evolocumab

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-07-2020

Hoog cholesterol (58 meningen)

Simvastatine (1175 meningen)
Crestor (395 meningen)
Lipitor (334 meningen)
Atorvastatine (308 meningen)
Ezetrol (153 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

07-10-2020 | Vrouw | 76
Aangeboren hartafwijking
Mijn hele systeem en afweer zijn ontregelt. Alle bijwerkingen en meer. Afschuwelijk.

02-08-2020 | Man | 71
Hartinfarct
Talloze medicijnen voorgeschreven door Cardioloog . Veel jaren gebruikt (20 jaar). Resultaat cholesterol e.d. Zeer weinig ( < 10 %). Repatha 140 mg bleek voor mij een wondermedicijn te zijn. 02/08/2020

11-06-2020 | Man | 43
Hoog cholesterol
eerst per dag 2 x simvastatine totaal 80mg 1 stuks ezibetime en 2 stuks cholestagel. nu repatha en 1 stuks 49 mg atorvastatine. ben best tevreden. hoe minder medicijnen hoe beter denk ik maar. bijwerkingen geen idee ik denk dat het leeftijd is 🥴

30-04-2020 | Vrouw | 49
Aderverkalking
Na 15 jaar statines geslikt te hebben met aanvulling van Ezetrol zonder gewenst resultaat, dieet geen resultaat. het LDL bleef in afgelopen 2 jaar stijgen onstuurbaar noemde arts het, na vele onderzoeken is er een diagnose Lipo proteine A geconstateerd buiten de familiare belastbaarheid om is dit de oorzaak , in februari gestart met Repatha na 10 weken is het LDL g[lees meer...]ehalte van 4,8 naar 2,4 gedaald een prachtig effect en doordat de statines gestopt zijn heb ik geen spier klachten meer. in de afgelopen 15 jaar heb ik 13 jaar peesletsels opgelopen en meerder operaties moeten ondergaan om dit te herstellen, hopelijk ben ik daar nu ook van verlost. hier een tevreden patiënt.

27-04-2020 | Vrouw | 48
Aderverkalking
Alle statines gebruikt maar door spierpijnen gewrichtspijnen overgegaan op repatha. Nu 4 maanden verder en nog steeds last van pijnen waardoor ik met stijfheid en pijnlijke spieren in mn benen en rugzwakte lastig kan lopen. Verder heb ik er eczeem bijgekregen en blaarvorming aan mn voet. Overweeg weer te stoppen een paar weken en overleg te hebben met de cardioloog. Let op[lees meer...] mensen op je vitamine D waarde want die wordt afgebroken en dat slaat ook op je spieren. Ps. Ik ben 48 maar beweeg als iemand vsn 85 door cholestrolverlagers

27-10-2019 | Vrouw | 36
Cholesterol
Ik ben erfelijk belast met cholestrol (bekent van 7 jaar) menig tablet geprobeerd met nodige bijwerkingen en weinig resultaat. Ik werd gevraagd als patiënt dit medicijn te testen via academische ziekenhuis. Ik kreeg 50% medicijn en 50% placebo. Cholestrol was enige waardes omlaag. Nu gebruik ik het weer en resultaat is nog matig maar word steeds beter.

24-03-2019 | Man | 67
Aderverkalking
statines daar kon ik niet tegen . REPATHA geen enkele bijwerking. 2.2 HDL . LDL 1.1 Conditie is toegenomen.

14-03-2019 | Man | 61
Cholesterol
Ik heb al jaren Repatha gebruikt uit een studie voorgeschreven gekregen, mijn, slechte,cholesterol werd verlaagd naar 1.1. Totaal geen bijwerkingen, daar niemand, tijdens de studie, mijn cholesterol waarde kende vond mijn cardioloog het gewenst om mijn Atorvastatine voor re schrijven. Na drie dagen hiermee gestopt ivm ernstige bijwerkingen, erge zwelling onderbenen en kr[lees meer...]amp in beide kuiten. Toen de studie met de Repatha was afgelopen schoot mijn, slechte, cholesterol weer omhoog naar 5.1. Nu is, na enkele maanden gebruik van de Repatha Injecties het gehalte weer verlaagd tot 1.3

23-02-2019 | Man | 65
Hartinfarct
Van de gebruikelijke statines ondervond ik ernsige bijwerkingen. Zelfs van de ‘natuurlijke’ statines ondervond ik deze bijwerkingen. Om die redenen weigerde ik verder te gaan met de statines. Dan maar een risico gelopen. Er werd mij Repatha aangeboden en nu, na ruim een half jaar zijn de cholesterolwaarden spectaculair gedaald. Ik vermoed echter dat één van de bijwerki[lees meer...]ngen er weer insluipt en sla daarom één periode over, zonder overleg met de medici overigens. Het verplicht meebestellen van Ezetemibe slaat nergens op omdat dit een van de veroorzakers van de zeer ernstige bijwerkingen was. Die lever ik dus in bij de chemobak. Onbegrijpelijk natuurlijk want, hoewel niet zo heel duur ( € 0,40 per pil) komen ze evengoed bij het afval terecht en spek ik de kas van de big pharma nóg een keer. De Repatha kost tenslotte. € 100,- per injectie. Over het nu onstane lage HDL-gehalte maak ik mij echter wel grote zorgen.

17-01-2019 | Vrouw | 46
Hoog cholesterol
Ik had altijd een te hoog cholesterol dit wist ik vanaf mijn 12e jaar. Het blijkt dat het erfelijk is. Mijn beide ouders hebben het. Elke keer bloedprikken was de uitslag te hoog, andere medicijnen geprobeerd niets hielp. Ik bleef maar doorlopen en zag toen nog niet de ernst van de situatie in. Vorig jaar kreeg ik een herseninfarct mijn cholesterol was nog steeds te hoog. [lees meer...]Ik heb een week in het ziekenhuis gelegen (radboud UMC Nijmegen) ik moest alles weer opnieuw leren. Schrijven lezen praten etc. Mijn man en kinderen hebben we echt enorm goed gesteund hiervoor ben ik ze voor altijd dankbaar. Na onderzoeken kwam ik in aanmerking voor het medicijn repatha. Ik injecteer mezelf 1x per 2 weken met dit medicijn daarnaast hou ik ook nog mijn dagelijkse pillen. Sinds ik repatha gebruik is mijn cholesterol nog nooit zo laag geweest, alleen ik krijg er wel spierpijn van, maar ik kan ermee leven.

17-01-2019 | Vrouw | 61
Hoog cholesterol
Vanaf 14 jan. Tot 13 okt. 2018 heb ik, Simvastatine 20mg, Ezetimibe 10mg met Rosuvastatine 10mg. , en Atorvastatine 10mg met Ezetimibe 10mg gebruikt. Hier had ik veel bijwerkingen van , ondraaglijke pijnen in mijn li-arm en re- been. Vanaf 13 okt. 2018 ben ik gestart met Repatha injecties. Geweldig!! Ik heb gen bijwerkingen meer.

02-10-2018 | Vrouw | 57
Hoog cholesterol
jarenlang te hoog cholestrol gehalte waarvoor ik meerdere statines heb geprobeerd met zeer veel bijwerkingen, gebruik ik nu sinds Juni Rephata. Ik ben zeer tevreden over de 2 wekelijkse injecties. Heb alleen als bijwerking veel jeuk. Ook de gewichtstoename vind ik niet fijn.

23-09-2018 | Vrouw | 54
Hoog cholesterol
Ik gebruik nu twee jaar repatha spuit 140mill geen bijwerkingen.mijn erfelijkheid cholesterol was 16 nu 2.1 .ik moest voor de verzekering de ezestrol erbij nemen maar niet innemen.. je ezestrol erbij nemen anders wordt de repatha spuit niet vergoed.

17-09-2018 | Man | 55
Cholesterol
Na bijna 3 maanden gebruik zijn de cholesterol waarden drastisch gedaald naar mooie waarden. Had een ldl van 5 en totaal van 7.7 Nu zijn deze resp 2.6 en 4.8. Bijwerkingen zijn echt nul. Dit was wel anders met de statines. Resultaat op cholest erol niveau was echt 0. Bijwerkingen in overvloed Mijn cardioloog is ook blij want de kans op herhaling en nog met bypasses[lees meer...] zijn stuk minder.

23-08-2018 | Man | 79
Aderverkalking
Ruim 10 jaar geleden na een hartstilstand (dank aan de brandweerman die me redde), gedotterd. Na 1/2 jaar weer dicht, weer dotteren, andere stents. Bloedverdunners en statines. Jeuk ellende. Nog eens gedotterd. Na 10 jaar weer aders dicht. Oorzaak is vermoed ik : erfelijke afbraak van cholesterol receptoren in de lever (uit mijn vaders tak, opa overleed al op 42 jarige le[lees meer...]eftijd). Met statines was cholesterol niet lager dan 3.5 te krijgen. Ernstige bijwerkingen : vaak zeer ernstige jeuk over het hele lijf (gordelroos). Experimenten met div. andere merken medicijnen hielpen onvoldoende. Reeds enkele jaren Eliquis/apixaban bloed verdunner. Één week na de eerste Repatha injectie toevallig naar ziekenhuis wegens zeer slechte conditie : ik kon nog geen 200m meer lopen. Nu was een zijtak van de bovenste kransslagader bijna dicht geslibd. Cholesterol gemeten : in één week van 3.5 naar 1.7 ! Maanden later weer gedotterd : cholesterol 0,9. Laatste meting nog lager !(0,7 ?). WONDERMIDDEL. Ezetrol werd niet goed verdragen, jeuk. Daarom slechts 2x week één pil Ezetrol. De Repatha leverende apotheek (Houten) vond dat niet leuk. Ik kreeg plots Eztimibe van de eigen apotheek. Elke dag 1 pil geprobeerd : geen jeuk. Nu elke dag 1 pil Ezitimibe. Ik hoop nu dat Repatha (op de duur) plak uit aders langzaam verwijdert. Eliquis en Repatha werken kennelijk ook tegen dementie (ze verwijderen afvalstoffen uit de hersenen). Zeer duur, maar mijn redding.

20-08-2018 | Man | 60
Hoog cholesterol
Toen ik voor mijn militaire opkomst medisch werd onderzocht bleek een flink te hoge ldl waarde. Vanaf dat moment heb ik geleefd met veel medicijnen, een dieet en een leefstijl die moesten zorgen voor verlaging van het ldl. Met veel moeite lukte het om ldl waarde iets naar beneden te krijgen, echter het bleef ruim boven de 5,0 mmol/l. In 2016 via "mijn" internist begonne[lees meer...]n met Repatha. 1X 2/wk 140 mg. Bij de eerste controle (na 3 maanden) is de ldl waarde < 2 mmol/l Controles daarna gaven een waarde van < 1 mmol/l Toen ik 30 jaar was heb ik de eerste afsluiting van de rechter kransslagader gehad, dit herhaalde zich elke 10 jaar. Inmiddels ben ik 60 jaar, een vierde afsluiting is voor de hand liggend. Voorlopig zo blijkt uit onderzoek, zijn mijn kransslagaders mijn of meer vrij van plaque.