Brilique

ticagrelor

Hartklachten (3 meningen)

10-05-2020

Hartinfarct

Ik voel mij slechter na het hartinfarct In 2019 ; ben ernstig vermoeid. ; heb bloedingen in oogleden, neus en zitvlak ; kon 4 dagen niet zitten na een fietstocht.; Zie slechter. Lopen is moeilijk. Fietsen gaat redelijk , maar dan krijg ik bloedingen.
24-02-2020

Angina pectoris

Vrijwel direct na het begin van de start werd ik benauwd op de borst. Ik kreeg moeite bij inspanning, traplopen en kon niet meer hardlopen. Na 10 maanden gestart met Efient en de problemen waren na een paar dagen voorbij. Eerder Clopidigrel gebruik met ernstige bijwerking.
18-02-2020

Aderverkalking

Kreeg het voorgeschreven na gedotterd te zijn. Soms een beetje ademnood, erger was dat vaak meteen na inname m'n hartslag van 40 - 50, normaal in onze familie, terug liep naar 30 - 35 en ik erg duizelig werd. Dan met gymnastiek de hartslag weer opgang gebracht. Een week na te zijn gedotterd me via 112 terug naar het ziekenhuis laten vervoeren bij een hartlsag van minder d[lees meer...]an 30. Daar div. onderzoeken ondergaan, aan het infuus gelegen en na 8 uur weer terug naar huis gezonden met het advies om vooral al de voorgeschreven pillen te blijven slikken.
26-01-2020

Hartklachten

Meteen na de eerste inname van Brilique kreeg ik acute ernstige ademnood. Ik kon niet meer gewoon ademen. Het was een bijzonder nare benauwdheid. Ik vind deze ademnood een zeer ernstige bijwerking. De cardioloog heeft mijn klacht meteen serieus genomen en heeft het medicijn geschrapt en vervangen door Efient. Ik heb daar geen enkele bijwerking van. Ik kan weer vrijuit[lees meer...] ademen.
25-12-2019

Hartinfarct

Door de Brilique in combinatie met acetylsalicylzuur 80, kreeg ik heel snel blauwe plekken, en een speldenpunt gaatje in je vinger, bleef maar bloeden, tot dat de 12 maanden voor bij waren, en ik alleen nog de acetylsalicylzuur gebruikte, had ik geen last meer van blauwplakken en ook het gemakkelijk blijven bloeden was weg. Toen ik de eerste 2 maanden de Brilique ingeno[lees meer...]men had, kreeg ik OOK een Enorme winderigheid met vaak opgezwollen / opgeblazen buik. S’ nachts slaap ik vaak vrij diep en wordt dan wakker, zwetend van de ferme buikpijn en ik moet een uur lang darmgas ontluchten Ik heb vermoedelijk aan het gebruik van Brilique prikkelbaar Darm Syndroom (PDS) overgehouden. Het enigste wat ik er tegen kon doen was aan het FodMap dieet beginnen, en dat werkte gelukkig prima, maar ik moet me daar dan wel strikt aan houden. Bij nacontrole via katheterisatie, bleek dat de Brilique zijn werking wel goed had gedaan, na een jaar waren de stents nog mooi open.
15-10-2019

Hartinfarct

Na gebruik van dit medicijn. Ademhalingsproblemen. Gevoel alsof je hoog in de bergen zit met zuurstof tekort. Midden in de nacht wakker worden. Diagnose van huisarts : hyperventilatie. oorzaak bleek bijwerking dit medicijn!
01-09-2019

Brilique (ticagrelor)

een jaar geleden hartkransslagader verstopt , 1 stent geplaatst , gedurende 1 jaar brilique genomen, zonder bijwerkingen, enkel vlug blauwe plekken wat ik slechts een klein ongemak noem.
01-09-2019

Hartinfarct

Sinds januari gebruik ik Brilique 90 mg 2x daags sinds die tijd heb ik ook last van mijn ademhaling gedurende 3a4 uur stopt mijn ademhaling ook regelmatig en moet dan ook moeite doen om het weer op gang te zetten,net weer gebeld met de weekend arts of ik er niet per direct mee mag stoppen want de laatste aanval was echt eng het antwoord was een duidelijke nee ! Mag wel ma[lees meer...]ar op eigen risico morgen naar het ziekenhuis bellen,want om dit middel nog 11 maanden te moeten nemen,ik dacht het niet
27-06-2019

Hartfalen

Helemaal mee eens. Brilique is een middel dat mij direct na het herstel van 2 hartaanvallen en reanimatie op één dag heeft doen stikken wat een verschrikkelijk beangstigende ervaring is. De verpleging heeft niet altijd door dat ernstige ademnood een gevaarlijke bijwerking van Brilique is en bagatelliseert de klacht terwijl je letterlijk ligt te stikken.
27-06-2019

Hartfalen

Ik stikte zowat na 2 hartaanvallen en een reanimatie tussendoor van de brilique. De cardioloog wijzigde de medicatie naar Plavix en de benauwdheid verdween onmiddelijk. Voor degenen die het nog nooit hebben meegemaakt - ernstige benauwdheid is doodeng!
27-04-2019

Hartinfarct

Voel me slechter nu en vermoeider dan voor mijn hartinfarct. Na enige informatie op deze site me er bewust en erkend van mijn gewaarwording van de bijwerkingen.
30-01-2019

Brilique (ticagrelor)

Nadat ik een total block, hartstilstand heb gehad kreeg ik medicatie voorgeschreven. O.a. Brilique 90. In het begin kreeg ik ook metoprolol mee naar huis maar na 2 maand mocht deze eraf omdat ik daar zeer duizelig van werd en onzeker in mijn bewegen. Bleek voor een zeer trage hartslag te zorgen wat niet past bij een 'jong'lijf. Ik hoopte dat de bijwerkingen minder zouden [lees meer...]worden maar dat was niet het geval. Nu ben ik net gestopt met Brilique 12 mnd gebruikt en ik merk echt een groot verschil! Ik voel me eindelijk weer gewoon. De overige medicijnen blijven gewoon, maar onderstaande bijwerkingen kan ik nu echt toeschrijven aan de Brilique. Ademnood, hartkloppingen, gonzende vaten, flauwtes, duizeligheid, blauwe plekken.
31-12-2018

Bloedverdunnen

Na aanvankelijk een goede start begonnen na enkele weken de eerste verschijnselen de kop op te steken, obstipatie en pijnen in de buik, weer wat later spierpijnen na alcoholgebruik en uiteindelijk intolerantie's voor voedsel die biogene aminen bevatten met schommelende bloeddruk, hartkloppingen/overslagen als gevolg.
16-12-2018

Hartklachten

middel werkt naar mijn idee bijzonder goed op kleine vaatjes, dit kan voor vrouwen belangrijk zijn. Wel is de standaarddosering te hoog gebleken voor mij, nu op lagere dosering en dat werkt goed.
01-11-2018

Hartinfarct

Na het plaatsen van een stent kreeg ik Brilique te slikken, maar dat kende ik niet aangezien ik als bloedverdunner steeds Asaflow nam. Dit nieuwe medicament(!) veroorzaakte bij mij een zeer erge ademnood hoewel ik met het maximum aan zuurstof lag. Aangezien het in het ziekenhuis waar ik geholpen was veel te warm was, geen raam open kon, noch airco aanwezig was, vroeg en kr[lees meer...]eeg ik, na in 2 dagen en een nacht geen oog dicht te hebben kunnen doen en bijna geen adem te hebben kunnen halen, mijn overbrenging naar een splinternieuw ziekenhuis in een andere stad dichter bij huis. Hier ging het, dank zij de airco, direct veel beter... tot ik ook hier Brilique te slikken kreeg, waardoor ik weer met een erge ademnood af te rekenen kreeg. Na een paar dagen ging het weer beter en werd ik ontslagen, maar eerst kreeg ik nog een Brilique toegediend, waarop mijn ademnood weer de kop opstak. ik bleef nog een dag langer, maar weigerde verder de Brilique in te nemen zodat ik, met 2 van die pillen in mijn bagage naar huis mocht. Ik was pas thuis, toen er van het ziekenhuis naar mijn huisdokter werd gebeld met de mededeling dat ik beter Clopidogrel kon nemen ipv Brilique. De meegekregen pillen vlogen meteen in de vuilnisbak, een plaats waar ze volgens mij thuishoorden en meteen was mijn ademnood verleden tijd. Hoewel ik in beide ziekenhuizen verplegers onder elkaar bezig hoorde over eventuele nevenwerkingen van Brilique, bleven ze het toch toedienen, hoewel ze mijn ademnood meer dan duidelijk konden merken. Dit spul kan voor sommige mensen wel goede resultaten zonder veel nevenwerkingen opleveren, maar in mijn geval was dat absoluut niet het geval, verre van! Voor mij was Brilique een uiterst gevaarlijk geneesmiddel, zo gevaarlijk dat ik het gewoon 'waardeloze smeerlapperij' durf te noemen. Mijn ademnood was zo erg en zo uitputtend, dat ik, wanneer ik zou moeten kiezen, de pijn van een hartinfarct zou verkiezen boven langzaam te liggen stikken door zo'n verdomde pil, en ik meen het!
19-09-2018

Angina pectoris

Na aanleiding van een hartinfarct gevolgd door een stent plaatsten en daarna een 5 x bijpas operatie, is mijn eerder voorgeschreven 'hart' cocktail aan medicijn opnieuw bekeken en veranderd. 10 jaren geleden waren 2 stents geplaatst maar één was nu aan het vernauwen gekoppeld met andere toebel aders. Behalve één tablet, zijn mijn pillen in de loop de jaren allemaal verva[lees meer...]ngen door andere merken of andere medicijnen. Ik moet nu Brilique gedurende één jaar slikken als extra bloedverdunner (10 jaren geleden was dat Plavix) Ik heb het gevoel, al vanaf mijn verblijf in het ziekenhuis, dat ik een loopneus heb want ik moet vele keren mijn neus snuiten per dag wat ik heb eerder nooit meegemaakt behalve wanneer ik verkouden ben (meestal één keer per jaar) Mijn ademhaling is ook achteruit gegaan waardoor ik soms nauwelijks de trap(pen) op kan zonder een hyperventilatie aanval. Helaas had ik een knie blessure opgelopen tijden mijn verplichte revalidatie waardoor mijn huisarts had eerst Diclofenac en later Naproxen voorgeschreven. Deze in combinatie met mijn 'cocktail' veroorzaakte explosief ontlasting meerdere malen per dag plus dagelijks hyperventilatie aanvallen en ik ben na aanraden van een extra gesprek met een cardioloog gestaakt met medicijn voor mijn knie. Wij hebben afgesproken hem met tijd en rust en een beetje fysio uit zichzelf te laten helen. Maar de loopneus en kortademigheid bijven en, volgens de cardioloog, kan veroorzaakt door de Brilique. De cardioloog vertelde dat hij momenteel niet wil 'sleutelen' aan mijn pillen cocktail want het is te kort na mijn operatie (12 april) Ik begrijp natuurlijk dat ik de Brilique gedurende 12 maanden moet slikken en kan alleen hopen dat mijn symptomen nemen volgend jaar af nadat ik stop met deze medicijn. Het was natuurlijk slecht geluk dat de revalidatie centrum haar werk uitvoerde NIET per patient maar per groep anders had ik de extra problem van mijn knie niet gehad en was inmiddels veel verder met revalideren!

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (540) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (497) - Antibiotica - penicillines breedspectrum