Ervaringen met Rosuvastatine

rosuvastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

Hoog cholesterol (96 meningen)
Angina pectoris (6 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

28-01-2021 | Man | 73
Cholesterol
licht verhoogde cholesterol. symvastatine en atorvastatine veroorzaakten te veel spier- en gewrichtsklachten Rosuvastatine werkt prima

16-03-2020 | Man | 73
Cholesterol
Rosuvastatine Aurobindo heb ik vandaag gehad maar niet gestart. Er is geen keuzemogelijkheid om aan te geven dat ik niet ben gestart. Ik durf niet. Ik gebruik nog 10 soorten na harttransplantatie. De Salicylaten die in het middel zitten maken mij onzeker.

16-03-2020 | Man | 73
Cholesterol
Rosuvastatine Aurobindo 5mg nog niet gebruikt. Vandaag 16-3 gekregen maar ik durf niet. Ik moet bij stap 2 mijn mening geven maar die keuze klopt niet. Lees maar waarom. Rosuvastatine 5mg gehad en 3 weken gebruikt na Crestor vanaf 1996 na groot hartinfarct. In 2010 een harttransplantatie gehad. 1 maart kreeg ik R.vaststine 5mg. Ik kreeg bultjes en jeuk en pijnin m[lees meer...]ijn handen en spierpijn. Ik kreeg andere rommel nl, R.vastatine Aurobindo 5mg. De bijsluiter met de E-nummers. HypromelloseE-464 titiaandioxide E-171 Indigokarmijn aluminiumlakE-132 allura rood AC E-129 zonnegeel FCF E-110 Bijwerkingen: E-464 Hydroxypropylmethylcellulose is redelijk oplosbaar, en kan deels gefermenteerd worden in de darm. Hoge concentraties geven darmproblemen als bijwerking, zoals verstopping, diarrhee, krampen en winderigheid. E-171 Kleurstof E171 met nanodeeltjes omstreden E-171De witte kleurstof bestaat deels uit zeer kleine ‘nanodeeltjes’. Deze nanodeeltjes zijn omstreden omdat nog onvoldoende bekend is hoe die zich in je lichaam gedragen en of die bijvoorbeeld je darmwand kunnen passeren. Ze worden in diverse onderzoeken in verband gebracht met een verhoogd risico op darmkanker bij consumptie maar daarover zijn de meningen verdeeld. Ook wordt gevreesd voor leverschade. Bij inademing is de stof kankerverwekkend, concludeerden de autoriteiten IARC en ECHA. In Frankrijk mag de stof vanaf 2020 daarom niet meer aan voedsel worden toegevoegd. E-132 Zeer weinig bijwerkingen in de gebruikte concentraties. Een zeldzame bijwerking is een sterke allergische reactie doordat de stof zich aan lichaamseiwitten kan binden. Het kan ook histamine vrijmaken. E-129 Azokleurstof, en wordt zoals alle azokleurstoffen in verband gebracht met hyperactiviteit (in combinatie met benzoaten) en astma. Het versterkt reacties bij mensen die intolerant zijn tegen salicylaten. Een van de afbraakproducten in het lichaam veroorzaakt in hoge concentraties blaaskanker bij proefdieren. E-110 Azokleurstof, en wordt zoals alle azokleurstoffen in verband gebracht met hyperactiviteit (in combinatie met benzoaten) en astma. Het versterkt reacties bij mensen die intolerant zijn tegen salicylaten. In de laatste 2 zitten Salicylaten en behoort tot de NSAID's. Mag ik nooit hebben! Mijn man heeft in de jaren 90 een maagbloeding gehad omdat een specialist hem Ascal had voorgeschreven ondanks dat mijn man zei dat hij gevoelig is voor Aspirine. De apotheek vraagt niet aan mijn man waar hij voor gevoelig is en voert de regels van de verzekeraar uit. Mijn man en vele anderen zijn de proefkonijn van de overheid, verzekeraar en apotheek. de artsen hebben niets meer te vertellen! Waarom wordt er niet samengebundeld en desnoods naar de rechter stappen om aan dit onzalig medicatieproef een einde te maken? Ik probeer zoveel mogelijk gezond en vers te eten en dán worden we vergiftigd met goedkope medicijnen'. Wie neemt het voortouw?

05-10-2023 | Man | 72
Hoog cholesterol
Buikklachten = erg vervelend!

29-05-2020 | Vrouw | 72
Cholesterol
Mijn rechter knie pijnlijk stijf en opgezet Last in mijn onderlig

23-12-2019 | Man | 72
Hoog cholesterol
Veel spierpijnen en stijfheid in mijn benen. Ook 's nachts. Moeite met lopen maar niet met fietsen. Zeer ontevreden want ik doe iedere dag mee met Nederland in Beweging en fiets ook iedere dag dus daar kan het niet aan liggen. Ga die pillen nu om de dag innemen . Cholesterol wel behoorlijk gezakt maar ik vind die bijwerkingen onaanvaardbaar.

17-10-2019 | Man | 72

30-07-2019 | Man | 72
Hoog cholesterol
Ernstige spierkrampen in benen. Stop 10 dagen, alle krampen zijn weg, Start na een week beginnen de krampen weer.

25-12-2023 | Vrouw | 71
Hoog cholesterol
Ik heb neuropathse voeten pijn branden tintelend tenen koude voeten spieren pijnen slechte stoelgang,ik ben gestopt zal ze ook niet meer pakken word in maart 72 jaar

01-10-2023 | Man | 71
rosuvastatine (40mg)
Hoog cholesterol
Slecht lopen, krachtverlies in beide benen, het wisselt wel per week

30-05-2023 | Vrouw | 71
Veel pijn in mijn benen

07-01-2022 | Vrouw | 71
Hoog cholesterol
Mijn cholesterol was wat verhoogd..eerst actorvastatine, nu rosuvastatine. Bij die eerste spierpijn en me algeheel beroerd gevoeld. Ging na staken wel weer snel over, Rosuvastatie leek eerst beter, cholesterol ook mooi laag, maar na een goed 3 maanden toenemende spierpijn. Kan er niet meer van slapen. Heb ook het idee dat mijn spierkracht afneemt, kan geen deksel van [lees meer...]een pot afdraaien. Ook met fietsen merk ik verminderde kracht. Heel fijn dat je helemaal prima in je bloedwaarden zit, maar de prijs, beroerd voelen, is mij te hoog. Ik stop ermee…

29-11-2018 | Man | 71
Hoog cholesterol
Zeer veel spierpijnen , amper kunnen lopen. Geen mogelijkheden meer om conditie op pijl te houden. Onwillige apothekers en waardeloze alleen op geld beluste verzekeringsmij ondanks hoge premie

06-07-2018 | Man | 71
Allergische reactie
In ca. 1990 werd bij mij een te hoog cholesterolgehalte geconstateerd. Na een cholesterol beperkend dieet (30 kg. afgevallen) bleek dat mijn chlesterolgehalte niets was geslonken. Ik ben toen naar een specialist geweest en die schreef mij Zocor voor. Ook werd mijn bloed getest door het UMC in Amsterdam en daar werd geconstateerd dat het te hoge gehalte in mijn genen zit. [lees meer...]Na de Zocor kreeg ik Crestor en ik heb nooit problemen gehad met enige bijwerkingen. Ca. einde 2014, moest ik van de Crestor overstappen naar Atorvastatine van TEVA. (ik noem de namen omdat bij de verschillende merken ik verschillende bijwerkingen heb). Ook moest in die periode nog een ander middel nemen. Korte tijd na die wisselingen kreeg ik problemen met de ontlasting. Het was zo erg dat ik bijna altijd in de buurt van een toilet moest zijn. Het lukte niet om dit te veranderen. Na ca. 2 jaar. kreeg in de indruk dat dit van Atorvastatine van TEVA moest komen. Ik mocht weer overstappen naar de Rosuvastatine Crestor en na korte tijd waren de klachten passé. Ik kon me weer vrijuit bewegen. Begin juni 2018 moest ik weer overstappen naar de Rosuvastatine van TEVA. En ja hoor weer kreeg ik dezelfde klachten als de vorige medicijn van TEVA. Ik heb andere gekregen, nu van het merk SUN. Toen ik de morgen na de eerste inname uit bed stapte, was ik Duizelig, misselijk, tintelende wangen en had een onzettend drukkend gevoel in mijn hoofd. 's-middags werd het wat minder maar de volgende dag had ik weer dezelfde klachten, maar dan in iets mindere mate. Ik heb dit 5 dagen volgehouden en toen ben ik gestopt met deze medicatie. Ik heb contact opgenomen met de apotheker maar de Crestor krijg ik niet terug. Er zijn nog 6 merken en die moet ik eerst testen. Maar zoals u misschien zult begrijpen heb ik hier geen zin meer in en ben gestopt met het innemen van rosuvastatine. Ik wil nog even vermelden dat een familielid ook moest overschakelen en hij had jeuk over zijn hele lichaam.

19-09-2020 | Vrouw | 70
Hoog cholesterol
Verschillende staties gebruikt bij allemaal bijwerking. Gebruik omdat ik infarct heb gehad en pacemaker

22-04-2019 | Man | 70
Hoog cholesterol
onlangs is de Crestor die ik voorheen slikte vervangen door een zogenaamd gelijkwaardig doch goedkoper product. Goedkoper zal wel, maar gelijkwaardig zeker niet gelet op de enorme spierpijen die ik weer heb. Ik blijk allergisch voor bijna alle producten die er op dit gebied bestaan. Vandaar dat na veel uitproberen ik met 10 mg Ezetrol en 5 mg Crestor nog net uit de proble[lees meer...]men bleef, maar sinds de twee merken vervangen zijn voor respectievelijk Ezetimide en Rosuvastine zijn alle problemen weer in volle heftigheid terug. Daarnaast doe ik mee aan een onderzoek met een nieuw middel (inclineren) dat wordt ingespoten en een zeer geweldig resultaat zonder enige bijwerking