Enalapril

Rasilez (36 meningen)
Ramipril (36 meningen)

02-04-2013

Hypertensie

Mijn zoontje van 28 mei 2009 gebruikt enalapril,al vanaf sept 2010. Het is niet heel veel 2x per dag 3 ml,maar toch het is voor zijn lijfje een hoge dosis.Hij krijgt het in drank vorm. Mijn zoontje is geboren met een trombose in zijn linkerniertje,wat nu nog een schrompelniertje is en daar komt die hoge bloeddruk vandaan! Zijn bloeddruk was vorige week nog 128/95(in nov[lees meer...] was die 165/110) hij mocht vorig jaar stoppen van de nefroloog met de medicatie,en een half jaar weg blijven tja foutje! Onze menig over de medicatie,sem is er veel vermoeider van(of het nou van de hoge bloeddruk is of niet?) en hij is veel drukker,en zijn eetlust is een stuk minder geworden!
22-06-2013

Enalapril (enalapril(aat))

Ik typ dit namens mijn dochter die dit medicijn nu al vanaf 2007 slikt eerst was het captopril en dat is later veranderd in Enelapril,ivm openhart operatie die ze gehad heeft na dat ze een bacterie had opgelopen die in haar bloedbaan is gekomen en zich op haar aorta hartklepje is gaan nestelen en daar een flink gat in had gevreten wonder boven wonder is ons meisje er na de[lees meer...] operatie godzijdank weer boven op gekomen, maar na wat ik bij jullie allemaal lees heeft mijn dochter dus ook last van wazig zien en hoofdpijn soms voor de rest hoor ik haar niet over andere klachten gelukkig wel heb ik gevraagd aan de arts of dit middel kwaad kon en nee dat kon het niet was niet schadelijk.maar waarschijnlijk word de enalapril over een tijdje afgebouwd al willen we eerst zeker weten of dit wel goed is
12-04-2016

08-08-2019

Enalapril (enalapril(aat))

Na propranolol wat matig effect had overgestapt. Op dinsdag de 1e tablet genomen. Woensdag begon het gelijk met maagkrampen, daarna trok de pijn door mijn buik. Op een gegeven moment kon ik bijna niet meer lopen omdat elke stap leek alsof mijn ingewanden op en neer beukten. Later nog steken in zij. En pijn bij mn hart.
21-12-2011

Enalapril (enalapril(aat))

Na begonnen te zijn met dit medicijn kreeg ik hoestbuien. Na verdubbeling naar 10 mg, namen de hoestbuien ook toe. Dit resulteerde uiteindelijk in het inscheuren van 2 borst-rib spieren, met ongelofelijke pijn als gevolg. Onmiddellijk gestopt zodra ik het de arts vertelde van de hoestbuien, en zij mij vertelde dat het hoogstwaarschijnlijk aan dit medicijn lag. Nu hoest ik [lees meer...]bijna niet meer. Dit nooit weer.
29-12-2018

Enalapril (enalapril(aat))

Half jaar geslikt. In het begin veel bijwerkingen gehad: duizeligheid (ook in auto en auto aan de kant moeten zetten), kriebelhoest. Kriebelhoest ging over in zware hoestbuien met soms overgeven. Toen halve dosis gaan slikken. Dat ging beter. Sinds 2 maanden echter weer kriebelhoest en toename van alle bijwerkingen. Direkt gestopt. Eerst nu kijken hoe de bloeddruk blij[lees meer...]ft zonder medicijnen
23-09-2017

Enalapril (enalapril(aat))

Verschrikkelijk medicijn. Gebruik het nog geen maand maar kan bijna de volledige lijst van de bijwerkingen gaan afvinken. Komen steeds meer bij. Heb vandaag besloten te stoppen!
05-10-2018

Hypertensie

Ik slik Enalaprilmaleaat icm Hydrochloorthiazide tegen hoge bloeddruk, sinds 2011. Het werkt erg goed. na wat zoeken naar de juiste dosering zit ik op 10 mg Enalapril + 12,5 mg Hydrochloorthiazide. Dat ik nu meer moet plassen wijt ik aan de hydrochloorthiazide. Dat staat immers ook bekend als plaspil.
22-06-2012

Enalapril (enalapril(aat))

In het begin veel bijwerkingen: - hoest - hartslag van 60 naar 100 - onregelmatige hartslag - hartkloppingen - maagzuur - mijn zicht doet vreemd - na inspanning enorm hijgen Na 1 maand, en inname NA het eten worden de bijwerkingen minder, sommige zijn inmiddels weg. Ben intussen 5 kilo afgevallen door dieet en dat lijkt ook iets te doen met mijn bloeddruk, hopeli[lees meer...]jk kan ik straks stoppen. Wat er nog wel is: - oor piep - af en toe niet scherp kunnen stellen en miniscule vlekjes dansen in mijn ogen - tikkeletje duf en minder energie - nog steeds vreemde reactie na inspanning
19-09-2014

Enalapril (enalapril(aat))

Hoge bloeddruk is bij mij een familie kwaal, een tijd lang zat ik op het "randje" van het toelaatbare en tijdens een spannende tijd leek het de huisarts beter om daar met medicijn iets aan te gaan doen. In de eerste plaats werd de b-blockeer metoprolol voorgeschreven. Dit gaf een paar vervelende bijwerkingen en bovendien mag je daar niet mee duiken. Ik ben toen overgestapt[lees meer...] op enalaprilmaleaat 5 mg 1 maal daags. Op af en toe wat kriebel hoest na, geen problemen. In april 2014 werd de doses verhoogd naar 2 maal daags 5 mg (één s'ochtends en één s'avonds) dit ging ongeveer 4 maanden goed. Daarna kreeg ik een aantal malen s'nachts last van benauwdheid meestal van 1:30 tot 3:30. Bij opstaan verdween de benauwdheid bijna helemaal, ging ik weer liggen kwam het weer terug. Na contact met de huisarts, het probleem nog een kleine week aangezien en de doses s'avonds een paar keer "vergeten" hetgeen resulteerde in een ongestoorde nachtrust. Daarna toch maar over gestapt op Amlodipine waarna benauwdheid s'nachts niet meer is terug gekomen.
24-09-2012

Enalapril (enalapril(aat))

Ik denk dat het door door deze medicijnen komt dat ik er 2x per nacht uit moet om te plassen. En dat vind ik heel vervelend. Iemand een oplossing?
12-09-2012

Hypertensie

Ik heb hele slechte ervaringen met dze pil. Heb tot 2x toe een allergische reactie gehad aan mijn gelaat, 1x mijn keel en 1x een megadikke bovenlip. Volgens de allergoloog komt dit door de Enalapril, en dat staat inderdaad ook in de bijsluiters. Ik ben er goed ziek van, ik slik dit nooit meer, dan maar een iets te hoge bloeddruk. Tip: meet je bloeddruk thuis, heb je geen w[lees meer...]ittejassenefect.
15-07-2012

Enalapril (enalapril(aat))

Hartfalen (decompensatio cordis) Ik heb dit medicijn gekregen via m,n Cardioloog en het heeft mij in combinatie met nog 3 andere medicijnen giga geholpen. Ik gebruik buiten de Enalapril ook Carvedilol,Spironolacton en Furosamide. Heb wel de ervaring dat de medicatie van PCH (pharma chemie haarlem) de minste bijwerkingen bij mij hebben, heb een keer door een fout bij de [lees meer...]apotheeh een ander merk gehad waar ik gelijk veel bijwerkingen van kreeg en toen gelijk weer terug gestapt op PCH. Bij mij is nu door de combinatie van deze medicijnen, de pompcapaciteit(ejectiefractie) van mijn hart van 17% in juli 2011 inmiddels opgelopen naar 53% in maart 2012, waardoor ik weer redelijk normaal kan functioneren.
26-09-2012

Hypertensie

Geen last van bijwerkingen gehad. Valt mee, omdat ik doorgaans erg gevoelig reageer op medicijnen.
26-10-2011

Enalapril (enalapril(aat))

Heb mijn hele leven al een wat hogere bloeddruk dan mijn leeftijdgenoten. Nooit zorgen om gemaakt. Bij de jaarlijkse sportduikkeuring is de max grens echter 140/90. Met enalaprilmaleaaat hou ik de bloeddruk nu onder deze waarden (en volgens de huisarts is het sowieso beter voor mijn lichaam). Gebruik van een Betablokker was ivm sportduiken niet mogelijk, vandaar de keuze v[lees meer...]oor een ACE remmer. Ik lees op deze site veel negatieve ervaringen, maar zelf heb ik totaal geen last van enige bijwerking gehad.
03-08-2014

Enalapril (enalapril(aat))

Ik gebruik al jaren enalaprilmaleaat 10 pch (wit tabletje) en deze werkt prima. Nu is me al een paar maal een vervangende enalaprilmaleaat (waar geen 10 pch achter staat) aangeboden door de apotheek. Alleen is dit tabletje niet wit maar rood. Op zich niks mis mee als je er tegen kan. Bij mij is dit niet het geval. Ik wordt er heel beroerd en slap van . De eerste keer heb i[lees meer...]k het aangenomen, maar ben na een week gestopt op advies van de huisarts. Heb bij de apotheek echt moeten strijden dat ik alleen tegen de witte tabletten kan. Elke keer moet ik de enalaprilmaleaat bij de apotheek controleren dat ik de juiste tabletten mee krijg. Dit nemen ze me niet in dank af. Nu blijkt de enalaprilmaleaat 10 pch niet meer bij mijn apotheek geleverd te worden in witte tabletten. Ik heb 2 dagen geleden mijn medicijnen opgehaald en heb de vervangende enalaprilmaleaat die ze weer aanboden bij de apotheek geweigerd mee te nemen. Ik heb gelukkig nog een klein voorraadje maar zal me nu dus weer tot mijn huisarts moeten wenden.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (514) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (483) - Antibiotica - penicillines breedspectrum