Ervaringen met T-Safe

koperhoudend spiraal

Angst depressie buikkrampen buikklachten

10-10-2021 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal (330)
Ik heb nu 4 jaar de koperspiraal, deze gekozen omdat ik niet tegen anticonceptie met hormonen kan. Het plaatsen was 1 seconde pijnlijk, verder weinig last gehad. Het laatste jaar iedere 2 weken flink ongesteld en dan weer 2 weken niet. Sinds ik de spiraal heb, heb ik ook last van hormonale acne. Dit nooit eerder gehad ook niet toen ik een jaar zonder anticonceptie zat. Daa[lees meer...]rnaast migraine met aura's en ontzettende vermoeidheid ook pas gekregen na de plaatsing van de T-safe. Zelf er nooit bij stilgestaan maar er nu veel over gelezen waar door ik besloten heb om morgen een afspraak te maken om hem te laten verwijderen.

31-07-2020 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal (300)
2 dagen geleden mijn eerste spiraal laten plaatsen door de verloskundige. Na mijn zwangerschap wilde ik voorlopig nog wel wachten met een eventueel volgende zwangerschap, en ik wilde geen hormonen meer in mijn lichaam. Het is me alles meegevallen. Een uur vantevoren ibuprofen (400mg) ingenomen, en ik heb geen centje pijn gevoeld. Eventjes een hele lichte druk bij het plaa[lees meer...]tsen van het spiraaltje, maar dat is meer te omschrijven als 'een aanraking' haha. Later op de dag wat buikkrampen gehad, en wel wat meer bloedverlies. Maar na 24 uur was dit alles ook klaar. Voel me top! Had ik dit maar veel eerder gedaan.

04-01-2020 | Man | 30
koperhoudend spiraal (300)
Dag allemaal, Ik heb de t safe nu 6 maanden en ik ben helemaal doorgedraaid ben totaal een andere mens geworden.ben een week gelukkig en de rest ben ik een lopende tijdbom die overal kan uitbarsten. Het begon eerst met veel bloedverlies wat ik al wist van te voren maar na 2 maanden begon het met me stemming te werken. Ik voel ook presies mij eirsprong en vanaf dat mom[lees meer...]ent begint de ellende eigenlijk last van migraine die slopend binnekomt pijn in de buik de rug. En zodra ik ongesteld ben voelt het alsof me benen verlamd raken. Ik heb 5 jaar terug ook meer dan 1 jaar koperspiraal gehad en die ook om deze redene eruit laten halen wat een opluchting was dat toen.maar de reden dat ik na 5 jaar weer een koperspiraal had laten plaatsen was omdat ik in de tussen tijd ben bevallen van 2de kindje en daarna van alles weer had geprobeerd de pil geprobeerd prikpil pleister kyleena spiraal niks werkt bij mij van alles wordt ik niet goed wel hormonen geen hormonen heb zo gevoelige lichaam. Maar van deze koper spiraal heb ik echt erge pms gekregen. Al vaak aangegeven aan gynacoloog me machteloos te voelen en een sterilisatie wil waar ze zelf geen voorstander van is. Deze maandag ga ik toch na de dokter om hem eruit te laten halen.ik ga niet me leven verpesten door de spiraal. En geloof jezelf en jij weet zelf het beste waar je lichaam tegen kan ofniet. Wat ik hierna moet doen of kan helemaal.geen flauw idee

28-08-2018 | Man | 30
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb de safe nu een kleine week en het is mij erg goed bevallen. De plaatsing deed erg veel pijn omdat mijn baarmoeder te klein zou zijn. Daarnaast heeft mijn huisarts weinig ervaring met het plaatsen van een spiraal. Na het inbrengen had ik last van buikkrampen, hevige bloedverlies en misselijkheid, maar gelukkig waren deze bijwerkingen niet zo hevig dat ik de hele dag [lees meer...]in bed moest liggen. Ik ben gewoon gaan werken. Hiervoor gebruikte de Yasmin en ik merk een groot verschil. Na 10 jaar eerst Diane en daarna de Yasmin pil gebruikt te hebben, voel ik me eindelijk weer mezelf. Ik voel me niet afgevlakt, energieloos en licht geïrriteerd. Ik ben zelfs wat afgevallen, door de Yasmin en Diane hield ik veel vocht vast. Ik merk dat mijn taille en heupen slanker zijn dan voorheen. En dit binnen een paar dagen!!! Mijn menstruatie was ook niet hevig en duurde ook niet langer dan wat ik gewend ben (4 dagen). Ik heb wel last van een vettige huid en acne. Een maand voor het plaatsen van T-safe ben ik gestart met de producten van Meditopics, namelijk de anti-bacteriële reiniger, Salicylzuur 2% en de gezichtslotion en ik heb hierdoor mijn acne onder controle. Als je ook last heb van acne, dan zou ik deze producten gebruiken. Echt een aanrader! En vergeet niet 2 tabletten Naproxen 2 uur voor het inbrengen van het spiraaltje te nemen. Het

23-08-2018 | Vrouw | 30
Plaatsen spiraal
Ik heb vandaag het koperspiraaltje laten plaatsen door de huisarts. Het plaatsen zelf deed ontzettend veel pijn, op gegeven moment schreeuwde ik van de pijn. De huisarts had wel moeite met het plaatsen omdat mijn baarmoeder te klein is. Ik heb namelijk geen kinderen gehad, waardoor het spiraaltje steeds los kwam te zitten. Ik heb 2 uur voor de afspraak en ook de avond erv[lees meer...]oor 2 Naproxen tabletten gehad. Daarnaast heb ik voor de afspraak ook een paar Tequila shotjes genomen, om me een beetje te kalmeren. Ik was helemaal op van de zenuwen. Ik heb namelijk lichte vorm van vaginisme, Naproxen alleen had ik dus niet genoeg aan. Het opmeten van mijn baarmoeder en het inbrengen van de eendenbek vond ik niet pijnlijk, ik heb een paar krampen gevoeld. Mijn man ging ook mee om mij mentaal te steunen. Hij hield mijn hand vast tijdens het plaatsen en ik kon zijn hand lekker hard knijpen wanneer het mij allemaal te veel werd. Na het plaatsen heb ik weinig last van het spiraaltje gehad. Ik voelde een uur lang hevige krampen, maar daarna niet meer. Ik heb ook een paar uurtjes gevoeld en daarna stopte het. Al met al het is het mij dus reuze meegevallen.

04-02-2023 | Vrouw | 31
koperhoudend spiraal (300)
Inmiddels heb ik de T-Safe zo’n 8 jaar. Heeel erg veel pijn gehad tijdens het laten zetten, daardoor zou ik niet opnieuw een spiraal nemen. Al met al heel erg tevreden over de effectiviteit, ondanks de heftige menstruatie pijn, maar dat had ik ook al voor ik begon met anticonceptie. De laatste paar jaar ervaar ik steeds meer klachten, zoals vermoeidheid, gewrichtspijn, mis[lees meer...]selijkheid en buikpijn, PMS, angst en paniekaanvallen, laag libido, en het laatste half jaar heb ik ook ineens heel erge acne in mijn hals. In onderzoeken is verder niets te vinden. Ik heb destijds heel bewust gekozen voor een hormoonvrije spiraal omdat ik enorme stemmingswisselingen van de pil kreeg, maar nu toch besloten om hem binnenkort te laten verwijderen.

20-10-2021 | Vrouw | 31
koperhoudend spiraal (380)
Sinds november de koperspiraal ik ben 30 en rookte destijds en slikte de pil, kans op trombose was toen dus groter. Zetten was pijnlijk maar is zo voorbij. Ik wilde iets zonder hormonen. Nu 1 jaar verder zijn de bijwerkingen te erg dat ik hem eruit wil; - meer dan 1wk ongesteld - 1 week voel ik me top - overige 3 weken veel PMS klachten, slecht humeur, depri, nrust,an[lees meer...]gst, veel acne. Ben mezelf niet meer. Ben gaan zoeken en ook koper spiraal kan klachten geven (kopervergiftiging). Ik heb maandag een afspraak met de huisarts. Ben gestopt met roken dus ik ga waarschijnlijk maar weer aan de pil.

14-03-2021 | Vrouw | 32
koperhoudend spiraal (380)
7 jaar een koperspiraal gehad. Geen bijwerkingen. Alleen de eerste 3 maanden iets hevigere menstruaties en kramp. Maar aangezien ik net van de pil was geen idee of dat of het spiraal het veroorzaakte. Ook bij wisseling spiraal geen last. Plaatsen ging prima en pijnloos. Een beetje kramp maar het is ook in 1 minuut klaar dus voor mij geen probleem. Ik vond het een super alt[lees meer...]ernatief op hormonale anticonceptie en kan het aanraden om op z’n minst te proberen. Ieder lijf is anders maar voor mij werkte het heel goed. Een dag langer ongesteld zijn zodat ik geen hormonen binnenkrijg is een makkelijke afweging.

04-11-2018 | Vrouw | 32
koperhoudend spiraal (330)
Ik dacht t-safe koperspiraal is het antwoord voor een hormoonvrij anti-conceptiemiddel . Helaas niet voor mij. Ik ben blij voor de vrouwen die er wel goed op reageren, want iedereen is anders. Toch wil ik graag ook mijn ervaring delen. Na eerst aan de pil te zijn geweest(+/- 7 jaar) wilde ik iets anders. Dat werd de mirena spiraal ideaal want je word niet meer ongestel[lees meer...]d. (Ook dit was voor mij achteraf niet geschikt) Toentertijd was ik mij minder bewust van de bijwerkingen en dacht dat dat bij mijn persoontje hoorde. (Opvliegerig, vlak, jojo qua gewicht, depressies) Ik was 27 en was het zat ik wilde wel eens weten hoe het zou zijn als alles natuurlijk was zonder hormonen.  Ik heb mijn mirena laten verwijderen en heb zo 3 jaar heerlijk zonder zorgen een fijne tijd gehad. Ik heb in dat opzicht mazzel dat ik een vrij regelmatige cyclus heb. Ik kreeg een nieuwe relatie. We waren nog niet toe aan kinderen en tja klooien met een condoom... dat kan ook makkelijker dachten wij... Eerst de pil geprobeerd dat was een hel ik was mezelf niet meer. Ik kwam binnen 1 week 5 kilo aan paste mijn broeken niet meer ik schoot even terug naar mijn tijd als puber. Zo onrustig en druk in mijn hoofd. Zo snel afgeleid en ik zag en hoorde alles om mij heen. Dodelijk vermoeiend. Mijn vriend herkende mij niet meer. Je STOPT NU met die pil. Na veel zoeken hebben we besloten om voor de t-safe te gaan hormoon vrij en weinig bijwerkingen. Tenminste dat dacht ik. Op Nederlandse sites staan er weinig tot geen verhalen van bijwerkingen. Excuus als ik niet goed heb gezocht , Ik heb ze niet gevonden. Enfin, de ingreep was niet fijn. Wat een ramp 20 minuten op die bank gelegen met helse pijn. Na dat hele circus zakte het spiraaltje eruit binnen een week. Dus weer voor een 2de gegaan. Nu door een andere arts laten doen en het was binnen 2 minuten gebeurd. Deze keer bleef hij wel zitten. Na een paar maanden begon zich een patroon te ontplooien. 2 weken chill niks aan de hand. Ik was wel wat vlakker qua emoties maar verder wel oke. Na die 2 weken begon het. Dag 1t/m 14 niks. Dag 15 begon ik te stralen was ik mooi en voelde mij super. Dag 16 en 17 begon ik op te zetten vocht vasthouden dikke vingers mijn buik en romp werd 5 cm breder mijn armen werden dikker en je zag putjes in mijn benen die normaal veeeel minder zichtbaar zijn. En mijn gezicht.. alsof ik zwanger was dikke wangetjes een dikke neus veel dikker dan normaal. Ik groeide bijna 5 kilo. Ik was ook continu moe. Dag 18 ongelooflijk pijnlijke opgezette borsten. Je kan ze niet aanraken ze zijn super gespannen. mijn normale bh's zijn dan echt te klein ze groeien dik een maat misschien wel 2. Dag 19 t/m 21 heb ik afscheiding begint licht bruin en word steeds donkerder. Dag 19 krijg ik ook altijd hevige pijn in mijn buik als ik geen aleve feminax neem kan ik niet lopen of mijn bed uit. Gewone paracetamol helpen niet. Ik heb dan ook Last van opvliegers en t vocht blijft zich ophopen in mijn lijf. Maar dan ook echt overal. Dan eindelijk op dag 22 word ik ongesteld. En dat duurt dan 4 dagen (heel heftig) je lekt door alles heen. 3 dagen wat minder. En dan ben ik 2 weken normaal en dan begint alles weer opnieuw. Mijn relatie leid hier verschrikkelijk onder. Want ik ben dan 2 weken normaal maar mijn libido is geheel weg, ben vlak en afstandelijk. Mijn levensvreugde is geheel weg. Deze week.gaat het spiraal eruit. Lieve vrouwen. Denk goed na en luister naar je lichaam laat je niks aanpraten door artsen  jij voelt je lichaam het beste aan. Dit is mijn ervaring het wil. Ik ben blij voor de vrouwen die er geen last van hebben maar doe alsjeblieft eerst goed onderzoek.voordat je iets in je lijf stopt het kan een hoop ellende schelen.

16-11-2019 | Vrouw | 33
koperhoudend spiraal (300)
Het plaatsen deed erg veel pijn en heb 4 weken erna erge buikkrampen gehouden. Zelfs met pijnstillers deed het nog veel pijn. Voor mijn 2e menstruatie begon kreeg ik weer erge buikpijn. Er is een echo gemaakt en bleek dat de spiraal dwars was gaan liggen! Ik was dus niet eens beschermd tegen zwangerschap. Meteen de dag erna eruit laten halen door de dokter. Ik ben nu nog o[lees meer...]ngesteld maar heb totaal geen buikpijn meer. Ik hoef echt nooit meer een spiraal..

21-01-2017 | Vrouw | 33
koperhoudend spiraal (300)
In tijden dat ik niet bewust leefde en ging voor ultiem comfort (bijna nooit meer ongesteld) gebruikte ik bijna 10 jaar de pil en daarna 2,5 jaar een Implanon. Op een zeker moment, tijdens een 'doorbraakbloeding', schoot er een doemscenario door mijn hoofd. Die luidde: 'Wie zegt mij nu dat dit bloed een doorbraakbloeding is? Misschien is er vanalles kapot van binnen...' Ik[lees meer...] had het laatste jaar van de Implanon ook ineens vreemde verschijnselen als migraine en oogmigraine. Ik liet een uitstrijkje maken en bleek een PAP2 te hebben. Gelukkig niet ernstig, maar ik werd mij ervan bewust dat ik graag mijn eigen lichaam weer in de gaten wil houden. Iedere maand ongesteld worden geeft mij het vertrouwen dat mijn lichaam functioneert en dat het bloed menstruatiebloed is. De plaatsing deed gruwelijk pijn maar ik had alles ervoor over om mijn lichaam weer in balans te brengen. Na de plaatsing heb ik nog vier-vijf dagen als een garnaaltje op de bank gelegen. Daarna was ik weer normaal en werd zelfs beter dan dat. Inmiddels heb ik de T-safe vier jaar en ik neem de oer-menstruaties voor lief. Mijn lichaam draait volledig op eigen kracht zonder externe/ hormonale toedieningen. Precies zoals de natuur het bedoeld heeft!

14-01-2024 | Vrouw | 34
koperhoudend spiraal (375)
Plaatsten deed totaal geen pijn even 2 keer een steek en klaar. Zoveel horror verhalen🤣 vind bloedprikken en hoofdpijn nog erger. Wel na het plaatsen die dag wee achtig krampen dat was wel even vervelend maar ben blij dat ik m heb.

26-12-2022 | Vrouw | 34
koperhoudend spiraal (380)
5 weken geleden voor de tweede keer een koperspiraal laten zetten, aangezien ik niet tegen hormonen kan en de condooms ook wel zat was. Een aantal dagen na het zetten begon een zeurende pijn in mijn heupgewrichten en uitstraling naar mijn benen. Ineens herinnerde ik de pijn van een aantal jaar geleden. Toen had ik mijn eerste koperspiraal. Nooit die pijn gelinkt aan de spi[lees meer...]raal. Nu dus wel na een paar jaar zonder spiraal te hebben geleefd. Bizar! Ook erg koude voeten door de pijn. Ik ben afgelopen weken ook veel verkouden geweest en keelpijn/opgezette klieren. Ook dit was zonder koperspiraal veel minder. Doet het wat met de weerstand? Verder een helse eerste menstruatie achter de rug. Dit wordt vast beter maar voor mij is het duidelijk dat dit niet meer de juiste anticonceptie is. Ik vermoed ook dat koper iets met je hormonen doet. Voel me angstiger en vermoeider . Ik ga nu voor een pessarium. Ik schrijf nooit een review maar wil vrouwen waarschuwen. Mocht je geen hormonen willen denk dan niet gelijk aan een koperspiraal!! Je hebt maar 1 lichaam, wees er zuinig op! Lees je goed in met de zoekwoorden: iud experiences. Copper toxic.

16-02-2022 | Vrouw | 34
koperhoudend spiraal (380)
Ik ben 34 en heb inmiddels 4 koperspiraaltjes versleten. De reden dat ik koperspiraaltjes gebruik is omdat ik een stollingsafwijking heb waardoor ik absoluut geen hormonen mag. Het eerste koperspiraaltjes werd bij mij op 15 jarige leeftijd geplaatst en was uiteindelijk weggezakt waardoor ik zwanger ben geraakt op 16 jarige leeftijd. 99% beschermd. maar 1% is toch kans[lees meer...] op.. dus pas op jonge meiden! Na de bevalling opnieuw laten plaatsen en deze na 5 jaar laten verwijderen vanwege een 2e kinderwens. 4 jaar geen spiraal gedragen en ik heb mij toen voor het eerst mezelf gevoeld. Niet opvliegend, geen kort lontje, geen depressieve gevoelens, geen angsten, geen acne(!). Al deze klachten had ik sinds mijn puberteit en heb er nooit bij stil gestaan dat dit evt aan het spiraal kon liggen. Nou goed, 2e kindje gekregen. Daarna weer een spiraaltje laten plaatsen. Toen kreeg ik hier en daar, naast de klachten hierboven genoemd, last van abcessen tot onder mijn kiezen aan toe, jeuk, slechte concentratie, snel afgeleid, niet op woorden kunnen komen, onrustig gevoel, hartkloppingen, opgejaagd en onverklaarbare adrenalinestoten zonder aanleiding kwamen hierbij. 2 jaar geleden was het weer tijd om te vernieuwen. Na deze wissel pikte ik elke griep/verkoudheid op en leek mijn lichaam steeds slechter te herstellen. Ik ben 5 jaar geleden begonnen met intensieve krachtsport. Ik hield dit niet meer vol na de laatste wissel 2 jaar geleden. Na elke training leek ik zwakker te worden en leek het op overtraining terwijl ik ergens al het gevoel had dat dit niet door een griepje of overtraining kon komen. Er is meer aan de hand vertelde mijn lichaam. Ik legde mezelf erbij neer dat ik misschien wat ouder werd en goed voor mijn lichaam moest zorgen en weer de oude ‘ik’ moest terug vinden. Sinds de laatste wissel 2 jaar geleden kreeg ik ook abcessen onder mijn oksels en bulten in mijn benen. Dit is inmiddels gediagnosticeerd alszijnde hidradenitis suppritiva. Een chronische ontsteking van de zweetklieren in het lichaam. Tot op de dag van vandaag zegt mijn intuïtie dat dit niet klopt en dat er een aanleiding voor moet zijn voor al deze klachten. Geen enkele arts denkt aan een kopervergiftiging. Überhaupt ernaar vragen is nooit gedaan. Ik heb inmiddels al aardig wat ziekenhuizen en artsen en onderzoeken gehad. Niets te vinden. Mijn gynaecoloog heeft mij bij de laatste controle (6 weken na plaatsen) verteld dat zij dit allemaal niet herkende alszijnde bijwerkingen van het koperspiraal. Wel heeft zij voorgesteld om het spiraal te verwijderen mocht ik dit zelf willen uitproberen. Nu na al die jaren heb ik verschillende artikelen, onderzoeken en ervaringen gelezen dat kopervergiftiging wel degelijk deze klachten kunnen geven en dat 100% van de vrouwen met een koperspiraal uiteindelijk een kopervergiftiging opbouwt. Het brengt je hormoonhuishouding volledig op z’n kop. Nu zal niet iedereen deze klachten die ik heb hierbij ervaren. Maar aangezien ik grotendeels van mijn leventje een koperspiraal gebruik kan ik wel het beste mijn ervaring delen en het gebruik op de lange termijn afraden. Ik ga aankomende week mijn spiraal laten verwijderen en ik weet bijna zeker dat ik mijn lichaam hier een plezier mee doe en het rustig aan weer kan opbouwen en gezond ga maken. Doe wat goed voelt maar vertrouw op jezelf. En let goed op deze boven genoemde klachten. Je lichaam zegt hier iets mee. Hoe langer je het negeert hoe ernstiger je klachten.

09-02-2021 | Vrouw | 34
koperhoudend spiraal (300)
Na jaren de pil te hebben gebruikt, met de nodige bijwerkingen, 5 jaar geleden besloten te stoppen met hormonen. Een hele openbaring, ik werd een ander persoon! Destijds zonder relatie, dus geen probleem. 3 jaar geleden wel weer een relatie gekregen en heel veel nagedacht en uitgezocht hoe ik dit wilde doen met anticonceptie. Uiteindelijk leek enige hormoonloze optie de T-[lees meer...]safe. Het plaatsen was gevoelig, maar te doen. Vanaf toen zeer hevige menstruaties. Voorheen maar 4 dagen licht ongesteld en nu ruim 7 tot 8 dagen, waarvan 2 dagen zo extreem dat een paar uur zonder toilet in de buurt rampzalig zou zijn. Ook tijdens de eisprong heftige buikpijn. De T-safe toch een kans gegeven en intussen bijna 3 jaar verder. De heftige klachten blijven en lijken steeds meer te verergeren. Uiteindelijk na veel wikken en wegen besloten een afspraak voor verwijderen te maken. Ik kan niet wachten! Helaas geen hormoonloos alternatief kunnen verzinnen, dus dat wordt helaas aan de condooms ben ik bang :(

07-05-2020 | Vrouw | 34
koperhoudend spiraal (300)
Sinds februari geswitcht van mirena naar koper, ivm aanhoudende problemen mbt de mirena. Sinds de koper erin zit, weer een normale cyclus, welliswaar iets heftigere bloeding, maar gewoon normaal zoals zonder ac. Blij dat ik de overstap heb gemaakt