Ervaringen met Brilique

ticagrelor

gemakkelijk blauwe plekken krijgen kleine bloedingen op de huid neusbloedingen

Hartinfarct (50 meningen)
Hartklachten (5 meningen)

Groot onderzoek naar connectie tussen corona en trombose

De Telegraaf - 03 mei 2020 in BINNENLAND (15-07-2020)

10-12-2016 | Vrouw | 48
Angina pectoris
Ik slik dit medicijn in combinatie met andere (ascal, atorvastatine, bloeddrukverlager) na een katheterisatie en al lang ervaren angina pectoris. Eerste 6 weken waren stevig wennen, met name in de eerste 2 a 3 uur na inname werd ik slaperig van de brilique. Maar de gevoelde kloppingen en het - zonder aanleiding - gevoel van gejaagdheid, waar ik al jaren zware belemmeri[lees meer...]ngen van had, werden minder. Na een maand of 2 de medicijnen in overleg met de specialist gefinetuned. In combi met de statine doet dit middel wat het bij mij moet doen, alsof het autonome zenuwstelsel ook eindelijk tot rust komt. Voel me langzaam weer de oude worden. Ik ervaar hierbij dus een bijzondere positieve (bijwerking). Ik ben er blij mee!! Soms blauwe plekken, gaandeweg dosis en combi met andere medicijnen een beetje verlaagd. Wel kan finetuning aan de orde zijn, want de cocktail is pittig en ieder mens is anders. Overleg met je arts, zou ik zeggen. Middel is inmiddels ook in 60 mg beschikbaar. Gaan binnenkort proberen of dat niet al toereikend is. Website van de fabrikant bezocht i.v.m. werking en bijwerking, website is pro forma en ronduit onder de maat! Mag wel wat meer en betere informatie op.

03-07-2018 | Man | 59
Angina pectoris
Gebruik nu ruim een half jaar dit middel Brilique nadat een stent in het hart werd gezet . maar wil je zo weinig mogelijke bijwerkingen ondergaan dan is het beter dit middel niet te combineren met een dagelijkse alcohol consumptie (meer dan één glas). Het versterkt de bloed verdunnende werking en kan het bloed nog minder snel stollen bij een wondje dan u verwacht . Heb nu[lees meer...] een paar dagen bloed bij de ontlasting en wil ik een paar dagen de dosering gaan halveren . De bijwerkingen/ klachten kunt u terugdringen door dit en andere hulpmiddelen , minimaal een half uur voor het eten al in te nemen , om zo de vermenging met vers voedsel te voorkomen welke anders deels onverteerd/onbewerkt het lager gelegen spijsverterings-stelsel in zal zakken. Ik doe mijn methode al geruime tijd en sindsdien ben ik van die vervelende buik klachten af . U zult zelf ook gaan merken dat het helpt .

24-02-2020 | Man | 64
Angina pectoris
Vrijwel direct na het begin van de start werd ik benauwd op de borst. Ik kreeg moeite bij inspanning, traplopen en kon niet meer hardlopen. Na 10 maanden gestart met Efient en de problemen waren na een paar dagen voorbij. Eerder Clopidigrel gebruik met ernstige bijwerking.

22-08-2016 | Man | 64
Angina pectoris
Ik heb in 2003 een hartinfarct gehad en zijn er 4 bypasses aangebracht. Onlangs is er, na angina pectoris, een stent geplaatst. Ter voorkoming van 'stenttrombose' moest ik 1 jaar Clopidogrel slikken. Kreeg enorme last van netelroos+ jeuk, kortademigheid en hoofdpijn. Na overleg met cardioloog overgegaan op Brilique (ticagrelor). De netelroos verdween snel, maar de andere b[lees meer...]ijwerkingen bleven en ik voelde mij ook nog geestelijk niet lekker. Ik kom tot niets. Werd mij verteld dat andere medicijnen dezelfde bijwerkingen hebben en dat ik het maar moet accepteren omdat niet slikken ernstiger gevolgen (dichtslibben stent) heeft. Ik zie er erg tegen op om dit middel nog 1 jaar te slikken. Is er iemand die wel een medicijn gebruikt tegen stent-tombose dat minder bijwerkingen heeft?

10-10-2016 | Man | 65
Angina pectoris
Ben 65, man. Had in mijn leven voor de 'stent' prima conditie. Wel veel stress... Naast acetylsalicylzuurtabletten (levenslang) ook simvastatine, metoprololsuccinaat, maagbeschermer omeprazol (een must!) en dus ook de brilique. Ik heb last van geheugenstoornissen, concentratieverlies bij vlagen, kom bij lichamelijke inactiviteit in een soort roestoestand en moet mij dan d[lees meer...]wingen tot activiteit. Vrij donkere urine, maar toch ook weer niet iedere keer, net geen colakleur. Af en toe diarree. 's nachts af en toe plotselinge kramp in been/kuit. Maar voor de rest gaat het prima met mij...

19-09-2018 | Vrouw | 68
Angina pectoris
Na aanleiding van een hartinfarct gevolgd door een stent plaatsten en daarna een 5 x bijpas operatie, is mijn eerder voorgeschreven 'hart' cocktail aan medicijn opnieuw bekeken en veranderd. 10 jaren geleden waren 2 stents geplaatst maar één was nu aan het vernauwen gekoppeld met andere toebel aders. Behalve één tablet, zijn mijn pillen in de loop de jaren allemaal verva[lees meer...]ngen door andere merken of andere medicijnen. Ik moet nu Brilique gedurende één jaar slikken als extra bloedverdunner (10 jaren geleden was dat Plavix) Ik heb het gevoel, al vanaf mijn verblijf in het ziekenhuis, dat ik een loopneus heb want ik moet vele keren mijn neus snuiten per dag wat ik heb eerder nooit meegemaakt behalve wanneer ik verkouden ben (meestal één keer per jaar) Mijn ademhaling is ook achteruit gegaan waardoor ik soms nauwelijks de trap(pen) op kan zonder een hyperventilatie aanval. Helaas had ik een knie blessure opgelopen tijden mijn verplichte revalidatie waardoor mijn huisarts had eerst Diclofenac en later Naproxen voorgeschreven. Deze in combinatie met mijn 'cocktail' veroorzaakte explosief ontlasting meerdere malen per dag plus dagelijks hyperventilatie aanvallen en ik ben na aanraden van een extra gesprek met een cardioloog gestaakt met medicijn voor mijn knie. Wij hebben afgesproken hem met tijd en rust en een beetje fysio uit zichzelf te laten helen. Maar de loopneus en kortademigheid bijven en, volgens de cardioloog, kan veroorzaakt door de Brilique. De cardioloog vertelde dat hij momenteel niet wil 'sleutelen' aan mijn pillen cocktail want het is te kort na mijn operatie (12 april) Ik begrijp natuurlijk dat ik de Brilique gedurende 12 maanden moet slikken en kan alleen hopen dat mijn symptomen nemen volgend jaar af nadat ik stop met deze medicijn. Het was natuurlijk slecht geluk dat de revalidatie centrum haar werk uitvoerde NIET per patient maar per groep anders had ik de extra problem van mijn knie niet gehad en was inmiddels veel verder met revalideren!

10-07-2022 | Vrouw | 69
Angina pectoris
Na gedotterd te zijn verschillend medicijnen geslikt. Drie dagen geleden gestopt met Brilique en voel me al stukken beter en slaap weer. Wat een troep. Ik heb eerste 2 maanden clopichrogel geslikt maar kreeg daar een heftige allergische reactie van op mijn benen. Na twee maanden is de uitslag nog zichtbaar. Toen aan de Brilique, ik was daar heel vaak kortademig van en[lees meer...] pijn op de borst. Nu in het geheel 3 maanden tabletten gehad en mocht gelukkig stoppen. Het gaat nu goed en ik hoop dat het zo blijft.

12-02-2024 | Man | 73
Angina pectoris

kleine bloedingen op de huid gemakkelijk blauwe plekken krijgen neusbloedingen

Na het plaatsen van stents wegens een hartaanval kreeg ik o.a. Brilique voorgeschreven in een dosis van 2x 90 mg per dag gedurende 1 jaar. Daarna werd de dosis verlaagd naar 2x 60 mg per jaar gedurende 4 jaar. Vervolgens besloot de cardioloog met Brilique te stoppen vanwege eventuele lange termijn effecten. In de periode dat ik Brilique gebruikte, sportte ik zonder enig p[lees meer...]robleem 2x per week redelijk intensief. Na het stoppen met Brilique kreeg ik echter tijdens of vlak na het sporten meerdere malen een hartkramp. Daarom de cardioloog gevraagd om opnieuw Brilique bij gelegenheid te mogen gebruiken. Sindsdien geen hartkrampen meer gehad. Het lijkt erop dat Brilique (bij mij in ieder geval) de zuurstofuitwisseling in de fijne haarvaten (hart en longen) verbetert. Volgens de cardioloog en de huisarts is dit geen bekende werking van Brillique.

04-10-2016 | Man | 75
Angina pectoris
Op één augustus een hartinfarct gehad. Daarna volop aan de mediciijnen waaronder Brilique in combinatie met ascal. Eerst alleen maar kortademig, daarna ook blauwe plekken en nu ook spontane bloedingen een in de schouder en een aan het onderbeen. En dat is dus alleen maar het zichtbare. De huisarts probeert het er op te schuiven dat ik mij gestoten moet hebben. Echter als [lees meer...]ik mijn bed uit kom en mijn sokken aan trek heb ik daar de tijd nog niet voor gehad en ook mijn schouder heb ik niet gestoten. Griezelig spul.