Ervaringen met Humira

adalimumab

blozen opgezette buik gewrichtspijn slapeloosheid maagpijn kortademigheid droge mond droge ogen moeite met slapen koortsblaasjes

Ziekte van Crohn (78 meningen)
Artritis psoriatica (41 meningen)
Psoriasis (26 meningen)
Colitis ulcerosa (11 meningen)
Gewrichtsontsteking (3 meningen)
Juveniele artritis (0 meningen)

Entocort (84 meningen)
Pentasa (66 meningen)
Salofalk (63 meningen)
Sulfasalazine (58 meningen)
Mesalazine (43 meningen)

23-05-2019 | Man | 50
adalimumab (1mg/mg)
Ziekte van Bechterew
Sinds 2007 Humira gespoten wat op een gegeven moment niet meer werkte, eerst nog een paar andere middelen geprobeerd maar zonder resultaat. daar ik fulltime werk was de beslissing voor om Inflectra te gaan gebruiken niet makkelijk. Uiteindelijk toch besloten te gaan doen omdat ik niet meer functioneerde. Nu 3 keer geweest en het heeft gelukkig al effect de paar bijwerkinge[lees meer...]n die ik heb neem ik graag op de koop toe

07-12-2018 | Vrouw | 53
Ziekte van Bechterew
Dit medicijn heeft mij zeer zeker geholpen bij mijn ziekte. Vooral de ochtendstijfheid werd verminderd. Ook had ik met Humira veel minder last van uitvalsverschijnselen van bv benen. Heb alleen eind september gehoord dat ik (uitgezaaide) borstkanker heb. Schrok mij naar toen ik op de bijsluiter las dat er een verhoogde kans op o.a. borstkanker kon ontstaan bij gebruik v[lees meer...]an Humira. Heb dit aangegeven bij mijn reumatoloog en apotheek, is bekend, maar er wordt niets mee gedaan en ook geen actie op ondernomen. Wil hier alleen mee zeggen dat, zeker de gebruikers waarbij borstkanker in de familie voorkomt, zich goed moeten laten voorlichten!!!

13-12-2017 | Vrouw | 38
adalimumab (1mg/mg)
Crohn
Ik ben 38 jaar oud en heb al sinds mijn 20ste de Ziekte van Crohn. Na ruim 15 jaar Pentasa 500 te hebben geslikt, heb ik vorig jaar een grote terugval gehad en ruim een jaar aan Prednison gezeten. Dat hielp ook niet meer en nu 10 maanden geleden gestart met Humira. Dit was binnen een week effectief en ik voelde mij als herboren! De ontsteking is weg en ik heb geen last[lees meer...] meer van mijn Crohn. Ik raad dit meficijn zeker aan. De prikpen is even wennen en ik zag hier erg tegenop. Maar het is echt heel makkelijk en de naald zie je niet eens. Appeltje eitje! In het eerste half jaar met Humira had ik geen enkele bijwerking. Helaas heb ik daarna echt veel last gekregen van vermoeidheid. De dag NA inname ben ik zeer vermoeid en wil ik alleen maar slapen. Het voelt alsof je hoofd vol met watten zit en je oogleden zijn zwaar en vermoeid. Ook heb ik nu elke keer last van een ei en jeuk bij de plek van inname, dit gaat na 2 dagen weer weg. Al met al voor mij een zeer effectief medicijn en de vermoeidheid neem ik op de koop toe. Hebben andere nog tips om de vermoeidheid na inname te bestrijden?

04-12-2017 | Man | 30
adalimumab (100mg/ml)
Ziekte van Bechterew
Hallo, Ik ben 30 jaar en gebruik al sinds mijn 18e Humira. Voordat ik dit medicijn gebruikte had ik erg veel last van mijn ziekte en moest ik zelfs stoppen met voetballen. Ik had veel slechte dagen er tussen waarbij lopen moeizaam ging en ik vaker dacht om binnen afzienbare tijd in een rolstoel terecht te komen, totdat ik met Humira in aanraking kwam. Dit medicijn hee[lees meer...]ft er bijna voor gezorgd dat ik vaak niet eens merk dat ik de ziekte van Bechterew heb en ik gewoon weer alles kan doen wat ik wil. Voor mij is dit medicijn tot nu toe iets waarvoor ik elke dag dankbaar ben. Echter loop ik nu sinds een kleine 2 maanden in het ziekenhuis omdat mijn bezinking veel te hoog blijft (± 90) met daarbij enkele andere klachten. Na diverse bloedafnames, PET/CT scan, bezoeken internist, is men er nog steeds niet achter waarom de BSE zo hoog blijft. Zelf ga je natuurlijk ook googlen en zo kwam ik diverse keren tegen dat na lange tijd gebruik van Humira, de infectieziekte tuberculose kan gaan opspelen of men hier vatbaarder voor wordt. Op dit moment word ik hier dan ook op getest, omdat mijn klachten nagenoeg allemaal overeenkomen met deze ziekte. Mijn vraag is hier mensen zijn die na (langdurig) gebruik van Humira, ook TBC hebben gekregen en zo ja, hoe is men hier achter gekomen? Bedankt. S.

22-11-2017 | Man | 25
adalimumab (100mg/ml)
Artritis psoriatica
Hoi Allemaal, Mijn naam is Ferdy en heb reuma vanaf mijn 19 jaar. Ik gebruik al 5 jaar het medicijn Humira en wil hier voor het eerst iets over schrijven omdat het niet niks is wat we spuiten en ik benieuwd ben naar jullie ervaringen. Toen de reumataloog er 6 jaar geleden achter kwam dat ik de aandoening artritis psoriatica had kreeg ik medicijnen voor de pijn. Ik k[lees meer...]on op dit moment niet meer voetballen zoveel pijn had ik. Vooral in mijn teen. Het leek alsof die gebroken was zoveel pijn. Hiervoor kreeg ik toen het medicijn MTX Methotrexaat. Ik moest deze elke week slikken. 8 pillen op een dag. Hier werd ik erg ziek van en helaas ging de pijn bij mij niet weg. Hierna kreeg ik een biological voorgeschreven. Ik had op dat moment geen idee wat het was. Het medicijn heette: Humira. Na een paar maanden voelde ik al verbetering. De reuma vertrok uit mijn lichaam waardoor ik alles weer kon doen. Het was voor mij letterlijk een wonderwindel. Nu mijn vriendin zwanger wil worden ben ik 4 maanden geleden gestopt met Humira op advies van de reumatoloog. De klachten zijn nu weer aan het terug komen. Pijn in mijn rug en in mijn voeten ook door het slechte weer natuurlijk wat er weer aan zit te komen. Straks als mijn vriendin zwanger is zal ik weer gaan spuiten. Ik ben benieuwd of iemand van jullie ook op jonge leeftijd is begonnen met Humira? Ik ben nu 25 jaar en moet als het goed is nog heel mijn leven Humira moeten blijven gebruiken. Zou dit echt geen kwaad kunnen voor de toekomst en eventueel kans op andere ziekten? Ik hoor graag jullie ervaringen hierover, Alvast bedankt, Mochten er vragen zijn van jullie aan mij over mijn ervaringen met reuma en het middel Humira mag dat natuurlijk ook. Groeten,

30-08-2017 | Vrouw | 52
adalimumab (40mg)
Reumatoïde artritis
Heb van af mijn 18 jaar al reuma, altijd diclofenac gehad, wat wel hielp maar niet veel, in de ochtend altijd anderhalf uur stijf, maar sinds ik Humira gebruik gaat het veel beterder en ben nog maar kwartiertje stijf in de ochtend, heb ook minder ontstekingen. Ben er erg tevreden over.

02-11-2016 | Vrouw | 24
adalimumab (40mg)
Ziekte van Crohn
Ik heb gisteren de eerste vier injecties in mijn buik gezet en ik heb er bijna niks van gevoeld. Ik heb de injecties ongeveer drie kwartier van tevoren uit de koelkast gehaald. Buikplooi vastpakken, druk op de knop en klaar. Ik voelde het ietsiepietsie branden en dat was het. Nu nog hopen dat het bij mij gaat helpen. Bij mij werkt prednison zelfs niet meer.

08-08-2016 | Man | 58
Artritis psoriatica
In september 2006 heb ik mij vrijwillig op gegeven aan een 1 jaar durend onderzoek van het medicijn Humira. (AMC Amsterdam). Opdat moment was Humira nog niet in verkrijgbaar, als proefkonijn heb ik diverse onderdelen van het onderzoek moeten ondergaan zoals mergbeenpunctie, 2 kijkoperaties aan de knien om biopsies uit de knie te halen enz. Pijnlijk maar draaglijk en zeker [lees meer...]voor het onderzoek noodzakelijk. Waarom had ik mij opgegeven: ik leed al bijna 20 jaren aan een zware reumatische aandoening, mijn banden en pezen maakten slijnmbeursontstekingen aan. Opstaan met dikke zeer pijnlijke knienen, schouder, ellebogen pijnlijke heup etc etc..daarnaast over het hele lichaam psoriasis. Voorheen een waslijst van medicijnen, zalven, dagbehandeling etc. etc. Humira was reeds tijdens het onderzoek een zeer goed werkend medicijn voor t eerst sinds jaren pijnvrij en ook de psoriasis verdween vrijwel meteen over mijn hele lichaam. In 2014 ben ik ermee gestopt, noodgedwongen want ik ben gaan emigreren en woon reeds op Bali. Door het klimaat en de zon ben ik nog steeds vrij van de kwalen. Echter...het moet maar even onderzocht worden, maar om Humira door te laten dringen in het lichaam schakelt het medicijn eerst functies van je immuumsysteem uit.... Ik weet niet zeker, maar het zou zo kunnen zijn, dat mijn immuumsysteem sindsien een stuk zwakker is...lever, nieren, luchtwegen, jicht. Ik heb overal last van gehad. Of het aan de Hunira toe te schrijven is??? Het zou zomaar kunnen...maar de pijnen van slijmbeursonstekeningen en mijn psoriasis waar ik dus jaren last van gehad heb...die ben ik (voorlopig) kwijt!

13-07-2016 | Vrouw | 37
Ziekte van Crohn
Ik heb nooit geen last gehad, nu enkele maanden geleden begonnen met gezwollen en pijnlijke vingers, stijfheid en ontstekingen.... apotheker raad aan om mijn specialist op te bellen en het te melden... Nog iemand met deze problemen en wat is jullie oplossing?

11-07-2016 | Vrouw | 36
Reumatoïde artritis

29-06-2016 | Vrouw | 28
Artritis psoriatica
Tevens krijg ik het ook voor mijn psoriasis en HS. De prik zetten is niet altijd leuk en ik raad ook aan om even te blijven zitten. Het heeft mijn leven zeker verbeterd.

21-06-2016 | Man | 21
Ziekte van Crohn
In februari werd de ziekte van Crohn vastgesteld. Sindsdien drie keer in het ziekenhuis gelegen. Nu heb ik eindelijk het medicijn Humira gekregen, dat ik tweewekelijks bij mezelf moet inspuiten. Het hielp vrijwel, ik kan natuurlijk de toekomst niet voorspellen maar de ziekte is veel draaglijker geworden. Ik heb geen bijwerkingen, het enige nadeel is het feit dat je zelf ee[lees meer...]n spuit in je been moet ploffen :-).

23-03-2024 | Vrouw | 30

aften in de mond

Sinds november 2023 gebruik ik Amgevita na slechte ervaringen met MTX en Sulfasalazine. Sindsdien nauwelijks last van bijwerkingen, soepel en een rustig ziektebeeld. Heb mijn leven weer terug, heel blij! Enige is dat ik snel (veel) aften in mijn mond heb, dat is pijnlijk.

18-03-2024 | Man | 62
Ziekte van Bechterew
Geweldige ervaringen met Humira en Hyrimoz. Ik kreeg wel last van jeukaanvallen (zogenaamde rash) maar slik nu 1x per week een histamine tablet en heb nergens meer last van. Humira begon te werken direct na de dosis en alle klachten waren na 3 dagen verdwenen. Begindosis 1 injectie per 14 dagen nu 1x per maand. PROBEER HET, HET KAN JE LEVEN OP EEN POSITIEVE MANIER VERAN[lees meer...]DEREN!!!

09-02-2024 | Vrouw | 35
Ziekte van Crohn
Initieel 1x om de 2 weken gebruikt maar na ongeveer 10 dagen toch weer last van darmkrampen en diarree dus naar 1x/w gegaan. Na 4 maanden gebruik, jeukende blaasjes op voetzolen, behaarde hoofdhuid en intieme zone beginnen krijgen die daarna uitgroeiden tot plaques. Kale plekken in haar ook hierdoor. Gediagnosticeerd bij dermatoloog als humira induced psoriasis inversa. N[lees meer...]a 3 jaar alsook hidradenitis ontwikkeld tgv de spuiten. Continue vermoeidheid en gebrek aan concentratie. Sinds kort gestopt met gebruik en gestart met Entyvio.

16-10-2023 | Man | 39
Colitis ulcerosa
Reeds 3 jaar Colitis vastgesteld, en 6 jaar psoriasis. Eén van de 2 immuunziektes zorgde er voor dat ik zeer veel last had van mijn gewrichten. Ik moest dagelijks ontstekingsremmers nemen om geen zeer te hebben. Verder nam ik Colitofalk en Claversal suppo. Na overleg met mijn specialist begonnen me Humira. Eerst 4x normale dosis, 2 weken erna 2x normale dosis en nu 1 do[lees meer...]sis per 2 weken. Na 2 dagen waren mijn gewrichtspijnen verdwenen. Ik verminder mijn andere medicatie: geen ontstekkingsremmers meer, colitofalk ga ik binnenkort stoppen, wel dagelijk nog claversal suppo. Voorlopig geen opflakking meer van colitis en psoriasis lijkt ook te verminderen. Ik ben hoopvol en ben zeer enthousiast tot nu toe

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (623) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (600) - Antibiotica - penicillines breedspectrum