Ervaringen met Repatha

evolocumab

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

acute rugpijn griepachtige symptomen vermoeidheid weinig energie concentratieproblemen overal uitslag rugpijn onder rug pijn luchtweginfectie geheugenverlies

Hoog cholesterol (110 meningen)

Simvastatine (1211 meningen)
Crestor (409 meningen)
Atorvastatine (343 meningen)
Lipitor (334 meningen)
Ezetrol (157 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

27-04-2020 | Vrouw | 48
Aderverkalking
Alle statines gebruikt maar door spierpijnen gewrichtspijnen overgegaan op repatha. Nu 4 maanden verder en nog steeds last van pijnen waardoor ik met stijfheid en pijnlijke spieren in mn benen en rugzwakte lastig kan lopen. Verder heb ik er eczeem bijgekregen en blaarvorming aan mn voet. Overweeg weer te stoppen een paar weken en overleg te hebben met de cardioloog. Let op[lees meer...] mensen op je vitamine D waarde want die wordt afgebroken en dat slaat ook op je spieren. Ps. Ik ben 48 maar beweeg als iemand vsn 85 door cholestrolverlagers

14-01-2020 | Vrouw | 47
Herseninfarct
Ik heb allerlei tabletvormen van de statine's geprobeerd maar kreeg hier zo enorme spierpijnen van dat het ondragelijk werd. Nu spuit ik sinds 1 jaar Repatha en overweeg nu om deze ook te stoppen want nog steeds heb ik veel spierpijn, vaak hoofdpijn en eczeem. Het effect is van de repatha is minimaal. Daarnaast ben ik echt geen pieperd maar doet het injecteren echt zeer, [lees meer...]zie er steeds weer tegen op op het te gebruiken.

18-12-2019 | Vrouw | 64
Hoog cholesterol
Na 4 maanden repatha gebruikt te hebben mijn ldl waarde hoger dan ooit namelijk 5.5 De behandeld arts snapt er niks van, en ik al helemaal niet.

15-11-2019 | Vrouw | 56
Cholesterol
goed werkend op lipidden te optimaliseren. Meer bijwerkingen als in de bijsluiter vermeld. Tegen de diarree 1 maal per 3 dagen loperamide gebruikt. Helpt goed. Slapeloosheid gedurende 48 uur na inj. neem voortaan slaapmed. in. Paracetamol gebruik tegen spierpijn en prikkelbaarheid ) alles voor de lipiden!' `daar moet dus mijn familie maar mee moeten leven` Goed middel vo[lees meer...]or verbeteren lipiden maar heeft bij mij toch wel veel bijwerkingen en meer medicatie

27-10-2019 | Vrouw | 36
Cholesterol
Ik ben erfelijk belast met cholestrol (bekent van 7 jaar) menig tablet geprobeerd met nodige bijwerkingen en weinig resultaat. Ik werd gevraagd als patiënt dit medicijn te testen via academische ziekenhuis. Ik kreeg 50% medicijn en 50% placebo. Cholestrol was enige waardes omlaag. Nu gebruik ik het weer en resultaat is nog matig maar word steeds beter.

10-09-2019 | Vrouw | 47
evolocumab (140mg/ml)
Al vele jaren statines moeten gebruiken vanwege Familiaire Hypercholesterolemie. Op den duur kreeg ik bijwerkingen van de statines (simvastatine, atorvastatine en rosuvastatine). Die laatste twee gecombineerrd met ezitimibe. Daarom injecties voorgeschreven gekregen. Eerst Praluent geprobeerd 3 maanden. Helaas ook veel bijwerkingen van dit middel zoals spierpijn, zeer zware[lees meer...] en pijnlijke benen, vermoeidheid, hoofdpijn etc. Ook was het resultaat niet echt goed. Mijn LDL was nog te hoog (3,5). Nu gebruik ik sinds 1 maand Repatha. Dit middel geeft bij mijn helaas nog meer bijwerkingen. Na de eerste injectie kon ik een week lang amper functioneren (heel veel pijn in het gehele lichaam). Ik heb tien dagen Diclofenac en Paracetamol moeten gebruiken! Vorige week de tweede injectie gebruikt. Ik heb enorm veel pijn tussen mijn ribben (vooral rechts) schouderbladen in in mijn nek. Ook hoofdpijn. Mijn eetlust is ook toegenomen, heb de hele dag honger. Nog 1 injectie te gaan en dan terug naar de specialist. Ik ga weer overstappen op statines en ik denk Atorvastatine. Daar had ik nog het minst last van. Geen injecties meer voor mij. Nog goed om te vermelden: bij het injecteren is Repatha een stuk pijnlijker dan Praluent.

22-05-2019 | Vrouw | 68
Hoog cholesterol
ik heb al jaren een hoog cholesterol. Verdraag geen statines. Sinds 1,5 jaar Repatha. In het begin geen probleem maar steeds meer gewrichtspijn en huiduitslag

17-01-2019 | Vrouw | 46
Hoog cholesterol
Ik had altijd een te hoog cholesterol dit wist ik vanaf mijn 12e jaar. Het blijkt dat het erfelijk is. Mijn beide ouders hebben het. Elke keer bloedprikken was de uitslag te hoog, andere medicijnen geprobeerd niets hielp. Ik bleef maar doorlopen en zag toen nog niet de ernst van de situatie in. Vorig jaar kreeg ik een herseninfarct mijn cholesterol was nog steeds te hoog. [lees meer...]Ik heb een week in het ziekenhuis gelegen (radboud UMC Nijmegen) ik moest alles weer opnieuw leren. Schrijven lezen praten etc. Mijn man en kinderen hebben we echt enorm goed gesteund hiervoor ben ik ze voor altijd dankbaar. Na onderzoeken kwam ik in aanmerking voor het medicijn repatha. Ik injecteer mezelf 1x per 2 weken met dit medicijn daarnaast hou ik ook nog mijn dagelijkse pillen. Sinds ik repatha gebruik is mijn cholesterol nog nooit zo laag geweest, alleen ik krijg er wel spierpijn van, maar ik kan ermee leven.

17-01-2019 | Vrouw | 61
Hoog cholesterol
Vanaf 14 jan. Tot 13 okt. 2018 heb ik, Simvastatine 20mg, Ezetimibe 10mg met Rosuvastatine 10mg. , en Atorvastatine 10mg met Ezetimibe 10mg gebruikt. Hier had ik veel bijwerkingen van , ondraaglijke pijnen in mijn li-arm en re- been. Vanaf 13 okt. 2018 ben ik gestart met Repatha injecties. Geweldig!! Ik heb gen bijwerkingen meer.

16-03-2024 | Man | 71
Beroerte

acute rugpijn overal uitslag concentratieproblemen weinig energie vermoeidheid griepachtige symptomen

Vorig jaar een TIA gehad en geopereerd aan de halsslagader die vernauwd was. Voor deze tijd altijd sportief, redelijk energiek iemand; gezond eten, geen overgewicht. Kreeg meteen statines voorgeschreven en kreeg na enkele weken spier- en vooral rugpijn met pijnscheuten. Drie andere statines geprobeerd en steeds hetzelfde patroon. Uiteindelijk in oktober 2023 begonnen [lees meer...]met Repatha injecties. Ldl cholesterol dook meteen omlaag van 3.0 naar 1.0. De volgende maanden zeer ernstige klachten gekregen, van griep met langdurige hoestbuien tot zware spitaanvallen. Veel pijnstillers gebruikt. Totaal geen energie en een hoofd vol watten. Rugklachten gingen en kwamen weer in alle hevigheid terug. Pas later gerealiseerd dat dit door Repatha zou kunnen komen. Januari 2024 i,o,m, de specialist gestopt; ik had geen leven meer. Na 2 weken werden rugklachten minder en na een maand verdwenen ze. Nu , half maart nog steeds last van perioden van minder energie en soms huiduitslag. Bewegen en een beetje sporten lukt weer.

13-03-2024 | Man | 66

luchtweginfectie geheugenverlies

12-03-2024 | Man | 58

onder rug pijn rugpijn

Mijn man nu de 3e injectie gehad maar heeft toenemende lage rugpijnklachten en heeft bij horizontale houding een raar gevoel/ fladder in de hartstreek. De eerste dagen na vaccinatie is hij sloom/ afwezige momenten en is toenemend moe We gaan nu ff afwachten, slaan een dosis over en als klachten weer terugkeren na de volgende spuit dan is het wel,duidelijk....stoppen er[lees meer...]mee.... Al 4 andere statines gebruikt maar van van allen nare bijwerkingen

28-01-2024 | Man | 66
evolocumab (140mg/ml)
Hiermee meteen de vraag of er iemand ervaring heeft met het gebruik van Repatha tegen te hoge LP(a) waarde. LP(a) = Lipoproteïne , dit is een soort LDL cholesterol met een staartje.... WEET dat mijn HDL, LDL en verhouding tussen beide altijd zeer laag is geweest... De LP(a) waarde is echter 3 x de maximum... :-( Ik neem Repatha nog maar onlangs maar stel mij de vraa[lees meer...]g of dit mijn LP(a) waarde naar beneden kan helpen, want met gewone statines lukte dit niet. Mijn cholesterol waardes bleven nog steeds zeer goed maar de LP(a) waarde bleef identiek , dus 3 x het maximum.... NOGMAALS: HEEFT IEMAND ERVARING MET REPATHA EN TE HOGE LP(a) WAARDE ?

21-01-2024 | Man | 55
Hoog cholesterol
Ik had veel bijwerkingen van alle stattinnessen. Ik heb Familaire Hyper cholesterol en injecteer naast mijn andere medicijnen, Repatha. Dat injecteren gaat inmiddels redelijk goed en snel. De pijn in mijn voetzolen is bijna geheel weg maar met wat langer lopen komt dat nog steeds terug. Maar dat kan ook van de bloedplaatjes-verdunners komen. Eigenlijk lijken alle bijwerkin[lees meer...]gen minder te zijn geworden. Wat me wel opvalt is dat ik soms zo enorm afwezig lijk te zijn. Ik slaap slecht, duizelingen had ik al en gaan niet helemaal weg maar ik weet niet of dat door Repatha komt eerlijk gezegd. Mn opvliegers zijn minder geworden. Maar ik ben nu soms zo energieloos. Tis soms net alsof alles totaal aan me voorbij gaat en me de energy ontbreekt om simpelweg leuke dingen te gaan doen en zo stak ik nooit in elkaar!

06-01-2024 | Man | 72
Hoog cholesterol
30 jaar statinus gebruikt, nu heb ik repatha wat een wondermiddel , geen bijwerkingen ben72 was altijd ziek van de Inegy en nu voel ik mij 23 , loop elke dag gewoon weer zo’n 4 km ongeveer en voel mijn top

05-01-2024 | Man | 79
Meer trek in zoetigheid