Ervaringen met Crestor

rosuvastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

Hoog cholesterol (266 meningen)
Hartinfarct (34 meningen)
Angina pectoris (9 meningen)
Hartklachten (4 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

31-03-2017 | Man | 67

09-02-2021 | Vrouw | 68
Hoog cholesterol
Heb zeker 10 jaar crestor gebruikt met uitstekend resultaat. Sinds 2 jaar ernstige spierpijnen en ernstig verzwakte spieren. Neem nu sinds 'n maand Atorvastatin. Nog af en toe spierpijn en wacht momenteel het resultaat van bloedonderzoek af! Neem nooit nog crestor!

18-03-2018 | Man | 68
Hartklachten

24-03-2017 | Man | 68
Cholesterol
Heb al 3 andere vastatines gebruikt, dit de laatste en de duurste in de serie vastatines maar hebben bij mij allemaal dezelfde bijwerkingen wanneer ik ze ook inneem, S'avonds of in de morgen na een paar uur begint het, dit is niet prettig zo, ben van plan om ermee te stoppen.

04-03-2017 | Man | 68
Hoog cholesterol
Geen probleem ondervonden. Wel duur.

26-07-2023 | Man | 69
Hartinfarct
Slecht verhaal over atatines (RED: mening ingekort - alleen eigen ervaringen worden weergegeven)

07-08-2019 | Vrouw | 69
Cholesterol
Om op te starten gebruikte ik sinds 3 weken 5 mg per dag. En ik kon ineens een groot stuk vel van mijn huid wrijven. De hele dag wist ik niet meer wat ik wilde doen.

25-01-2019 | Man | 69
Aderverkalking
Eerst een jaar Simvastatine 40 mg per dag ingenomen.Hielp te weinig.Toen 2 maanden Atorvastatine 40 mg gebruikt.Heel veel bijwerkingen.Toen om de anderen dag Crestor 5 mg en de volgende dag Crestor 10 mg geprobeerd.Kreeg een mooie LDH waarden van 2,2. Bijna geen bijwerkingen en het werkt uitstekend.Gebruik dit medicijn nu 3 jaar. Zeer tevreden.

24-01-2019 | Man | 69
Angina pectoris
I.v.m. bypass operatie in 2016 o.a. Rosuvastatine 40mg voorgeschreven gekregen i.v.m. te hoge cholesterol. Met dit middel kreeg ik op de lange duur steeds meer spierpijn en vermoeidheidsklachten maar de cardioloog vond toch dat de LDL waarde verder naar beneden moest, onder de 2.0! liefst1,8. Cardioloog schreef andere combinatie medicatie voor. Rosuvastatine 20mg samen me[lees meer...]t Ezetimibi 10mgr. Na korte tijd was de LDL waarde 1,4 maar ik had nog meer spierpijn dan daarvoor. Sporten werd steeds moeilijker. In december 2018 gestopt met Ezetimibi en de spierpijn was met enkele dagen voorbij. Nu alleen nog Rosuvastatine 20mg maar de LDL waarde is weer te hoog, 2,7 dus binnenkort weer overleg met de cardioloog.

10-10-2016 | Man | 69
Hoog cholesterol
Zo'n 10 jaar geleden bleek ik na vele jaren, met vele onderzoeken o.a heparine, in de lipide-poli van het Erasmus Medisch Centrum, resistent te zijn voor alle cholesterol en trycliceriden medicijnen. Helaas heb ik een lange geschiedenis van medische kwalen opgebouwd die veelal erfelijk blijken te zijn, een daarvan is een buik-anarysma met ernstige aderverkalking. De vaatch[lees meer...]irurg schreef mij Simvastatine 40 mg voor, ondanks mijn uitleg over de aangetoonde resistentie, adviseerde hij mij met klem deze toch in te nemen. Ik heb in overleg met mijn internist, waar ik al vele jaren onder behandeling ben, besloten de Simvastatine 40 mg in te gaan nemen. Na 2 maanden was de uitslag bedroevend, mijn hoge cholesterol waarden waren amper iets gezakt, en de bijwerkingen waren zeer verontrustend. Ik kreeg vervolgens Atorvastine 40 mg voorgeschreven, na 6 weken was de uitslag de zelfde als die van de Simvastatine 40 mg en de bijwerkingen nog heviger, mijn voeten en onderbenen waren zo dik dat ik onmiddelijk met de Simvastatine 40 mg moest stoppen. We vroegen ons allebij af of het nog zin had om nog iets anders te proberen, we kwamen uit op Crestor, te beginnen met 5 mg. Had ik het maar nooit gedaan, de bijwerkingen hiervan kreeg ik al gelijk na de eerste inname. Ik slik het nu 3 weken en heb besloten er mee te stoppen omwille de bijwerkingen zoals, Spierpijn beide benen, Onder rugpijn, Druk op de ogen, Vochtophoping in beide benen en voeten had al een aantal jaren neuropatie, Nachtmerries, Hoge druk op ogen, Vermoeidheid, Gevoel van zwakte, Lusteloos, Slechte concentratie, Duizelig, Hoofdpijn met steken, Suikerspiegel omhoog [ik heb diabetes 2 en spuit insuline] Moeite met ademen en misschien zit er nog wel veel meer narigheid aan te komen. Ik slik veel medicijnen op een dag en ook nog eens 3 soorten puffen voor mijn longen. Ben ook nog onder controle van een longkanker 2 jaar geleden. Mogelijk is de combinatie van al die medicijnen ook debet aan al die bijwerkingen. Echter kies ik er voor een draagzamer leven te hebben, en als dat wat levensjaren minder oplevert, dan is dat maar zo. Ook mijn partner, waarmee ik al bijna 52 jaar mee ben getrouwd, deelt deze mening en steunt mij hier in.

28-07-2016 | Vrouw | 69
Angina pectoris
Nadat ik klachten had over borstkramp en onregelmatige hartslagen, werd ik doorverwezen naar een cardioloog. Via een test en hartfilmpje werd mij duidelijk dat ik Angina pectoris had. Gelijk aan de bloedverdunners, bètablokkers en cholesterolverlagers zoals Cresto. Tot op heden weinig of geen klachten meer gehad. Elk jaar op controle bij de cardioloog. prima zo.

17-04-2023 | Man | 70
406 cholesterol in bloed,geel zien vrmoeidheid

06-08-2018 | Man | 70
Angina pectoris
Volgens mij een goed werkend middel, dat nu ineens door een generiek cholesterolverlagend middel moet worden vervangen omdat er een nieuwe apotheek is gekomen! Een vreemde zaak; indien ik perse Crestor wil gebruiken moet ik het zelf maar betalen......... Al eens eerder noodgedwongen overgestapt, dat was geen succes en cardioloog heeft opnieuw gemeld dat Crestor HET produc[lees meer...]t is. Dus opnieuw in de slag met de medici of met name de apotheker, pas bij klachten met het generieke middel kan ik weer terug naar Crestor.

09-09-2017 | Man | 70
Hartinfarct

05-05-2021 | Man | 72
Hoog cholesterol
26 jaar allerlei merken en typen statinen gebruikt. Bij het ene merk meer spierpijnen dan bij het andere. Bij 5 mg Rovustatinen was spierpijnen houdbaar. Maar LDL niet onder 2,3 te krijgen. Daarom over gegaan naar Rephata 140 mg per twee weken.

30-07-2019 | Man | 72
Cholesterol
Vanwege dure kosten wordt Crestor niet meer vergoed door ziekenfonds