Ervaringen met Crestor

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

Bij  BeroerteX

Hoog cholesterol (266 meningen)
Hartinfarct (34 meningen)
Angina pectoris (9 meningen)
Hartklachten (4 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

08-03-2016 | Vrouw | 47
rosuvastatine (20mg)
Herseninfarct
Kon vanmorgen de trap niet meer oplopen. Zo ongelofelijk veel spierpijn. Heb al fibromyalgie en die verergert de klachten heel erg. In het begin hier geen last van gehad maar nu sinds 2 weken wordt het steeds erger. LDL is heel erg gezakt dus het werkt goed maar de bijwerkingen maken het voor mij behoorlijk ondragelijk momenteel. Slik nu 3 x per dag 600 mg ibuprofen, terwi[lees meer...]jl dat ook troep is, maar weet niet anders hoe de dag door te komen.

07-08-2012 | Vrouw | 51
Herseninfarct
Ik ben na een herseninfarct aan de statines geraakt, eerst simvastatine maar dat gaf zoveel bijwerkingen dat het niet meer leefbaar was. (kwam er per ongeluk achter dat het wel eens de simvastatine kon zijn die al mijn klachten veroorzaakte want ik had nog nooit van al die ellende en medicijnen gehoord) Ben in overleg met huisarts gestopt om te kijken of de klachten zoude[lees meer...]n verbeteren, wat inderdaad het geval was. Volgens de specialist echter MOET ik cholesterol medicatie blijven gebruiken (mijn cholesterol is nog NOOIT te hoog geweest maar nu na het infarct moet dit minimaal zijn zegt men ivm risico op een nieuw infarct) dus overgestapt op Crestor.......en weer dik in de problemen qua lopen, erge pijn in mijn schouders , armen handen, voeten en mn huid is zeer pijnlijk, en nog veel meer andere vervelende dingen. Maar ook heb ik de indruk dat mijn buik vreselijk is gegroeid, hebben meer mensen dit want ik begrijp er geen jota van dat ik in een jaar tijd zo verschrikkelijk ben gegroeid in omvang. Ik vind dit zeer frustrerend want ik ben geen snoeper en snaaier en leef en eet erg gezond. Ik moet nu weer terug komen om mijn bevindingen te delen met de specialist maar ik ben van plan die hele statine zooi nooit meer te nemen, dit is geen fijn leven meer met die troep in mn lijf (ik gebruik daarbij nog 8 andere medicijnen dus ik slik genoeg vergif, voor mn infarct slikte ik zelfs geen paracetamol)

26-11-2017 | Man | 74
rosuvastatine (5mg)
Hersenbloeding
Eerst de gebruikelijke statines geprobeerd en, driemaal is scheepsrecht, nu Crestor. Gebruik dit nu 3 weken en de oude klachten komen terug. Spierpijn, jeuk en minder goed slapen.

10-06-2014 | Man | 57
TIA
Toen ik een week of 8 geleden geconfronteerd werd met een TIA bleek er, na uitgebreid onderzoek geen verdere schade te zijn. Ik kreeg wel direct de medicijnen Crestor (20mg), Persantin (200mg) en Carbasalaatcalcium (100mg) mee naar huis. Na de eerste ronde kreeg ik een beetje last van bijwerkingen zoals hoofdpijn en misselijkheid. Maar die waren na een dag of twee verdwene[lees meer...]n. Ik ben nu 8 weken verder en mijn leven is totaal veranderd, in een hel van pijnen. Het begon met een zeer pijnlijke opgezette tong gevolgd door een heftig brandend gevoel die de gehele linker bovenkant van mijn lichaam terroriseerde. Toen er na 112, huisarts en huisartsenpost bij iedereen een groot vraagteken was ontstaan over mijn klachten. Ging ik zelf op onderzoek uit en kwam ik op deze site terecht. Waar alle medici faalden om de oorzaak te achterhalen vond ik hier het antwoord, in het eerste verhaal dat ik las over de bijwerkingen van Persantin. In overleg hiermee gestopt, en de het in brand staan gevoel was de volgende dag verdwenen. Afgelopen zaterdag een hele goede dag gehad. Ook weer geslapen. Maar toen brak zondag aan. Het voelde alsof de spieren losgerukt werden van mijn lichaam. Ik weet wat kramp in mijn kuit is maar deze ervaring was zo bruut, dat ik niet meer wist hoe ik moest zitten, staan of liggen. laat staan slapen. Vandaag bloedonderzoek gehad of er sprake was van spierbeschadiging of spierafbraak. Gelukkig is dit niet het geval. Ook een goede pijnstiller mee gekregen. Het is nu dragelijk en heb inmiddels alweer een beetje kunnen slapen. Heb ook de Internist gesproken van het ziekenhuis en die bevestigde dat dit idd bijwerkingen kunnen zijn veroorzaakt door de Crestor. Ik was zelf overigens al gestopt met dit paardenmiddel. Wel ga ik weer beginnen met de Carbasalaat Calcium op advies van de Internist. Het zal allemaal wel weer stabiel worden in mijn lichaam, maar ik ben wel geschrokken van de onwetendheid bij de eerste lijn artsen over de bijwerkingen van deze medicijnen. Mede gevormd door het antwoord dat ik van de arts van de huisartsenpost te horen kreeg "Weet u wel wat de bijwerkingen zijn van Paracetamol"? En na de opmerking "Deze bijwerkingen staan niet op mijn lijstje" viel mijn onderkaak bijna op de grond van verbazing. Toen ik hem vroeg "In welk academisch ziekenhuis heeft u stage gelopen"? stemde hij in met het stoppen van de Persantin. Ik weet dat iedereen anders reageert op medicijnen. Maar als de oplossing erger is dan de kwaal dan neem ik graag het risico dat ik weer een TIA kan krijgen, dan te leven in een hel van pijn. Ik wil leven in plaats van te moeten overleven. En dat is mij heel wat waard. En hoe ver een mens kan gaan om verlost te worden van deze geselingen merkte ik vanmorgen, toen ik een echt hete bak koffie tegen mijn pijnlijke spieren aandrukte en opgelucht was met de scherpe pijn die hierbij voelbaar was, dan 24 uur te moeten rondzwemmen in een zee van doffe onafgebroken pijn. Ik ben zo blij dat ik hier de herkenning en de erkenning heb mogen lezen. Dit klinkt gek, maar juist door de negatieve ervaringen van lotgenoten te lezen, geeft mij weer een stukje positiviteit terug. Het glas is en blijft voor mij toch altijd half vol. Bedankt hiervoor.

25-07-2012 | Man | 59
Herseninfarct
Als gevolg van en herseninfarct in 2004 gestart met een aantal medicijnen waaronder Crestor 5 mg en later Crestor 10 mg. De bijwerkingen, futeloosheid, kortademig, sterk verminderde Libido zorgden er uiteindelijk voor dat ik begin juli 2012, (na 8 jaar gebruik) weer eens bij een homeophaat, (al 30 jaar een kennis van) terecht kwam. Deze adviseerde mij direct te stoppen m[lees meer...]et Crestor. Letterlijk zei hij; "Crestor is vergif voor je lever". Door hem werd ik geadviseerd "Mariadistel" in te nemen. Dit is veel effectiever en heeft geen bijwerkingen. Na Mariadistel een week te hebben gebruikt en de Crestor te hebben gestopt merk ik nu al een verbetering van mijn energie niveau, ik kan zelf weer le3zen zonder leesbril nodig te hebben. Mijn advies is, bezoek eens en goede homeophaat !!!

04-07-2012 | Man | 61
TIA
Sept 2011 TIA. Nader onderzoek: 2 kransslagaders voor 50% dicht (hiervoor medicijnen) en 1 ader is gedotterd in januari 2012. Hierna hartrevalidatie (6wk x 3/wk) Geen verbetering conditie. Vanaf begin Clopdogrel Sadoz 75 mg en Acetylsalicyzuur 80 mg (beiden1xdaags en geen klachtenervaring) Vanaf 18.04.2012 Crestor 5 mg, later 10 mg. Klachten: moe, vermoeidheid m.n bij kor[lees meer...]te inspanning, kortademigheid, futloos, normale nachtrust en toch minimaal 1xdag slaapje van plm 1 uur. Nu opnieuw hartrevalidatie om conditie te verbeteren. Werk nog steeds beperkt. Waar ik nauwelijks/niet over lees is weinig zin in vrijen en behoorlijke erectieproblemen. Is dit een gevolg van Crestor of is het een 'tussen-de-oren-probleem'? Zijn er mannen die dit ook herkennen? Hen zeer liefdevolle partner maar ik kan hier slecht mee omgaan. Wie reageert openhartig?