Ervaringen met Repatha

evolocumab

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

acute rugpijn griepachtige symptomen vermoeidheid weinig energie concentratieproblemen overal uitslag rugpijn onder rug pijn luchtweginfectie geheugenverlies

Hoog cholesterol (110 meningen)

Simvastatine (1211 meningen)
Crestor (409 meningen)
Atorvastatine (343 meningen)
Lipitor (334 meningen)
Ezetrol (157 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

29-01-2023 | Man | 78
Hoog cholesterol
Ik weet niet of het van die spuit komt maar veel spierpijn en in onderrug veel pijn. Overweegt om tijdelijk te stoppen.

04-01-2023 | Man | 61
Herseninfarct
Na gebruik van veel verschillende statinen over gestapt op Repatha, nu twee maanden. Veel van de gelezen ervaringen komen bekend voor. Wat ik me nu afvraag is of deze klachten nu zijn ontstaan de de herseninfarct of door alle medicijnen die ik de afgelopen maanden heb gebruikt. De LDL waarde is nu 1.9 en was in begin 7.2 dus daar ben ik blij om. Heb binnenkort weer een[lees meer...] gesprek met de internist en ga bespreken of we kunnen afbouwen maar wel een controle/check inbouwen van bloedprikken bv elke drie maanden. (wil geen risico meer lopen) Heeft iemand misschien hier al wat ervaringen mee opgedaan?

14-11-2022 | Man | 70
Hoog cholesterol
cholesterol was optimaal tot dat ik hartinfarct kreeg. de ene dag perfect, de volgende veel te hoog. alle ellende van statines gehad en uiteindelijk op de rhepatha gezet. Na jaren gebruik werden de bijwerkingen steeds heftiger. Door cardioloog z.g. tijdelijk stop gezet. wordt niet meer over hoog cholesterol door iemand gesproken.

05-11-2022 | Man | 57
Hartinfarct
Na een hartaanval begonnen met statinus veel klachten zoals verkrampingen van spieren. Na overleg met cardioloog overgestapt naar Repatha dit gebruik ik nu bijna 2 jaar maar heb nu ruim een half jaar een soort van spierpijn in mijn onderrug . Verder heb ik last van een lichte verkoudheid loop neus. Mijn ldl was 1.6 en is nu 1.8 . Ik twijfel of ik zal stoppen met de inject[lees meer...]ies

07-08-2022 | Vrouw | 65
Hoog cholesterol
Sinds anderhalf jaar gebruik ik repatha 1 x per maand daarna is het oorsuizen aan de linkerkant begonnen. Ik last bij de review dat er meerdere mensen hier last van hebben Dit gaf mijn een helder ogenblik het beheerst je leven het gesuis ,en angsten daarom besloten om met de cva arts dit te gaan bespreken. Ik dacht zelf dat het aan de bloedverdunners lag hier ook a[lees meer...]ndere voor gekregen . En vandaag de injectie repatha gezet nu weer heel de dag gesuis in het hoofd

05-06-2022 | Man | 71
Hoog cholesterol
Repatha en bijwerkingen?? Zeer zeker zal Repatha bijwerkingen geven echter? Ook verlaagt het aanzienlijk het Cholesterol. WIE/WAT DEFINIEERT dit voor 100%? De Cardioloog zegt van niet? De Reumatoloog denkt van niet? de Longarts vermoed het? De KNO Arts vermoed het niet? De Huisarts laat het aan de specialist over. De mensen op dit forum wijten het veelal aan dit medicij[lees meer...]n. Alle bijwerkingen zoals gemeld alhier komen voor, echter ook bij andere medicijnen ik herken ze ALLEMAAL. Heb er ook vreselijk last van. U zult het zelf moeten uitproberen indien Arts het verantwoord vind. Zelf slik ik nog 7 verschillende medicijnen en 1x per week 15mg Methotrexaat ivm. Artrose. Eveneens 2 verschillende Luchtweg verwijderaars. Vergeet niet de 4 Corona prikken, Griepprik, Pneumokokkenprik . Alle te slikken medicijnen ben ik onafhankelijk van elkaar voor maanden gestopt om te testen waar bijwerkingen vandaan kwamen resultaat NIHIL. Van elk medicijn krijg je ergens in je lijf bijwerkingen. Leeftijd gebonden aard/ernst van de aandoening enz. Ben nog Niet gestopt met Repatha maar zal ook dit gaan doen.

15-01-2022 | Man | 65
Hoog cholesterol
In verband met erfelijk hoog cholesterol heb dit medicijn 2 jaar zonder problemen gebruikt. Was zeer effectief. Na 2 jaar ernstige bijwerkingen.Na 2 jaar probleemloos gebruik, griepsymptomen zonder koorts. Lag te rillen in bed met skiondergoed aan. Uit contact met de behandelaar bleek dat het een nieuwe bijwerking betrof waar meer patiënten tegenaan liepen. Gebruik nu sed[lees meer...]ert 1 jaar Rosuvastatine. De bijwerkingen zijn inmiddels in de bijsluiter opgenomen. Bij de introductie werd verteld dat dit moderne en dure medicijn weinig bijwerkingen zou geven. De praktijk lijkt helaas anders.

06-05-2021 | Man | 74
Hoog cholesterol
Statinus gaven teveel bijwerkingen, toen over naar Repatha. 2 jaar geen last gehad, maar daarna kwamen toch weer de klachten.

05-05-2021 | Vrouw | 75
evolocumab (1)
Hoog cholesterol
Ik heb veel en heel lang statines gebruikt en daar neuropathie van gekregen, wat vreselijk is ! Voel me Gehandicapt. Nu ik een paar jaar repatha gebruik, ook veel spierpijn en holte ontsteking de hele winter door ! Ik ga stoppen met de medicatie, en zie dan wel wat de toekomst brengt, want dit is echt geen leven!

21-01-2021 | Man | 74
Hoog cholesterol
In 2013 kreeg ik een hartinfarct en kreeg een stent geplaatst wat bij mij meteen zeer veel effect heeft gehad, ook doordat ik meteen gestopt was met roken. Toen moest ook de oorzaak van het te hoog cholesterol worden aangepakt . Nadat ik het hele arsenaal aan statines had geprobeerd met de nodige vervelende klachten, leek repatha (140 mg) de oplossing. Nu ruim 2 jaar ge[lees meer...]bruik zonder bijwerkingen ,het cholesterol (LDL) bleek echter prima gedaald, zodat het leek of dit het wondermiddel voor mij zou zijn. Helaas ik kreeg toch weer heftige spierkrampen en loop bij een fysiotherapeut. Momenteel gebruik ik ezetimide (10 mg) welke tot dusver geen bijwerking heeft.

14-01-2020 | Man | 57
Hartfalen

15-11-2019 | Vrouw | 56
Cholesterol
goed werkend op lipidden te optimaliseren. Meer bijwerkingen als in de bijsluiter vermeld. Tegen de diarree 1 maal per 3 dagen loperamide gebruikt. Helpt goed. Slapeloosheid gedurende 48 uur na inj. neem voortaan slaapmed. in. Paracetamol gebruik tegen spierpijn en prikkelbaarheid ) alles voor de lipiden!' `daar moet dus mijn familie maar mee moeten leven` Goed middel vo[lees meer...]or verbeteren lipiden maar heeft bij mij toch wel veel bijwerkingen en meer medicatie

06-06-2019 | Man | 53
Hartinfarct

06-01-2019 | Man | 66
Cholesterol
anderhalf jaar gebruikt nu gestopt dat kwam omdat de spuit niet goed werkte maar omdat dat ik dat toen niet zeker wist of dat wel zo was , maar ik knapte flink op dus zal hij wel niet gewerkt hebben dus de volgende ook maar overgeslagen en voel mijn eigen beter en beter cholesterol wel flink naar beneden van ruim 10 naar 1 maar te benauwd en zwak , daarvoor zeer veel med[lees meer...]icijnen gebruikt moet er bij zeggen dat ik de eerste 13 jaar [eerste hart infarct 17 jaar geleden] nergens last van had beetje spierpijn , vind ik wel vreemd eigenlijk nu maar wachten wat we gaan doen cholesterol zal wel weer gaan stijgen

21-01-2024 | Man | 55
Hoog cholesterol
Ik had veel bijwerkingen van alle stattinnessen. Ik heb Familaire Hyper cholesterol en injecteer naast mijn andere medicijnen, Repatha. Dat injecteren gaat inmiddels redelijk goed en snel. De pijn in mijn voetzolen is bijna geheel weg maar met wat langer lopen komt dat nog steeds terug. Maar dat kan ook van de bloedplaatjes-verdunners komen. Eigenlijk lijken alle bijwerkin[lees meer...]gen minder te zijn geworden. Wat me wel opvalt is dat ik soms zo enorm afwezig lijk te zijn. Ik slaap slecht, duizelingen had ik al en gaan niet helemaal weg maar ik weet niet of dat door Repatha komt eerlijk gezegd. Mn opvliegers zijn minder geworden. Maar ik ben nu soms zo energieloos. Tis soms net alsof alles totaal aan me voorbij gaat en me de energy ontbreekt om simpelweg leuke dingen te gaan doen en zo stak ik nooit in elkaar!

20-09-2023 | Man | 60
Hoog cholesterol
Als 50er en bekend met te hoog cholesterol >5 een dubbele bypass gekregen, Angina Pectoris. Rechter slagader bijna 100%dicht, linker 70% dicht. Omdat ik resistent ben voor statines, behalve alle bekende bijwerkingen in ernstige vorm, geen resultaat. Via de cardioloog uiteindelijk repatha voorgeschreven gekregen. Dit gebruik ik nu ruim 5 jaar. Het gebruik heeft mij ech[lees meer...]t geholpen, ldl 1.8, zonder noemenswaardige bijwerkingen. De laatste tijd twijfel ik echter of het medicijn wel zo goed is voor de werking van de lever zelf. Ik kan steeds minder goed tegen bepaalde medicijnen en met name antibiotica. Jaren geleden ging het wel, 6 maanden geleden een kuur en met antibiotica gestopt na 3 dagen gebruik, voelde mij erg onprettig. Onlangs weer antibiotica gekregen en na 3 dagen accuut gestopt omdat ik een heel geel gelaat kreeg. Acuut lever probleem. Bloedonderzoek laten doen en leverwaarden zijn erg hoog, LDL plots gestegen naar 4.8 . Dat terwijl ik consequent spuit en kort voor bloedafname nog repatha heb toegediend. Uitslagen worden iets beter na 1 maand, echo laat geen afwijkingen zien alleen iets vervetting van lever. Het doet mij erg twijfelen of Repatha op lange(re) termijn wel zo veilig is. Is het middel niet erger dan de kwaal? Zit ik straks aan de prednison omdat ik levercirrose heb? Herkent iemand deze klacht?