dabigatran etexilaat

Atriumfibrilleren (19 meningen)
Bloedverdunnen (2 meningen)
Longembolie (2 meningen)

Slokdarmklachten bij gebruik van dabigatran etexilaat (Pradaxa)

Dabigatran etexilaat is een antistollingsmiddel uit de groep ‘direct werkende orale anticoagulantia’ (DOAC’s). Dit medicijn zorgt ervoor dat bloed minder makkelijk samenklontert, waardoor er minder kans is op ongewenste bloedstolsels. Het wordt gebruikt bij stolsels in het bloed (trombose en embolie), om trombose of een beroerte na een knie- of heupoperatie te voorkomen, of bij bepaalde hartritmestoornissen. Bij de meeste meldingen van slokdarmklachten herstelde de patiënt na het stoppen van de behandeling

Deze klachten worden mogelijk veroorzaakt door de hulpstof wijnsteenzuur. Om slokdarmontsteking te voorkomen, dien je dabigatran met veel water in te nemen en vervolgens gedurende 30 minuten rechtop te blijven staan of zitten.

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-01-2020)

Groot onderzoek naar connectie tussen corona en trombose

De Telegraaf - 03 mei 2020 in BINNENLAND (15-07-2020)

12-07-2019 | Man | 64
Bloedstolsels
Wat een ellende, ondanks lage dosering erg veel bijwerkingen, haast niet mee te leven, afrader

23-12-2018 | Man | 80
dabigatran etexilaat (110mg)
Trombose
Ben nu van de acenocoumarol af en het regelmatig zelf prikken voor de trombose dienst. Nadeel van de pradaxa is dat ik bij bukken licht duizelig wordt. In het begin ook vermoeid-heids verschijnselen. Bij stoten van armen de bekende 'bloedvlekken', maar dat had ik ook bij de acenocoemarol.

12-04-2018 | Man | 73
Trombose
Geen gezeur meer met prikken bevalt goed.

17-02-2018 | Man | 53
Trombose
Bijwerken. Een branderig gevoel in slokdarm

22-05-2017 | Vrouw | 52
Trombose
Overgestapt van acenacoumarol naar pradaxa om niet meer afhankelijk te zijn van de trombosedienst. Dat is heel fijn, ook geen beinvloeding meer van INR door hetgene wat je eet. Geen periodes van onwel voelen meer omdat de INR te laag is, wat een groot onzeker gevoel opleverde. Helaas wel wat last van kleine spiertrillingen in onderooglid en kuit, soms ook bovenbeen.

11-01-2017 | Vrouw | 29
Trombose
Erfelijke stollingsafwijking meerdere malen oppervlakkige trombose gehad maar ook een keer ernstige diepe veneuze trombose.. vanaf mei 2016 aan de pradaxa 2 keer daags 150mg in het begin even last gehad van maagzuur en lichte vermoeidheid.. ik voel me echt weer de oude hoef niet wekelijks mijn bloed te laten controleren echt heerlijk

27-10-2016 | Man | 50
Trombose
I.v.m. diep veneuze trombose levenslang op anti-stolling. Nu Pradaxa. Vrijwel direct na overstappen van acenocoumarol op pradaxa, bijwerking: slapeloosheid. hele nachten alleen korte slaap en geen diepe slaap meer steeds wakker. Hierdoor overdag extreem vermoeid. Concentratie-problemen/ vergeetachtigheid. Bijwerking: vrijwel direct na overstappen: extreme haaruitval [lees meer...] gehele hoofd. Groei fase verstoord. i.v.m. de bijwerkingen was dit niet meer te doen in het arbeidsproces, nu gestopt met pradaxa.

26-04-2015 | Vrouw | 73
dabigatran etexilaat (110mg)
Trombose
Ik ben de laatste erg vermoeid, volgens de bijsluiter is dat bekend.

Thyrax Duotab (851) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (547) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (500) - Antibiotica - penicillines breedspectrum