Ervaringen met Humira

adalimumab

Bij  PsoriasisX

Ziekte van Crohn (78 meningen)
Artritis psoriatica (41 meningen)
Colitis ulcerosa (11 meningen)
Gewrichtsontsteking (3 meningen)
Juveniele artritis (0 meningen)

Entocort (84 meningen)
Pentasa (66 meningen)
Salofalk (60 meningen)
Sulfasalazine (58 meningen)
Mesalazine (42 meningen)

26-05-2023 | Vrouw | 52
Psoriasis
Na 45 jaar alles geprobeerd te hebben in nov 2022 gestart met adalimab. Al snel verbetering van mijn psoriasis en na 4 weken helemaal schoon. Voelde me wel lamlendig (depressief), erg moe, had kracht verlies in handen, armen en benen en de gehele dag heftige warmtestuwingen. Aangezien ik ook in de overgang ben relateerde ik deze klachten niet direct aan de adalimumab. In j[lees meer...]anuari kreeg lichte griep verschijnselen en was een paar dagen ziek. De klachten werden erger en de psoriasis vlamde aan alle kanten op. In februari besloten om te stoppen en binnen twee weken voelde ik me stukken beter. Toen realiseerde ik me dat dit allemaal bijwerkingen waren van de adalimumab. Inmiddels in april overgestapt naar Stelara en dat bevalt tot nu toe prima. Minimale bijwerkingen en psoriasis bijna helemaal weg na twee injecties.

02-09-2017 | Man | 70
Psoriasis
Hoewel het spuiten goed gaat, zal ik dit niemand aanraden. Had eerst methotrexaat in tablet vorm. Deze hielpen goed. Omdat ik ontsteking in pols kreeg ben ik metrotrexaat gaan spuiten. Kreeg toen ook uitslag. Ik moest stoppen. Psoriasis kwam in heftigheid terug. Toen moest ik spuiten met bepanten hielp niet. Toen Humira. Van het begin af aan uitslag. Volgens de dermatoloog[lees meer...] was het niet van de Humira. Maar het wordt telkens erger nadat ik gespoten heb.

17-05-2023 | Vrouw | 28
Psoriasis
Na 10/11 weken was mijn psoriasis duidelijk minder. Niet weg maar wel minder rode en schilferige plekken. Na deze periode kwam het weer terug. Nu (4 maanden na start) is het bijna volledig terug ondanks de regelmatige injecties.

13-12-2022 | Vrouw | 23
Psoriasis
Ik ben begonnen met amgevita injecties voor psoriasis pustulosa palmoplantaris. Ik gebruikte de injecties 1 x per 2 wkn. De eerste weken ging dit goed en verminderde de psoariasis, echter na 2 mnd kreeg ik in eerste instantie hele kleine rode bultjes op m'n armen (geen galbulten). Dit werd erger en het bereidde zich uit naar mijn gehele lichaam, met name op mijn borst, rug[lees meer...], romp en armen. Het begon erg te jeuken, waardoor er over mijn gehele lichaam wondjes kwamen. Verschillende keren naar de huisarts en dermatoloog hiervoor geweest, zij konden geen andere reden voor de uitslag en jeuk geven dan de amgevita injecties. De dermatoloog denkt dat het komt door de verminderde afweer die je van amgevita krijgt. Hierdoor krijgen bacteriën de kans om op te vlammen wat anders niet was gebeurd. Zij raadde mij toen aan om 8 weken te stoppen in de hoop dat mijn huid weer rustig werd.

26-06-2022 | Vrouw | 31
Psoriasis
Sinds een aantal weken gebruik ik amgevita injecties. Op de dag van injectie hevige spierpijn vooral in de onderrug. Na een aantal weken ineens enorme reactie op prikplekken. Rode opgezette pijnlijke zwellingen

10-08-2019 | Man | 69
Psoriasis
Gebruik tbv psoriasis, werkt uitstekend, is genezen. Na enige tijd klachten in knie en been gekregen, steeds erger, bijna ondraaglijke pijnen gekregen en nog steeds, heb al 44 nachten niet kunnen doorslapen omdat ik wakker wordt van de pijnen, er is geen enkele houding om te liggen zonder de pijnen in de knie tot het scheenbeen. Ziekenhuis is aan het onderzoeken, en wil[lees meer...]len NIET geloven dat het eventueel door de Humira zou kunnen komen, ik weet beter. Pijnstillers innemen om de dag door te komen. Weet iemand hoe ik dat middel zsm uit mijn lichaam krijg?

03-05-2018 | Man | 64
Psoriasis
Heb al 30 jaar psoriasis. Van alle orale medicatie bijwerkingen gehda met blijvende schade en lab afwijkingen. Enbrel gehad elke week sub cutaan werkte goed alleen plekken op mijn handen verder schoon. Wel paar dagen last van holtes. Sind een jaar over naar humura op verzoek arts ivm prijs/therapie verhouding. Maar psoriasis neemt nu weer sterk toe in Ernst en in freque[lees meer...]ntie van plekken. Dus in Juni arts vragen weer over te gaan op Enbrel. Fumaar zuur en Neoral werkte bij mij optimal maar bloed afwijking en hoge bloedruk, dus geen optie. Ook gewicht toename .

09-12-2016 | Man | 59
Psoriasis
Heb 2 jaar dit middel gebruik, gestart met 2x per maand en een jaar geleden terug gebracht naar om de 3 weken. Had een mooie huid en de psoriasis was geheel weg. Aantal maanden terug is de hoeveelheid veranderd van 0,80 ml naar 0,40 ml, fabrikant zegt dat de werking het zelfde is alleen de concentratie is verdubbeld. Ik kreeg de laatste weken meer uitslag en van de ene dag[lees meer...] op de andere dag kreeg ik explosieve groei van psoriasis. Ben naar mijn behandelende arts geweest en zij zegt dat Humira opeens zijn werking niet meer doet. Het gekke is dat de psoriasis is toegenomen naar vermindering van de hoeveelheid in de injectie, van 80 naar 40. We zijn nu overgestapt naar een andere medicijn Stelara, is ook een injectie en hopelijk gaat deze werken, zit namelijk van boven tot onder vol met psoriasis.

02-03-2015 | Vrouw | 41
Psoriasis
Ik heb ook Humira gebruikt nadat ik bijna 2 jaar Enbrel gebruikt heb. Helaas deed Humira net als de Enbrel na 1 1/2 jaar niets meer. Tijdens gebruik van Humira geen last gehad van een slechter wordend gebit, maar wel veel gevoeliger tandvlees. Ook ben ik tijdens het gebruik van Humira in nog geen jaar tijd slechthorend geworden. Een operatie waarbij ze een prothese in [lees meer...]mijn oor hebben geplaatst en een gehoor apparaat in mijn andere oor heeft de oplossing geboden. Na Humira heb ik Stelara gebruikt, echter dit heeft niets gedaan. De mogenlijkheden waren op en heb toen zelf voorgesteld om weer terug te gaan naar Enbrel, wellicht dat het me weer 1 1/2 jaar helpt. Ook Enbrel doet niets meer. Ik heb sinds mijn 4e maand psoriasis, uitzonderlijk jong en ben pas 1 keer helemaal 'schoon' geweest, alleen met Enbrel. Humira kreeg de kleine plekken weg, op mijn benen bleef het zichtbaar. Herkennen jullie iets in mijn verhaal qua doofheid?

04-05-2013 | Vrouw | 46
adalimumab
Psoriasis
Ik spuit sinds maart 2013 Humira voor mijn psoriasis. Ik heb een reeks van medicatie geslikt maar geen of weinig effect. Met MTX moest ik van de leverarts stoppen vanwege te hoge leverwaarden . Nu spuit ik Humira mijn handen en voeten blijven redelijk schoon maar op mijn armen en benen vebeterd er niets.

10-06-2022 | Man | 36
Psoriasis
Dit medicijn een tijd lang gebruikt voor psoriasis, maar elke keer keer na gebruik voelde ik me erg down en energieloos. Dit duurde elke keer ongeveer 5 dagen, daarna voelde ik me goed tot de volgende injectie.

02-07-2019 | Man | 30
adalimumab (100mg/ml)
Psoriasis
Psoriasis blijft weg Lichaam uitgeput Gebruik: 2 jaar lang alle 2 weken inspuiting

27-01-2023 | Man | 53
Psoriasis
Ik gebruik adalimumab al bijna 10 jaar tot tevredenheid. Eerst de originele Humira, toen Hyrimoz van Sandoz. Echter na wisseling van ziekenhuis (door verhuizing) krijg ik nu sinds 1 jaar Amgevita. En nu komt de psoriasis toch weer opzetten. Ook meer lichamelijke klachten sinds gebruik.

22-08-2015 | Vrouw | 24
Psoriasis
Hallo allemaal, Ruim een jaar overgegaan van MTX naar de Humira injecties, omdat MTX niet meer aansloeg. Eigenlijk heel tevreden geweest over de injecties. Tot afgelopen 6 weken geleden. Heb last van tintelingen in de ledematen (vingertoppen en tenen) en hartkloppingen. Met name als ik wil gaan slapen. Bloedwaarden zijn echter normaal. Ook afgelopen tijd duizeligheid e[lees meer...]n neiging tot flauwvallen gehad. Dit maakt mij echt heel onzeker..ik was zo blij dat dit hielp. Ben bang dat het bijwerkingen zijn..maar binnenkort ga ik gelukkig naar de dermatoloog. Heeft iemand dezelfde ervaringen als ik? Groetjes

19-08-2022 | Vrouw | 26
Psoriasis
Begon met Psoriasis Gutatte, later ook Vulgaris variant erbij. Heb alles gehad; zalfjes, sprays, lichttherapie, fumaarzuur en methotrexaat. Niks werkte, tot Amgevita / Humira. Wat is dit spul geweldig!! Ik zet 1 keer in de twee weken een injectie, en op 1 klein plekje op mijn elleboog na is ALLES weg. Ik zat van top tot teen onder, en nu vrijwel helemaal schoon. Ik heb[lees meer...], in tegenstelling tot de andere medicijnen, geen enkele bijwerking ervaren. Ik vind dit spul magisch.

14-08-2017 | Man | 80
adalimumab (40mg)
Psoriasis
De eerste 6 injecties (met pen) had ik gekregen toen er hartritmestoornissen optraden. Ik was met vakantie in het buitenland. Het was verontrustend. Na telefonisch contact met huisarts en een lokaal doktersbezoek werd besloten de behandeling te onderbreken. Weer terug thuis volgde een volledig cardiologisch onderzoek. Na overleg tussen cardioloog en dermatoloog werd bes[lees meer...]loten de behandeling met Humira voorwaardelijk door te starten. Na de 7de prik volgt een controle bij de cardioloog