Ervaringen met Brilique

ticagrelor

kleine bloedingen op de huid neusbloedingen gemakkelijk blauwe plekken krijgen

Hartinfarct (50 meningen)
Angina pectoris (9 meningen)
Hartklachten (5 meningen)

Groot onderzoek naar connectie tussen corona en trombose

De Telegraaf - 03 mei 2020 in BINNENLAND (15-07-2020)

04-10-2016 | Man | 75
Angina pectoris
Op één augustus een hartinfarct gehad. Daarna volop aan de mediciijnen waaronder Brilique in combinatie met ascal. Eerst alleen maar kortademig, daarna ook blauwe plekken en nu ook spontane bloedingen een in de schouder en een aan het onderbeen. En dat is dus alleen maar het zichtbare. De huisarts probeert het er op te schuiven dat ik mij gestoten moet hebben. Echter als [lees meer...]ik mijn bed uit kom en mijn sokken aan trek heb ik daar de tijd nog niet voor gehad en ook mijn schouder heb ik niet gestoten. Griezelig spul.

22-08-2016 | Man | 64
Angina pectoris
Ik heb in 2003 een hartinfarct gehad en zijn er 4 bypasses aangebracht. Onlangs is er, na angina pectoris, een stent geplaatst. Ter voorkoming van 'stenttrombose' moest ik 1 jaar Clopidogrel slikken. Kreeg enorme last van netelroos+ jeuk, kortademigheid en hoofdpijn. Na overleg met cardioloog overgegaan op Brilique (ticagrelor). De netelroos verdween snel, maar de andere b[lees meer...]ijwerkingen bleven en ik voelde mij ook nog geestelijk niet lekker. Ik kom tot niets. Werd mij verteld dat andere medicijnen dezelfde bijwerkingen hebben en dat ik het maar moet accepteren omdat niet slikken ernstiger gevolgen (dichtslibben stent) heeft. Ik zie er erg tegen op om dit middel nog 1 jaar te slikken. Is er iemand die wel een medicijn gebruikt tegen stent-tombose dat minder bijwerkingen heeft?

16-08-2016 | Man | 67
Voorschrift cardioloog. Neem aan effectief

09-08-2016 | Man | 74
Hartinfarct
In november 2015 een licht hartinfarct, veroorzaakt door een stolsel in een bijvat. Door de cardioloog in januari dit middel voorgeschreven gekregen, ik had naar mijn mening geen bijzondere klachten. Was aan het revalideren en dat ging me goed af. Heb in feite weinig voorlichting gekregen over de noodzaak en/of eventuele bijwerkingen.

06-08-2016 | Man | 72
ticagrelor (90mg)
Werd voorgeschreven na een dotterbehandeling met plaatsing van een stent. Na ruim 4 maanden sterke bloedingen van de prostaat, bloedstolsels in blaas en daardoor verstopte urineweg. Katheters raakten direct verstopt door de slierten bloedstolsel in de urine. Daarnaast al vrij direct na de start spontane neusbloedingen, haast niet te stoppen. Blij dat ik er van af ben, ho[lees meer...]pelijk nooit weer!

24-07-2016 | Man | 61
Hartinfarct
Erge mate van kortademigheid die schijnt toe te nemen naarmate de duur dat ik het medicament gebruikt. Heel beperkend en soms beangstigend. Blauwe plekken die plots verschijnen, klein in diameter maar wel heel donker van kleur.

22-07-2016 | Vrouw | 70
Beroerte
Net begonnen met dit middel, duizelig, zweten, onzeker. Volgende week opnieuw bezoek arts i.v.m stoppen met dit product. Gebruikte Clopidogrel, was door dit medicijn duizelig, met Brilique nog erger. Na stoten blauwe plekken. Duur, 46.07 euro 28 stuks, 2 per dag. Verzekering betaalt dit product niet. Clopidogrel wel. Volgens apotheker zou een aspirine een prima alternatie[lees meer...]f zijn voor beide producten, Clopidogrel en Brilique.

08-07-2016 | Man | 50
Hartinfarct
heb ze ook maar heb sinds dien erge buikklachten ga nu ziekenhuis bellen dat ik tijdelijk andere wil om te kijken of het ook aan de Brilique ligt heb echt buik krampen en soms gewoon goed warm in een keer.

03-07-2016 | Man | 53
Hartinfarct
Dit medicijn moet per direct verboden worden. Het 1 grote zwendel in de medicijnen branche en het ergste van alles is, de specialisten zijn er allemaal schuldig aan. Ongelooflijk dat er nog geen rechtszaak is aangespannen tegen deze fabrikant en tegen de ziekenhuizen die dit vergif voorschrijven. Diegene die zegt dat hij of zij hier geen last van heeft en blij is met dit m[lees meer...]edicijn is ongetwijfeld iemand die voor dit bedrijf werkt. Ik ben godzijdank zelf zo slim geweest om na 8 maanden gebruik en vergiftigd zijn geweest met alle ellende die er bij kwam, te stoppen. Nu een ander medicijn en totaal nergens last van.Mijn aanbeveling Clopidogrel 75mg.

14-06-2016 | Man | 50
Hartinfarct
Ik gebruik het twee keer per dag, ik weet niet of het effect heeft gehad, maar moest het een jaar gebruiken na gedotterd te zijn, en een stent geplaatst gekregen. Ze zeiden omdat het de afstoting van de stent zou voorkomen. Weet niet of dat de echte reden is, maar goed het zijn dus bloedverdunners. Ik zweet veel, meer en ik heb snel blauwe plekken, of rode vlekken na krabb[lees meer...]en. Verder weet ik niet of het hier door komt, want ik gebruik ook nog andere medicijnen. Maar echte klachten heb ik niet over het gebruik van brilique. Ik mag nu stoppen met brilique want het is nu een jaar geleden.

10-11-2015 | Vrouw | 67
Hartinfarct
Na een hartinfarct en het plaatsen van een stent kreeg ik o.a Brilique (2 maal daags ) voorgeschreven. Na omstreeks 10 weken gebruik kreeg ik last van duizelingen. Onlangs kreeg ik echter plotseling een verdoofd gevoel plus enorme zwakte in armen en benen met enorme duizeligheid. Ik voelde mijzelf wegzakken richting bewusteloosheid.. Was doodsbang wederom een hartaanval t[lees meer...]e krijgen op dat moment. Snel de huisarts gebeld die direct 112 heeft gebeld en kort nadat de huisarts bij mij was, arriveerde tevens de ambulance. Alles bleek in orde, ECG, hartslag, bloeddruk etc. Huisarts dacht daarna dat het ernstig hyperventileren was, gezien alle goede uitslagen v.h ambulancepersoneel. Ik vond dit vreemd aangezien ik nooit eerder hyperventilatie heb gehad. De volgende ochtend o.a weer Brilique genomen waarna bovengenoemde verschijnselen zich opnieuw voordeden in iets lichtere vorm. En notabene omstreeks het zelfde tijdstip als de dag ervoor... Dit heeft mij aan het denken gezet! Bijsluiter van dit medicijn gelezen en kwam precies de verschijnselen tegen die ik had gehad. De voorgeschreven Simvastine slikte ik uberhaupt niet (Google op de Cholesterol leugen), ACE-remmer was al gestopt, omdat ik er zeer ernstige hoestklachten van kreeg en van nature al een lage bloeddruk heb. Slik nu uitsluitend acetylsalicylzuur en vitamine K2 naast mijn overige voedingssuplementen. En heb mijn levensstijl drastisch verbeterd door o.a veel meer te bewegen!

27-10-2015 | Vrouw | 69
Hartinfarct
Ruim een half jaar brilique gebruikt. Bij controle bij de cardioloog gezegd, dat ik veel last had van blauwe plekken, Ik stootte me soms maar iets en dan was het weer zover; van hele grote plekken wist ik niet eens hoe ik er aan kwam. Cardioloog heeft me toen meteen weer teruggezet naar persantin. Daarna geen blauwe plekken meer gehad.

25-10-2015 | Man | 59
Hartinfarct
Ik heb brilique voorgeschreven gekregen na een licht hartinfarct rechterkransslagader en plaatsing van 3 stents. 15 jaar eerder had ik een zwaar infarct in linker kransslagader. Na ca 4 weken begonnen mij de bloeduitstortingen op te vallen en donkere urine (bloed). een week later kreeg ik last van duizelingen, wazig zien. Weer een week later was het goed raak: Ik werd niet[lees meer...] lekker in de auto. Erg duizelig en verward. Veel hartkloppingen en overslag. 112 gebeld uiteindelijk, waarbij ik ook veel last had van spraakverlies, verward praten en geheugenverlies. Kreeg indruk dat men dacht aan herseninfarct. Ik ziekenhuis bleek er niets aan de hand te zijn, maar toen ik later op idee kwam om bijsluiter te lezen begreep ik wat er aan de hand was. Direct gestopt met dit spul. Cardioloog was hier niet blij mee maar bijwerkingen waren wel verdwenen. i.o.m. cardioloog vervolgens overstap gemaakt naar plavix, de voorloper van Brilique. Ook hier bijwerkingen, maar minder last. Saillante details: de apotheker schrok van de bijsluiter en kreeg zelfs indruk dat brilique met veel kracht in de markt gezet wordt vanwege wellicht aflopen patenten of andere geldkwesties. Het middel bestaat nog niet zo lang en ik begrijp inmiddels dat maatschappen in ziekenhuizen onder druk van protocollen veelvuldig voorschrijven. Mijn cardioloog zei lett.: wij krijgen last van de inspectie wanneer wij een patiënt als u minder dan 5 medicijnen voorschrijven. Ik heb behalve acetyl s.zuur, de statinen, bètablokkers en andere bloeddrukverlagend niet ingenomen. (ook i.o.m. arts)

01-06-2015 | Vrouw | 75
Hartinfarct
Na het plaatsen vaan een stent op dokters op advies 1 jaar gebruiken ivm dichtslippen

19-12-2014 | Vrouw | 61
Hartinfarct
Ik ben hartpatient sinds 2009 en heb eerder een hartinfarct, enkele catheterisaties met stent-plaatsing (eenmaal complicerend herseninfarctje) en een bypass-operatie gehad. Sinds 2010 ook hypothyreoidie waarvoor thyrax. Ik heb Brilique begin oktober 2014 gekregen na een hartinfarct waarvoor bij catheterisatie wederom een stent is gezet. Voorheen heb ik Plavix / Grepid[lees meer...] gehad, nu dus Brilique, het "grotere broertje" voor een stevigere aanpak.. Geleidelijke toename van gewicht, iets dikke vingers en handen en een diffuus opgeblazen gevoel. Niet direct aan dit nieuwe medicijn gedacht als veroorzaker (stond niet als bijwerking vermeld). Flinke benauwdheidsklachten gehad, maar deze zijn na enkele weken tot zeer minimaal gereduceerd (bekende bijwerking). Toen ik recent in de apotheek zat te wachten, bracht een bezoeker een doosje Brilique terug omdat hij daarmee op last van zijn cardioloog direct moest staken i.v.m. vochtophoping in zijn voeten. In overleg met mijn cardioloog word ik weer terug gezet op Grepid. De eerste ochtend na het stoppen met Brilique (nog geen Grepid genomen) dacht ik blaasontsteking te hebben, extreem pijnlijk met veel bloed in de urine. Deze bleek bij kweek door de huisarts echter volledig bacterievrij. De bloeding lijkt dus een bijwerking van de Brilique te zijn. Ben ik blij dat ik daarmee net gestopt ben! Of het opgeblazen gevoel verdwijnt, moet ik dus nog afwachten.