Ervaringen met Humira

adalimumab

blozen opgezette buik gewrichtspijn slapeloosheid maagpijn kortademigheid droge mond droge ogen moeite met slapen koortsblaasjes

Ziekte van Crohn (78 meningen)
Artritis psoriatica (41 meningen)
Psoriasis (26 meningen)
Colitis ulcerosa (11 meningen)
Gewrichtsontsteking (3 meningen)
Juveniele artritis (0 meningen)

Entocort (84 meningen)
Pentasa (66 meningen)
Salofalk (62 meningen)
Sulfasalazine (58 meningen)
Mesalazine (43 meningen)

18-03-2017 | Vrouw | 22
Ziekte van Crohn
Sinds 2 jaar gebruik ik humira, in het begin geen last maar sinds enkele maanden enorme last van eczeem tot wonden toe. verder jeuk over mijn hele lichaam en erg droge plekken, ook last van gezwollen jeukende ogen. Iemand hier ervaring mee?

01-03-2017 | Man | 21
Ziekte van Crohn
2 jaar Humira gebruikt voor de ziekte van crohn. Werkte prima totdat ik ben over gegaan op inderdaad zoals ik hieronder lees de nieuwe 0,4 pennen. Sinds ik aan deze nieuwe pennen zit komt de Crohn helemaal terug.

14-02-2017 | Vrouw | 24
adalimumab (40)
Colitis ulcerosa
Humira werkt supergoed voor mijn darmen. De eerste keer injecteren vond ik doodeng, hierbij gelukkig hulp kunnen regelen via de huisarts want in het ziekenhuis hielpen zij daar niet mee. De naald op zich doet geen pijn echter de vloeistof voelt onprettig/pijnlijk. Nooit echt last gehad van bijwerkingen tot voor kort. Ik heb nu 24/7 oorsuizen (tinnitus), gewichtstoename e[lees meer...]n begin last te krijgen van mijn humeur. Ben snel geïrriteerd en reageer erg fel op bepaalde situaties bijvoorbeeld. Vooral het oorsuizen belemmerd mij enorm, slapen is lastig en ik kan er hoorndol van worden. Het is nog niet zeker of het door de Humira komt dit moet onderzoek door de kno-arts nog uitwijzen. Als het door de humira komt ben ik van plan hiermee te stoppen. Naar mijn idee zijn deze bijwerkingen begonnen sinds onlangs de samenstelling is gewijzigd.

09-12-2016 | Man | 59
Psoriasis
Heb 2 jaar dit middel gebruik, gestart met 2x per maand en een jaar geleden terug gebracht naar om de 3 weken. Had een mooie huid en de psoriasis was geheel weg. Aantal maanden terug is de hoeveelheid veranderd van 0,80 ml naar 0,40 ml, fabrikant zegt dat de werking het zelfde is alleen de concentratie is verdubbeld. Ik kreeg de laatste weken meer uitslag en van de ene dag[lees meer...] op de andere dag kreeg ik explosieve groei van psoriasis. Ben naar mijn behandelende arts geweest en zij zegt dat Humira opeens zijn werking niet meer doet. Het gekke is dat de psoriasis is toegenomen naar vermindering van de hoeveelheid in de injectie, van 80 naar 40. We zijn nu overgestapt naar een andere medicijn Stelara, is ook een injectie en hopelijk gaat deze werken, zit namelijk van boven tot onder vol met psoriasis.

08-11-2016 | Man | 50
Ziekte van Crohn
Sinds de nieuwe dosering - sterkere concentratie- erg veel last van injectie allergie. Op de injectie plek vormt zich een grote (10cm) schijf wat enorm jeukt. Na 3 a 4 dagen is de plek weer weg. Dus de vernieuwing is voor mij geen verbetering geweest.

16-03-2024 | Vrouw | 48
Ziekte van Bechterew

slapeloosheid

Ik heb ruim 30 jaar Bechterew / SPA en met Naproxen was het redelijk onder controle. Het afgelopen jaar verergerden de klachten en sinds een tijdje gebruik ik Adalimumab, injecties Amgevita. Dit lijkt aan te slaan maar ik ervaar sinds het gebruik enorme slapeloosheid. Mijn reumatoloog gaf aan dat het een veel voorkomende bijwerking is en verwees me door naar de huisar[lees meer...]ts.. Slaapmedicatie maakt me raar en dizzy en is geen optie. Slaaphygiëne zoals geen tv, mobiel etc voor het slapen gaan is goed. Wie herkent deze bijwerking en wil zijn/haar ervaring delen? Niet slapen is niet te doen:-(

12-11-2023 | Vrouw | 59
Artritis psoriatica
Ik gebruik dit middel 2 jaar. Helaas is de werking niet optimaal maar de bijwerkingen doen het prima. Ik gebruik Hyrimoz in combinatie met MTX. Wil graag beide medicaties stoppen maar wordt in mijn beleving een beetje moeilijk over gedaan

21-12-2022 | Vrouw | 65
Reumatoïde artritis
persoonlijk krijg ik vnl last van bijzonder lastige stekende pijnen verspreid en verspringend naar alle botten de eerste week na de spuit, nadien verbetert de bijwerking, maar het algehele resultaat zou beter kunnen helaas

18-07-2022 | Vrouw | 42
Ziekte van Crohn
Ik heb Imraldi een variant van Humira. En ik ben regelmatig wat angstiger, na 8 uur geïnjecteerd last van diarree. Heb ook verwarring, weet alleen niet of het daar vandaan komt. Ook ben ik sneller oververhit. Naast de crohn gebruik ik dit ook voor artritis psoriatica. Weet niet of ik dit zal blijven gebruiken.

10-06-2022 | Man | 36
Psoriasis
Dit medicijn een tijd lang gebruikt voor psoriasis, maar elke keer keer na gebruik voelde ik me erg down en energieloos. Dit duurde elke keer ongeveer 5 dagen, daarna voelde ik me goed tot de volgende injectie.

08-04-2021 | Vrouw | 20
adalimumab (160mg)
Ziekte van Crohn
Dag allemaal Sinds 13/02 hebben ze vastgesteld dat ik de ziekte van crohn heb. Toen ben ik begonnen met azathioprine en entocort maar dit heb ik al snel moeten stoppen. De azathioprine heb ik 2 weken genomen aan een dosis van 50mg nadien heb ik 3 dagen 100mg genomen maar toen is het mis gegaan begon hevig te zweten kreeg overal uitslag ik maakte koort ben meteen moete[lees meer...]n stoppen. Nu neem ik nog entocort in maar sinds 31/04 heb ik een inspuiting gekregen van humira 160 mg. Maar sinds 06/04 ben ik hevige buikkrampen beginnen krijgen. Elke keer krijg ik krampen probeer ik naar het toilet te gaan maar dit lukt maar de krampen blijven en zijn echt extreem pijnlijk. Door deze krampen word ik echt super misselijk. Heeft iemand hier ervaringen mee ?

28-01-2021 | Man | 76
Artritis psoriatica
Na metotrexaat en sulfasalazine waar ik alleen maar beroerd van werd, uiteindelijk aan de Hymiroz begonnen in feb 2020, dezelfde dag nog alle pijn weg, de ontsteking in mn enkel waar de zwelling van kwam na ongeveer 2 tot 3 weken verdwenen. Tegelijkertijd kreeg ik een gammel gevoel in mn benen na de 2e prik, 14 dagen na de 1e prik. Die bijwerking moest eerst maar eens v[lees meer...]erdwijnen alvorens ik verder ging spuiten, dat deed ik dus in samenwerking met de reumatloog en zo begon ik begin november 2020 met de 3e spuit en nu met een cyclus van om de 6 weken. Het gaat voorlopig goed, geen pijn, geen zwelling of psoriasis, dankzij HYMIROZ, de biosimerol, dus geen Humira Mensen, iedereen reageert of is anders dus blijf alert op je gevoel , het weet meer dan je denkt

24-11-2020 | Vrouw | 60
Ziekte van Bechterew
Eerste maanden ging het super, effect lijkt na 1,5 jaar gebruik te verminderen. Bloedwaarden slechter en veel pijn in pezen.

19-06-2020 | Man | 76

29-11-2019 | Man | 37
adalimumab (40mg/ml)
Colitis ulcerosa
In 2009 is bij mij Proctitis vastgesteld met de bekende klachten. In 2010 is dit echter overgegaan in een Colitis Ulcerosa. De gehele dikke darm was onstoken waarvoor 3 weken in het ziekenhuis gelegen. Behandeling met prednison infuus later tabletvorm, klisma's, pentasa granulaat 2g, en calci chew tabletten kregen de boel redelijk rustig. Toen begonnen met Azathioprine 15[lees meer...]0mg wat een schot in de roos bleek. 8 jaar lang geen onstekingen gehad. Wel in 2016 tijdens een colonscopie een adenoom lgd poliep gevonden en verwijderd. Hierdoor nu elk jaar scopie uit voorzorg. Januari 2019 bleek mij lichaam niet meer akkoord te gaan met Azathioprine waardoor er op 3 plekken in de dikke darm een onsteking volgde mayo 2 en 3 score. Een hele lijst aan oplossing is geprobeerd: Thiosix 20mg ter vervanging van Azathioprine. Salofalk 4g 60 klysma Mezalazine zetpil 1g Pentasa granulaat 4g Vitamini d ampul 25000ie Budesonide zetpil 3g Budesonide zetpil 6g Cortiment 9g Prednison stootkuur 40mg naar 0 mg in 4 maanden Co trimoxazol 960mg Calci bone3 Toen dit alles nauwelijks bleek te helpen in april 2019 overgegaan op Humira ondersteunt met Thiosix 20mg, Pentasa granulaat 4g en Mesalazine 1mg zetpil. Dit bied matig resultaat. De laatste weken schiet de onsteking er weer doorheen. Ga samen met de MDL arts opzoek naar een ander medicijn op korte termijn. Bijwerkingen: onstekingen vooral aan de keel, verkoudheid, zweten, humeur, droge huid.

13-11-2019 | Man | 38
Sarcoïdose
voorgeschreven voor bestrijding van Sarcoïdose. Betwijfel of het aanslaat. Zou volgens artsen genoeg anti-lichamen moeten aanmaken om ontstekingen te voorkomen of te verminderen, heb toch het gevoel dat symptomen merkbaar blijven. Als ik kenbaar maak dat ik toch last van ontstekingen blijf hebben dan riskeer ik verhoging naar 1x week. Ik ben eigenlijk zeer huiverig om de g[lees meer...]evaren die in de bijsluiter te lezen zijn, deze zijn niet mis met kans 1:13. Ik zal ze niet noemen, maar het vreemde is dat je er oogontstekingen van kunt krijgen terwijl het juist de bedoeling is om dat te voorkomen? huh? Ook is het geen geruststelling om met afweer te spelen: grotere kans op virusinfecties zoals hiertussen in de meningen al valt te lezen. Dat moet je echt niet willen. Misschien dat het goed werkt tegen reuma en andere auto-immuunziektes dan Sarcoidose, ik heb nog altijd mijn twijfels. Daarnaast nog een ding: van dat vele prikken rondom de navel (bovenbeen mag ook), houd ik onderhuidse bultjes over die pas na erg lang weer weg gaan en soms zwelt dat geprikte deel flink op alsof ik door een wesp ben gestoken. Dat zelf toedienen van de prikpennen is niet geheel risicovrij.