)
Ik had een Kyleena en na ongeveer 5 maanden ging ik mij zwaar vermoeid voelen, neerslachtig en kwam ik ongeveer 1.3 kilo per week aan. De dokter hier zij dat het kwam door de Kyleena en daarom vervangen voor koperspiraal. Wat een top ding. Geen bijwerkingen en zelfs minder pijn bij menstruaties dan bij het hormoonspiraal!

03-01-2022 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (300)
het plaatsen van de spiraal was erg pijnlijk doordat mijn baarmoeder wat gekanteld ligt zijn ze erg lang bezig geweest. na 12 jaar de pil wilde ik eigenlijk helemaal geen anticonceptie meer maar doordat mijn vriend niet goed tegen condooms kan bleef er geen andere optie over dan een hormoon vrij antoconceptie middel dus de koper spiraal. na het plaatsen heb ik krampen geha[lees meer...]d en pijnstillers werkte niet. nu 6 maanden later merk ik dat ik minder heftige menstruaties heb en de krampen iets minder worden. wel heb ik tijdens de ei sprong en voor de menstruatie een hele bolle onderbuik, hou ik vocht vast en doen mijn boven benen heel veel pijn. verder voel ik mij vaak 1,5 week prima en daarna beginnen de stemmings wisselingen weer. ik ben niet bepaald tevreden met het koper spiraal maar helaas heb ik op dit moment geen andere opties. ik laat hem nog zitten tot dat wij aan kids willen beginnen. kan niet wachten tot dit on ding er uit gehaald kan worden.

01-11-2021 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (300)
het inbrengen van de T safe ging niet zonder slag of stoot. mijn spiraaltje zit er nu 3 maanden in en ik ervaar erg vervelende klachten. laag libido, gewicht toename (8 kilo in 3 maanden) krampen, opgezwollen buik (lijk 2 maanden zwanger) langer en zwaardere menstruatie.

16-01-2020 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (375)
Ik heb 12 jaar lang de pil geslikt (begin aan moeten wennen erna geen problemen). Toch wilde ik weten hoe mijn lijf reageert zonder hormonen. Daarom koperspiraal laten plaatsen, het zetten zelf deed eventjes pijn en erna 2/3 dagen met zenuwkrampen op bed gelegen, pijnstillers hielpen niet. Erna was dit wel voorbij. Pas na 4 maanden ongesteld geworden (door uitwerking pil).[lees meer...] Toen ook meteen klachten, plukken haar uitval, zware acne (zelfs door 45dagen antibiotica kuur heen) met grote diepe ontstekingen op rug hals en gezicht. In pubertijd nooit acne gehad (vanaf 17jr de pil). En veel meer vermoeid. Ik weet dus niet zeker of deze klachten van de t safe komen of van het stoppen met de pil. Maar zit erover na te denken om de koper spiraal eruit te halen en te zien of de acne verdwijnt. Ben erg benieuwd of andere gebruikers hier ook last van hebben.

19-11-2019 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (300)
Het plaatsen van de koperspriraal (3 mnd na bevalling) deed absoluut geen pijn. Maar ik ben nu 5 maanden verder en blijf non-stop bloeden. Met heftige bloedingen van de menstruaties tussendoor. (zonder kramp) Dus ik laat binnenkort de T-safe verwijderen en wil een hormoon spiraal laten plaatsen. Hopelijk reageert mijn lichaam daar beter op. Voor andere vrouwen kan de[lees meer...]ze spiraal wel fijn zijn, het is zeker het proberen waard.

15-12-2018 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (300)
Na uitgebreid onderzoek wilde ik graag de Gynefix. Deze is gezet, maar bleek helaas bij controle echo niet goed te zitten. Gyneacoloog gaf suggestie voor T-safe. Deze is voorts geplaatst. Gelijk na het plaatsen, had ik vele malen meer pijn. Dit bleef zich elke menstruatie minimaal twee dagen herhalen. De beste beschrijving is hevige menstruatiekrampen, alleen kon ik hierbi[lees meer...]j helemaal niets. Ik heb op mijn werk op de grond liggen puffen om de pijn op te vangen. Dit kende ik niet van mezelf, want ik heb doorgaans een vrij hoge pijngrens. Heb mij de volgende keren steeds ziek moeten melden. Gemeenschap was vrijwel niet mogelijk: voor mij deed het zeer en mijn vriend zei dat het voor hem voelde alsof hij ‘eruit gedreven’ werd. Ik heb dit ruim een jaar aangekeken - met de gedachte dat het uiteindelijk wel bij zou trekken - en het koperspiraal toch laten verwijderen uiteindelijk. Ik besef nu dat mijn lichaam al die tijd ‘ziek’ was. Huisarts vond dat ik het nog bijzonder lang aangekeken had. Na het verwijderen verdwenen alle klachten binnen een maand. Gyneacoloog zei dat het na een zwangerschap wellicht wel een geschikte optie kan zijn.

15-05-2017 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (380)
Plaatsen ging goed maar bloedde langer dan was aangegeven. Voelde ongemakkelijk een paar dagen. Daarna steeds na de seks pijn. Een maand verder kreeg ik ook zonder seks steeds meer onderbuik pijn en straalt door naar rug. Nu twee maanden verder en kan niet slapen vd pijn dus hij wordt er vanmiddag uitgehaald.

27-09-2022 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal (300)
ik heb hier een aantal maanden geleden ook een artikel geschreven toen ik de koper spiraal nog had. sinds 2 maanden heb ik hem er uit laten halen omdat ik mij op zijn zachts gezegd heel slecht voelde. nu hij er uit is merk ik pas wat het met mijn hormonen heeft gedaan (volgens de huisarts zou dit onmogelijk zijn) ik voel mij weer fit, vrolijk en actief. mijn menstruatie is[lees meer...] weer 4 dagen met normaal bloed verlies i.p.v. 8 dagen met hevige krampen. mijn libido en gevoel zijn weer terug. het enige nadeel is dat mijn haar op dit moment wat uitvalt maar dat komt door de hormoon schommelingen. het verhaal dat koper geen effect kan hebben op je hormonen is dus niet waar! indirect kan dit zeker effect hebben en in mijn geval was het nog erger dan met de pil. al met al een goede beslissing geweest om hem te laten verwijderen.

20-01-2022 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal (300)
Plaatsen was ontzettend pijnlijk 2 dagen in de weeën gezeten beval nog liever, toen is er waarschijnlijk al iets niet goed gegaan. Daarna kreeg ik elke keer voor mijn menstruatie en tijdens heel veel zenuwpijn (continu steken) aan 1 kant. Vannaf mijn onderrug tot bekken tot been etc. Menstruatie duurde zo 2 week heb nog speciale medicatie gehad om het (extreme) bloedverlie[lees meer...]s te minderen, lekte door tampon en maandverband binnen 2 uur heen en kampte al met bloedarmoede maar ook dit werkte niet. Volgens de gyn moest dit binnen 3 maand beter gaan. Kreeg nog een calciumsupplement met vitd om te kijken of dit iets deed voor de bloedingen, tot mijn bekkenpijn zo heftig werd, kon ineens niet meer plassen alles verkrampte, wel steeds aandrang. Bij ff stofzuigen moest ik gewoon weer zitten alles deed dan zeer. Vanochtend een echo gehad, nou het zat goed, klachten konden niet daarvan komen, wou hem er toch uit, bleek dat de spiraal aan 1 kant helemaal kromgebogen was. Hij drukte dus wel continu ergens op mijn blaas of iets. Dit kon komen omdat het niet goed was opgemeten of omdat mijn baarmoeder zo is verkrampt dat die hem krom heeft getrokken, wat ik raar vind. Voelt zoveel beter nu die erruit is, nu alles maar rust geven. Vertrouw dus altijd op je eigen gevoel!