alirocumab

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-07-2020

Hoog cholesterol (18 meningen)

Simvastatine (1157 meningen)
Crestor (389 meningen)
Lipitor (333 meningen)
Atorvastatine (296 meningen)
Ezetrol (147 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

20-07-2020 | Vrouw | 66
Cholesterol
Ik ben een beetje aan het zoeken naar wat waar van komt. Heb voorheen voor een andere kwaal heel veel Prednison moeten gebruiken en daar veel bijwerkingen van gehad. Weet dus niet zeker wat nog restverschijnselen van de Prednison zijn. Ben ondertussen een jaar geleden gestopt met roken en een flinke burnout gehad. Dus het is een zoekplaatje geworden.

22-05-2020 | Vrouw | 80
Hoog cholesterol
Perfect middel voor verlaging vetgehalte, maar niet voor qwaliteit leven. Heel veel spierpijnen gewichtstoename, duidelig en moeite met start bij lopen

12-05-2020 | Vrouw | 80
alirocumab (75mg/ml)
Gestopt met injecties. Te veel ernstige bij werkingen, jammer, want de bloedwaarden, vetgehalte in bloed was goed, na gebruik aantal maanden

03-01-2020 | Vrouw | 55
Hoog cholesterol
Kon geen enkele andere medicatie verdragen.

20-09-2019 | Vrouw | 62
Hoog cholesterol
Na ruim 30 jaar medicijnen te hebben geslikt voor mijn Fam. hoge cholesterol en vele jaren met extreme spierpijnen, ben ik deze week begonnen met Praluent in combinatie met Ezetemibe. Wat een verademing dat is geen statines meer hoef te slikken. Met FH en een statine-intolerantie schreef de internist mij dit voor. Ik ben er erg blij mee, over 3 maanden controle van chol[lees meer...]esterol.

18-11-2018 | Vrouw | 56
Cholesterol
Sinds enkele jaren gebruik ik statines, waarvan het laatste jaar Rosuvastine. Omdat ik bij alle statines spierpijn ervaarde mocht ik onlangs beginnen met Praluent injecties. Heb nu 2x geinjecteerd. Sindsdien is de spierpijn fors toegenomen. Ik doe een paar keer per week krachttraining, maar heb een flinke stap terug moeten doen. Ga het nog 2 weken aanzien.

22-09-2020 | Man | 71
Hoog cholesterol
Na vele jaren problemen te hebben gead met de Statines, vooral nachtelijke kuitkrampen in overleg met mijn cardioloog overgestapt op Praluent. Nu al bijna 2 jaar Resultaat is super , mooie cholesterol waardes en het belangrijkste geen kuitkrampen meer.

30-08-2020 | Man | 44
Hoog cholesterol
Een opluchting na vele jaren statines slikken. Na een hartinfarct 3 jaar geleden mocht ik Praluent gaan gebruiken. Geen last meer van spierpijn en het cholesterolgehalte ging flink omlaag.

15-07-2020 | Man | 68
Cholesterol
Lijdt aan hart- en vaatziekten, met name perifeer arterieel vaatlijden . Vasculair specialist en cardioloog zien graag een zo laag mogelijk LDL. Kan statines in het geheel niet verdragen vanwege ernstige bijwerkingen. Vele pogingen daartoe zijn mislukt. Sinds 12 weken gebruik ik nu Praluent 75 mg en wilde na deze periode graag weten of dit medicijn effect heeft. Bewus[lees meer...]t voor het starten met Praluent de cholesterol laten bepalen en na gebruik van 6 injecties wederom het cholesterol bepaald. Het eerste resultaat is zeer positief te noemen. Mijn LDL was in deze periode gezakt van 3,4 naar 1,1, het totale cholesterol was met 65% gedaald. Tot nu toe vallen de bijwerkingen mee, maar houdt er wel rekening mee dat dit nog kan veranderen. Wat vage klachten waarvan niet duidelijk is of dit door het gebruik van Praluent komt of door de combinatie Praluent met andere medicijnen. Wel af en toe wat lichte hoofdpijn.

04-04-2020 | Man | 65
Aderverkalking
Als U merkt dat LDL te laag en HDL te laag, praat met de cardioloog help niet zijn vaak eigenwijs doe zelf minder spuiten de helft minder let wel op dat HDL hoger is dan LDL die moet vrij lag zijn 1.2 tot 2 HDL mag 4.5 Let vooral op u voeding eet veel fruit vette vis en vers groente ook koolhydraten neem Haverkorn brood geen volkoren wel speltbrood en lijmzaad of koud[lees meer...]geperste lijmzaadoil voor bakken of in namen voor open houden kransslagader

23-03-2020 | Man | 64

04-03-2020 | Man | 75
alirocumab (75mg/ml)
Het zou GEEN bijwerkingen hebben. Na een bypass hartoperatie kreeg ik statinen voorgeschreven, die werkten averechts: ik voelde mij slecht, gewricht -en spier pijnen, duizelig en vergeetachtig. Na wat andere statinen kreeg ik Praluent injecties 75 , eerst leek het heel aardig te gaan. Er kwamen jeukende rode bultjes op de rug en boven arm en die bleven terug komen en het g[lees meer...]evoel als of ik werd "tegen gehouden" in mijn doen en laten. Opstaan en lopen waren een inspanning, soms duizelig dan moest ik me ergens vasthouden, trappen lopen waren een opdracht geworden. Vergeetachtig werd ik ook. Toen heb ik de doktor opgebeld en gezegd: " IK stop met al die anti cholesterol spullen en zie het wel.." Na drie weken voel ik me veel beter en ben bijna weer de "oude"... nb. 10 maanden Praluent gebruikt.

30-01-2020 | Man | 68
Hoog cholesterol
Na 15 maanden gebruik naar tevredenheid kwam de dag na het spuiten een ernstige allergische reactie van Praluent? Benauwdheid, rode vlekken, hevige jeuk over het hele lichaam dikke lippen slecht praten (gespannen mond spieren) Netelroos tachtig uitziende rode vlekken/bulten met een ernstige jeuk. Bestrijding, menthol gel menthol poeder handcrème, eczeem crème het begint b[lees meer...]ij de handen die gaan jeuken daarna het hele lichaam. Van cardiologie “Clemastine Milstein” meegekregen, dat helpt.

15-01-2020 | Man | 61
Cardiomyopathie
Na diverse statines waar ik heel veel spierpijn en huiduitslag van kreeg van de internist dit middel gekregen . Van 2.8 naar 0 gegaan . Van Augustus tot januariverkoudheid en verstopte neus en loopneus met op het laatst enorm hoesten vooral bij liggen. Allerlei middeltjes gehad van penicilline tot inhalator longen en neus sprays tot prednison. Wanneer deze tijdelijke medi[lees meer...]catie op was kwamen klachten in alle hevigheid terug , tot ik er achter kwam dat ik mijzelf na 14 dagen weer de spuit gaf waardoor alles weer van voren af aan begon.Zelfs de andere dag al weer een piepende ademhaling. Heb nu 14 dagen na de laatste spuit duidelijk geen hoest meer en ook slapen gaat zonder verstopte neus en zonder Otrivin. Huisarts op de hoogte gesteld van het herstel en we zijn er nu zeker van dat al mijn klachten zijn te herleiden naar dit medicijn. Ik neem beslist niet weer een nieuwe injectie.

27-09-2019 | Man | 65
Hoog cholesterol
Ik gebruik al 25 jaar cholesterol verlagers, eerste 10 jaar Lipitor zonder problemen. Maar daarna hebben goedkopere cholesterol verlagers bij mij 10 jaar voor problemen gezorgd. In 2008 stents, behoorlijke vernauwingen. Na vele klachten gestopt met alle medicatie, behalve de aspirine, 2,5 jaar later ernstig infarct gehad (eind 2017). Daarna weer aan de chol verlagers met[lees meer...] bijwerkingen. Sinds begin van dit jaar aan de Praluent en nog nooit zo'n lage LDL gehad (<2), met vlgns mij geen bijwerkingen. Wel wat rare verschijnselen waar de oorzaak nog niet van bekend is.

01-07-2019 | Man | 57
Aderverkalking
bij 150 mg liter kreeg ik bloedneuzen nu is cholesterol op peil en ik heb geen klachten

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (549) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (503) - Antibiotica - penicillines breedspectrum