Hartfalen (3 meningen)

Ramipril (38 meningen)
Rasilez (37 meningen)

01-12-2012 | Man | 50
Hypertensie
Ik ging bij de Internist langs vanwege een kleine operatieve ingreep, dat ik tehoge bloedruk had wist ik wel; bij het ECG bleek dat mijn hartspier vergroot was, voelde mij al tijden moe. Heb 2o jaar intensief gesport. Traplopen en dingen sjouwen ging moeizaam. Na uiteindelijk gabruik van enalapril kan ik 'alles" weer aan. Neem het middel rond 16.00 uur in, wordt na inmane [lees meer...]altijd een uutje moe hierna voel ik mij prima. Het aanhouden van een erextie is wel verminderd maar door gebruik van een aminzuur is dit verholpen.

27-11-2012 | Vrouw | 50
Hypertensie
Volgens de praktijkondersteuner was mijn bloeddruk veel te hoog (onderdruk 91 :p) en werd ik meteen op de enalapril gezet wegens de problemen die hypertensie kan geven in combinatie met diabetes. Ik moest het tabletje elke ochtend na het ontbijt nemen. Nou lees ik bewust de bijwerkingen niet als ik een nieuw medicijn krijg! Maar ik werd na een paar dagen licht misselijk el[lees meer...]ke dag. Het ergste was de aanhoudende kriebelhoest die ik vooral 's nachts had. Toen ik er ook nog simvastatine bij kreeg ('savonds voor het slapen gaan innemen) werd de misselijkheid steeds erger en duurde de hele dag. Heb de dokter gebeld en ben meteen van beide medicijnen afgehaald en ben nu voor de bloeddruk op losartankalium gezet.

17-05-2013 | Vrouw | 51
Hypertensie
constant duizelig. kriebelhoest vooral in de nacht. mijn stembanden zijn schor. Gebruik een halve tablet per dag.

24-06-2018 | Man | 52
enalapril(aat) (10mg)
heb dit een week of 8 geslikt maar moest steeds erger hoesten. Overdag niet zo een probleem, maar ik werd er 's nachts meerdere keren wakker door, hoesten, ook slijm. Gestopt. Ander middel voorgeschreven gekregen: Losartan 50 mg. Gebruik het nu een dag of 5 dus kan er nog niets van zeggen.

03-10-2012 | Vrouw | 52

22-07-2020 | Vrouw | 53
enalapril(aat) (5mg)
Nierinsufficiëntie
Bloeddruk te hoog 160/98. Maanden lang Perindopril gebruikt. 2.5 mg per dag. Helaas kreeg ik daarvan ernstige spierverkramping in de benen, handen en polsen. Overgestapt op Losartankalium. Daarvan zeer beroerd, hele dag op bed. Duizelig, somber, hart snel bonken en oorsuizen. Toen advies specialist Enalaprilmaleaat Teva. Dosering 2.5 miligram p.d. Gebruik dit nu enkele [lees meer...]dagen. Bloeddruk netjes gem. 120/80. Voel geen nare bijwerking als spierpijn. Geen duizeligheid, geen hartkloppingen. Geen moeheid. Geen sombere gevoelens. Af en toe prikkende keel. Verdwijnt snel weer. Ben tot nu toe tevreden.

23-03-2020 | Man | 53
enalapril(aat) (10mg)
De eerste 3 dagen last van misselijkheid, hoofdpijn en sterke vermoeidheid. Daarna ging de misselijkheid en de hoofdpijn over. Maar de sterke vermoeidheid bleef aanwezig. Ik heb enalapril een maand gebruikt. Advies huisarts. Een week stoppen en dan kijken of de vermoeidheid over gaat. Zo ja dan een ander alternatief inzetten.

24-03-2016 | Vrouw | 53
enalapril(aat) (10mg)
Mijn nieren deden ontzettend veel pijn, kon ze uittekenen, vreselijk. Volgens de bijwerkingenregistratie komt dit vaak voor, mijn huisarts had dit nog niet eerder meegemaakt. Verder gierende hoofdpijn, hitte-aanvallen en een wakkerhoudende kriebelhoest in de nacht en 6 tot 8 keer per nacht naar de toilet. Bloeddruk daalt te weinig van 180/110 naar 165/108. In samenspraak m[lees meer...]et huisarts overgestapt naar andere medicatie.

11-08-2012 | Man | 53
Hypertensie
Ik had te hoge bloeddruk en had daardoor de neiging om bij inspanningen vroegtijdig te stoppen. Nu kan ik weer doorgaan.

22-04-2012 | Man | 53
enalapril(aat)
Gebruik dit middel vanaf 16 april; met de dag worden er meer bijwerkingen voelbaar zichtbaar. zoals onrust, slapeloosheid, benauwt gevoel, jeuk, rood gezicht, opgeblazen gevoel, wazig zien.

09-01-2012 | Vrouw | 53

22-06-2016 | Vrouw | 54
enalapril(aat) (20mg)
redelijk tevreden; slik het al jaren, eerst 10 mg. de laatste maand 20 mg. per dag. Een behoorlijk nadeel vind ik, dat ik het erg warm heb; zowel overdag als s'nachts. bloeddruk schommelt altijd rond 140/95.

21-09-2012 | Vrouw | 54
enalapril(aat)
kreeg enorme buikkrampen na twee dagen, gebruik dit in combinatie met 1 dd 50 mg hydrochloorthiazide

15-06-2016 | Vrouw | 55
enalapril(aat) (10mg)
Heb dit vreselijke middel 2 dagen gebruikt. Van een energieke gezonde vrouw van 55 met een hoge bloeddruk, veranderd in een ziek vogeltje op de bank. Vraag mijn ernstig af op wie dit middel getest is. Ik ben nooit ziek en na dit medicijn (2 dagen) kende ik mezelf niet meer terug. Ben heel blij dat ik mondig genoeg ben om zelf te beslissen om direct te stoppen. Maak me heel[lees meer...] erg zorgen om mensen die om wat voor reden dan ook, zelf niet meer kunnen beslissen.

16-04-2016 | Vrouw | 55
enalapril(aat) (20mg)
Ik heb goede ervaringen hiermee, goed in te nemen en geen bijwerkingen.

12-09-2012 | Vrouw | 55
enalapril(aat)

Thyrax Duotab (853) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (549) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (503) - Antibiotica - penicillines breedspectrum