Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-07-2020

Hoog cholesterol (85 meningen)
Diabetes type 2 (6 meningen)
Diabetes type 1 (5 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

07-10-2013 | Vrouw | 57
Diabetes type 2
heb 3 maanden simvastatine geslikt, kreeg er spierpijn in mijn benen van, dus kreeg ik pravastatine voorgeschreven. Na 4 dagen kreeg ik erg veel pijn in mijn knokken van de vingers, wat ging uitbreiden naar polsen en pezen in de elllebogen. Ben na 3 weken gestopt, ben nu bijna 1 week verder en heb nog erg veel pijn, kan bijna niet functioneren op mijn werk, alleen met dicl[lees meer...]ofinac. Wie kan mij zeggen hoe lang deze rotmiddelen nog invloed op mijn spieren/gewrichten kan hebben?

12-07-2013 | Vrouw | 57
Cholesterol
Ik kreeg dit pravastatine omdat ik veel klachten had met simvastatine, maar dit is met dit medicijn niet anders, misselijk, problemen met de stoelgang, pijn en krampen in mijn benen en handen, moe. Kortom geen succes! Ga overleggen met de huisarts voor iets anders

25-03-2017 | Man | 56
Hoog cholesterol
veel last van bijwerkingen. Ga overleggen met de huisarts voor andere medicijnen voor mijn hoge cholesterol. Hiervoor simvastatine gebruikt, maar kreeg veel last van hoofdpijn en spierpijn.

18-08-2014 | Vrouw | 54
Diabetes type 1
Na jaren vanwege diabetes 1 simvastatine te hebben geslikt over gegaan op Pravastatine. De klachten gingen niet over. Veel spierpijn in de benen, heupen en schouders. Nu een frozen sholder. Ben gestopt met deze schadelijke medicijnen. Hoe nu verder?

16-10-2013 | Vrouw | 54
pravastatine (40mg)
Pravastatine kon ik goed verdragen, paar kleine bijwerkingen, maar niet belemmerend voor dagelijks leven!!!

07-08-2011 | Vrouw | 54
CHOLESTOROL
Na een ooginfarct in oktober 2009 door de medische molen gegaan en o.a. simvastatine voorgeschreven gekregen. Had veel last van spier en gewrichtspijnen, extreme vermoeidheid , concentratie problemen. Gestopt en na een tijdje waren deze klachten vrdwenen maar het choletorolgehalt was weer gestegen dus toen aan de pravastatine. Binnen de kortste keren weer de zelfde klachte[lees meer...]n als bij de somvastatine. Choletorol was keurig. Toch vanwege de ernst van de bijwerkingen (kan niet normaal functioneren)sinds plm 2 weken weer gestopt. Bijwerkingen zijn nog niet weg, ik hoop snel verbetering te voelen.

20-08-2019 | Vrouw | 53
pravastatine (10mg)
Angina pectoris
Ondanks een laag cholesterol gehalte in het bloed moest ik toch een statine slikken. ( Agina Pectoris) Ben begonnen met atorvastatine 40 mg, daarna simvastatine 40 mg en rosuvastatine 40 mg. Bij alle 3 behoorlijke bijwerkingen zoals hoofdpijn, maag/ darmklachten en erg duizelig. Nu aan de pravastatine, begonnen met 40 mg . Weer dezelfde bijwerkingen, de dosis is nu verlaag[lees meer...]d ( recent) naar 10 mg per dag. Bijwerkingen zijn minder, maar het is nog steeds geen favoriet middel . Wordt vervolgd...

30-06-2013 | Vrouw | 53
Hoog cholesterol
In januari 2013 ben ik dit medicijn op aanraden van de internist gaan gebruiken. Sinds ik dit medicijn gebruik heb ik spierpijn, voornamelijk in mijn rechterschouder. En dusdanig dat ik momenteel mijn arm niet meer fatsoenlijk omhoog kan tillen. Plotseling heb ik last van een hielspoor en spierpijn in mijn beide voeten. Het ergste euvel dat me momenteel goed dwars zit,[lees meer...] is dat ik jeukende bultjes op mijn bovenarmen heb, op mijn zitvlak en bovenbenen. Dit probleem heb ik nooit eerder gehad. Het ligt niet aan de combinatie met de andere medicatie die ik gebruik, want die gebruik ik al ruim 5 jaar en er was volgens de apotheker geen interactie met de Pravastatine. Ik heb meer hartritme stoornissen, die versterkt lijken met een ander medicijn dat ik gebruik. Ik stop niet zomaar met de pravastatine, maar na het lezen van de overige meningen hier lijkt het me wel tijd worden voor een hartig onderonsje met mijn huisarts/internist

12-03-2018 | Man | 52
Hoog cholesterol
Compleet lusteloos, totaal geen energie meer. Ik had op een gegeven moment het idee dat als ik het nog een paar dagen gebruiken zou ze mij konden begraven. Nadat ik op eigen initiatief gestopt ben ging ik met sprongen vooruit. Zelfde probleem had ik ook met de andere statine's.

17-08-2016 | Man | 51

16-12-2015 | Vrouw | 51
Beroerte
Eerst simvastatine gebruikt. Toen overgegaan op pravastine. Nog steeds veel spierpijn.

19-09-2012 | Man | 51
Hartklachten
tot nu toe geen opmerkingen

11-03-2011 | Vrouw | 51
Cholesterol

03-03-2015 | Vrouw | 50
Hoog cholesterol
Heb al jaren zo'n pijn in mijn lijf, gewrichten, spieren, alles doet zeer. Heb artrithis psoriatica, een hoge bloeddruk en een te hoge cholesterol. Sinds een half jaar zo'n gruwelijke rugpijn dat ik door mijn reumatologe naar de orthopeed werd gestuurd, die mij foto's liet maken van rug en schouders, niet van de rug, want dat was een jaar eerder al gedaan. Uitslag: slecht[lees meer...]e nek, schouders (na operatie) ok, maar je kan mij niet aanraken zonder me pijn te doen. De orthopeed stuurde me naar een bekwaam fysiotherapeut. Vandaag na een aantal behandelingen vroeg hij of ik medicijnen gebruik, en ja, onder meer pravastatine. Hij was gelijk gealarmeerd, en zei dat al mijn narigheid daar wel 's van zou kunnen komen, en googelde het medicijn. Ben me rot geschrokken, ik gebruik het al jaren, en word steeds slechter!! Morgen ga ik de huisarts bellen voor een doorverwijzing naar de internist, er moet iets veranderen, slik notabene een dubbele dosis, 80 mg per dag!! Zou door dit middel al die pijn en kramp in mijn lijf veroorzaakt worden? Ben heel benieuwd of er voor mij iets ten goede zal veranderen als ik een ander middel krijg!

02-03-2014 | Man | 50
Hoog cholesterol
Na overleg met arts ..... kan je het ook op een andere manier aanpakken?? lees artikel hieronder http://www.gezondbeterworden.nl/digitaal-tijdschrift/de-cholesterol-leugen.html

28-06-2012 | Vrouw | 49
pravastatine
Helemaal goed nergens lst van, lijkt wel of de laatste 10 jaar mensen er steeds meer mee bezig zijn om bijwerkingen te zoeken. Ik slik dit al vanaf mijn 35e en bijna nergens last van. Zo kan ik toch nog eens wat lekkers ( lees: ongezond) eten.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (577) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (423) - Antibiotica - penicillines breedspectrum