enalapril(aat)

Ramipril (42 meningen)
Rasilez (38 meningen)

13-01-2022 | Vrouw | 57
enalapril(aat) (10mg)
1 tablet gaat prima, 2 tabletten zorgen voor erge hoofdpijn en misselijkheid.

10-09-2021 | Vrouw | 76
enalapril(aat) (5mg)
Als ik de medicatie innam kreeg ik een paar uur daarna heel erge Diaree.

13-07-2021 | Vrouw | 62
enalapril(aat) (5mg)
Gebruik het nu enkele weken, en wist eigenlijk niet waar mijn wisselende hartslag vandaan kwam, deze ging op en neer van 80 naar 126 in ruststand, door deze hartslag ontstonden spanningen die de duizeligheid veroorzaakte. Ben nu week gestopt, en mijn hartslag is sinds 2 dagen weer normaal. Voor de bloeddruk wil ik wel in de herkansing maar dan met 2.5 ngedame per dag.

22-03-2021 | Vrouw | 65
enalapril(aat) (10mg)
Wegens niet te reguleren bloeddruk (vastgesteld tijdens diagnose Lyme artritis in ernstige vorm) gestart met Enalapril. Bloeddruk bleef niet regelbaar tussen 140/90. Via internist dosis opgehoogd naar 2 x 10 mg. Vanaf dit moment ernstige klachten zoals, flauwvallen, hartkloppingen, spierkracht, overmatig zweten, duizelig, droge mond. Ochtend bloeddruk erg laag, avondbloed[lees meer...]druk nog > 140. Na maand lab en urine onderzoek, gestoorde elektrolyten (Hb enz te laag, natrium erg laag, kalium hoog, nierfunctie achteruit), veel eiwit in urine. Overgegaan naar 1 x daags 10 mg. Zweten, duizeligheid, droge mond. Bloed en urine nog niet in herstel. Dus nog steeds bij de internist. Bloeddruk nu wel onder controle met 1x daags . Vermoeden nog steeds samenhang met Lyme

18-02-2021 | Vrouw | 46
Hypertensie
Deze medicatie jaren gebruikt, nu al 3 jaar niet meer. Bloeddruk was toch weer te hoog 150/99 Dus opnieuw gestart. Meteen droge hoest, heel heftige hoofdpijn en de spierpijn rondom de longen is onhoudbaar!

26-11-2020 | Vrouw | 48
enalapril(aat) (5mg)
Bloeddruk na enkele dagen weer prima. Wel heel irritante droge hoest en onrustige buik, ik wilde het even de tijd geven. Na 3 weken van het gebruik ineens uit het niets een allergische reactie waarbij mn gezicht en mond binnen een paar uur zo opgezwollen waren zodat mn man me niet herkende en ik mezelf ook niet als ik in de spiegel keek, leek wel mislukte Botox-behandelin[lees meer...]g. Nu 4 dagen later is het bijna weer normaal maar ik mag dus nooit meer iets wat op pril eindigt. Gelukkig geen gezwollen tong en keel gekregen waarschijnlijk doordat ik direct bij de beginnende zwelling anti-histamine tabletten heb genomen.

06-10-2020 | Vrouw | 52
enalapril(aat) (20mg)
Sinds het gebruik ( 2 maanden) van de enalapril last van behoorlijk veel haaruitval. Bloedruk is nu wel onder controle, maar door bijwerking moeten stoppen en over 1 maand RR laten meten en verder kijken.

02-05-2020 | Vrouw | 42
enalapril(aat) (10mg)
Ik heb maandenlang gehoest na inname. Tallzoze keren naar huisarts maar die kon de oorzaak niet vinden. Longfoto gemaakt, longfunctie onderzoek gehad. Wist ik maar eerder dat de hoest door dit medicijn kwam was me veel geld enz bespaard gebleven.

08-08-2019 | Vrouw | 36
enalapril(aat) (10mg)
Na propranolol wat matig effect had overgestapt. Op dinsdag de 1e tablet genomen. Woensdag begon het gelijk met maagkrampen, daarna trok de pijn door mijn buik. Op een gegeven moment kon ik bijna niet meer lopen omdat elke stap leek alsof mijn ingewanden op en neer beukten. Later nog steken in zij. En pijn bij mn hart.

23-05-2019 | Vrouw | 47
enalapril(aat) (10mg)
Mijn bloeddruk was gedaald van 180/95 naar 138/90 maar dat kriebelhoest was zo erg dat ik bijna elke dag moest overgeven, s’nachts droge keel, hoesten, kokhalzen tot overgeven, hele huis wakker, na een maand gestopt. Voor mij nooit meer!!!!!

09-08-2022 | Man | 57
enalapril(aat) (12.5)
Gebruik icm Amlodipine Aurobindo

19-06-2022 | Man | 75
enalapril(aat) (5mg)
Gemiddelde waarde van bloeddruk was 150/85 Gestopt met Chloortalidon 20mg ivm kalium tekort. Gestart met Enalapril 5mg. Effect op bloeddruk na 6 weken nagenoeg nihil. Zelf besloten om te stoppen met Enalapril en terug naar Chloortalidon met af en toe een kaliumtablet. Bevalt prima.

01-05-2021 | Man | 71
enalapril(aat) (20mg)
Ik gebruik het middel al jaren naar tevredenheid. Maar sinds kort heb ik last van tinnitus, een heel vervelende kwaal die grote impact op mijn functioneren heeft. Ik de bijsluiter van Enalapril staat bij bijwerkingen dat het tinnitus als bijwerking kan krijgen. Kan ik dus tinnitus hebben overgehouden aan jarenlang enalprilgebruik?

14-04-2021 | Man | 74

18-03-2021 | Man | 52

11-03-2021 | Man | 73
enalapril(aat) (20mg)
Kreeg eerst 2dd20mg van de cardioloog. Vaker toen duizelig vooral bij bukken, ook prikkelhoest en (te) lage bloeddruk bijv zelfs systolisch onder 90 en diastolisch onder 60. Zelf afgebouwd naar 1dd1. En de bloeddruk bijgehouden op een grafiek. Nu steeds (laag) normaal. Bijv 117/72 .

Amoxicilline (550) - Antibiotica - penicillines breedspectrum