Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-07-2020

Hoog cholesterol (85 meningen)
Diabetes type 2 (6 meningen)
Diabetes type 1 (5 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

11-05-2012 | Man | 66
Hartritmestoornissen
Ik ben een man van 66 jaar en sport intensief (3 maal per week) en besteed veel aandacht aan gezonde voeding (o.a. veel fruit, vette vis). Sinds vorig jaar kreeg ik hartritmestoornissen (veroorzaakt door een geleidingsstoornis tussen boezem en kamer). Ik ben gedotterd, kreeg een stent en een hele stapel medicijnen mee naar huis. Ik slikte al de voorgeschreven medicijnen t[lees meer...]rouw (Carbasalaatcalcium/Ascal om vorming van bloedstolsels tegen te gaan, Pantoprazol om de maag tegen Ascal te beschermen, Losartan als bloeddrukverlager en Pravasatine als cholesterolverlager), omdat mij op het hart werd gedrukt dat deze medicijnen 'levensreddend' zijn en dat ik die de rest van mijn leven zou moeten slikken. De hartritmestoornissen verergerden echter en in november 2011 kreeg ik een Biotronik-pacemaker. Nu, na een half jaar met een pacemaker en o.a. Pravastatine, is er helemaal geen geleiding meer tussen boezem en kamer en ben ik compleet afhankelijk van de pacemaker. Sinds enkele maanden heb ik last van pijn in de gewrichten van handen, knieën en heupen. Volgens mijn huisarts is dat artrose (gewrichtsslijtage) en valt daar niets aan te doen. Ook krijg ik steeds vaker last van 'slapende' voeten en handen en pijnlijke beenspieren. Ik verdenk nu de pravastatine als boosdoener en herken, nu ik de bijsluiter nog eens goed lees, ook andere klachten die sterk zijn toegenomen en die ik eerst als 'normale veroudering' zag: problemen met het zicht (wazig zien), vaker moeten plassen, ook 's nachts, seksuele stoornissen, slapeloosheid. Om depressief van te worden! Hoe kom ik veilig van dit spul af?

19-07-2016 | Man | 67

02-09-2014 | Man | 67
Nierinsufficiëntie
Na Crestor en Simvastatine ben ik dit medicijn gaan slikken. Wat een ramp. Ik kreeg steeds meer spierpijn. Zo erg dat ik een paar keer per nacht mijn bed uit moest. Mijn tenen stonden krom en ik kreeg het gevoel dat mijn spieren afscheurden. De druppel die bij mij de emmer deed overlopen was een geweldige rugpijn en pijn aan mijn heup. Daarvoor moest ik voor behandeld w[lees meer...]orden door een fysiotherapeut. Tijdens zijn behandeling ben ik gestopt met de pravastatine. Door deze ellende ben ik gestopt met mijn moestuin en kon ik niet meer werken. Nu een paar weken verder is alle pijn weg. Nooit meer kramp. Ik train met een personalcoache bij een fitnesscentrum. Ben weer aan het werk. En ben weer vrolijk. Ik lever wel een paar jaar in voor kwaliteit. Deze rommel slik ik nooit meer.

29-01-2013 | Vrouw | 67
Hart
In feb. 2012 ben ik gedotterd, 2 stents. Kransslagader was vrijwel geheel afgesloten. Moest Simvastatine gebruiken, kreeg daar zeer veel spierpijn van. In mei heb ik Crestor 20 gekregen. Ben toen geopereerd, heb een nieuwe schouder gekregen. Had zeer veel problemen met slapen. Weet dat aan de operatie. In okt dacht ik ineens, dit zou wel eens van de Crestor kunnen komen. D[lees meer...]ergelijke problemen had ik nog nooit gehad. Ben toen overgegaan naar Crestor 10. Inderdaad viel ik de eerste paar dagen daarna voor het eerst vanaf mei, zo in slaap. Maar al snel was het probleem weer even groot. Voelde me zo moe, dat ik wel kon huilen van moeheid. Ben begin jan helemaal met de Crestor gestopt. Nadat ik ze 10 dagen niet had ingenomen, voelde ik me herboren. Moest in overleg met de vaatpreventie Pravastatine 10 gebruiken, maar nu, na 4 dagen innemen, is het alweer precies hetzelfde als met de Crestor. Voel me ziek van de medicijnen. Probeer het nog een paar dagen en dan stop ik ermee. Wat als mijn cholestorol lager is, maar ik kan niets meer omdat ik me zo ziek voel Dan is naar mijn idee het middel erger als de kwaal.

25-02-2018 | Vrouw | 68
Ben 10kg verzwaart van het innemen van de Pravastatine 40mg

24-02-2015 | Vrouw | 68
pravastatine (20mg)
Hoog cholesterol
ik gebruikte simvastitine voor te hoog cholesterol maar had na 2 jaar veel spierpijn, nu overgegaan op pravastatine maar nog meer spierpijn, ik heb gelezen dat de statines het enzym q 10 afbreken, heb nu q10 gekocht maar ik vraag me af hoeveel heeft een lichaam nodig per dag van het q10 want de ene verkoopt 30 mg en de ander 100 mg.

07-02-2014 | Man | 68
Aderverkalking
Winderigheid en veel rugpijn

12-09-2012 | Vrouw | 68

30-05-2012 | Man | 68
Cholesterol
cholesterol is nog niet genoeg gezakt ( 5.2) wellicht bij de volgende meting een verhoging van de dosering. In het geheel geen bijwerkingen.

03-01-2012 | Vrouw | 68
Cholesterol
waarden zijn goed, elke 3 maanden gemeten. benauwd, zweterig tijdje gestopt, nergens last van, helaas voor cholesterol weer begonnen.

26-10-2011 | Vrouw | 68

haaruitval

06-07-2017 | Man | 70
pravastatine (20mg)
Hoog cholesterol
Totaal cholesterol verlaagd van 267 naar 188 , = effectief gewerkt, maar de vele bijwerkingen moet je er maar bijnemen , volgens dokter , maar na starten met Q 10 100 mg één per dag zijn bijwerkingen wel verminderd , en draaglijk , zal nog één kuur volgen van 3 maand en dan zien na meting van cholesterol gehalte , waarom dokters het voorschrijven zonder er ook Q10 niet bi[lees meer...]j te geven van in het begin , lijkt mij één raadsel , als ze op voorhand weten dat statines zoveel bijwerkingen geven .

21-09-2014 | Vrouw | 70
Diabetes type 2
heel erg moe slecht slapen hevige kramp in beide benen last van mijn tintelende voeten erge pijn in mijn botten er is ook artrose geconstateerd via foto's. Afgelopen donderdag gestopt met pravastatine op aanraden van mijn huisarts daar moet ik woensdag weer heen voor de uitslag van mijn bloed hoop dat het toch wat beter gaat en dat ik van die vermoeidheid af kom[lees meer...] ik hoop dat ik de volgende keer 'n positiever verhaal kan schrijven gr Corrie.

01-05-2012 | Man | 70
goede ervaring zonder bijwerking

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (432) - Antibiotica - penicillines breedspectrum