Ervaringen met Pravastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

Bij  HartinfarctX

Hoog cholesterol (88 meningen)
Diabetes type 2 (6 meningen)
Diabetes type 1 (5 meningen)
Angina pectoris (3 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

17-01-2022 | Vrouw | 65
Hartinfarct
Zijn er mensen die ervaringen hebben met het stoppen met statines. Dus bij wie de oorspronkelijke klachten weg zijn (gebleven), terug zijn gekomen of verergert zijn na het stoppen met statines

15-10-2018 | Vrouw | 82
Geen klachten

26-09-2016 | Man | 71
Hartinfarct
Na informatie van lotgenoten over pravastatinenatrium(negatieve) ben ik sinds drie dagen gestopt met dat medicijn.(tijdelijk?). Ben nu veel minder benauwd. (RED: voor een vermindering van een dosis is het altijd verstandig om dit in overleg met de behandelend arts te doen. Hij /zij kan beoordelen of het verstandig is om eventuele een andere weg in te slaan, iets vervange[lees meer...]nde te zoeken.)

24-03-2016 | Man | 79
Hartinfarct
Kreeg 7 jaar geleden lichte Tia en o.a. simvastatine voorgeschreven. Na 9 maanden gestopt wegens bijwerkingen. 1 jaar geleden een licht hartinfarct, waarna procollair atorvastatine 40 mg voorgeschreven. Na 4 weken geleidelijke toename dezelfde bijwerkingen. Na 4 maanden i.o.m. huisarts dosering gehalveerd en weer 4 maanden later i.o.m. huisarts gestopt waarna klachten bij[lees meer...]werkingen verdwenen. Januari '16 controle bij andere cardioloog, die pravastatine 1 daags 20 mg adviseerde. Na 1 maand weer gestopt i.o.m. cardioloog wegens weer toenemende en zelfde bijwerkingen. Conclusie: absoluut intolerant voor statines.

28-01-2016 | Man | 47
Hartinfarct
Heb al meerdere andere chloresterol pillen gehad. Allemaal hebben ze bijwerkingen, maar deze zijn het ergste tot nu toe.

20-12-2015 | Man | 61
Hartinfarct
Ik kreeg pravastatine, protocolair, voorgeschreven na een groot hartinfarct. Mijn cholesterol was voor het infarct laag. (gemeten door "Life Line"). Na een 10 maanden gebruik kreeg ik, na intensiefe lichamelijke inspanning, hevige spierpijn. Deze pijn was anders dan de pijn door verzuring van de spieren die ik ken na intensief sporten. In overleg met mijn cardioloog heb [lees meer...]ik de pravastatine nu al 3 weken gestopt, maar de pijn is nog niet weg. Wel is de pijn al verminderd. Binnenkort laat ik het cholesterolgehalte in mijn bloed controleren. Dan ga ik in overleg met mijn cardioloog. Ik wil weten wat mijn risico's zijn. Als het aan mij ligt ga ik dit medicijn niet weer gebruiken.

17-02-2015 | Man | 74
Hartinfarct
Omdat ik nierproblemen hebt zit er in mijn bloed te veel zuur,volgens de Nefroloog grotere kans op een hartinfarct.En vaak jicht. Gebruik daarvoor colchicine,maar samen met Pravastatine geeft dat mij ontzettend veel spierpijn en hoofdpijn. Op haar advies overgestapt naar Ezetrol 10 mg en dit geeft weer heel veel darm problemen verstopping en pijn.

13-04-2014 | Man | 76
Hartinfarct
Patient is eind december en begin januari 2014 gedotterd. Nu extreem droge huid. Heeft geen te hoge cholestorol gehalte. Huid is erg rimpelig overal op het lichaam, behalve gezicht. Advies: insmeren met Neutral bodylotion, olie. Zalf heeft niet geholpen. Patient is mager en is 76 jaar. Geen onderhuids vetweefsel meer. Huid schilfert overal, buik, rug, benen en armen, a[lees meer...]f. Kun je pravastatine stoppen zonder problemen, nu twee dagen gestopt en patient voelt zich al beter. Heeft honger, blijft toch lang op bed liggen. Morgen (13 -4 2014) probeer ik de cardioloog te vragen.

23-06-2012 | Man | 58
Hartinfarct
Ik heb op 22-8-2011 een hartinfarct gehad en krijg sindsdien medicijnen. Dit is de 4e soort statine die ik krijg. Van de andere soorten (rosuvastatine, simvastatine, ezitimibe icm simvastatine) kreeg ik na enkele weken erge spierpijnen en gewrichtspijnen in mijn benen en rug. Als ik stopte waren de klachten vrijwel gelijk verdwenen. Pravastatine slik ik nu 2 dagen en het [lees meer...]is alweer mis. Ik stop nu helemaal met statines. Ik ga liever dood dan in een rolstoel terecht te komen. (Red; we adviseren het stoppen met medicatie wel altijd in overleg te doen met uw behandelend arts en/of apotheker).

10-04-2012 | Vrouw | 40
Hartinfarct
Ik ben vandaag met pravastatine gestopt omdat het voor mij onmogelijk was nog te werken gezien dat de bijwerkingen invaliderend waren, trillingen, misselijk, vaak onmogelijk wat te eten, vaak naar de wc, buikkrampen, diarree, angsten, huilen... Het is pas gisteren dat ik gezocht heb naar de reden van deze nieuwe problemen toen ik op deze site terecht kwam en ik het snap[lees meer...]te. Mijn arts heeft me meteen laten stoppen.

09-01-2012 | Man | 61
Hartinfarct
eerst andere cholesterol verlagers geprobeerd, deze gaven teveel bijwerkingen.