evolocumab

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

Hoog cholesterol (84 meningen)

Simvastatine (1188 meningen)
Crestor (404 meningen)
Lipitor (334 meningen)
Atorvastatine (321 meningen)
Ezetrol (155 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

16-01-2018 | Vrouw | 64
Hoog cholesterol
Na eerste twee injecties beetje spierpijn na derde injectie zeer hevig. Kon niet meer normaal functioneren. Pijnstillers hielpen nauwelijks. Voor mij geen statines en repatha meer.

27-11-2017 | Vrouw | 71
Hoog cholesterol
De dag na de injectie heftige duizeligheid en misselijkheid. De tweede dag eerst alleen wat licht in het hoofd maar aan het einde van de dag weer heftige duizeligheid en misselijk met braken. De 3e dag blijft de onzekerheid in het hoofd en voelt zich nog niet lekker. De 4 e dag verder herstel en besloten de injecties met Repatha te stoppen(€360,-per keer) te stoppen. [lees meer...]p.s. Ik ben al allergie voor statines

29-08-2022 | Vrouw | 63
Hoog cholesterol
Na meer dan 5 jaar statines te hebben gebruikt overgestapt naar repatha , ook 4 jaar meegedaan aan trial voor dit medicijn. De resultaten zijn redelijk maar niet geheel tevredenstellend , het gehalte is nog steeds te hoog totaal cholesterol rond de 9. Aanvankelijk leek het medicijn goed verdraagzaam , langzamerhand kwamen er klachten . Vooral darmklachten en pijnlijke ru[lees meer...]g plus slechter zicht. Volgens de specialist kan dit absoluut geen verband hebben met het gebruik van repatha. Bij de laatste scan van het hart blijkt er ook mogelijk sprake van sarcoidose ( auto immuun ziekte) Nachtelijk zweten , droge hoest, ontstoken huid op scheenbeen, pijnlijke ogen, weinig eetlust.) te zijn. Voor mij vallen puzzlestukjes op hun plaats. Nu nog de moed vatten om repatha te staken om te zien of er verbetering van de klachten optreedt.

30-07-2022 | Man | 72
Hoog cholesterol
Heb veel statines geprobeerd allerlei vervelende bijwerken. Cardioloog zij gebruik Repatha weinig bijwerking. Meeste bijwerkingen volgens cardioloog dagje na prikken niet zo lekker. Na 6 maanden Repatha met ezetimibe gebruik kon ik mijn rechter been met veel pijn niet meer gebruiken. Toen 3 maanden gestopt en de en het rechter been herstelde zich weer. Daarna weer ges[lees meer...]tart en nu last van mijn heup aan de linkerkant en en kan mij moeilijk bukken en pijn in mijn linker been. Na 6 maanden nu zonder ezitimibe ( deze bewaard) weer gestopt. Heup pijn is over maar ben nog steeds stram.Pijn in mijn linker been is veel minder. Weet nog niet of ik verder ga met Repatha. Kwaliteit van leven is heel belangrijk Heb op de Lareb site gekeken daar komen deze klachten nauwelijks voor. Wat ik wel vreemd vind

22-07-2022 | Vrouw | 63
Hoog cholesterol
Eerste spuit geen probleem. Tweede spuit dag er na hartklachten en algehele malaise. Derde spuit overal pijn en doodmoe. In de ochtend kan ik iets doen, daarna alleen nog slapen. Contact opgenomen met cardioloog. Dat kwam Niet van de Repatha, die had ik net gekregen om deze klachten te voorkomen. Ik heb in het verleden statines gebruikt. Gisteren de vierde spuit hé weer p[lees meer...]ijn door mijn hele lichaam. Ben toen eens gaan googelen en zie dat er meer mensen zijn met die klachten. Hoezo bijna geen bijwerkingen

17-07-2022 | Vrouw | 63
Hoog cholesterol
Wanneer doe je het goed? Sinds ik repatha spuit kreeg ik heupklachten en waarschijnlijk krijg ik nu een nieuwe heup. Ik ben twee maanden gestopt met de repatha maar de heup werd niet beter. Het nadeel is dat je diverse artsen hebt, de cardioloog kijkt naar mijn dichte aders door te hoge cholesterol en de orthopeed ziet de ontzettende pijn in mijn heup dus adviseert een [lees meer...]nieuwe heup. Ik heb meer klachten maar denk steeds dat het aan mijn leeftijd ligt maar slik helaas ook veel medicatie en zet verschillende spuiten (GLP en repatha). Krijgen we de reacties/opmerkingen hier trouwens te zien? Ben benieuwd wat anderen doen!

02-03-2022 | Man | 76
Cholesterol
Over gelijke klachten al bij Praluent gebruik. Cholesterol is prima, algemene conditie slecht. Tot voor een maand (na gestopt te zijn met Praluent) bijna dagelijks wat kunnen sporten, kan ik niet meer opbrengen. Ben met Repatha teruggegaan na i x per 3 weken. Werkt dat niet dan zijn ik moeten stoppen.

24-02-2022 | Man | 70
Hoog cholesterol
zeer effectief middel, helaas treden er na tijdje bijwerkingen op die niet gering zijn. Elke dag behoorlijke bloedneus, pittige hoofdpijn, band om hoofd. Keel die in brandstaat etc

26-10-2021 | Man | 74
Hoog cholesterol
Na diverse stents ben ik inI jan. 2017 geopereerd aan mijn hart. Diverse omleidingen . Vanaf medio 2017 Repatha gaan gebruiken. In 2019 aan beide benen vaatoperatie verricht (wegens etalagebenen, pijn in kuiten). Lopen ging daarna weer goed. Sinds ongeveer een kan ik nu nog maar 200 meter lopen zonder rugklachten en pijn in bovenbeen. Even rusten en dan weer 200 meter ver[lees meer...]der lopen. MRI onderrug en röntgen heupen geen aanwijzing ernstige artrose of zenuw beklemming. Mogelijk toch na 4 jaar spuiten bijwerking Repatha???

24-05-2021 | Vrouw | 68
Hoog cholesterol
Na de eerste prik, alleen last van een gevoelige buik, na de tweede prik bleek ik obstipatie te hebben, na de derde prik bleek dat ik niet verkouden was, maar mijn rechterkant van mijn hoofd, volledig verstopt zat, inclusief een ernstige mate van tinnitus, daarna volgde nog een onherkenbare nerveusiteit, spierpijn, maar toch nog de vierde prik toegebracht, maar kon toen ge[lees meer...]en tvprogramma meer volgen, volledig afgeleid door de herrie en pijn in mijn hoofd, , hartkloppingen, jeuk over mijn hele lichaam, duizelig, kortom niet te doen. Wel had ik een cholestrolgehalte van 1,6. Maar ik ben gestopt.

13-05-2021 | Vrouw | 68
Hoog cholesterol
Cholesterol is laag, maar enorm veel bijwerkingen

12-06-2020 | Vrouw | 59
Hoog cholesterol
Na alles geprobeerd te hebben (statines) moest ik gaan spuiten met repathta. Cholesterol was prima gezakt, maar mijn leverwaardes zijn veel te hoog geworden. Ik ben een maand gestopt, en op advies van de cardioloog weer een bloedonderzoek laten doen. De leverwaarden zijn gelukkig gedaald. Repatha gebruikers adviseer ik, “laat je bloedwaarden ieder halfjaar controlere[lees meer...]n” zowel cholesterol, nierfunctie,spierafbraak en leverwaarden. Helaas is mijn eczeem en diarree nog niet verbetert, nog even aankijken of hier verbetering in komt. Repatha is geen wondermiddel, voorlopig maar even stoppen met spuiten.

20-10-2019 | Man | 67
evolocumab (140mg/ml)
Na het plaatsen van een nieuwe hartklep (aangeboren) wilde mijn cardioloog mijn erfelijke cholesterol verder aanpakken, ik neem al 40 jaar pillen daarvoor, lipitor 40mg, daarmee kon ik leven, doordat de slechte cholesterol nog hoog stond en ik weigerde om lipitor 80mg te nemen, werd besloten, om te proberen met repatha, nu 6 inspuitingen verder, heb ik enorm veel last van[lees meer...] bijwerkingen, vooral spierpijnen tintelende handen krampen in benen, de cardioloog verzekerde mij dat er geen bijwerkingen waren???? nu weet ik dat dit voor mij persoonlijk niet klopt. moet nu deze week op controle en ik ga hem zeggen dat ik met repatha stop; en weer overschakel op lipitor en ezetrol. want bij mijn hartonderzoek, had ik absoluut geen toe geslipte hoofdaders, en ben er 67jaar!

10-09-2019 | Vrouw | 47
evolocumab (140mg/ml)
Al vele jaren statines moeten gebruiken vanwege Familiaire Hypercholesterolemie. Op den duur kreeg ik bijwerkingen van de statines (simvastatine, atorvastatine en rosuvastatine). Die laatste twee gecombineerrd met ezitimibe. Daarom injecties voorgeschreven gekregen. Eerst Praluent geprobeerd 3 maanden. Helaas ook veel bijwerkingen van dit middel zoals spierpijn, zeer zware[lees meer...] en pijnlijke benen, vermoeidheid, hoofdpijn etc. Ook was het resultaat niet echt goed. Mijn LDL was nog te hoog (3,5). Nu gebruik ik sinds 1 maand Repatha. Dit middel geeft bij mijn helaas nog meer bijwerkingen. Na de eerste injectie kon ik een week lang amper functioneren (heel veel pijn in het gehele lichaam). Ik heb tien dagen Diclofenac en Paracetamol moeten gebruiken! Vorige week de tweede injectie gebruikt. Ik heb enorm veel pijn tussen mijn ribben (vooral rechts) schouderbladen in in mijn nek. Ook hoofdpijn. Mijn eetlust is ook toegenomen, heb de hele dag honger. Nog 1 injectie te gaan en dan terug naar de specialist. Ik ga weer overstappen op statines en ik denk Atorvastatine. Daar had ik nog het minst last van. Geen injecties meer voor mij. Nog goed om te vermelden: bij het injecteren is Repatha een stuk pijnlijker dan Praluent.

22-05-2019 | Vrouw | 68
Hoog cholesterol
ik heb al jaren een hoog cholesterol. Verdraag geen statines. Sinds 1,5 jaar Repatha. In het begin geen probleem maar steeds meer gewrichtspijn en huiduitslag

17-05-2019 | Man | 65
Hoog cholesterol
Na enige jaren -zeer effectief- gebruik zonder noemenswaardige bijwerkingen, nu extreme pijn ‘s nachts liggend, tussen en onder de schouderbladen en met name op rechterzijde van de torso. Alsof er een gloeiend mes in mij wordt gestoken. Dodelijk vermoeiend en heel erg pijnlijk. Vrees dat ik weer over moet op statines. Ook niet fijn qua bijwerkingen. En veel minder resultaa[lees meer...]t.

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (596) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum