Ervaringen met Praluent

alirocumab

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

artritis in veel gewrichten die beweegt rugspierpijn schouder spierpijn darmproblemen

Hoog cholesterol (56 meningen)

Simvastatine (1211 meningen)
Crestor (409 meningen)
Atorvastatine (343 meningen)
Lipitor (334 meningen)
Ezetrol (157 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

20-05-2022 | Man | 70
Hoog cholesterol
Net als met7 verschillende statines geeft Praluent dezelfde bijwerkingen. Na half jaar stoppen, verdween mijn huiduitslag die ik 15, tijdens gebruik statines heb gehad.

11-04-2022 | Man | 53
Hoog cholesterol
2019 1 keer gebruikt en al gelijk bijwerkingen zoals omschreven . Na1 keer gelijk gestopt. 2022 toch maar weer geprobeerd en gelijk weer dezelfde bijwerkingen als in 2019 . Nu nooit meer .

02-03-2022 | Man | 76
Cholesterol
Na een maand of zes gebruik kreeg ik plotseling allerlei klachten, kort samengevat net een griepaanval, spierpijnen gewrichtspijnen. In overleg met de cardioloog overgegaan op 1 x per maand spuiten. Dat leek de oplossing, tot na een maand of 3 de klachten terugkwamen. Na enige tijd niet gespoten te hebben knapte ik zienderogen op. Op advies van de cardioloog overgegaan op [lees meer...]Repatha (dat leek geen bijwerkingen te geven, helaas te vroeg gejuicht ook daar krijg ik klachten op).

16-11-2021 | Man | 53
Cholesterol
Prima middel. Effectief. Heb geen bijwerkingen. Had ik wel met 3 soorten statines (Simvastatine, Atorvastastine en Rosuvastatine; spierpijn). Erg tevreden dus nu. En cholesterol is duidelijk lager, prima waarden, dus zeer goede werking.

09-10-2021 | Man | 69
Hoog cholesterol
Na alle statines de prik gekregen. Moest de ezetimibe er bij nemen ivm vergoeding. Na jaar toenemende pijnen. Bij mij moeilijk te duiden, want ik heb ook polyneuropathie, waar ik al de nodige pijnstilling voor neem. 400 mg tramadol per dag. Uiteindelijk Na 2 jaar toch gestopt. Ik had zoveel pijn dat ik vloekend wakker word en met veel moeite uit mijn bed kom. Nauwelijks re[lees meer...]cht kan lopen en uiteindelijk moeilijk de trap naar beneden. Na 15 tot 30 minuten kom ik langzaam op gang. Het ging met 2 weekse golven. 3 weken na stoppen stond ik weer makkelijker op en kan weer vlotter uit mijn stoel op staan. Na 4 weken doorzetten verbetering. Zal wel hoog cholesterol moeten hebben. Blijkbaar hoort dat bij mijn gestel.

08-09-2021 | Man | 61
Hoog cholesterol
Sinds ik dit medicijn gebruik, heb geen last meer van spierpijn , eerst 3x per week naar de fysiotherapeut. Alleen jammer dat de zorgverzekeraar iedere keer weer probeert mij er vanaf te krijgen.

28-06-2021 | Man | 70
Hoog cholesterol
Eerst 75 mg gehad. Werkte eerst goed maar na jaren totaal niet meer. Toen overgegaan op 150mg. Nu zware hoofdpijn. Zere holtes. En tinnitus.

28-06-2021 | Man | 70
Hoog cholesterol
Eerst jaren 75 mg gehad, werkte aanvankelijk goed. Maar na jaren totaal niet meer, daarna 150 mg. Werkt wel weer maar zeer ernstige hoofdpijn, en een harde fluitttoon in mijn oor. Heb tevens CLl . Ik weet niet of dat hierdoor is ontstaan of er verband mee houdt. Ik kan totaal niet tegen staties. Gebruik 5mg rosuvastatine. Meer gaat niet.

05-06-2021 | Man | 66
Hoog cholesterol
Cholesterol ging goed omlaag helaas HDL goeie maar ook als slechte LDl

25-05-2021 | Man | 62
Hoog cholesterol
TIA in 2006, in 2010 CVA en 2 hartinfarcten in 2012/13. nu 6 stents bij elkaar Na 6 jaar lipitor met weinig bijwerkingen kreeg ik ander merk statines. Veel bijwerkingen en klachten Ook lipitor zelf gekocht werkte niet meer zonder bijwerkingen. alle statines geprobeerd. Daarna Ezitimibe en Repatha. Die kon ik niet verdragen. bijna geen LDL meer. Daarna praluent. Eerste h[lees meer...]alf jaar ( na even hoofdpijn) geen bijwerkingen en een prima cholesterol. van2005: 7,4 LDL 5,3. 2021: 3,55 LDL 1,54. Nu elke dag, vooral nacht spierpijn en stijfheid in schouders, borstkas, heupen. grieperig gevoel in buik. Ook hartkloppingen bij gewoon wandelen of liggen in bed, hetgeen ik nooit gehad heb. Ik overweeg om even met praluent te stoppen om te zien of het daarmee samenhangt. Stoppen met een glas wijn lijkt te schelen in hartkloppingen. Omdat ik bij anderen hoor en lees dat LDL veel hoger is en Cholesterol ook, lijkt stoppen niet onzinnig omdat bijwerkingen een paar keer per week nacht lang mij de slaap ontneemt. Elke morgen met stevige spierpijn in onderrug wakker. Gaviscon verbetert s nachts de buikklachten enigzins. Opstaan en dagbegin is moeizamer geworden. Jammer want Praluent werkt fantastisch. Toch hoop ik van de klachten af te raken. en stiekem hoop ik dat steeds sterker wordende klachten niet van Praluent komen.

16-05-2021 | Man | 48
Hoog cholesterol
Na Diversen Statines te hebben gebruik en geprobeerd, gaf mij dit alleen maar problemen. nu in verband met erfelijkheids onderzoek kwam mijn internist met Praluent. van een totaal van 10 naar 3,6 in 6 weken. kon mijn ogen niet geloven. in mijn geval was de kwaal erger dan de bijwerkingen die het medicijn geeft. ik zeg van mijn kant uit, als je dit middel mag en kan geb[lees meer...]ruiken, dan doen

16-05-2021 | Man | 48
Hoog cholesterol
Ik heb in het verleden een hoop statines geslikt ik kon niks verdragen. Nu aan de Praluent, weinig to geen bijwerkingen, van een totaal cholestrol van 10,5 naar 3,6 gegaan in 6 weken. Ik zeg top medicatie, zeer effectief en gebruiksvriendelijk.

07-05-2021 | Man | 58
Hoog cholesterol
Gebruik nu 2 jaren praluent. Sindsdien is geheugen slechter geworden, sneller last van gewrichtspijnen, slaapprobleem.

02-05-2021 | Man | 75
Hoog cholesterol
Na jaren van vervelende bijwerkingen m.b.t. tot het gebruik van statines ben ik tenslotte overgegaan naar het gebruik van Ezetimibe i.v.m. mijn verhoogde Cholesterol. Hoewel geen bijwerking bleek dit middel minder effectief. Na hartproblemen en het het plaatsen van een stent heeft de cardioloog mij Praluent voorgeschreven. Een keer per 14 dagen een injectie. Dat kan ik ze[lees meer...]lf doen met een speciale 'pen' hetgeen erg goed werkt. Gelukkig heb ik na 9 maanden gebruik weinig tot geen bijwerkingen (in het begin wat vermoeid). Van belang is dat al na 6 weken bleek dat mijn Cholesterol gehalte zich volledig heeft genormaliseerd. Voor mij een goed werkend medicijn met weinig tot geen bijwerkingen!

07-04-2021 | Man | 74
Hoog cholesterol
De laatste 7 maanden heb ik last van een zeer hinderlijke oorsuizen. Dit ontstond ineens midden in de nacht. Het is een hoge constant piep welk continue aanwezig is. Het vreemde is dat ik bemerk dat het irritante gefluit gedurende 2 weken minder wordt. Ineens kwam ik er achter dat de plotselinge toename kwam op de dag dat ik de Praluent 150 injecteerde. Ik heb de laatste [lees meer...]4 maanden heel speciaal erop toegezien of de toename van het gepiep in mijn oren plasts vond. Inderdaad het kan bijna geen toeval zijn. Zijn er praluent gebruikers die dit ook ervaren. Het gefluit in mijn oren is niet te vrrdragen.

26-02-2021 | Man | 57
Hoog cholesterol
Eerder al Repatha geprobeerd daar kreeg ik geen maagzuur van. Helaas nu ook weer ernstige zeer beperkende gewrichts en spierpijn.