Brilique

ticagrelor

Hartklachten (2 meningen)

INVLOED VAN DNA

Genetisch invloed bekend? Ja.
Genen zijn bij niemand gelijk. Geven jouw genen je meer kans op bijwerkingen?

Acenocoumarol (159 meningen)
Pradaxa (111 meningen)
Xarelto (106 meningen)
Persantin (92 meningen)
Acetylsalicylzuur Cardio / Neuro (79 meningen)

Farmacoterapeutisch Kompas

Pagina 1 van 6
30-01-2019

Brilique (ticagrelor)

Nadat ik een total block, hartstilstand heb gehad kreeg ik medicatie voorgeschreven. O.a. Brilique 90. In het begin kreeg ik ook metoprolol mee naar huis maar na 2 maand mocht deze eraf omdat ik daar zeer duizelig van werd en onzeker in mijn bewegen. Bleek voor een zeer trage hartslag te zorgen wat niet past bij een 'jong'lijf. Ik hoopte dat de bijwerkingen minder zouden [lees meer...]worden maar dat was niet het geval. Nu ben ik net gestopt met Brilique 12 mnd gebruikt en ik merk echt een groot verschil! Ik voel me eindelijk weer gewoon. De overige medicijnen blijven gewoon, maar onderstaande bijwerkingen kan ik nu echt toeschrijven aan de Brilique. Ademnood, hartkloppingen, gonzende vaten, flauwtes, duizeligheid, blauwe plekken.
31-12-2018

Bloedverdunnen

Na aanvankelijk een goede start begonnen na enkele weken de eerste verschijnselen de kop op te steken, obstipatie en pijnen in de buik, weer wat later spierpijnen na alcoholgebruik en uiteindelijk intolerantie's voor voedsel die biogene aminen bevatten met schommelende bloeddruk, hartkloppingen/overslagen als gevolg.
16-12-2018

Hartklachten

middel werkt naar mijn idee bijzonder goed op kleine vaatjes, dit kan voor vrouwen belangrijk zijn. Wel is de standaarddosering te hoog gebleken voor mij, nu op lagere dosering en dat werkt goed.
01-11-2018

Hartinfarct

Na het plaatsen van een stent kreeg ik Brilique te slikken, maar dat kende ik niet aangezien ik als bloedverdunner steeds Asaflow nam. Dit nieuwe medicament(!) veroorzaakte bij mij een zeer erge ademnood hoewel ik met het maximum aan zuurstof lag. Aangezien het in het ziekenhuis waar ik geholpen was veel te warm was, geen raam open kon, noch airco aanwezig was, vroeg en kr[lees meer...]eeg ik, na in 2 dagen en een nacht geen oog dicht te hebben kunnen doen en bijna geen adem te hebben kunnen halen, mijn overbrenging naar een splinternieuw ziekenhuis in een andere stad dichter bij huis. Hier ging het, dank zij de airco, direct veel beter... tot ik ook hier Brilique te slikken kreeg, waardoor ik weer met een erge ademnood af te rekenen kreeg. Na een paar dagen ging het weer beter en werd ik ontslagen, maar eerst kreeg ik nog een Brilique toegediend, waarop mijn ademnood weer de kop opstak. ik bleef nog een dag langer, maar weigerde verder de Brilique in te nemen zodat ik, met 2 van die pillen in mijn bagage naar huis mocht. Ik was pas thuis, toen er van het ziekenhuis naar mijn huisdokter werd gebeld met de mededeling dat ik beter Clopidogrel kon nemen ipv Brilique. De meegekregen pillen vlogen meteen in de vuilnisbak, een plaats waar ze volgens mij thuishoorden en meteen was mijn ademnood verleden tijd. Hoewel ik in beide ziekenhuizen verplegers onder elkaar bezig hoorde over eventuele nevenwerkingen van Brilique, bleven ze het toch toedienen, hoewel ze mijn ademnood meer dan duidelijk konden merken. Dit spul kan voor sommige mensen wel goede resultaten zonder veel nevenwerkingen opleveren, maar in mijn geval was dat absoluut niet het geval, verre van! Voor mij was Brilique een uiterst gevaarlijk geneesmiddel, zo gevaarlijk dat ik het gewoon 'waardeloze smeerlapperij' durf te noemen. Mijn ademnood was zo erg en zo uitputtend, dat ik, wanneer ik zou moeten kiezen, de pijn van een hartinfarct zou verkiezen boven langzaam te liggen stikken door zo'n verdomde pil, en ik meen het!
19-09-2018

Angina pectoris

Na aanleiding van een hartinfarct gevolgd door een stent plaatsten en daarna een 5 x bijpas operatie, is mijn eerder voorgeschreven 'hart' cocktail aan medicijn opnieuw bekeken en veranderd. 10 jaren geleden waren 2 stents geplaatst maar één was nu aan het vernauwen gekoppeld met andere toebel aders. Behalve één tablet, zijn mijn pillen in de loop de jaren allemaal verva[lees meer...]ngen door andere merken of andere medicijnen. Ik moet nu Brilique gedurende één jaar slikken als extra bloedverdunner (10 jaren geleden was dat Plavix) Ik heb het gevoel, al vanaf mijn verblijf in het ziekenhuis, dat ik een loopneus heb want ik moet vele keren mijn neus snuiten per dag wat ik heb eerder nooit meegemaakt behalve wanneer ik verkouden ben (meestal één keer per jaar) Mijn ademhaling is ook achteruit gegaan waardoor ik soms nauwelijks de trap(pen) op kan zonder een hyperventilatie aanval. Helaas had ik een knie blessure opgelopen tijden mijn verplichte revalidatie waardoor mijn huisarts had eerst Diclofenac en later Naproxen voorgeschreven. Deze in combinatie met mijn 'cocktail' veroorzaakte explosief ontlasting meerdere malen per dag plus dagelijks hyperventilatie aanvallen en ik ben na aanraden van een extra gesprek met een cardioloog gestaakt met medicijn voor mijn knie. Wij hebben afgesproken hem met tijd en rust en een beetje fysio uit zichzelf te laten helen. Maar de loopneus en kortademigheid bijven en, volgens de cardioloog, kan veroorzaakt door de Brilique. De cardioloog vertelde dat hij momenteel niet wil 'sleutelen' aan mijn pillen cocktail want het is te kort na mijn operatie (12 april) Ik begrijp natuurlijk dat ik de Brilique gedurende 12 maanden moet slikken en kan alleen hopen dat mijn symptomen nemen volgend jaar af nadat ik stop met deze medicijn. Het was natuurlijk slecht geluk dat de revalidatie centrum haar werk uitvoerde NIET per patient maar per groep anders had ik de extra problem van mijn knie niet gehad en was inmiddels veel verder met revalideren!
01-08-2018

10-07-2018

Hartinfarct

ik kreeg een pakket aan medicijnen, waaronder brilique. in combinatie met Atorvastatine en Metoprolol enige tot matige spierpijn. na overleg met apotheker en specialist andere medicijnen. deze combinatie veroorzaakt jicht!!
03-07-2018

Angina pectoris

Gebruik nu ruim een half jaar dit middel Brilique nadat een stent in het hart werd gezet . maar wil je zo weinig mogelijke bijwerkingen ondergaan dan is het beter dit middel niet te combineren met een dagelijkse alcohol consumptie (meer dan één glas). Het versterkt de bloed verdunnende werking en kan het bloed nog minder snel stollen bij een wondje dan u verwacht . Heb nu[lees meer...] een paar dagen bloed bij de ontlasting en wil ik een paar dagen de dosering gaan halveren . De bijwerkingen/ klachten kunt u terugdringen door dit en andere hulpmiddelen , minimaal een half uur voor het eten al in te nemen , om zo de vermenging met vers voedsel te voorkomen welke anders deels onverteerd/onbewerkt het lager gelegen spijsverterings-stelsel in zal zakken. Ik doe mijn methode al geruime tijd en sindsdien ben ik van die vervelende buik klachten af . U zult zelf ook gaan merken dat het helpt .
Pagina 1 van 6

Thyrax Duotab (842) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (488) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (464) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Amoxicilline / Clavulaanzuur (376) - Antibiotica - penicillines breedspectrum

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!