Ervaringen met T-Safe

buikklachten

28-06-2018 | Vrouw | 34
Plaatsen spiraal
Het inbrengen vond plaats na het verwijderen van mijn vorige spiraal. Het verwijderen deed veel pijn, waardoor ik bijna de nieuwe niet durfde te laten plaatsen. Dat viel echter reuze mee. Het voorbereiden van de plaatsing voelde wel vervelend maar niet pijnlijk. Het daadwerkelijke inbrengen heb ik niet eens gevoeld, tot grote verbazing van de huisarts. De plaatsing van de [lees meer...]vorige deed wel zeer, maar dat was een ander type, ik vraag me af of het daarmee te maken heeft. Voor alle volledigheid: ik had wel 800 mg ibuprofen ingenomen voorafgaand aan de plaatsing.

04-06-2017 | Vrouw | 34
koperhoudend spiraal (300)
Eind 2013 heb ik de T-Safe koperspiraaltje laten plaatsen bij mijn huisarts, een paar maanden na mijn bevalling. Het plaatsen was onaangenaam, maar dat weet je van tevoren. Direct na het plaatsen had ik nergens last van, mijn dag verliep rustig. Ik heb er wel voor gezorgd dat ik die dag thuis kon blijven. In de eerste maanden na het plaatsen had ik er toch last van, onrege[lees meer...]lmatige menstruatiecyclus en hevig bloeden tijdens de menstruatie, menstruatiekrampen en vermoeidheid. Ik heb vaak overwogen om het eruit te laten halen. Ik ging een paar keer naar de huisarts om te laten controleren of alles nog goed zat. Toch heb ik doorgezet en nu ben ik blij dat ik dat gedaan heb, ik ben er nu heel blij mee. Mijn cyclus is nu regelmatig en het verloopt normaal. Het verschil met toen ik aan de pil was is dat ik nu vaker last heb van menstruatiekrampen, maar niet zo erg dat ik niet meer kan functioneren en het bloedt iets meer dan voorheen, maar dat neem ik ook voor lief. Ik adviseer om toch naar je gevoel te luisteren, je kunt zelf goed intuïtief voelen of het goed zit of niet. Bij mij heeft het goed uitgepakt, maar dat hoeft niet bij iedereen zo te zijn. Goed contact houden met de huisarts dus. Ik gebruik ook een menstruatie cup, deze leeg ik 2 keer per dag. Ook dat was flink wennen in het begin, maar nu wil ik niet meer zonder. De cup kan goed in combinatie met het spiraaltje, je moet alleen van tevoren voelen of de draadjes van het spiraaltje hoog zitten, zodat de draadjes niet tussen de cup en de vaginawand terecht komen.

04-07-2020 | Vrouw | 35
koperhoudend spiraal (375)
Veel pijn bij inbrengen en 60 dagen vloeien. Na 8 jaar ook veel ontegelmatige menstruaties en krampen.

29-06-2020 | Vrouw | 35
koperhoudend spiraal (380)
Hormoonvrije goede anticonceptie, ik wil geen kindjes meer. Dus ben voorlopig klaar. Blik had persoonlijk last van hormoonspiraal en de pil, en daarom voel ik mij hier beter bij. Wel van belang minstens 6 maanden het spiraal te houden want bij mij ging het bloedverlies steeds weer meer naar hoe het was (minder!) maar wat is 6 maanden op 10 jaar!

19-02-2019 | Vrouw | 35
koperhoudend spiraal (375)
Ik heb de koperspiraal nu 1 jaar, maar ga het er binnenkort uit laten halen en vervangen voor een Kyleena spiraal. De reden is dat ik met de T-Safe toch te heftige bloedingen (met grote klonten) ervaar. En ja de koperspiraal staat hierom bekend, maar zo heftig had ik het niet verwacht. De eerste maand na plaatsen heb ik elke dag hefig gebloed. Ik lekte binnen een half uur [lees meer...]door een super extra large tampon en voelde de klonten naar buiten stromen. Dit is gedurende de maanden iets minder geworden. Maar zonder extra large tampons + maandverband (dubbel) kwam ik mijn ongesteldheid niet door, vooral de grote stukken klonten die mee naar buiten k komen vind ik heftig . Daarnaast nam ik op dagen dat ik moest werken 3x400mg ibuprofen om het bloeden te remmen. Ik heb begrepen dat je lichaam aan de spiraal moet wennen, maar de hevige bloedingen blijven nu ook zo heftig na 1 jaar. Ik kan hier niet aan wennen, na 1 jaar Tsafe, is het helaas genoeg voor mij. Zo veel en vaak bloeden is echt onhandig en gaat gepaard met steken en krampen. Vandaar mijn besluit om binnekort toch een spiraal met hormoon, de Kyleena te proberen. Ik hoop op minder heftige bloedingen, en helaas is hier toch wat hormoon voor nodig bij mij. Het zetten van de Tsafe ging best makelijk en deed niet veel pijn (heb 2 kinderen gehad wel). Ik zal niet snel weer een koperspiraal nemen.

24-01-2016 | Vrouw | 35
koperhoudend spiraal (300)
Na jarenlang enorm veel buikpijn (echt weeën pijn, ook buiten de menstruaties om) besloten om mijn koperspiraal te laten verwijderen. Ik heb sinds ruim een half jaar de ziekte van graves en aangezien mij verteld is dat koper grote invloed kan hebben op de gezondheid van de schildklier heb ik een tijdje terug het koperniveau in mijn lichaam laten meten. Dit bleek flink aan [lees meer...]de hoge kant. Om deze reden heb ik pas geleden besloten het koperspiraal te laten verwijderen. Helaas moest dit middels een kijkoperatie gedaan worden omdat de touwtjes om het spiraal waren gaan krullen in de baarmoeder.

12-11-2013 | Vrouw | 35
koperhoudend spiraal
Nu bijna vier maanden dit spiraal. Voorheen erg zware hormoonaanvallen voor mijn menstruatie. Ik was dan depressief, mijn man en kinderen konden niks goed doen en ik kon alleen maar huilen en schreeuwen. Vreselijk was dat. Voor de geboorte van onze tweede had ik dit nooit en ging ik fluitend door mijn cyclus. Had ineens ook zwaardere bloedingen. De pil was geen optie. Ik w[lees meer...]ilde en moest hormoonvrij. Tsafe leek ideaal. Het zetten viel alles mee en ik had nergens last van. Nu een kleine vier maanden verder voor het eerst ongesteld. Heftig. Kan niet zonder de hoogste dosis pijnstillers, werken lukt eigenlijk niet en ik loop leeg. Tampon en maandverband maar het lekt door. De hele dag door ontzettend veel buikpijn en ik wil alleen maar liggen. Bloeding begon heel rustig en sinds dag 4 is het niet normaal meer. Maakt me verdrietig, wat nu? Er weer uit? Voorlopig even doorbijten maar.

16-01-2024 | Vrouw | 36
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb sinds mijn 16e de pil geslikt en vanaf 21 jaar verschillende pillen geprobeerd ivm bijwerkingen. Ook een mirenaspiraal die ik na 2 jaar heb laten verwijderen ivm doorbraakbloedingen en buikpijn. Met de pil had ik elke maand een schimmelinfectie. Sinds 2 jaar heb ik de T Safe. Ik ben zeer tevreden. Mijn menstruatie is 6 dagen, waarvan 1 dag hevige bloeding waarna [lees meer...]het afbouwd. Ik heb menstruatiekrampen in de eerste 2 dagen. Het steekt wat meer dan vroeger denk ik. En het trekt naar mijn onderrug. Maar het is goed te dragen. Soms neem ik een paracetamol snachts om te slapen. Ik heb geen schimmelinfecties meer (die ik wel had op hormonale anticonceptie). Ik voel me levendiger zonder hormonen, zowel ups als downs. Orgasmes zijn makkelijker en intenser. Ik heb advies van een hormooncoach gevraagd om pms te verminderen. Het plaatsen van de t safe heb ik op eigen verzoek bij een gynecoloog gedaan met lokale verdoving. Kosten vond ik erg meevallen. Echo daarna als check. Ik ben flauwgevallen, terwijl de pijn meeviel. Ik kan het plaatsen bij een gynecoloog aanraden.

23-01-2020 | Vrouw | 36
koperhoudend spiraal (375)
Prima anticonceptie, op de plaatsing na maar de reden hiervoor wordt hieronder duidelijk. Na verloop van tijd voelde ik het spiraal vaak zitten, soort irritatie (moeilijk te omschrijven gevoel)? Ook had ik pijnstillers nodig bij de menstruatie en ik vroeg mij af of dit niet beter kon. Mijn klachten lagen dus niet aan T-safe spiraal maar aan het feit (kwam ik later achte[lees meer...]r bij een verloskundige) dat ik een kleine baarmoeder heb. Die is maar 2,1 cm breed, dus iedere traditionele spiraal (wat ik gekscherend een anker noem), past eigenlijk niet goed in mij baarmoeder! Alternatieven die hormoon bevatten zijn voor mij nooit meer een optie (om meerdere redenen). Ik heb het spiraal eruit laten halen en ben overgegaan op de Ballerine. Deze schijnt nog maar net (april 2019) te bestaan in Nederland.

24-06-2019 | Vrouw | 36
koperhoudend spiraal (380)
Heb de spiraal nu 2 jaar maar heb nog steeds bijwerkingen. Voel m vaak zitten en voel steken/krampen. Ook buiten menstruaties om. Na het zetten heb ik een aantal maanden geregeld zeer heftige krampen gehad. Zo erg dat ik me als het ware echt schrap moest zetten of moest gaan zitten. Dit verdween na drie kwart jaar maar is sinds een aantal maanden weer aanwezig. Voel een dr[lees meer...]ukkende gevoel op mn baarmoedermond en voel vaak steken. Ik heb er helaas niet te vrezen over. Ik ga morgen naar de gynaecoloog om informatie in te winnen over de Ballerina spiraal. Dit is een nieuw type koperspiraal die veel kleiner is en daardoor minder klachten zou moeten geven. Ik ben erg benieuwd want de T-safe gaat er bij mij uit!

15-12-2016 | Vrouw | 36
koperhoudend spiraal (300)
In juli heb ik het t-safe spiraal laten plaatsen. Daarna last van de gebruikelijke bijwerkingen, was ik dus ook op voorbereid. Waar ik echter ineens ook last van kreeg is stress incontinentie en vaak hoofdpijn. Er word me keer op keer verteld dat het niet van het spiraal kan komen en het dus wel aan mijn bekkenbodem spieren moet liggen. Echter voor en na het gebruik heb [lees meer...]ik nergens last van, alleen tijdens gebruik. Nodeloos te zeggen dat ik hem heb verwijderd. Voor mij geen spiraal meer. Na het delen van mijn ervaring op het t-safe forum, is mijn bericht verwijderd.. lekkere club daar.

16-08-2022 | Vrouw | 37
koperhoudend spiraal (300)
Ik twin ff life door de verhalen over heftige menstruaties. Totaal niet het geval. Menstruaties zijn normaal en een regelmatige cyclus. Geen hormonen meer! Kan het iedereen aanraden

23-01-2018 | Vrouw | 37
koperhoudend spiraal (300)
Plaatsen van de t-safe viel me erg mee. Ben er erg blij mee. Ben eindelijk van die hormonen troep af!

02-10-2016 | Vrouw | 37
koperhoudend spiraal (380)
Effectiviteit: I.v.m. schildklierproblemen wilde ik overstappen naar een anticonceptiemiddel zonder hormonen. Ik koos voor een T-safe koperspiraal. Ideaal dacht ik, 15 jaar lang geen omkijken meer naar mijn anticonceptie. En in de 8 maanden dat ik de spiraal gedragen heb was de spiraal ook effectief, niet zwanger geraakt. Hoeveelheid en ernst bijwerkingen: Mijn ar[lees meer...]ts had me vooraf keurig gewaarschuwd voor de bijwerkingen van de spiraal, maar de meeste bijwerkingen zouden met een half jaar tot jaar wel een stuk minder moeten zijn. Vanaf het moment dat de spiraal is geplaatst heb ik dagelijks last gehad van hoofdpijn, ik stond er mee op en ging ermee naar bed. Verder kreeg ik steeds meer last van moeheid, maag- en darmklachten. Gemiddeld 2 weken per maand ging ik gebukt onder hernia-achtige lage rugpijnen met uitstralingen naar bil, heup, lies en dijbeen. Een week voor mijn menstruatie begon de pms baarmoederpijn en voelde ik de spiraal zitten. Ik werd vaker ongesteld, eens in de 3 weken ipv 4 weken. Ik was langer ongesteld, 7 dagen ipv 5 dagen. En ik werd veel en veel heviger ongesteld, tijdens dag 2 en dag 3 van mijn menstruatie kon ik, ondanks het gebruik van de grootste tampon + kraammaandverband, geen half uur aaneengesloten wandelen zonder flink door te lekken. Om nog maar niet te spreken over de rode vloedgolf die ontstaat wanneer je opstaat nadat je een tijdje hebt gezeten, geen enkele combinatie van tampon + maandverband bleek hier tegen bestand. Ik heb nooit eerder zoveel genante situaties gekend en inweekwasjes gedaan als tijdens mijn spiraalmaanden. Toen na een bloedtest bleek dat het kopergehalte in mijn gevaarlijk was gestegen en het functioneren van mijn schildklier verslechterd was, heb ik de spiraal direct laten verwijderen. Nu 2 maanden later, ben ik weer helemaal vrij van pijn- en klachten en zijn mijn menstruatie en bloedwaarden genormaliseerd. Inname/gebruiksgemak: Tsja, alles wat ze van tevoren zeggen over het plaatsen van de spiraal is helaas voor mij ook waar gebleken. Het is, ondanks verdoving van de baarmoedermond, absoluut een pijnlijke ervaring. En na het plaatsen voelde ik me zeker nog een uur slap in mijn lichaam, licht in mijn hoofd en de baarmoederpijn bleef de gehele dag van plaatsing wel aanhouden. Hierbij moet ik wel opmerken dat ik nooit bevallen ben en voor het plaatsen geen pijnstillers ingenomen heb. Het verwijderen van de spiraal was voor mij een stuk minder pijnlijk, maar ondanks dat toch ook wel een vervelende ervaring. Na het verwijderen verder geen pijn of klachten gehad. Algehele tevredenheid: De voordelen wegen voor mij niet op tegen de nadelen.

04-07-2023 | Vrouw | 38
koperhoudend spiraal (380)
Na de anticonceptie pil, de Nuva-Ring, een koperspiraal(zeer tevreden) en daarna de Mirena (heel veel last van gehad, na 2 maanden laten verwijderen) toch weer terug naar een koperen variant. Na wat speurwerk zelf de T-safe gevonden. Vooral dat hij 10 jaar kon blijven zitten sprak mij erg aan. Vooral dat er geen hormonen bij komen kijken vind ik top, kan daar erg last van [lees meer...]hebben (stemmingswisselingen, laag libido, hoofdpijn etc). Mijn huisarts van toen had nog geen ervaringen met de T-safe, maar ook hij was enthousiast en ik was de eerste waarbij hij hem ging plaatsen. Ging helemaal top, nergens last van gehad! Ik heb hem nu 7,5 jaar en ben echt heel erg tevreden! Ik heb van nature al een regelmatig cyclus en dit is na het plaatsen gewoon zo verder gegaan. Wel had ik het eerste jaar ongeveer wat meer last voordat ik ongesteld moest worden. Afgelopen jaren praktisch geen last gehad en vergeet ik überhaupt dat ik hem heb. Laatste maanden wel weer wat meer last, erg veel kramp voor en tijdens mijn ongesteldheid. Ook dan een zeurderige pijn die er constant is. Wij zitten er aan te denken om hem te laten verwijderen omdat ik sowieso nieuwsgierig ben of er iets gaat veranderen (lichamelijk) als ik hem niet meer heb en mijn man wilt zich laten helpen. Ik zou hem iedereen aanraden die en geen hormonen in zijn lijf wilt en voor 10 jaar beschermt wilt zijn!

05-02-2023 | Vrouw | 38
koperhoudend spiraal
Vijf jaar geleden de t safe laten zetten, nadat ik na het plaatsen van een 'normaal' koperspiraal veel last kreeg van pijn tijdens mijn ongesteldheid. Na vijf jaar nog steeds erg tevreden. Ongesteldheid vergelijkbaar met de periode voor het plaatsen van een koperspiraal. Ikzelf heb geen enkele last van krampen of langdurige bloedvloei. Wel sinds het plaatsen sneller last [lees meer...]van een bacteriële infectie, dit gebeurt af en toe na sex (zonder condoom, met eenzelfde vriend). Door mijn leeftijd, vorm van migraine (Aurora) en het roken mocht ik geen hormonen meer. Laten zetten in het ziekenhuis onder een roesje (is mogelijk na aanvraag) door een traumatiserende ervaring in het verleden .