Ervaringen met Praluent

alirocumab

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

artritis in veel gewrichten die beweegt rugspierpijn schouder spierpijn darmproblemen

Hoog cholesterol (56 meningen)

Simvastatine (1211 meningen)
Crestor (409 meningen)
Atorvastatine (343 meningen)
Lipitor (334 meningen)
Ezetrol (157 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

05-10-2017 | Man | 37
Hoog cholesterol
Vanaf mijn geboorte te hoog cholestorol. Helaas familiair belast. Vanaf mijn 10de jaar verschillende statines gebruikt. Wat een ramp! Heel veel klachten. Uiteindelijk op mijn 16de besloten deze medicatie niet meer te gebruiken. Sindkort is er een nieuw medicijn op de markt. Praluent. Ik ben er juni 2016 mee begonnen. Nu 5 maanden later is mijn LDL Cholesterol met 55% gedaa[lees meer...]ld naar 4.0. En dat zonder noemenswaardige bijwerkingen. Nu maar hopen dat deze waarde stabiel blijft.

30-08-2020 | Man | 44
Hoog cholesterol
Een opluchting na vele jaren statines slikken. Na een hartinfarct 3 jaar geleden mocht ik Praluent gaan gebruiken. Geen last meer van spierpijn en het cholesterolgehalte ging flink omlaag.

12-02-2023 | Man | 45

16-05-2021 | Man | 48
Hoog cholesterol
Na Diversen Statines te hebben gebruik en geprobeerd, gaf mij dit alleen maar problemen. nu in verband met erfelijkheids onderzoek kwam mijn internist met Praluent. van een totaal van 10 naar 3,6 in 6 weken. kon mijn ogen niet geloven. in mijn geval was de kwaal erger dan de bijwerkingen die het medicijn geeft. ik zeg van mijn kant uit, als je dit middel mag en kan geb[lees meer...]ruiken, dan doen

16-05-2021 | Man | 48
Hoog cholesterol
Ik heb in het verleden een hoop statines geslikt ik kon niks verdragen. Nu aan de Praluent, weinig to geen bijwerkingen, van een totaal cholestrol van 10,5 naar 3,6 gegaan in 6 weken. Ik zeg top medicatie, zeer effectief en gebruiksvriendelijk.

17-10-2018 | Man | 50
Cholesterol
Na in 2013 een bypass operatie hebben moeten ondergaan moest ik de gebruikelijke medicijnen gaan slikken waaronder statines, diverse merken statines gekregen en uitgeprobeerd maar telkens zeer veel vervelende bijwerkingen, uiteindelijk uitgekomen bij de internist die mij Praluent voor kon schrijven, dmv een injectie met een wegwerp injectiespuit injecteer ik mijzelf 1x in [lees meer...]de 2 weken. Sindsdien verdwenen de bijwerkingen die ik had van de statines en tot nu toe (na 1 jaar Praluent) geen bijwerkingen kunnen ontdekken. Een cardioloog die ik sprak had actief mee gedaan aan de ontwikkeling van dit middel en noemde het baanbrekend en dé vervanger voor de statines. Echter is het een duur medicijn en je krijgt het alleen onder bepaalde voorwaarden voorgeschreven.

05-11-2023 | Man | 52
Hoog cholesterol
Na 4 soorten statines te hebben geprobeerd,mocht ik na een DNA onderzoek met uitkomst familiare Hypercholesterolemie dit medicijn proberen. Ik gebruik alleen praluent 150 mg.de ezetimib die ik ook dagelijks moet slikken gebruik ik niet. De praluent injectie verlaagd mijn cholesterol genoeg .ik heb er na 10 prikken nog geen bijwerkingen van ondervonden.echter weet ik niet [lees meer...]als ik de ezetimib erbij ga slikken of er dan bijwerkingen zijn.

22-11-2020 | Man | 52
Allergische reactie
7 jaar geleden een bypass operatie moeten ondergaan, nadien op statines gezet met daarbij flinke bijwerkingen. Uiteindelijk in aanmerking gekomen voor Praluent, in eerste instantie had ik niet het idee dat ik van Praluent bijwerkingen had maar na verloop van tijd kwam er toch twijfel. Telkens als ik Praluent had geïnjecteerd heb ik een aantal dagen erna een grieperig ge[lees meer...]voel en periodes met aanhoudende keelpijn. De aanhoudende keelpijn is diverse keren door de huisarts en kno arts onderzocht zonder resultaat, de keelpijn wordt niet genoemd door gebruikers in Nederland maar op buitenlandse sites met ervaringen over Praluent wel degelijk! Ook de huisarts die eerst mijn visie over de link met keelpijn en Praluent weg wuifde gaf nu ook toe dat er inderdaad mensen wereldwijd klagen over aanhoudende keelpijn. Tevens vaak het gevoel of dat ik met de 'handrem' erop liep, ik wilde zelf wel maar mijn lichaam wilde niet. Ik vraag mij af of dat er meer gebruikers zijn van Praluent die dezelfde klachten ervaren. De cholesterol waardes in mijn bloed waren overigens wel prima in orde, al waren deze nooit hoog geweest.

11-04-2022 | Man | 53
Hoog cholesterol
2019 1 keer gebruikt en al gelijk bijwerkingen zoals omschreven . Na1 keer gelijk gestopt. 2022 toch maar weer geprobeerd en gelijk weer dezelfde bijwerkingen als in 2019 . Nu nooit meer .

16-11-2021 | Man | 53
Cholesterol
Prima middel. Effectief. Heb geen bijwerkingen. Had ik wel met 3 soorten statines (Simvastatine, Atorvastastine en Rosuvastatine; spierpijn). Erg tevreden dus nu. En cholesterol is duidelijk lager, prima waarden, dus zeer goede werking.

15-01-2023 | Vrouw | 55
Hoog cholesterol
Ik gebruik praluent al zo’n 6 jaar. Na elke injectie weer hoge fluittoon wat in twee weken tijd langzaam weer minder wordt, zodra ik weer een injectie zet komt het weer terug. Ook vreemde ontstekingen in gewrichten en heftige nek/schouder pijn dag na injectie. Het ergste is dat ik nu het laatste jaar inmiddels 4x vreselijke lage rugpijn heb gehad een dag na injectie,[lees meer...] zo erg dat ik niks meer kon van de pijn! Statine is helemaal geen optie dan heb ik overal pijn in mijn lijf. Weet even niet meer wat ik moet doen. Ik durf soms geen injectie te zetten.

03-01-2020 | Vrouw | 55
Hoog cholesterol
Kon geen enkele andere medicatie verdragen.

02-09-2022 | Vrouw | 56
Hoog cholesterol
Erg ziek geweest van verschillende statines, uit DNA test bleek statine intolerantie, ezetimibe weer intollerantie met gevoel van blaasontsteking, 1x spuit 150 Praluent weer allerlei bijwerkingen: zere keel, grieperig, branden in buik, ontzettende spierpijn en zwakte in lichaam, extreem moe, veel slapen, kon de trap bijna niet meer op, hitte in lichaam. Werd helemaal naar [lees meer...]en na 2 weken nog niet hersteld. In overleg met de arts gestopt. LDL na 1x spuiten naar 2,3. Maar was net een zombie.

18-11-2018 | Vrouw | 56
Cholesterol
Sinds enkele jaren gebruik ik statines, waarvan het laatste jaar Rosuvastine. Omdat ik bij alle statines spierpijn ervaarde mocht ik onlangs beginnen met Praluent injecties. Heb nu 2x geinjecteerd. Sindsdien is de spierpijn fors toegenomen. Ik doe een paar keer per week krachttraining, maar heb een flinke stap terug moeten doen. Ga het nog 2 weken aanzien.

15-10-2018 | Man | 56
Cholesterol
Gebruik al 12 jaar cholesterolmedicijnen, eerst diverse soorten statines maar heb daar nogal flinke bijwerkingen van gehad. Op het laatst had ik Fluvastatine 80MG Retard en dit beviel goed, geen bijwerkingen dus. Nu op advies Praluent 75MG gaan gebruiken maar heb op dit moment enorme spierpijn in mijn hele lichaam en krachtverlies in mijn handen. Het kan toeval zijn, maar [lees meer...]ik heb er mijn bedenkingen over. Even afwachten wat de specialist zegt, anders maar weer terug naar de Retard. Ik weet niet of iemand anders dit herkent en ben daar zeer benieuwd naar. Wat betreft de effectiviteit, geen idee eigenlijk wordt over 2-3 maanden gecontroleerd.

08-01-2023 | Man | 57