evolocumab

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-07-2020

Hoog cholesterol (60 meningen)

Simvastatine (1176 meningen)
Crestor (395 meningen)
Lipitor (334 meningen)
Atorvastatine (308 meningen)
Ezetrol (153 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

15-01-2019 | Man | 77
Aneurysma
ik ben er mee gestopt vanwege bijwerkingen en veronderstelde bijwerkingen. ldl cholesterol word zo laag dat ik daar ook mijn vraagtekens bij had en daarbij heb ik begrepen dat het middel minimaal onderzocht is op bijwerkingen en eigenlijk te vroeg op de markt is gebracht. Ik voel me in elk geval beter zonder deze injectie's en wil niet meer meewerken om zorgvergoeding te[lees meer...] verspillen aan big pharma.

06-01-2019 | Man | 66
Cholesterol
anderhalf jaar gebruikt nu gestopt dat kwam omdat de spuit niet goed werkte maar omdat dat ik dat toen niet zeker wist of dat wel zo was , maar ik knapte flink op dus zal hij wel niet gewerkt hebben dus de volgende ook maar overgeslagen en voel mijn eigen beter en beter cholesterol wel flink naar beneden van ruim 10 naar 1 maar te benauwd en zwak , daarvoor zeer veel med[lees meer...]icijnen gebruikt moet er bij zeggen dat ik de eerste 13 jaar [eerste hart infarct 17 jaar geleden] nergens last van had beetje spierpijn , vind ik wel vreemd eigenlijk nu maar wachten wat we gaan doen cholesterol zal wel weer gaan stijgen

04-01-2019 | Man | 72
Cholesterol
Het is nu 7 jaar geleden dat ik 4 omleidingen heb gekregen. Mijn cholesterol bleek veel te hoog te zijn. De cardioloog vroeg mij toen mee te werken aan een proef met Repatha. Ik heb daar 4 jaar aan meegewerkt. Om de twaalfweken werd je gecontroleerd en ontving je weer spuiten voor twaalf weken. Hoe het verliep werd mij niet medegedeeld, ook wist ik niet of ik Repatha kr[lees meer...]eeg of een placebo. Na 4 jaar werden de onderzoeken bekend gemaakt, en die waren wat betreft Repatha goed te noemen. Zelf kreeg ik te horen dat ik Pepatha had gebruikt en dat met ldl 0,9 was. Al die tijd geen bijverschijnselen gehad. Momenteel heb ik soms pijn nabij mijn linker borst, en dat kan mijn huisarts en cardioloog niet verklaren. Zijn er meer mensen die dit hebben?? Ben overigens tevreden met het gebruik .

10-12-2018 | Man | 65
Hartinfarct
Net begonnen dus nog geen ervaringen. Wel zijn de spierklachten van ezetrol verdwenen na een paar dagen.

07-12-2018 | Man | 60
Hoog cholesterol
Na 2x hartinfarct, blijvend hoog cholesterol. Met meerdere combinaties statines zeer vervelende bijwerkingen. I.o.m. specialist na begeleidingsperiode overgegaan op Repatha. Cholesterol snel omlaag. Na ruim 1 jaar jaar gebruik stel ik een langzame oplopende intensiteit van de bijwerkingen vast.

18-11-2018 | Man | 66
Jicht
Veel last van jicht, speciaal na lang wandelen

18-11-2018 | Man | 70
Hoog cholesterol
Aanvankelijk geen problemen. Middel werkte meer dan uitstekend. LDL terug naar 0,8! Na een half jaar kwamen de eerste klachten zoals de duizeligheid in combinatie met een vreemd soort hoofdpijn. Duurde even voordat de relatie werd gelegd naar Repatha. Kreeg ook gewrichtspijnen in handen en ellebogen, plaatsen waar ik nog nooit deze pijnen had ondervonden. Heb in overl[lees meer...]eg besloten te stoppen, de bijwerkingen zijn te heftig.

17-09-2018 | Man | 55
Cholesterol
Na bijna 3 maanden gebruik zijn de cholesterol waarden drastisch gedaald naar mooie waarden. Had een ldl van 5 en totaal van 7.7 Nu zijn deze resp 2.6 en 4.8. Bijwerkingen zijn echt nul. Dit was wel anders met de statines. Resultaat op cholest erol niveau was echt 0. Bijwerkingen in overvloed Mijn cardioloog is ook blij want de kans op herhaling en nog met bypasses[lees meer...] zijn stuk minder.

23-08-2018 | Man | 79
Aderverkalking
Ruim 10 jaar geleden na een hartstilstand (dank aan de brandweerman die me redde), gedotterd. Na 1/2 jaar weer dicht, weer dotteren, andere stents. Bloedverdunners en statines. Jeuk ellende. Nog eens gedotterd. Na 10 jaar weer aders dicht. Oorzaak is vermoed ik : erfelijke afbraak van cholesterol receptoren in de lever (uit mijn vaders tak, opa overleed al op 42 jarige le[lees meer...]eftijd). Met statines was cholesterol niet lager dan 3.5 te krijgen. Ernstige bijwerkingen : vaak zeer ernstige jeuk over het hele lijf (gordelroos). Experimenten met div. andere merken medicijnen hielpen onvoldoende. Reeds enkele jaren Eliquis/apixaban bloed verdunner. Één week na de eerste Repatha injectie toevallig naar ziekenhuis wegens zeer slechte conditie : ik kon nog geen 200m meer lopen. Nu was een zijtak van de bovenste kransslagader bijna dicht geslibd. Cholesterol gemeten : in één week van 3.5 naar 1.7 ! Maanden later weer gedotterd : cholesterol 0,9. Laatste meting nog lager !(0,7 ?). WONDERMIDDEL. Ezetrol werd niet goed verdragen, jeuk. Daarom slechts 2x week één pil Ezetrol. De Repatha leverende apotheek (Houten) vond dat niet leuk. Ik kreeg plots Eztimibe van de eigen apotheek. Elke dag 1 pil geprobeerd : geen jeuk. Nu elke dag 1 pil Ezitimibe. Ik hoop nu dat Repatha (op de duur) plak uit aders langzaam verwijdert. Eliquis en Repatha werken kennelijk ook tegen dementie (ze verwijderen afvalstoffen uit de hersenen). Zeer duur, maar mijn redding.

20-08-2018 | Man | 60
Hoog cholesterol
Toen ik voor mijn militaire opkomst medisch werd onderzocht bleek een flink te hoge ldl waarde. Vanaf dat moment heb ik geleefd met veel medicijnen, een dieet en een leefstijl die moesten zorgen voor verlaging van het ldl. Met veel moeite lukte het om ldl waarde iets naar beneden te krijgen, echter het bleef ruim boven de 5,0 mmol/l. In 2016 via "mijn" internist begonne[lees meer...]n met Repatha. 1X 2/wk 140 mg. Bij de eerste controle (na 3 maanden) is de ldl waarde < 2 mmol/l Controles daarna gaven een waarde van < 1 mmol/l Toen ik 30 jaar was heb ik de eerste afsluiting van de rechter kransslagader gehad, dit herhaalde zich elke 10 jaar. Inmiddels ben ik 60 jaar, een vierde afsluiting is voor de hand liggend. Voorlopig zo blijkt uit onderzoek, zijn mijn kransslagaders mijn of meer vrij van plaque.

20-06-2018 | Man | 62
evolocumab (1000mg)
Hoog cholesterol
Zoek op wikipedia. Cholesterol. Ernstige twijfels over cholesterol verlagen ouderen. Effect van verlagen geeft kans aan ziektes. Waarvan mijn vader zo iemand was. Voordeel is voor de farmaceutische industrie. Mijn vader had waarschijnlijk al een vorm van kanker onder de leden. Wat is gaan aanwoekeren vanwege dit medicijn. Waarschijnlijk had hij het zonder dit medic[lees meer...]ijn nog zeker wel veel langer kunnen uithouden. De verschijnselen kwamen direct na gebruik van de repatha. Er zijn veel deskundigen die twijfelen en een herevaluatie willen over of het verlagen van het cholesterol wel echt goed is vanwege ziektes die dan de kans krijgen.

27-03-2018 | Man | 67
Hoog cholesterol
Vanaf het begin Repatha + Ezetrol voorgeschreven gekregen. Na proefperioden mét en zónder Ezetrol in overleg met cardioloog bleken bijwerkingen vooral van Ezetrol te komen. Bijwerkingen van Ezetrol waren hoesten, benauwdheid, spierpijn. Gebruik van Repatha alléén levert na 2 jaar gebruik geen merkbare bijwerkingen op. Vroeger in de tijd regelmatig terugkerende pijn in[lees meer...] de borst met uitstraling naar linkerarm en noodzakelijke dotter als gevolg is na het gebruik van Repatha uitgebleven. Slecht cholesterol is teruggebracht van 5,4 naar 1,8. Tot nu toe alleen maar tevreden over Repatha.

21-03-2018 | Man | 60
Hoog cholesterol
Aanvankelijk geen opmerkingen of bijwerkingen.. Na 3 maanden gebruik mega vermoeid ,,, uit bed komen en op de bank in slaap vallen Continue Honger gevoel , tijdens eten al nadenken over wat hierna te eten Vermindering gezichtsvermogen ....in januari bij 2 opticiens ogen laten meten .wel bril gekregen maar geen verwijzing naar oogarts.. Naar aanleiding van verminder[lees meer...]ing gezichtsvermogen deze week bij andere opticien weer ogen laten meten en doorgestuurd naar oogarts wegens lensvertroebeling (eiwitvertroebeling) niet zeker of dit van de repatha komt maar wel toevallig Nu paar dagen na stoppen komt energie alweer een beetje terug

25-01-2018 | Man | 65
Hoog cholesterol
had zeer hoog cholesterol uitschieters van wel richting 20 maar meestal tussen de 8 en 12 na 3 keer repatha slechte gezakt naar 1!! ongelooflijk ,

18-12-2017 | Man | 63
Hoog cholesterol
Ik spuit mijzelf sinds een half jaar ongeveer om de twee weken met 1 injectie per keer in de quadriceps links of rechts. Ik ben er heel tevreden over en ik voel mij steeds beter worden. Geen bijwerkingen tot dusver, vermoeidheid is weg, spiermassa neemt weer toe, spierpijn is bijna weg. Mijn LDL is nu 0,9. Beter kan niet.

17-12-2017 | Man | 63
evolocumab (140mg/ml)
Ik heb een hart slagader laten dotteren en een stemt laten plaatsen in 2013. Heb twee heel kleine tia's gehad in 2010 en 2011. Heb simvastatine geslikt en crestor. Daar kon ik heel slecht tegen. Moe en spierpijn en spierafbraak plus dat ik hartritmestoornissen kreeg, want je hart is per slot van rekening ook een spier nietwaar? Sinds een twee jaar slikte ik nog vijf [lees meer...]mg crestor en een pilletje ezetrol. Ging redelijk. Maar ik ontdekte repatha. Een keer in de twee weken jezelf prikken en klaar. Maar de ezetrol moet ik blijven gebruiken want anders krijg je de repatha niet vergoed. Mijn cholesterol is nu 0, 9 en ik voel me goed!!! De exetrol moet er eigenlijk ook af maar ja! De dekking he! Stinkt toch naar de geldwolverij naar mijn smaak!