categorie

Bloeddruk - ACE-remmers

Wat is bloeddruk?

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Bloeddruk - ACE-remmers

18-11-2022 | Vrouw | 65
enalapril(aat)
Overdag veel last van droge mond en keel, ‘s nachts diverse keren wakker door hardnekkige kriebelhoest. Internist was ook niet tevreden over het te weinig dalen van de bloeddruk.

11-10-2022 | Vrouw | 76
enalapril(aat)
Ik krijg veel last van bijwerkingen dus ik stop met dit medicijn .Ben ook heel vermoeid

11-10-2022 | Man | 72
perindopril
Na ongeveer 15 jaar gebruik te hebben gemaakt van Perindopril, kreeg ik een paar jaar geleden diverse bijwerkingen zoals; Oorsuizen, Kortademigheid, Vermoeidheid, Duizeligheid, Tintelingen, Stoornis gezichtsvermogen. De huisarts deed daar nogal laconiek over met de opmerking; 'elk medicijn heeft bijwerkingen'. Ben er niet blij mee en ook niet gerust op.

06-10-2022 | Vrouw | 66
na 4 dagen op eerste hulp beland met hartkloppingen en benauwdheid

26-09-2022 | Man | 57
perindopril
Nadat ik ben opgenomen voor acute endocarditis bleek dat buiten die aandoening ik ook een niet goed sluitende hartklep heb. Schijnbaar niet heel licht maar een flinke lekkage) Deze “schade” is niet door de endocarditis ontstaan volgens cardiologen. Het is dus aangeboren (meest aannemelijk) of later ontstaan. Omdat ik altijd gezond ben geweest en ook na de genezing va[lees meer...]n de endocarditis geen klachten heb (niet kortademig of moe etc) en de.hartkamer(s ?) niet noemenswaardig vergroot zijn twijfelt men of ze wel gaan opereren aan de hartklep. Van de ene kant flinke slijtage, van de andere kant geen klachten en ook geen verdere hartschade zichtbaar. Nu krijg ik dus Per8ndopril om bloeddruk wat te verlagen al was die niet heel erg hoog (140). Een lagere bloeddruk is natuurlijk op zichzelf al beter maar men wil nu na half jaar kijken of door lagere bloeddruk de klep wellicht minder lekt. Even afwachten dus, ben pas maand met medicijn bezig. Geen enkele bijwerking. Wat ik wel merk (nooit anders geweest dus ik dacht dat het normaal was) is dat mijn hart veel rustiger klopt. Voorheen was op mijn linkse zij slapen niet altijd fijn omdat hart dan voelbaar klopte, me zelfs een beetje liet “schudden” soms Ook had ik weelens een kleien onregelmatigheid in hartslag (niet vaak) en deze heb ik sinds medicijn ook niet meer gehad. Vooralsnog positieve verandering en geen bijwerking. Tevreden dus.

23-09-2022 | Vrouw | 61
lisinopril
Sinds 4 weken 30 mg, daarvoor al langere tijd 20 mg. Het verlaagd mijn bloeddruk nauwelijks, maar heb nu enorm veel hartoverslagen. Zo ongeveer de hele dag door. Ook een onrustig gevoel in mijn lijf. Heb zojuist de huisarts laten weten ermee te gaan stoppen en hoop weer snel van dat gevoel af te zijn. Ik ga vol inzetten op leefstijl waar ik mijn diabetes compleet onder con[lees meer...]trole mee heb. Daarvoor heb ik geen medicatie meer.

11-09-2022 | Vrouw | 75
Hartinfarct

08-09-2022 | Vrouw | 63
Atherosclerose
Mijn vaten en kleppen in de benen zijn al 31 jr stuk door FR.Wegener tegenwoordig GPA genaamd. De laatste jaren wilden mijn benen geheel niet meer, gevoel van meeslepen zwaar en moe in de benen wat verder ook moe maakte. Daarnaast veel vocht in de onderbenen. Recent door een van mijn artsen in AMC dit middel voorgeschreven gekregen. Zo blij mee wat een letterlijke voor[lees meer...]uitgang! Begonnen met 5 mg want als nierpatiënt is de arts voorzichtig, zij wil graag naar 10mg opschroeven. Of dat nodig zal zijn nu het al vele malen beter gaat valt over na te denken. Geen bijwerkingen! alleen maar top!

06-09-2022 | Vrouw | 83
perindopril
Na bijna 10 jaar Perindopril 4 mg tot volle tevredenheid en zonder bijwerkingen gebruikt te hebben van het ene moment op het andere een zeer dikke tong.

Coversyl

03-09-2022 | Vrouw | 62
perindopril
3 uur na inname al vele bijwerkingen wat eindigden in een anafylactische reactie. Mag nu geen ace remmers meer gebruiken.

Ramipril

02-09-2022 | Vrouw | 46
ramipril
Eerste pil (1,25 mg) euforisch! en enorme bloeddrukdaling. Dag 2 duizelig en weer 'normale', hoge bloeddruk en dit bleef zo (alleen de duizeligheid verdween na enkele dagen). Toen verhoging naar 2,5 mg. Bloeddruk daalde niet. Bijwerkingen kwamen, maar nog te doen. Omdat bloeddruk niet daalde weer opgehoogd naar 5 mg. Bloeddruk steeg vervolgens! en bijwerkingen namen ook to[lees meer...]e (waaronder een opgezette keel/strottenhoofd) waardoor ik direct moest stoppen. Bijwerkingen: opgezet strottenhoofd, benauwd, hartkloppingen, heel erg moe, veel meer opvliegers dan normaal, veel zweten, oedeem in benen, pijn in benen, misselijk 's nachts, en niet meer kunnen inslapen, smaakverandering, hoofdpijn 's ochtends, en hele dag opgejaagd gevoel en depressief, huiduitslag (rode puntjes overal op onderbenen). Nadat ik gestopt was waren na 2 maanden gelukkig bijna alle bijwerkingen weer verdwenen. Vorige week weer Ramipril (Viatris) geprobeerd. Weer gestart met 1,25 mg en weer opgehoogd naar 2,5 mg. Zelfde verhaal alleen nu ook huiduitslag erbij (allemaal rode puntjes op onderbenen), weer moeten stoppen. Dit medicijn werkt helaas niet voor mij en zorgt voor nog hogere bloeddruk en zeer vervelende én ernstige bijwerkingen.

31-08-2022 | Man | 54
lisinopril
zeer effectief bij migraine. bijwerkingen blijven uit en heb er veel baat bij eerste dagen beetje misselijk maar is vanzelf overgegaan

29-08-2022 | Vrouw | 66
enalapril(aat)
Bloeddruk schommelt erg. Maar liever dat dan de bijwerkingen van dit medicijn. Het spreekwoord zegt: het middel is erger dan de kwaal."

16-08-2022 | Vrouw | 68
enalapril(aat)
Hoestbuien, hevig en lang en om het uur. Droge prikkelhoest, geen enkel middeltje van het Kruidvat hielp.

09-08-2022 | Man | 57
Gebruik icm Amlodipine Aurobindo

29-07-2022 | Vrouw | 58
lisinopril
Van de week heb ik lisinopril voorgeschreven gekregen voor de hoge bloeddruk. Na het innemen van de 1e pil eind van de middag, kreeg ik na 2 uur zo´n beetje alle bijwerkingen die er te vinden zijn: verschrikkelijke hoofdpijn, mijn tinitus werd ondraaglijk, koude voeten en handen, diarree maar vooral hartkloppingen en paniekaanvallen. Mijn hart bleef maar jagen. ´S nachts [lees meer...]kon ik niet slapen en in de ochtend voelde ik me erg grieperig. Ik was verward en voelde me raar; afwisselend depressief en woedend en huilerig. Volgens mijn huisarts had ik klachten die niet bij de bijwerkingen hoorde maar ik kreeg wel een ander medicijn. Na 18 uur trokken de lichamelijke klachten weg. Na 24 uur voelde ik me weer helemaal normaal en prima. De bloeddruk was wel spectaculair gezakt maar zo slecht als ik me gevoeld heb was het dit niet waard. Ik begrijp dat ik de uitzondering ben die erg slecht tegen dit medicijn kan maar ik wil dit toch meegeven voor die mensen die eventueel ook zo slecht reageren. Huisartsen kennen ook niet alle bijwerkingen uit hun hoofd en kunnen dan reageren alsof je bijwerkingen verzint. Maar met goed zoeken staan al mijn bijwerkingen beschreven.

Coversyl

27-07-2022 | Man | 65
perindopril
IN portugal kost cover syl 5 mg 3,25 per 30 stuks( europa). Met sport en gewijzigd voedingsplan gewichtstoe name bestreden bloddruk van 160 naar 130 en gewicht 10 kg omlaag overweeg dus om te stoppen nu na 3 maanden

Ramipril

10-07-2022 | Man | 57
ramipril
Bloeddruk daalde niet voldoende met Verapamil. Gestart met Ramipril 2,5 mg, dat de bloeddruk niet voldoende deed dalen. Met een verhoging naar 5 mg ontstonden bijwerkingen

19-06-2022 | Man | 75
enalapril(aat)
Gemiddelde waarde van bloeddruk was 150/85 Gestopt met Chloortalidon 20mg ivm kalium tekort. Gestart met Enalapril 5mg. Effect op bloeddruk na 6 weken nagenoeg nihil. Zelf besloten om te stoppen met Enalapril en terug naar Chloortalidon met af en toe een kaliumtablet. Bevalt prima.

29-05-2022 | Vrouw | 62
lisinopril
Hielp prima om mijn bloeddruk te verlagen, maar helaas ging ik er steeds meer van hoesten, soms bijna tot overgeven toe. Nu begonnen met losartan/kalium.

26-03-2022 | Man | 52
lisinopril
Troep is het 3wk geprobeerd maar bijwerkingen steeds erger. Vallen onzeker zombie gevoel hartkloppingen pijn polsen enkels benauwd beklemmend gevoel enz enz Net zo slecht als de andere bloedruk verlagers verminderen ernstig de kwaliteit van leven.

22-03-2022 | Vrouw | 49
perindopril
Ik gaf de bijwerkingen de schuld aan andere dingen die ik heb totdat ik hier las, wat ik dus ook allemaal ervaar. Vandaag moest ik naar de cardioloog en stop nu met perindopril en ga over op candesartan 8 mg. Hopelijk heeft dat verschil.

09-03-2022 | Vrouw | 48
lisinopril
Sinds maandag is dit middel mij voorgeschreven en meteen na inname kreeg ik veel last bijwerkingen. Vreselijke hoofdpijn, normaal heb ik hoofdpijnen maar dit is echt vreselijk met stekende stralen. Duizelig met opstaan, zwaarmoedig lijk tegen berg aan te lopen, krampen in mijn benen vooral linkerbeen, knellingen en benauwde gevoel soort stroming door mijn aderen, hartklop[lees meer...]pingen/kramp er gaat allerlei klachten door me heen. Enigste positieve verschil is de druk in mijn hoofd is verminderd bloeddruk ook iets omlaag gegaan. Verder véél klachten, het is nog begin en moet er doorheen de eerste dagen, bij te lang aanhouden opnieuw naar de dokter.

07-02-2022 | Man | 64
perindopril
Niet aflatende Kriebelhoest, gaat de héle dag en ook s'nachts door.

01-02-2022 | Man | 57
perindopril
Hoesten en hoesten heel de dag door.Al drie vier maanden lang .Hopelijk na het stoppen vandaag met de inname medicijn geraak ik er snel vanaf. Straks overleef ik dit niet.Ondertussen totaal uitgeput.Slaapgebrek wegens hoestbuien in de nacht. Kan mij iemand vertellen uit eigen ervaring hoelang het hoesten nog zal aanhouden na stoppen inname van dit medicijn? Bedankt. Dir[lees meer...]k

13-01-2022 | Vrouw | 57
enalapril(aat)
1 tablet gaat prima, 2 tabletten zorgen voor erge hoofdpijn en misselijkheid.

11-01-2022 | Man | 80
perindopril
Goed bloeddrukverlagend, oorsuizingen (altijd) bederven de goede werkzaamheid.

31-12-2021 | Man | 89
perindopril
Eerder met lisoprinil duizeligheidklachten, daarom gestopt, nu op aandringen arts na 2 jaar perindopril, nu geen duizeligheid maar soort dysentry met zere darm. Zonder medicatie bloeddruk tussen 150-175 mm/hg

21-12-2021 | Man | 48
lisinopril
Via een keuring voor mijn werk kwam ik erachter dat ik een te hoge bloeddruk had. Vervolgens Lisinopril voorgeschreven gekregen. Mijn bloedruk sindsdien keurig, maar wat voor mij op dit moment veel fijner is, is dat ik van mijn jarenlange hoofdpijn af ben. Mee leren leven was het antwoord van mijn huisarts wanneer ik bij hem kwam met de klacht dat ik bijna twee dagen [lees meer...]per week niet kon functioneren. Ik zou willen dat ik dit medicijn 20 jaar eerder had gekregen, had me veel levensvreugde gegeven. De bijwerking is af en toe kriebelhoest wanneer ik in bed ga liggen.

05-12-2021 | Man | 68
lisinopril
Hoesten en dat vooral ook in de nacht

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5819)
Anticonceptie - overig (4280)
Cholesterol (3119)
Depressie - antidepressiva overig (2951)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2697)
Pijn - morfine-achtigen (2425)
ADHD - psychostimulantia (2396)
Verslavingsziekten (2186)
Pijn (2169)
Bloeddruk - betablokkers (1830)
Maagzuur - protonpompremmers (1698)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1627)
Anticonceptie - eenfase (1510)
Angststoornissen (1440)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1437)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1349)
Depressie - antidepressiva TCA (1169)
Antibiotica - urineweginfectie (1149)