evolocumab

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-07-2020

Hoog cholesterol (62 meningen)

Simvastatine (1177 meningen)
Crestor (396 meningen)
Lipitor (334 meningen)
Atorvastatine (308 meningen)
Ezetrol (153 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

06-01-2019 | Man | 66
Cholesterol
anderhalf jaar gebruikt nu gestopt dat kwam omdat de spuit niet goed werkte maar omdat dat ik dat toen niet zeker wist of dat wel zo was , maar ik knapte flink op dus zal hij wel niet gewerkt hebben dus de volgende ook maar overgeslagen en voel mijn eigen beter en beter cholesterol wel flink naar beneden van ruim 10 naar 1 maar te benauwd en zwak , daarvoor zeer veel med[lees meer...]icijnen gebruikt moet er bij zeggen dat ik de eerste 13 jaar [eerste hart infarct 17 jaar geleden] nergens last van had beetje spierpijn , vind ik wel vreemd eigenlijk nu maar wachten wat we gaan doen cholesterol zal wel weer gaan stijgen

18-11-2018 | Man | 66
Jicht
Veel last van jicht, speciaal na lang wandelen

15-03-2021 | Man | 65
Hartfalen
In tegenstelling van dat ik hier voornamelijk lees ( veel bijwerkingen) ben ik gezegend met dit middel ism ezetimide. Wgeen bijwerkingen. Wat een ellende maakt u mee. Veel sterkte aan u.

17-05-2019 | Man | 65
Hoog cholesterol
Na enige jaren -zeer effectief- gebruik zonder noemenswaardige bijwerkingen, nu extreme pijn ‘s nachts liggend, tussen en onder de schouderbladen en met name op rechterzijde van de torso. Alsof er een gloeiend mes in mij wordt gestoken. Dodelijk vermoeiend en heel erg pijnlijk. Vrees dat ik weer over moet op statines. Ook niet fijn qua bijwerkingen. En veel minder resultaa[lees meer...]t.

23-02-2019 | Man | 65
Hartinfarct
Van de gebruikelijke statines ondervond ik ernsige bijwerkingen. Zelfs van de ‘natuurlijke’ statines ondervond ik deze bijwerkingen. Om die redenen weigerde ik verder te gaan met de statines. Dan maar een risico gelopen. Er werd mij Repatha aangeboden en nu, na ruim een half jaar zijn de cholesterolwaarden spectaculair gedaald. Ik vermoed echter dat één van de bijwerki[lees meer...]ngen er weer insluipt en sla daarom één periode over, zonder overleg met de medici overigens. Het verplicht meebestellen van Ezetemibe slaat nergens op omdat dit een van de veroorzakers van de zeer ernstige bijwerkingen was. Die lever ik dus in bij de chemobak. Onbegrijpelijk natuurlijk want, hoewel niet zo heel duur ( € 0,40 per pil) komen ze evengoed bij het afval terecht en spek ik de kas van de big pharma nóg een keer. De Repatha kost tenslotte. € 100,- per injectie. Over het nu onstane lage HDL-gehalte maak ik mij echter wel grote zorgen.

10-12-2018 | Man | 65
Hartinfarct
Net begonnen dus nog geen ervaringen. Wel zijn de spierklachten van ezetrol verdwenen na een paar dagen.

25-01-2018 | Man | 65
Hoog cholesterol
had zeer hoog cholesterol uitschieters van wel richting 20 maar meestal tussen de 8 en 12 na 3 keer repatha slechte gezakt naar 1!! ongelooflijk ,

18-12-2019 | Vrouw | 64
Hoog cholesterol
Na 4 maanden repatha gebruikt te hebben mijn ldl waarde hoger dan ooit namelijk 5.5 De behandeld arts snapt er niks van, en ik al helemaal niet.

16-01-2018 | Vrouw | 64
Hoog cholesterol
Na eerste twee injecties beetje spierpijn na derde injectie zeer hevig. Kon niet meer normaal functioneren. Pijnstillers hielpen nauwelijks. Voor mij geen statines en repatha meer.

14-01-2018 | Vrouw | 64
Hoog cholesterol
Injectie s zijn gemakkelijk toe te dienen. Na tweede injectie al enigszins last van spierpijn. Na derde injectie zo hevig en pijnlijk dat ik vijf dagen nodig had om weer enigszins normaal te kunnen functioneren. Cholesterolgehalte zeer duidelijk verminderd, maar ik kan er blijkbaar/helaas niet tegen.

21-08-2019 | Man | 63
Hartritmestoornis
In 2015 heb ik vanwege een hartritmestoornis een open hartoperatie gehad met 3 bypasses. Daarna aan de statines: Simvastatine, Atorvastatine en Rosuvastatine maar vanwege de vele bijwerkingen toen overgeschakeld op Repatha. Daarna ging het hardlopen (mijn grote hobby) steeds beter en had ik de indruk dat ik ook geen last van bijwerkingen meer had. Tot na pakweg een jaar.[lees meer...] Toen begon ik toch allerlei kleinigheden te voelen die ik niet kon plaatsen (spierpijn, reuma-achtige klachten, kramp, duizeligheid). Geen van alle zo ernstig dat er niet mee te leven is, maar lastig is het wel. Na nog een half jaar ben ik, in overleg met de cardioloog, 3 maanden gestopt. Het resultaat was dat ik na 3 maanden alle klachten verdwenen waren behalve nog heel lichte reuma-achtige klachten in 2 vingers van de linkerhand. Maar het cholesterol was wel geëxplodeerd: LDL van 1.6 naar 4.6. Nu duidelijk was waar de klachten door veroorzaakt worden, was ik gerustgesteld en ben weer met de Repatha begonnen. En dat was SCHRIKKEN! Als iemand er ooit aan twijfelt of Repatha bijwerkingen heeft, moet je ook eens 3 maanden stoppen en dan weer een injectie plaatsen. Nog nooit in mijn leven zoveel spierpijn gehad door werkelijk mijn hele lichaam. Duurde een dikke week voor ik daarvan hersteld was. Daarna gelukkig geen hinder meer van gehad bij volgende injecties, maar die eerste zal ik nooit meer vergeten. Ik weet nu wat de bijwerkingen zijn en dat neem ik maar voor lief omdat het (tot nog toe) het meest vriendelijke alternatief is voor de statines.

18-12-2017 | Man | 63
Hoog cholesterol
Ik spuit mijzelf sinds een half jaar ongeveer om de twee weken met 1 injectie per keer in de quadriceps links of rechts. Ik ben er heel tevreden over en ik voel mij steeds beter worden. Geen bijwerkingen tot dusver, vermoeidheid is weg, spiermassa neemt weer toe, spierpijn is bijna weg. Mijn LDL is nu 0,9. Beter kan niet.

17-12-2017 | Man | 63
evolocumab (140mg/ml)
Ik heb een hart slagader laten dotteren en een stemt laten plaatsen in 2013. Heb twee heel kleine tia's gehad in 2010 en 2011. Heb simvastatine geslikt en crestor. Daar kon ik heel slecht tegen. Moe en spierpijn en spierafbraak plus dat ik hartritmestoornissen kreeg, want je hart is per slot van rekening ook een spier nietwaar? Sinds een twee jaar slikte ik nog vijf [lees meer...]mg crestor en een pilletje ezetrol. Ging redelijk. Maar ik ontdekte repatha. Een keer in de twee weken jezelf prikken en klaar. Maar de ezetrol moet ik blijven gebruiken want anders krijg je de repatha niet vergoed. Mijn cholesterol is nu 0, 9 en ik voel me goed!!! De exetrol moet er eigenlijk ook af maar ja! De dekking he! Stinkt toch naar de geldwolverij naar mijn smaak!

21-11-2017 | Man | 63
Hoog cholesterol
Cardioloog pushen om het middel te krijgen, want uit kostenoverweging willen ze nog wel eens terughoudend zijn.

27-06-2021 | Man | 62
Hartinfarct
In 2018 heb ik een hartinfarct gekregen en ben driemaal gedotterd en er zijn drie stents geplaatst. Ik moest gelijk beginnen met het slikken van statines, want mijn cholesterolwaarde was te hoog (rond de 5). Ik heb verschillende statines geprobeerd, maar van elke statine kreeg ik heftige bijwerkingen. Het was zo erg dat ik een weekend op bed heb gelegen omdat ik niet meer [lees meer...]kon lopen. Heftige spier en gewrichtspijn, mijn handen onder de eczeem (de vellen hingen erbij) en constant het gevoel van echt ziek zijn. Na alles statines te hebben geprobeerd, "mocht" ik met Repatha beginnen. Een cholesterolverlagend medicijn zonder enige bijwerking, werd mij gezegd. Ik ben begonnen met tweemaal een injectie per maand. De bijwerkingen kwamen net zo hard weer terug (wat volgens de arts niet mogelijk is) en werd op eenmaal per maand een injectie gezet. De bijwerkingen werden minder, maar niet helemaal weg. Ondanks ik best wel last had van bijwerkingen, heb ik dat maar voor lief genomen. Mij werd toch wel het gevoel gegeven dat ik mij aanstelde omdat bijwerkingen nagenoeg niet voorkwamen bij dit medicijn. Ok, de Repatha verlaagde mijn cholesterolwaarde, maar verlaagde nog meer mijn kwaliteit van leven. Buiten de spierpijn, gewrichtspijn en eczeem, voelde ik mij ook angstig, depressief en soms tegen het paniekerig aan. Eerst twee jaar lang met verschillende statines geprobeerd met de nodige ellende en nu een jaar lang met Repatha. Drie jaar van mijn leven die ik als weggegooid zie. Op 10 april 2021 heb ik de Astrazeneca vaccin gekregen. De volgende ochtend voelde ik mij wat misselijk, maar dat was snel verdwenen. Tegen de avond leek het wel alsof het was ontploft in mijn lichaam. De pijn in mijn rug, knieën, heup en vingers werden zo erg dat ik amper kon lopen. Ook het eczeem kwam in alle hevigheid weer terug. Mijn huisarts heeft bloed afgenomen om te kijken of ik misschien teveel urinezuur in mijn bloed had. Dit was niet het geval en er werd gedacht aan reuma. Ik ben doorverwezen naar een reumatoloog die ook weer bloed heeft afgenomen. (De tweede prik van Astrazeneca moest ik verplaatsen tot na dit onderzoek). Ook bij dit bloedonderzoek was niets verontrustend te zien. Wel gaf de reumatoloog aan dat Repatha een antilichaam is en Astrazeneca ook een antilichaam is en dat dat wellicht de reden kon zijn. Dit zou ik met mijn cardioloog moeten bespreken. Kort hierna ben ik bij mijn cardioloog geweest en die vertelde dat ik direct moest stoppen met de Repatha. Wederom kreeg ik te horen dat bijwerkingen bij Repatha nagenoeg niet voorkomt, maar aangezien ik nu al drie jaar lang veel last heb van bijwerkingen, ik maar even moet stoppen. Over twee maanden (als de Repatha uit mijn lichaam is) word ik weer onderzocht en gekeken wat te doen. Mijn tweede Astrazeneca prik heb ik moeten verplaatsen naar een later tijdstip, maar ik ben huiverig om deze nog te nemen. Ondertussen veel gelezen over te hoog cholesterol, statines en Repatha en ik moet zeggen dat ik niet meer weet wat te doen. Men wordt bang gemaakt voor een te hoog cholesterol en dat de cholesterolwaarden naar beneden moet en aan de andere kant word je bang gemaakt dat een te laag cholesterol levensgevaarlijk is. Word je overtuigd door de cardioloog en neem je medicatie tegen een te hoog cholesterol, heb je (in mijn geval dan) geen kwaliteit meer van leven en voel je je gewoon ziek. Wie moet je geloven?

26-10-2020 | Vrouw | 62
Hartinfarct
Na jaren allerlei soorten statines te hebben geslikt, en daardoor bijna niet meer kon lopen, (ik liep op t laatst met een stok), kreeg ik Rephata, chorestorol daalde enorm, en is nu prima, weinig tot geen bijwerkingen. Ik speel weer badminton, en loop weer prima.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (577) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (423) - Antibiotica - penicillines breedspectrum