evolocumab

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-07-2020

Hoog cholesterol (59 meningen)

Simvastatine (1175 meningen)
Crestor (395 meningen)
Lipitor (334 meningen)
Atorvastatine (308 meningen)
Ezetrol (153 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

12-06-2020 | Vrouw | 59
Hoog cholesterol
Na alles geprobeerd te hebben (statines) moest ik gaan spuiten met repathta. Cholesterol was prima gezakt, maar mijn leverwaardes zijn veel te hoog geworden. Ik ben een maand gestopt, en op advies van de cardioloog weer een bloedonderzoek laten doen. De leverwaarden zijn gelukkig gedaald. Repatha gebruikers adviseer ik, “laat je bloedwaarden ieder halfjaar controlere[lees meer...]n” zowel cholesterol, nierfunctie,spierafbraak en leverwaarden. Helaas is mijn eczeem en diarree nog niet verbetert, nog even aankijken of hier verbetering in komt. Repatha is geen wondermiddel, voorlopig maar even stoppen met spuiten.

15-05-2020 | Vrouw | 48
Aderverkalking
Alle statines zijn voor mij vergif. Had gehoopt dat ik de Repatha wel kon verdragen. Maar spuit hem nu sinds december en ik kan weer bijna niet meer lopen van de spierpijnen gewrichtspijnen en rugzwakte. Eczeem en de blaarvorming op mn voet neem ik nog voor lief. Maar het inplannen dat ik maar naar 1 winkel kan qua afstand wordt me echt te gek. Ik lijk wel 85 ipv 48.

30-04-2020 | Vrouw | 49
Aderverkalking
Na 15 jaar statines geslikt te hebben met aanvulling van Ezetrol zonder gewenst resultaat, dieet geen resultaat. het LDL bleef in afgelopen 2 jaar stijgen onstuurbaar noemde arts het, na vele onderzoeken is er een diagnose Lipo proteine A geconstateerd buiten de familiare belastbaarheid om is dit de oorzaak , in februari gestart met Repatha na 10 weken is het LDL g[lees meer...]ehalte van 4,8 naar 2,4 gedaald een prachtig effect en doordat de statines gestopt zijn heb ik geen spier klachten meer. in de afgelopen 15 jaar heb ik 13 jaar peesletsels opgelopen en meerder operaties moeten ondergaan om dit te herstellen, hopelijk ben ik daar nu ook van verlost. hier een tevreden patiënt.

27-04-2020 | Vrouw | 48
Aderverkalking
Alle statines gebruikt maar door spierpijnen gewrichtspijnen overgegaan op repatha. Nu 4 maanden verder en nog steeds last van pijnen waardoor ik met stijfheid en pijnlijke spieren in mn benen en rugzwakte lastig kan lopen. Verder heb ik er eczeem bijgekregen en blaarvorming aan mn voet. Overweeg weer te stoppen een paar weken en overleg te hebben met de cardioloog. Let op[lees meer...] mensen op je vitamine D waarde want die wordt afgebroken en dat slaat ook op je spieren. Ps. Ik ben 48 maar beweeg als iemand vsn 85 door cholestrolverlagers

14-01-2020 | Vrouw | 47
Herseninfarct
Ik heb allerlei tabletvormen van de statine's geprobeerd maar kreeg hier zo enorme spierpijnen van dat het ondragelijk werd. Nu spuit ik sinds 1 jaar Repatha en overweeg nu om deze ook te stoppen want nog steeds heb ik veel spierpijn, vaak hoofdpijn en eczeem. Het effect is van de repatha is minimaal. Daarnaast ben ik echt geen pieperd maar doet het injecteren echt zeer, [lees meer...]zie er steeds weer tegen op op het te gebruiken.

18-12-2019 | Vrouw | 64
Hoog cholesterol
Na 4 maanden repatha gebruikt te hebben mijn ldl waarde hoger dan ooit namelijk 5.5 De behandeld arts snapt er niks van, en ik al helemaal niet.

15-11-2019 | Vrouw | 56
Cholesterol
goed werkend op lipidden te optimaliseren. Meer bijwerkingen als in de bijsluiter vermeld. Tegen de diarree 1 maal per 3 dagen loperamide gebruikt. Helpt goed. Slapeloosheid gedurende 48 uur na inj. neem voortaan slaapmed. in. Paracetamol gebruik tegen spierpijn en prikkelbaarheid ) alles voor de lipiden!' `daar moet dus mijn familie maar mee moeten leven` Goed middel vo[lees meer...]or verbeteren lipiden maar heeft bij mij toch wel veel bijwerkingen en meer medicatie

27-10-2019 | Vrouw | 36
Cholesterol
Ik ben erfelijk belast met cholestrol (bekent van 7 jaar) menig tablet geprobeerd met nodige bijwerkingen en weinig resultaat. Ik werd gevraagd als patiënt dit medicijn te testen via academische ziekenhuis. Ik kreeg 50% medicijn en 50% placebo. Cholestrol was enige waardes omlaag. Nu gebruik ik het weer en resultaat is nog matig maar word steeds beter.

10-09-2019 | Vrouw | 47
evolocumab (140mg/ml)
Al vele jaren statines moeten gebruiken vanwege Familiaire Hypercholesterolemie. Op den duur kreeg ik bijwerkingen van de statines (simvastatine, atorvastatine en rosuvastatine). Die laatste twee gecombineerrd met ezitimibe. Daarom injecties voorgeschreven gekregen. Eerst Praluent geprobeerd 3 maanden. Helaas ook veel bijwerkingen van dit middel zoals spierpijn, zeer zware[lees meer...] en pijnlijke benen, vermoeidheid, hoofdpijn etc. Ook was het resultaat niet echt goed. Mijn LDL was nog te hoog (3,5). Nu gebruik ik sinds 1 maand Repatha. Dit middel geeft bij mijn helaas nog meer bijwerkingen. Na de eerste injectie kon ik een week lang amper functioneren (heel veel pijn in het gehele lichaam). Ik heb tien dagen Diclofenac en Paracetamol moeten gebruiken! Vorige week de tweede injectie gebruikt. Ik heb enorm veel pijn tussen mijn ribben (vooral rechts) schouderbladen in in mijn nek. Ook hoofdpijn. Mijn eetlust is ook toegenomen, heb de hele dag honger. Nog 1 injectie te gaan en dan terug naar de specialist. Ik ga weer overstappen op statines en ik denk Atorvastatine. Daar had ik nog het minst last van. Geen injecties meer voor mij. Nog goed om te vermelden: bij het injecteren is Repatha een stuk pijnlijker dan Praluent.

22-05-2019 | Vrouw | 68
Hoog cholesterol
ik heb al jaren een hoog cholesterol. Verdraag geen statines. Sinds 1,5 jaar Repatha. In het begin geen probleem maar steeds meer gewrichtspijn en huiduitslag

17-01-2019 | Vrouw | 46
Hoog cholesterol
Ik had altijd een te hoog cholesterol dit wist ik vanaf mijn 12e jaar. Het blijkt dat het erfelijk is. Mijn beide ouders hebben het. Elke keer bloedprikken was de uitslag te hoog, andere medicijnen geprobeerd niets hielp. Ik bleef maar doorlopen en zag toen nog niet de ernst van de situatie in. Vorig jaar kreeg ik een herseninfarct mijn cholesterol was nog steeds te hoog. [lees meer...]Ik heb een week in het ziekenhuis gelegen (radboud UMC Nijmegen) ik moest alles weer opnieuw leren. Schrijven lezen praten etc. Mijn man en kinderen hebben we echt enorm goed gesteund hiervoor ben ik ze voor altijd dankbaar. Na onderzoeken kwam ik in aanmerking voor het medicijn repatha. Ik injecteer mezelf 1x per 2 weken met dit medicijn daarnaast hou ik ook nog mijn dagelijkse pillen. Sinds ik repatha gebruik is mijn cholesterol nog nooit zo laag geweest, alleen ik krijg er wel spierpijn van, maar ik kan ermee leven.

17-01-2019 | Vrouw | 61
Hoog cholesterol
Vanaf 14 jan. Tot 13 okt. 2018 heb ik, Simvastatine 20mg, Ezetimibe 10mg met Rosuvastatine 10mg. , en Atorvastatine 10mg met Ezetimibe 10mg gebruikt. Hier had ik veel bijwerkingen van , ondraaglijke pijnen in mijn li-arm en re- been. Vanaf 13 okt. 2018 ben ik gestart met Repatha injecties. Geweldig!! Ik heb gen bijwerkingen meer.

02-10-2018 | Vrouw | 57
Hoog cholesterol
jarenlang te hoog cholestrol gehalte waarvoor ik meerdere statines heb geprobeerd met zeer veel bijwerkingen, gebruik ik nu sinds Juni Rephata. Ik ben zeer tevreden over de 2 wekelijkse injecties. Heb alleen als bijwerking veel jeuk. Ook de gewichtstoename vind ik niet fijn.

23-09-2018 | Vrouw | 54
Hoog cholesterol
Ik gebruik nu twee jaar repatha spuit 140mill geen bijwerkingen.mijn erfelijkheid cholesterol was 16 nu 2.1 .ik moest voor de verzekering de ezestrol erbij nemen maar niet innemen.. je ezestrol erbij nemen anders wordt de repatha spuit niet vergoed.

03-09-2018 | Vrouw | 61
Hoog cholesterol
Ik gebruik Repatha nu meer dan een jaar, de eerste maanden zakte mijn cholesterol heel goed, maar na de laatste controle was het weer omhoog gegaan. Ben nog steeds erg moe en waar ik echt boos om ben dat je Ezetimibe erbij moet nemen. Ik heb zeer slechte ervaringen met pillen die dit moet verlagen, mijn cardioloog heeft mij door gestuurd omdat ik geen enkele pil verdroeg[lees meer...]. Maar je krijgt geen repatha als je die pillen er niet bij neemt , dus elke 3 maanden gooi ik voor een kapitaal weg. Omdat Menzis , de internist en apotheker hier goed aan verdienen. Dit gaat niet meer over de patient of hij beter wordt, dit gaat over geld dat ze naar binnen halen om hun zakken te vullen, ik vind dit een grof schandaal en allemaal halen ze hun schouders op en zeggen het is nu eenmaal zo. Dus het is de bedoeling dat je goed ziek wordt en absoluut niet beter wordt, want daar verdienen zij niet aan. Ik ga ook zeker stoppen met die repatha aan mij gaan ze niks meer verdienen het zijn regelrechte criminelen.

18-07-2018 | Vrouw | 75
Aderverkalking
geweldige ervaring cholesterol gedaald van 8.8 naar 2.5 met gebruik van simvastatine 40 mg een prettige bijkomstigheid is dat ik zeker al 20 jaar last had van psoriasis, dit verdween als sneeuw voor de zon met het gebruik van repatha ook wat dat betreft kan ik mijn geluk niet op.