Ervaringen met Ferrofumaraat

13-02-2012 | Man | 56
Crohn

20-05-2021 | Vrouw | 58
Bloedarmoede
De eerste dag van inname, gelijk ziek. Heftige misselijkheid. Diarree dat de avond en nacht heftig aan hield. Wordt nu soms overvallen door misselijkheid. En duizeligheid. Ga na het weekeinde, de interniste benaderen. Ik ben zieker door het medicijn dan toen ik het niet innam

15-08-2023 | Man | 60
Hallo ik heb 8.2 hb en 2.0 ferretine en moet 8.5 hb en 3.0 ferretine

24-02-2020 | Vrouw | 60

21-04-2016 | Vrouw | 60
Bloedarmoede
ik kreeg de eerste dag 's avonds na de inname van de 2e tablet al last van raar hartritme, geen link gelegd met tabletten, volgende dag weer 2 genomen en die nacht volledig verstoord hartritme, moest er meteen mee ophouden, heb nu na 3 weken nog steeds last van een verstoord hartritme... neem ze nooit meer in.

07-01-2018 | Man | 62
ferrofumaraat (200mg)
Jeuk vooral op de benen, huiduitslag, maag & darmproblemen, enorme last van darmgassen, zwaar gevoel op de maag. Stoelgang geen probleem. Ga ermee stoppen, probeer (Roosvice ferro met extra ijzer)..!

30-09-2019 | Vrouw | 64
Bloedarmoede
Ik ben bloeddonor en bij de laatste oproep waren mijn HB waarden te laag om te doneren, bleek dat mijn waarden bij vorige afnames ook op het randje waren. Het liep structureel omlaag. Voelde mij eigenlijk prima. Van de huisarts Ferrofumaraat voorgeschreven gekregen, de eerste periode erg beroerd gevoeld, volgehouden en langzaam ging het beter, al kreeg ik die pilletjes hee[lees meer...]l moeilijk weg. Momenteel heb ik erg last van nekklachten, lichte hoofdpijn en spier- en gewrichtspijn. Algehele malaise en vraag me af of dat verband houdt met deze medicijnen. Ik moet nog een maand innemen. Eetlust en smaak zijn slecht.

24-04-2018 | Man | 66
ferrofumaraat (200mg)
Bij gebruik zoals voorgeschreven door de huisarts kreeg ik veel last van maag en darmklachten. Er blijkt een studie in het Radboud UMC in Nijmegen uitgevoerd te worden naar het verbeteren van gebruik van ijzertabletten. De therapietrouw blijkt namelijk erg laag te zijn door de vaak voorkomende heftige bijwerkingen. IJzer wordt in het lichaam alleen in het eerste kleine[lees meer...] stukje van de dunne darm uit het voedsel gehaald. Bij inname van de tabletten van 200 mg bleek in dat kleine stukje darm maar ongeveer 10/20 % van de tablet opgenomen te worden. 80/90% gaat dus ongebruikt verder de dunne en dikke darm in waar het o. a voor een verstoring van de darmflora zorgt met de daarbij behorende bekende klachten zoals zwarte ontlasting en diarree. Er is bij proefpersonen gestart met het toedienen van 40 mg 1 x in de twee dagen. Hierbij bleken de bijwerkingen vrijwel weg te blijven en het ijzergehalte in het bloed goed toe te nemen. Het onderzoek is nog niet helemaal afgerond maar voor mensen met heftige bijwerkingen, waardoor helemaal gestopt te zijn met innemen, misschien toch een goed alternatief om uit te proberen. Kwaad kan het naar mijn mening niet.

11-11-2023 | Vrouw | 67
IJzergebreksanemie
Ik had altijd al wel last van hartoverslagen maar daar was hoe vervelend ook mee te leven. Dit medicijn heeft iets bij mij getriggerd, vooral die 2e dag al, zo erg waren de hartritmestoornissen nog nooit geweest, bij alles wat ik deed waren ze aanwezig, vreselijke ervaring. Ben meteen gestopt met die pillen maar de klachten bleven heel lang, maanden zelfs daarna nog aanwe[lees meer...]zig, totat ik een onderzoek kreeg op het ziekenhuis, zogenaamd myoview onderzoek, daarbij wordt de doorbloeding rondom en in je hart gescand, de eerste keer in rust, de tweede keer na stress, dat was ongeveer een week na de eerste scan. Terwijl je ligt krijg je een middel ingespoten waardoor het voor het lichaam lijkt alsof je een zware sportactiviteit hebt geleverd terwijl je dus in wezen zelf niets doet. Rare ervaring krijg je ervan in je lichaam, op borst, schouders, armen en benen, niet prettig maar was snel daarna uitgewerkt en gebeurd allemaal onder controle van een cardioloog. Toen ik daarna onder de scanner moest, zo'n ding wat helemaal om je heen draait, dacht ik bij mijzelf 'huuuh, ik voel helemaal de vele overslagen en onregelmatige hartslag niet meer'. Vanaf dat moment was het dus gewoon ineens weg, voor maanden. Wat een opluchting was dat! Dat middel wat ik ingespoten had gekregen heet adenosine en kwam er later achter dat het ook een middel is dat ze op de eerste hulp soms ook aan mensen geven waarbij de hartslag heel snel en onregelmatig is, het verwijd de bloedvaten hoorde ik. Maar wat voor mij het negatieve is aan dit alles, dat door die inname van ferrofumaraat alle aanvallen die ik daarna weer kreeg de volgende aanval steeds de vorige in ernst overtrof en dan wel maanden aanwezig bleef om daarna zo opeens weer op te houden Slik nu allerlei medicijnen daarvoor maar steeds komen ze ook daar weer doorheen. Heel naar, ik hoop dat er ooit een oplossing voor mij komt hiervoor want dit is geen leven.

08-04-2023 | Man | 69
Bloedarmoede
Als ik het medicijn gebruikt kan ik 14 dagen niet naar het toilet!!!.en daardoor krijg ook problemen met katether.raakt daardoor ook verstopt

04-09-2023 | Vrouw | 71
Bloedarmoede
Ivm anemie eind mei ('23) begonnen aan dagelijkse inname Ferrofumaraat 100 mg. Eerste instantie 1 tabletje p.d. Laatste 1.5 maand 2 tabletjes p.d. Inname tegelijkertijd met fruit. Bijwerkingen: Bovenmatig last van maagzuur, slokdarm irritatie, duizeligheid en winderigheid. Constant erg hongerig en flauwtes voelen. Heel vervelend en teleurstellende gewaarwording. Laatste [lees meer...]bloedconrrole, geen verhoging hb gehalte... Conclusie: 3 maanden geslikt voor noppes nada incl ondergaan van de nare bijwerkingen. De therapie schreef 3 maanden gebruik voor voor het beste te verwachten resultaat. Helaas! Voor mij geen Ferrofumaraat meer. Ben er wel klaar mee.

08-11-2019 | Man | 76
IJzergebreksanemie
Kreeg door hartfalen, mindere lever - en nierfunctie door medicijngebruik een te laag HB gehalte. Huisarts gaf hiervoor 3 x 200mg daags. Na 2 weken veel maagklachten, vroeg om hartfalenverpleegkundige mij in plaats van tabletten een infuus te geven, werd door verpleegkundige geweigerd, moest maar meer Pantoprozol slikken 2 x daags 1 tablet . Resultaat is nu na 2 1/2 maan[lees meer...]d pijn, misselijkheid, en bijna dagelijks braken, een maagslijmvliesontsteking, waardoor ik nu weer bij de MDL specialist loop (gastroscopie + Ezomeprazol 40mg 2 x daags 1 capsule, en om het weer schoon te maken Macrogol/Elec sachets, want bij de gastroscopie bleek mijn maag van binnen groen te zijn geworden). Verder ben ik dus in 2 mnd. 11 kg afgevallen. Ben bijzonder boos op die hartfalen verpleegkundige, die dus weigerde naar de patient te luisteren waardoor er buiten mijn pijn en boven de toiletpot hangen, er dus ook enorme extra kosten zijn ontstaan, zeker een ongemakkelijk gegeven in deze tijd van steeds hoger wordende zorgkosten.

24-11-2014 | Man | 82
Bloedarmoede
In een maand tijd ging "bloedgetal" van 5 naar 6,9. Daarna nog een maand doorgaan met ferrofumaraat 200. A.s. maandag 1 dec. 2014 weer naar de huisartsassistente om ca. 1 druppel bloed (uit een vingertop) te laten onderzoeken en dan vernemen hoe het verder moet. Misschien iets invloed op mijn ogen. Daarvoor wil ik a.s. dinsdag, 2 dec. naar de oogarts.