Enalapril

Rasilez (36 meningen)
Ramipril (36 meningen)

27-11-2012

Hypertensie

Volgens de praktijkondersteuner was mijn bloeddruk veel te hoog (onderdruk 91 :p) en werd ik meteen op de enalapril gezet wegens de problemen die hypertensie kan geven in combinatie met diabetes. Ik moest het tabletje elke ochtend na het ontbijt nemen. Nou lees ik bewust de bijwerkingen niet als ik een nieuw medicijn krijg! Maar ik werd na een paar dagen licht misselijk el[lees meer...]ke dag. Het ergste was de aanhoudende kriebelhoest die ik vooral 's nachts had. Toen ik er ook nog simvastatine bij kreeg ('savonds voor het slapen gaan innemen) werd de misselijkheid steeds erger en duurde de hele dag. Heb de dokter gebeld en ben meteen van beide medicijnen afgehaald en ben nu voor de bloeddruk op losartankalium gezet.
17-05-2013

Hypertensie

constant duizelig. kriebelhoest vooral in de nacht. mijn stembanden zijn schor. Gebruik een halve tablet per dag.
24-06-2018

Enalapril (enalapril(aat))

heb dit een week of 8 geslikt maar moest steeds erger hoesten. Overdag niet zo een probleem, maar ik werd er 's nachts meerdere keren wakker door, hoesten, ook slijm. Gestopt. Ander middel voorgeschreven gekregen: Losartan 50 mg. Gebruik het nu een dag of 5 dus kan er nog niets van zeggen.
03-10-2012

24-03-2016

Enalapril (enalapril(aat))

Mijn nieren deden ontzettend veel pijn, kon ze uittekenen, vreselijk. Volgens de bijwerkingenregistratie komt dit vaak voor, mijn huisarts had dit nog niet eerder meegemaakt. Verder gierende hoofdpijn, hitte-aanvallen en een wakkerhoudende kriebelhoest in de nacht en 6 tot 8 keer per nacht naar de toilet. Bloeddruk daalt te weinig van 180/110 naar 165/108. In samenspraak m[lees meer...]et huisarts overgestapt naar andere medicatie.
11-08-2012

Hypertensie

Ik had te hoge bloeddruk en had daardoor de neiging om bij inspanningen vroegtijdig te stoppen. Nu kan ik weer doorgaan.
22-04-2012

Enalapril (enalapril(aat))

Gebruik dit middel vanaf 16 april; met de dag worden er meer bijwerkingen voelbaar zichtbaar. zoals onrust, slapeloosheid, benauwt gevoel, jeuk, rood gezicht, opgeblazen gevoel, wazig zien.
09-01-2012

22-06-2016

Enalapril (enalapril(aat))

redelijk tevreden; slik het al jaren, eerst 10 mg. de laatste maand 20 mg. per dag. Een behoorlijk nadeel vind ik, dat ik het erg warm heb; zowel overdag als s'nachts. bloeddruk schommelt altijd rond 140/95.
21-09-2012

Enalapril (enalapril(aat))

kreeg enorme buikkrampen na twee dagen, gebruik dit in combinatie met 1 dd 50 mg hydrochloorthiazide
15-06-2016

Enalapril (enalapril(aat))

Heb dit vreselijke middel 2 dagen gebruikt. Van een energieke gezonde vrouw van 55 met een hoge bloeddruk, veranderd in een ziek vogeltje op de bank. Vraag mijn ernstig af op wie dit middel getest is. Ik ben nooit ziek en na dit medicijn (2 dagen) kende ik mezelf niet meer terug. Ben heel blij dat ik mondig genoeg ben om zelf te beslissen om direct te stoppen. Maak me heel[lees meer...] erg zorgen om mensen die om wat voor reden dan ook, zelf niet meer kunnen beslissen.
16-04-2016

Enalapril (enalapril(aat))

Ik heb goede ervaringen hiermee, goed in te nemen en geen bijwerkingen.
12-09-2012

12-09-2012

bevalt goed.
26-11-2018

Hartfalen

Heb de 20 mg dosis aangepast naar 10 mg en de bloeddruk weer goed 109 mmHg Systolisch, 80 mmHg Diastolisch
19-07-2016

Enalapril (enalapril(aat))

Nog aan het uitzoeken of enal nadelige effecten heeft , lijkt tot nu toe niet.?! Bloeddruk was in voorliggend jaar met enal en hct (hydrochloor) geweldig naar beneden gegaan, alleen kreeg ik 2015 gigantische hoofdpijnen. Migraine vlgs dokter, nam dit dus aan, echter viel het kwartje bij mij veel later om aan de medicijnen te denken. Na veel leeswerk, onderzoek en experime[lees meer...]nteren, kwam ik erachter dat statines, welke ik slikte dit veroorzaakte (misschien in combinatie met hct). Staat in bijsluiter: niet gebruiken met cholesterol blokkers, dokter zei in bijsluiter staat alles om als fabrikant zich in te dekken en wimpelde het eigenlijk af. Bloeddruk liep op bij hoofdpijn, of kreeg ik hoofdpijn door hoge bloeddruk? In ieder geval statines is gif, er genoeg over gelezen en leverde de (echte knetterende )hoofdpijnen op. Dokter had na een maand pravastine gegeven ipv simvastine, maar weer hetzelfde euvel. Ik ben gestopt met statines te slikken, wat echt een gif lijkt te zijn. Hydrochloorthiazide sinds een paar dagen mee gestopt, daar ik nog een dubieus bijwerking zou kunnen hebben, dus checken door stoppen. Mijn bloeddruk is ook weer gestegen, krijg niet meer de waarde van 128, maar nu 138, dus dat is prima. Ik ben ook weer gaan meten in de tijd met hoofdpijn, dus zonder hoofdpijn en bleek bloeddruk ook hoger te zijn. Slik nu nog wel enal, maar ben ook vitamine C icm Lysine (aminozuur)gaan slikken, volgens Linus Pauling zou dit plaque moeten oplossen in je bloedvaten. Nu nog een cardioloog (huisarts?) vinden, die de stelling/onderzoek ondersteunt. Daar er wordt gesproken over hoge dosissen, maar dit wel kan worden vastgesteld binnen korte tijd, hoeveel. Weet nu wel dat mijn bloeddruk rond de 138 zweeft, ondanks stoppen met hct , echter nog wel enal. Paulings onderzoek lijkt te zijn weggewimpeld in het kader van de gif (medicijnen), de makkelijke chemie concerns, die met veel winsten draaien. Viatamice c en lysiden zijn aanzienlijk goedkoper met geen bijwerkingen. Dan heb ik ook geen problemen meer met hoog cholesterol gehalte (genetische afwijking), daar er voor wordt gezorgd dat zich dit niet kan afzetten op de bloedvaten. Dan moet de bloeddruk ook naar beneden gaan!! Zeker weten dat ik dit er door ga persen, dokters zitten te veel vast gebakend op de chemie medicijnen en in mijn geval zelfs probleem niet zag. Hoofdpijnen door statines !!

Amoxicilline (484) - Antibiotica - penicillines breedspectrum