Ervaringen met Rosuvastatine

rosuvastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

Bij  BeroerteX

Hoog cholesterol (96 meningen)
Angina pectoris (6 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

11-08-2016 | Man | 53
rosuvastatine (10mg)
Beroerte
Ik heb Rosuvastatine/crestor 6 maanden gebruikt. Hiervoor 2 maanden simvastine, daar werd ik impotent van. Van de crestor heb ik ernstige spierpijn in mijn gewrichten. i.o.m. de huisarts een paar weken gestopt om te kijken of dat dit beter gaat. Het lijkt een heel klein beetje beter te gaan, maar bij lang na nog niet goed. Wie heeft dit zelfde probleem en kan mij zeggen of[lees meer...] dat de gewrichts- spier pijn weer over gaat zonder gebruik van crestor. Ik ben dit medicijn preventief gaan slikken, mijn goede en slechte cholesterol waardes waren na mijn cva ( een kleine ) goed.

09-03-2022 | Vrouw | 51
rosuvastatine (5mg)
CVA (cerebrovasculair accident)
Na een herseninfarct ben ik aan de simvastatine gezet. Mijn LDL was 3.2 voor de start. Maar ik ben pas na een aantal maanden begonnen toen bij nieuwe meting mijn ldl op 3.7 zat. Gedurende 1,5 maand gebruik simvastatine (10mg) kreeg ik last van: erg down wakker worden (trok gedurende de dag wel wat bij), angstig, vermoeid, slecht slapen, geen zin meer om te vrijen of op pa[lees meer...]d te gaan, en overall afgestompt gevoel. Toen gestopt en 2 maanden ongeveer niets gebruikt en kwam mijn levendigheid weer terug, sliep weer lekker door (heerlijk!) en werd rustig wakker zonder sombere gedachten, voelde mijn zin en energie terugkomen. En ondertussen ook veel gedaan aan voeding en beweging wat maakte dat mijn LDL waarde was gedaald van 3.7 naar 2.6. Daarover heel tevreden want deels dus op eigen kracht gegaan. Maar liefst heeft mijn arts de waarde op 1.7. In overleg begonnen met cholesterol verlager Rosuvastatine 5 mg. Ik slaap duidelijk weer korter en slechter, direct al, ben moe, beetje angstig (wel minder als bij simvastatine), heb pijnlijke schouders en verergerde huidklachten in hals en gezicht, droge huid, rood en veel jeuk. En ik heb al wel lang last van eczeem met name in de winter, dus of dat is toe te schrijven aan dit middel weet ik niet . Het houdt bij mij wel verband met goed slapen. Ik gebruik het nu 2 weken en doe nog 1 week om te zien of de bijwerkingen minder worden, schijnt de 1e 2 weken het meest aanwezig. Mocht er niets veranderen dan stop ik 2-3:weken om te ervaren wat het effect daarvan is. Verandert er niets dan blijf ik dit middel nemen. Als ik me wel beter ga voelen dan ga ik weer in overleg met de arts hoe ik mijn LDL waarden op een andere manier naar beneden kan krijgen.

15-05-2019 | Vrouw | 49
rosuvastatine (5mg)
Herseninfarct
Op 32 jarige leeftijd herseninfarct gehad( 95% zeker door anticonceptie) maar sindsdien aan de statines dus 17 jaar. Eerst Simva, doordat je klachten hebt van infarct merk je niet de klachten van de medicijnen ook aanwezig zijn, vermoeidheid, lusteloos ect. wijd je aan infarct. Maar na verdieping gestopt met simva, voelde me een stuk beter, maar moest doordat chol.gehalte [lees meer...]toch iets steeg aan statines toen Crestor omdat dat minder bijwerkingen gaf. Moet toegeven dat het toen beter ging en conditioneel vooruitgang boekte. Maar sinds vorig jaar moest Crestor vervangen worden, door goedkoper merk, nu is het elke maand afwachten welk merk weer gegeven word. Iemand geeft aan in reacties dat merknamen anders zijn maar product hetzelfde ,nou daar ben ik het niet mee eens. Elke 3 maand een ander merk geeft onrust , opnieuw spierpijn, moeheid en diarree, nu gebruik ik een week Teva , ben weer terug bij af grr. Daarvoor Aerobinde weinig klachten en Sandoz wil ik geen enkel medicijn meer van.... Conditie en bewegen word geadviseerd bij hart en vaat ziekte maar gebruik van dit medicijn geeft dat je juist dat niet doet i.v.m alghele malaise.