evolocumab

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-07-2020

Hoog cholesterol (58 meningen)

Simvastatine (1175 meningen)
Crestor (395 meningen)
Lipitor (334 meningen)
Atorvastatine (308 meningen)
Ezetrol (153 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

18-11-2018 | Man | 70
Hoog cholesterol
Aanvankelijk geen problemen. Middel werkte meer dan uitstekend. LDL terug naar 0,8! Na een half jaar kwamen de eerste klachten zoals de duizeligheid in combinatie met een vreemd soort hoofdpijn. Duurde even voordat de relatie werd gelegd naar Repatha. Kreeg ook gewrichtspijnen in handen en ellebogen, plaatsen waar ik nog nooit deze pijnen had ondervonden. Heb in overl[lees meer...]eg besloten te stoppen, de bijwerkingen zijn te heftig.

03-09-2018 | Vrouw | 61
Hoog cholesterol
Ik gebruik Repatha nu meer dan een jaar, de eerste maanden zakte mijn cholesterol heel goed, maar na de laatste controle was het weer omhoog gegaan. Ben nog steeds erg moe en waar ik echt boos om ben dat je Ezetimibe erbij moet nemen. Ik heb zeer slechte ervaringen met pillen die dit moet verlagen, mijn cardioloog heeft mij door gestuurd omdat ik geen enkele pil verdroeg[lees meer...]. Maar je krijgt geen repatha als je die pillen er niet bij neemt , dus elke 3 maanden gooi ik voor een kapitaal weg. Omdat Menzis , de internist en apotheker hier goed aan verdienen. Dit gaat niet meer over de patient of hij beter wordt, dit gaat over geld dat ze naar binnen halen om hun zakken te vullen, ik vind dit een grof schandaal en allemaal halen ze hun schouders op en zeggen het is nu eenmaal zo. Dus het is de bedoeling dat je goed ziek wordt en absoluut niet beter wordt, want daar verdienen zij niet aan. Ik ga ook zeker stoppen met die repatha aan mij gaan ze niks meer verdienen het zijn regelrechte criminelen.

22-02-2018 | Vrouw | 59
Hoog cholesterol
Gebruik het middel al een aantal jaren. Vanaf het begin last gehad van hoesten. Sinds september 2017 echter last van heftige duizelingen en ( zware) hoofdpijn. Niet elke dag maar moeilijk te voorspellen. Momenteel 6 van de 14 dagen niet lekker.

14-01-2018 | Vrouw | 64
Hoog cholesterol
Injectie s zijn gemakkelijk toe te dienen. Na tweede injectie al enigszins last van spierpijn. Na derde injectie zo hevig en pijnlijk dat ik vijf dagen nodig had om weer enigszins normaal te kunnen functioneren. Cholesterolgehalte zeer duidelijk verminderd, maar ik kan er blijkbaar/helaas niet tegen.

17-12-2017 | Vrouw | 60
Hoog cholesterol
Gebruik dit een nu bijna een jaar en ging tot een maand geleden goed. Nu hevige pijn in mijn onderrug. Als dit aanhoud stop ik er mee, dan ben ik er niet op vooruit gegaan, sinds de pillen. Nu dagen lang amper kunnen bewegen van de pijn.

06-05-2021 | Man | 74
Hoog cholesterol
Statinus gaven teveel bijwerkingen, toen over naar Repatha. 2 jaar geen last gehad, maar daarna kwamen toch weer de klachten.

05-05-2021 | Vrouw | 75
evolocumab (1)
Hoog cholesterol
Ik heb veel en heel lang statines gebruikt en daar neuropathie van gekregen, wat vreselijk is ! Voel me Gehandicapt. Nu ik een paar jaar repatha gebruik, ook veel spierpijn en holte ontsteking de hele winter door ! Ik ga stoppen met de medicatie, en zie dan wel wat de toekomst brengt, want dit is echt geen leven!

21-01-2021 | Man | 74
Hoog cholesterol
In 2013 kreeg ik een hartinfarct en kreeg een stent geplaatst wat bij mij meteen zeer veel effect heeft gehad, ook doordat ik meteen gestopt was met roken. Toen moest ook de oorzaak van het te hoog cholesterol worden aangepakt . Nadat ik het hele arsenaal aan statines had geprobeerd met de nodige vervelende klachten, leek repatha (140 mg) de oplossing. Nu ruim 2 jaar ge[lees meer...]bruik zonder bijwerkingen ,het cholesterol (LDL) bleek echter prima gedaald, zodat het leek of dit het wondermiddel voor mij zou zijn. Helaas ik kreeg toch weer heftige spierkrampen en loop bij een fysiotherapeut. Momenteel gebruik ik ezetimide (10 mg) welke tot dusver geen bijwerking heeft.

14-01-2020 | Man | 57
Hartfalen

15-11-2019 | Vrouw | 56
Cholesterol
goed werkend op lipidden te optimaliseren. Meer bijwerkingen als in de bijsluiter vermeld. Tegen de diarree 1 maal per 3 dagen loperamide gebruikt. Helpt goed. Slapeloosheid gedurende 48 uur na inj. neem voortaan slaapmed. in. Paracetamol gebruik tegen spierpijn en prikkelbaarheid ) alles voor de lipiden!' `daar moet dus mijn familie maar mee moeten leven` Goed middel vo[lees meer...]or verbeteren lipiden maar heeft bij mij toch wel veel bijwerkingen en meer medicatie

06-06-2019 | Man | 53
Hartinfarct

06-01-2019 | Man | 66
Cholesterol
anderhalf jaar gebruikt nu gestopt dat kwam omdat de spuit niet goed werkte maar omdat dat ik dat toen niet zeker wist of dat wel zo was , maar ik knapte flink op dus zal hij wel niet gewerkt hebben dus de volgende ook maar overgeslagen en voel mijn eigen beter en beter cholesterol wel flink naar beneden van ruim 10 naar 1 maar te benauwd en zwak , daarvoor zeer veel med[lees meer...]icijnen gebruikt moet er bij zeggen dat ik de eerste 13 jaar [eerste hart infarct 17 jaar geleden] nergens last van had beetje spierpijn , vind ik wel vreemd eigenlijk nu maar wachten wat we gaan doen cholesterol zal wel weer gaan stijgen

07-12-2018 | Man | 60
Hoog cholesterol
Na 2x hartinfarct, blijvend hoog cholesterol. Met meerdere combinaties statines zeer vervelende bijwerkingen. I.o.m. specialist na begeleidingsperiode overgegaan op Repatha. Cholesterol snel omlaag. Na ruim 1 jaar jaar gebruik stel ik een langzame oplopende intensiteit van de bijwerkingen vast.

18-11-2018 | Man | 66
Jicht
Veel last van jicht, speciaal na lang wandelen

19-09-2017 | Vrouw | 58
Hartinfarct
Heb FH. De gewone cholesterolmedicijnen werkten niet voldoende om mijn cholesterol te verlagen en risico op hartinfarct te verkleinen. Heb hartinfarct gehad nadat ik al bijna 10 jaar 20 Mg zocor slikte. Kreeg daarna 80 lipitor. Maar kon mijn nek niet meer draaien. Daarna 40 crestor en ezetemibe. Ook hiermee spier en gewrichtsklachten. Toen alleen 20 crestor. En nu sinds ee[lees meer...]n jaar evolocumab. Spectaculaire verlaging cholesterol! Meteen bij eerste keer al niesbuien af en toe. Maar was geen enkel probleem. Nu sinds een maand heftige spier-, rug- en gewrichtspijn. Dat vind ik wel een probleem.

01-09-2017 | Man | 71
Hoog cholesterol
statines gaven veel bijwerkingen, daarna rode gistrijst in comb met Q10 gaven een goed resultaat, geen bijwerkingen en cholesterol 2 punten naar beneden. Nu Repatha 4 weken prima daarna spierkramp weer met q10 begonnen minder kramp maar nu na 4 weken bijna elke nacht heftige spierkramp in kuiten en bovenbenen. Heb ook een oncomfortabel lijf, overal pijntjes, er is mee te l[lees meer...]even maar de rode gistrijst was een betere oplossing dus als het niet beter gaat, ga ik die weer gebruiken om te voorkomen dat ik weer een herseninfarct krijg.